Visa ditt träningsprogram!

Efter en vecka med lugn pendling tre dagar testade jag igen i fredags. Denna gång med fem åttor i hård Z4 för att ge pulsen tid att komma uppåt.
Det gick inte heller. HR parkerade i strax under LT2 (91%) i tre sista intervallerna. Bara för att se vad som händer slängde jag i tung växel för hårda fyror sista två min. Det satte sig hårt i buggarna men pulsen tickade upp till endast 93% (177/190).

Tidigare har pass som detta tagit mig till 97-98% av max HR, så nu med ökad vila vill det sig inte heller.

Det är kanske fullt normalt men jag blir lite undrande. Läste att känns det dagen efter i benen riskerar du överträning om du fortsätter. Det känns ju alltid i benen…

Efter en vecka med lugn pendling tre dagar testade jag igen i fredags. Denna gång med fem åttor i hård Z4 för att ge pulsen tid att komma uppåt.
Det gick inte heller. HR parkerade i strax under LT2 (91%) i tre sista intervallerna. Bara för att se vad som händer slängde jag i tung växel för hårda fyror sista två min. Det satte sig hårt i buggarna men pulsen tickade upp till endast 93% (177/190).

Tidigare har pass som detta tagit mig till 97-98% av max HR, så nu med ökad vila vill det sig inte heller.

Det är kanske fullt normalt men jag blir lite undrande. Läste att känns det dagen efter i benen riskerar du överträning om du fortsätter. Det känns ju alltid i benen…
Jag säger det igen:

Du är aktiv i träningsprogramtråden parallellt med viktminskningstråden. Om inte det leder till utmattning så leder ingenting till utmattning. Välj vad du vill göra - gå ner i vikt eller bli stark.

Du är påväg utför i en ond spiral. Det är åtminstone intrycket man får av att läsa dina inlägg.

Jag säger det igen:

Du är aktiv i träningsprogramtråden parallellt med viktminskningstråden. Om inte det leder till utmattning så leder ingenting till utmattning. Välj vad du vill göra - gå ner i vikt eller bli stark.

Du är påväg utför i en ond spiral. Det är åtminstone intrycket man får av att läsa dina inlägg.
Håller med. Träning är gram, kost är kilo. Det är nog nödvändigt att välja. När jag gick ned 15 kilo i vikt tränade jag ingenting.

Jag säger det igen:

Plus att "viktnedgångsprojektet" har pågått över rätt så lång tid nu. Ett långtidsunderskott + hård träning är att be om problem på sikt. Sen är det som vanligt på internet - vi kan bara spekulera baserat på intryck från inlägg.

Jag säger det igen:

Tack för omtanken. Jag upplever att jag driver min viktminskning i ganska generös form. Inte så att jag rasar i vikt.

Då jag pendlar 4,4-4,8 mil/dag kan det slita en del, eller kanske mer än vad man kan tro nu vintertid. Kör dock aldrig fulla veckor.

Träning, intervaller, körs ca var 5:e dag med i regel vilodag före eller efter. Vågar inte mer.

Vilar minst två dagar/v.
Så har jag rullat på sedan säsongen-22

I mina mått en rätt försiktig träningsmängd. Nåja, långpendlingen tar slut vid månadsskiftet så kanske naturligt att dra ner ordentligt då.

Kan jag (ödmjukt) fråga varför ni håller med intervallträning så här tidigt i december/januari/februari? Är det inte så att man borde fokusera på styrka och uthållighet, och sen börja med tröskeln lite närmare sommaren? Är tanken att köra ut starkt när bra väder börjar i april?

Frågar genuint, inte för att jag vill bråka.

Kan jag (ödmjukt) fråga varför ni håller med intervallträning så här tidigt i december/januari/februari? Är det inte så att man borde fokusera på styrka och uthållighet, och sen börja med tröskeln lite närmare sommaren? Är tanken att köra ut starkt när bra väder börjar i april?

Jag har basen i Z2, främst pendling. Intervaller ett pass av 4 ungefär för att börja komma igång med träningen så smått. Så jäkla långt bort är inte säsongen, väl…?

Det är ju modernt att köra lite intervaller även "off season".

