Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det har varit några extrema år.Kom ihåg att hela 2022 var en jakt bara för att få tag på en bil, helst levererad innan nyår också så det var rätt hektiskt för handlarna... Nu har ju priserna gått upp på allt (om man räknar in bonus) utom på kanske Tesla som ju faktiskt säljer bra än. Andra märken är rätt död och nu börjar begagnatpriserna bli lite bättre om man kollar på blocket tex. Från att stora leasingkampanjer kom med två eller tre års löptid så tar det ju innan dessa är på marknaden... Men nu börjar dom dyka upp :) Jag hade "lätt" köpt en model Y nu.
Skönt att få lite vatten på sin kvarn:
Kan inte alla som hävdar att de som köper nya elbilar bör ändra sitt konsumtionsmönster först och främst visa statistik som stödjer tesen att bilarnas medellivslängd har minskat på senare tid på grund av alla som hoppar på tåget med nya elbilar. Enligt det resonemang som förs så leder det till en ökad skrotning av fullt fungerande bilar, och det borde börja synas på statistiken vid det här laget. Vad jag kan se är förväntad medellivslängd för en bil 17 år och har varit så sedan iaf 2015, jag orkade inte kolla längre bak i tiden. Genomsnittsåldern på bilar i drift är 10 år och inte heller den siffran har ändrats på 7 år. Och Sverige har i internationellt perspektiv ganska lång omsättningstid på bilflottan.
Så länge omsättningstiden på bilar är konstant är det positivt om andelen elbilar som tillförs bilflottan är så stor som möjligt, eftersom det innebär att andelen elbilar totalt i fordonsflottan ökar.
Sen kan man propagera för att fordonsflottan ska minska i mängd och att det är positivt om bilarna håller längre. Men det innebär inte att man ska kritisera de som när de ändå ska köpa bil väljer att köpa en elbil.
Det som återstår att se är om elbilar tack vare mindre rörlig mekanik kommer bidra till att öka förväntad livslängd på bilar eller om batteriernas degenerering innebär att livslängden kortas. Där tycker jag att det finns relevant kritik att fundera över. Men från vad man hört angående Teslas som levt länge verkar oron för batterierna vara lite överdriven.
Som sagt rätt många gånger nu. Bilparken förnyas löpande och de som köper nya bilar knuffar sina gamla bilar ut på den välfungerande begagnatmarknaden som finns. Och ingenting tyder på att nybilsförsäljningen leder till att medellivslängden på bilarna minskar pga ökad skrotning av yngre bilar. Tvärtom."Men det innebär inte att man ska kritisera de som när de ändå ska köpa bil väljer att köpa en elbil."
Det stora frågan för mig är när detta "ända ska köpa" är? Är det när bilen är 2 år, 8, 15? Men visst, de som köper ny bilar "hela tiden" gör ju det oavsett antagligen och då är ju elbilar säkert bättre. Men dessa skulle säkert kunna ha sina bilar i 10 år istället för 4.
Som sagt rätt många gånger nu. Bilparken förnyas löpande och de som köper nya bilar knuffar sina gamla bilar ut på den välfungerande begagnatmarknaden som finns. Och ingenting tyder på att nybilsförsäljningen leder till att medellivslängden på bilarna minskar pga ökad skrotning av yngre bilar. Tvärtom.
Det man däremot bör titta på är hur man motverkar export av nästan nya elbilar, men det är en helt annan fråga och dessutom kanske det inte längre är ett problem då vi inte subventionerar dem mer än grannländerna.
Jojo det är klart den gör. Som också sagts många gånger, det finns massor av bilar som skrotas varje dag som inte är speciellt allvarliga fel på.
Nja, det är nog fler privatpersoner som ”köpt” nya bilar senaste åren med låg ränta, diverse bonusar, etc, vilket gjort det väldigt billigt. Nu när vi återgår till ett mer normalt ränteläge är det nog slut på det, det börjar ju som sagt redan synas och kommer att få ännu större genomslag när allt fler bundna bolån löper ut och måste sättas om till 3-4 ggr högre kostnad. Medelklassen kommer bli tvungna att hålla hårdare i pengarna. De som har pengar kommer säkert fortsätta byta varannat eller var tredje år, men att nybilsförsäljningen kommer att utgöras av en högre andel tjänste/förmånsbilar igen kan man nog utgå ifrån. En återgång till ett mer normalt läge och förhoppningsvis även marknad, helt enkelt."Men det innebär inte att man ska kritisera de som när de ändå ska köpa bil väljer att köpa en elbil."
Det stora frågan för mig är när detta "ända ska köpa" är? Är det när bilen är 2 år, 8, 15? Men visst, de som köper ny bilar "hela tiden" gör ju det oavsett antagligen och då är ju elbilar säkert bättre. Men dessa skulle säkert kunna ha sina bilar i 10 år istället för 4.
