Inget satsande eller optimerande här, men denna livsstilen lever jag numera med hälso & balansfokus, någon/mig som är allt annat än balanserad i personligheten. Obalanserat all-in strukturerad, är enda sättet att uppnå balans, och göra vettiga beslut som håller. ?
Jobba hemifrån? = på med träningskläderna direkt på morgonen, och dra ut på en kortare löprunda samma sekund ungarna lämnat hemmet, följt av ett kort men intensivt styrkepass med kroppen som redskap på altanen, stretching, och en dusch innan man loggar på arbetet, använder en simpel app som generar pass åt mig och har den inställd på hälsa och viktminskning.
Lunch? = käka på 20-30min, lägg resten på en promenad, och varva ner 5min innan man börjar jobba igen. Absolut inget jobbsnack eller tankar på arbete under lunchen, om inte företaget betalar.. men då ser jag det som åtminstone 30min arbetstid.
Sugen på att cykla? = Stick ut själv, ring en vän, fråga dottern.. inte sugen? Cykla inte! Cyklade inte på långe? So what, jag gjorde förmodligen något annat kul och mer meningsfullt där och då.
Stressad? = kör 5min meditation/andningsövning med apple watch DIREKT jag märker av det, oavsett när på dygnet eller vart jag är, stanna upp, blunda och kör. Jag gör det även varje kväll nu vid läggning, det hjälper till att varva ner..
Trött & svårt med sömnrutinerna? = tracka sömnen med apple watch så man blir medveten svart på vitt, och anpassa tiderna för att säkerställa full effektiv sömn
Fet och slö? = väg dig varje morgon på rutin för att bli medveten, ät för att bli nöjd och inte för att bli mätt, skippa alkohol, läsk och onödigt socker, skala en morot eller två om man är sugen på kvällen, drick té på rutin på kvällen för att skippa koffein och för att med lägre sannolikhet nalla något annat dumt i kylen
Mycket i vardagen? = schemalägg ALLT, jobb, läkarbesök, helgplaner, datenight, projekt, och skapa en TODO-lista med grejer i hemmet utöver det vanliga rutinerna och bocka ett par grejer varje vecka, typ att förbättra förvaringar, förenkla tvättningen, sätta upp krokar, måla någon list som fått en smäll, dra på locktite och skruva åt ett handtag som är lite löst etc.. planering, och att göra lite hela tiden.. är vad som skapar kontroll och raderar känslan av att det är mycket även fast det är mycket
Är livet lite för trist och förutsägbart? = se till att skapa tid för något annorlunda, nytt, spännande, jag dras ofta mot nån spontan idé eller överambitiös grej jag vill lära mig.. men ofta ledsnar på när jag lyckats. Done, GREAT, moving on… neeext? ?
Är livet meninglöst? = fundera och skriv ner drömmarna, identifiera delmål, lägg undan tid och fokus att faktiskt göra något åt saken, och reflektera hur det går då och då… delmålen måste kunna vara genomförbara och får inte vara överambitiösa, annars är de kontraproduktiva med risk att ramla av vagnen och bli bitter, smooth is fast, continuity is everything ?
Optimera träning? = läs på om periodisk träning och vila, och ta hjälp med tester, träningsupplägg och reflektion (typ aktivitus eller dylikt). Men ifrågasätt och om du verkligen behöver optimera träningen, det är rätt trist och en stor uppoffring och man ska vara säker på att man verkligen vill det för att det ska va värt det.. ?✌?
Let’s go! ?????