Själv gör jag det för att det bryter av från zon2 harvandet och så läste jag i en bok (Friels bok, som jag inte minns vad den heter) att det var klokt. Och så det är snabbt gjort på trainern. Det blir ju lite segt på trainern med zon2 då de passen bör vara rätt långa, helst minst 2 h. Segt ute också i vårt väder. Segt är det! Bekväm är man. För att inte tala om motivationen där i mitten av Januari. Nu känns det lättare

Jag brukar dra ihop 9-11 h i veckan ( 3-4 h är pendling) varav bara1 till1;5 h är högintensivt på vintern. Nu ökar jag lite och kör längre zon4 pass. Kommer väl landa på 2 st pass på omkring 3 timmar totalt omkring LT2. Tänker kasta in några korta hårda intervaller i slutet av zon2 passen (det gör Pogacars tränare så vafan det måste va bra)

Håller med att pulsen laggar, särskilt under kortare workouts som zon5 ju är. Har jag svalt i zwiftrummet är det kört att få upp frekvensen, betydligt lättare när det är varmt, men inte ens då matchar pulszon wattzon.

För egen del har jag börjat köra zon4 på bekostnad av zon2 harvande och en stackars zon5 i veckan.
Eller, jag ska. Snart. Närsomhelst.

Lösningen på problemet är alltså ett par konvektorelement på max och sedan köra sina intervaller? ?

Att sitta på trainern 3-4 timmar är inget för mig därför funkar intervall träning bra. Men annars är z2 att föredra

Att köra distans här i norr vintertid funkar helt enkelt inte. Eller allt funkar men träning ska vara roligt.

Att sitta på trainern 3-4 timmar är inget för mig därför funkar intervall träning bra. Men annars är z2 att föredra

Att köra distans här i norr vintertid funkar helt enkelt inte. Eller allt funkar men träning ska vara roligt.
Haha ok, i Skandinavien blir reverse periodization en nödvändighet.

Själv brukar jag ta uppehåll i december och därmed fokusera på Z2 och styrka jan till mars, här i Stklm funkar (ish) + mtb i skogen (när förhållandena tillåter det) som jag ser som någon sorts intervallträning.

Nu ska jag avrunda min styrkeperiod på 20 veckor och runt 40-45 pass. Tanken är endå att försöka få till ett pass i veckan och behålla en del styrka slipper man börja om på noll igen i oktober. Några exempel på styrkeökningar.

Knäböj 80kg —> 145kg
Benpress 170kg —> 340kg
Vadpress 40kg —->100kg

Så helt klart otroligt nöjd med utvecklingen.
Nu är flåset katastrof istället ? så ska köra igång en period med 4x4

Känns som benstyrkan blir väldigt grenspecifikt och vad det ger på cykeln är svårt att säga.. det jag hoppas på är 10 procent upp på Peakpower, men återstår att se.

Har provat bombat på ute nu och är rätt nöjd med resultatet. Tidigare har jag aldrig varit över 1200-1250W.. Peaka nu upp på 1500W

Det är vad 6 månader styrketräningen gett för mig på maxsprint alltså typ 15-20 procent upp från tidigare år. övriga registret ger det nog inte så mycket.

Bilagor

• 4B38B980-E7A2-4C76-B905-FFB55EF5981D.png
    4B38B980-E7A2-4C76-B905-FFB55EF5981D.png
    28.7 KB · Besök: 82
Senast ändrad:
Har provat bombat på ute nu och är rätt nöjd med resultatet. Tidigare har jag aldrig varit över 1200-1250W.. Peaka nu upp på 1500W

Det är vad 6 månader styrketräningen gett för mig på maxsprint alltså typ 15-20 procent upp från tidigare år. övriga registret ger det nog inte så mycket.
Det är så ofta vi motionärer behöver en ordentlig peak power ?

Kul! Hur mycket sprintspecifik träning på cykel har du kört hittills i år? Körde du några explosiva intervaller på cykel också typ stillastående sen mosa max 10 sekunder?

Kul! Hur mycket sprintspecifik träning på cykel har du kört hittills i år? Körde du några explosiva intervaller på cykel också typ stillastående sen mosa max 10 sekunder?
Ja lite kul har lyssnat på en del poddar och läst styrketräning för cyklister. Så var tvungen att prova följa den principen hårt i vinter. Maxstyrka och få reps.

Nja har inte kört sprint på cykeln alls under denna period Så tror faktiskt siffran går att putsa om man börjar träna specifikt spurter på cykeln förutsatt du håller igång styrketräningen. Dock så fokuserar jag på att få igång motorn igen så blir mycket distans runt Z2 ?

Ja lite kul har lyssnat på en del poddar och läst styrketräning för cyklister. Så var tvungen att prova följa den principen hårt i vinter. Maxstyrka och få reps.