Det finns väl någon form av break even för när ett byte känns relevant. När reparationskostnaderna ökar pga ålder och slitage och värdet minskar är väl en vettig brytpunkt. De flesta försäkringar har ju brytpunkter vid 12 tusen mil/8 år och liknande. Där någonstans är väl ett byte rimligt, speciellt mtp att det är som @Spacekitty skriver väldigt svårt att fixa och reparera saker själv. Nya däck, bromsskivor, spindelleder mm tenderar ju snabbt att bli en kostnad som drar iväg. De flesta bilar har ju till skillnad från fina äldre stålramar inget vintagevärde :)"Men det innebär inte att man ska kritisera de som när de ändå ska köpa bil väljer att köpa en elbil."
Det finns väl någon form av break even för när ett byte känns relevant. När reparationskostnaderna ökar pga ålder och slitage och värdet minskar är väl en vettig brytpunkt. De flesta försäkringar har ju brytpunkter vid 12 tusen mil/8 år och liknande. Där någonstans är väl ett byte rimligt, speciellt mtp att det är som @Spacekitty skriver väldigt svårt att fixa och reparera saker själv. Nya däck, bromsskivor, spindelleder mm tenderar ju snabbt att bli en kostnad som drar iväg. De flesta bilar har ju till skillnad från fina äldre stålramar inget vintagevärde :)
Det är väldigt olika perspektiv som möts här också. Det finns många som inte ens skiftar vinter/sommarhjul på sin bil själva idag ens, att dessa skulle göra minsta reparation själv händer såklart inte. Medan andra inte tvekar att laga det mesta själv, då blir det ju en enorm skillnad i driftkostnader.Jo självklart är det så. Och denna break even påverkas ju av massa saker bland annat av hur mycket pengar folk har. Att många inte skulle kunna ha en bil med över 12 tusen mil och 8 år är helt främmande för mig. Men alla är ju olika. Du nämner spindelleder, att något som kostar max några hundralappar att köpa skulle bidra till att bilar skrotass känns inte riktigt sunt. Jag skrev köpa, jag fattar också att verkstäder inte jobba rgratis.
Ja det är sjukt faktiskt.Det är väldigt olika perspektiv som möts här också. Det finns många som inte ens skiftar vinter/sommarhjul på sin bil själva idag ens, att dessa skulle göra minsta reparation själv händer såklart inte. Medan andra inte tvekar att laga det mesta själv, då blir det ju en enorm skillnad i driftkostnader.
Jag har skrivit detta förr, men både reparations- och reservdelspriser är sjuka i Sverige. Det är på nivån att jag som höginkomsttagare tjänar på att ta en dag tjänstledigt och byta bromsar på min bil själv med kvalitetsdelar köpta fr Tyskland jmf med att lämna in på verkstad. Jag tappar väl ca 2k efter skatt i inkomst, men tjänar ca 6k på att göra jobbet själv.
Fast en gammal bil är ju mer som att köpa ett renoveringsobjekt i någon avfolkningsbygd. Man har en garanterad värdeminskning och kostnaderna att renovera överstiger värdeökningen man erhåller. Det är alltså ekonomiskt snömos att agera på detta vis och andra värden måste vara starka. Tex att man har starka emotionella band till objektet. Därav lever entusiastbilar kvar länge, medan bruksbilar skrotas. Eller för hus så handlar det väl om att folk som redan har ett starkt band till orten och vet att man kommer bo där hela sitt liv kan vara beredda att bekosta renoveringar som man aldrig kommer få igen.Upplever inte att attityden är riktigt densamma då man köper hus som då man köper bil. Gissar att det är flera som kan tänka sig att satsa på en gammal kåk, även om det innebär att man måste anlita hjälp för att fixa saker på den, än det är personer som kan tänka sig att satsa på en gammal bil som behöver fix.
Ja, det måste vara otroligt höga påslag på reservdelar i Sverige när man köper exakt samma delar i Tyskland rejält mycket billigare.kvalitetsdelar köpta fr Tyskland
Vilka bra tyska webbutiker för bildelar finns det?kvalitetsdelar köpta fr Tyskland
Måste man ha det samma dag kanske det är värt att handla i Sverige men annars köper jag allt på autodoc.Autodoc!
Jo där har du väl skillnaden i ett nötskal. Man ser oftast mera bruksvärdemässigt på en vanlig gammal bil än man gör då det gäller fastigheter som på ett mkt skruvat och osunt sätt kommit att bli vår tids tulpanmani.Fast en gammal bil är ju mer som att köpa ett renoveringsobjekt i någon avfolkningsbygd. Man har en garanterad värdeminskning och kostnaderna att renovera överstiger värdeökningen man erhåller. Det är alltså ekonomiskt snömos att agera på detta vis och andra värden måste vara starka. Tex att man har starka emotionella band till objektet. Därav lever entusiastbilar kvar länge, medan bruksbilar skrotas. Eller för hus så handlar det väl om att folk som redan har ett starkt band till orten och vet att man kommer bo där hela sitt liv kan vara beredda att bekosta renoveringar som man aldrig kommer få igen.
Det finns några stycken.Vilka bra tyska webbutiker för bildelar finns det?
Om du öppnar en bilverkstad och effektiviserar processen kommer du att bli miljonär! Givetvis tar du ju inga elbilar så du kan få den höga vinsten på att byta olja efter 1 år i vanliga personbilar. Köp delar på autodoc och ta betalt för din arbetstid.Det är väldigt olika perspektiv som möts här också. Det finns många som inte ens skiftar vinter/sommarhjul på sin bil själva idag ens, att dessa skulle göra minsta reparation själv händer såklart inte. Medan andra inte tvekar att laga det mesta själv, då blir det ju en enorm skillnad i driftkostnader.
Jag har skrivit detta förr, men både reparations- och reservdelspriser är sjuka i Sverige. Det är på nivån att jag som höginkomsttagare tjänar på att ta en dag tjänstledigt och byta bromsar på min bil själv med kvalitetsdelar köpta fr Tyskland jmf med att lämna in på verkstad. Jag tappar väl ca 2k efter skatt i inkomst, men tjänar ca 6k på att göra jobbet själv.
Bara belägg för 5 tusen?Frun fick offert på att byta bromsar på v40 precis. 5-6000 sek. Jag frågade om det var skivor också - nej bara pads. Vad i helvete?
Sa ju det, billigare att byta bil :)Frun fick offert på att byta bromsar på v40 precis. 5-6000 sek. Jag frågade om det var skivor också - nej bara pads. Vad i helvete?
Jag blir redan miljonär på mitt nuvarande jobb, och gör större nytta för mänskligheten där.Om du öppnar en bilverkstad och effektiviserar processen kommer du att bli miljonär! Givetvis tar du ju inga elbilar så du kan få den höga vinsten på att byta olja efter 1 år i vanliga personbilar. Köp delar på autodoc och ta betalt för din arbetstid.
Min fru ringde och kollade och de säger det. Har inte kollat vad klossarna kostar än. Vet inte hur svårt det är. Sist var på en ford tanus.Bara belägg för 5 tusen?
Det nya jmf med Taunusen är att du kan behöva koppla in och pilla dit en slitagesensor. Ungefär som att trycka i en stickpropp i ett vägguttag.Min fru ringde och kollade och de säger det. Har inte kollat vad klossarna kostar än. Vet inte hur svårt det är. Sist var på en ford tanus.
Nu har svärfar lovat att göra det så jag slipper smutsa ner mina frökenfingrar
www.mestmotor.se
Spar pengar, köp en 10 år gammal... https://www.topgear.com/car-news/supercars/mclaren-p1-turns-10-here-are-10-things-you-need-knowDet där med hybrid skall tydligen vara ett miljövänligt alternativ. Skall nog slå till!
![]()
Lamborghinis laddhybrid: Ny V12:a och över tusen hästar
Lamborghini blandar det bästa av två världar i sin ersättare till Aventador: en bensin-V12:a och kraftfulla elmotorer.www.mestmotor.se
Min fru ringde och kollade och de säger det. Har inte kollat vad klossarna kostar än. Vet inte hur svårt det är. Sist var på en ford tanus.
För långa målade naglar?Min fru ringde och kollade och de säger det. Har inte kollat vad klossarna kostar än. Vet inte hur svårt det är. Sist var på en ford tanus.
mm, mjukt skin. Jag får ju så lätt valkar....För långa målade naglar?
Det nya jmf med Taunusen är att du kan behöva koppla in och pilla dit en slitagesensor. Ungefär som att trycka i en stickpropp i ett vägguttag.
Jag tycker att man ska ha en skrotningsavgift som belastar biltillverkaren och som är avtagande ju äldre bilen blir, med en brytpunkt som kan ändras i takt med samhällets förväntningar på bilarnas livslängd.
Det kanske är hopplöst svårt att administrera och leder säkert till mängder av kryphål, men principen tycker jag skulle vara bra. Det gagnar biltillverkare som är måna om sina kunder, som bygger driftsäkra bilar av bra kvalitet och som uppmuntrar till reparationer av även lite äldre bilar.
Framförallt är det totalt meningslöst då handel med beg bildelar omsätter mycket pengar.Tanken är helt klart bra, men troligtvis omöjlig att genomföra tyvärr.
Framförallt är det totalt meningslöst då handel med beg bildelar omsätter mycket pengar.
Bilar okynnesskrotas inte och när de väl skrotas så säljs delarna som är värda något vidare.
Kan du byta shimano bromsklossar, så kan du byta på en volvo. Största skillnaden är att du måste ta bort hjulet för att komma åt. ?Frun fick offert på att byta bromsar på v40 precis. 5-6000 sek. Jag frågade om det var skivor också - nej bara pads. Vad i helvete?
?Kan du byta shimano bromsklossar, så kan du byta på en volvo. Största skillnaden är att du måste ta bort hjulet för att komma åt. ?
Byta skivor är mycket enklare än på en cykel.
Det är också lite som min erfarenhet. I teorin är det ganska enkelt att meka med vissa detaljer på bilar. I praktiken är det fastrostat, rundade mutterhuvuden och insexhål, trasiga gängor, gammal underredsmassa överallt osv.?
Minns inte att jag har behövt ta fram gassvetsen för att få loss en bromsskiva, på bil däremot.....