Nja har inte kört sprint på cykeln alls under denna period Så tror faktiskt siffran går att putsa om man börjar träna specifikt spurter på cykeln förutsatt du håller igång styrketräningen. Dock så fokuserar jag på att få igång motorn igen så blir mycket distans runt Z2 ?
Fast nu ser du till att lägga in några sprintar varje z2 runda så får du behålla styrkegainsen OCH bygga motor :)

Finns det någon konsensus kring hur många, hur långa och hur hårda sprintarna ska vara för att ge optimal effekt?
Finns lite att läsa här:

Brukar vara ~30s sprinter, viktigt att man har gott om vila emellan för att det ska bli all out. Vila minst 5 minuter och sen gör man kanske 5 stycken under passet.

Finns lite att läsa här:

Brukar vara ~30s sprinter, viktigt att man har gott om vila emellan för att det ska bli all out. Vila minst 5 minuter och sen gör man kanske 5 stycken under passet.

Stravahets på korta mtbsegment är alltså perfekt? :LOL:

Ni som kör mycket styrketräning hur ser era upplägg ut ungefär när de kommer till just den träningen? Kör ni helkroppspass eller delar ni upp träningen i olika muskelgrupper?

Jag kör mest crossfit-liknande pass, styrkedelen är uppdelad men sedan kommer en del där hela kroppen ingår och ofta flås även. Kan se ut typiskt:

A) Uppvärmning, KB-swing, burpees, hopprep......
B) Stretch
C) Marklyft, benböj eller vad som står på schemant
D) en AMRAP på kanske 15-20 min eller en EMOM (ass many reps as possible, every minute on the minute) Där övningar blandas både styrka och flås.

Inget för den som vill bli tungbiffkriminell men då ska man ju inte heller cykla :LOL:

Samma här, helkroppsövningar 2-3 ggr/vecka. Håller en kropp som är 40+ funktionell och hyfsat vältränad men man blir knappast Arnold eller fitnessmodell. Är det målet så är det nog klassisk bro split med isoleringsövningar, gärna kombinerat med tur i genlotteriet, som gäller. Men det blir mycket tid att lägga på styrketräningen i så fall, folk blir inte beast av en slump.

Ni som kör mycket styrketräning hur ser era upplägg ut ungefär när de kommer till just den träningen? Kör ni helkroppspass eller delar ni upp träningen i olika muskelgrupper?
Knäböj, bänk, marklyft varvat med pull-ups mellan set. Pysslar med lite annan träning som fyller ut ”resten”

Garmins analys av pass med KB squats, armhävningar, TRX inverted row och KB reverse lunges. Tycker TRX inverted row borde ta liiiite biceps med dock? Hallå beachen liksom?

201A50F9-906F-4E72-BC55-49A64646D907.jpeg

Jag märker att kroppen mår bra av att inte pendla. Jag tränar också inte mer än 2 dagar av 3 och inte mer än två riktigt hårda pass per vecka. Vet inte om jag blir så mycket bättre men min kropp verkar må bättre nu. Med ett par år in i H50 får man inse att återhämtningen verkligen är att ta på allvar.

Aha ingen aning, jag gör mina program innan i mobilen. Sjukt smidigt min har visat "rätt" hittills iallafall men jag gör inga spännande övningar :)
Har en del exotiska övningar pga pågående rehab. Hade jag kört standard bänk böj mark antar jag att den hade plockat övningarna bättre, då jag förmodar att det är de vanligaste övningarna i loggarna ?

Har en del exotiska övningar pga pågående rehab. Hade jag kört standard bänk böj mark antar jag att den hade plockat övningarna bättre, då jag förmodar att det är de vanligaste övningarna i loggarna ?

Yes, det funkar perfekt för mig. Det enda negativa är att den vill räkna reps själv när man kör tex super-set blir det väldigt galet.

Men det är bästa sättet att logga sin träning om man vill undvika köra med pennar och apper.

Finns det någon anledning man loggar med hjälp av sin garmin kontra till exempel en app som Strengthlog?
Har alla mina andra variabler (steg, cykling, löpning, vikt, kroppskomposition, sömn etc) automatiskt importerade från Garmin-enheter till garmin connect så vore märkligt att ha styrkepass på annat håll.

Har alla mina andra variabler (steg, cykling, löpning, vikt, kroppskomposition, sömn etc) automatiskt importerade från Garmin-enheter till garmin connect så vore märkligt att ha styrkepass på annat håll.
Ah jag förstår. När du nu säger det så låter det ju logiskt.

Hej på er!

Det finns ju otroligt mycket kunskap här inne om det mesta så jag tänkte se om det finns någon som vill hjälpa mig utveckla ett stagnerat träningsupplägg.

Målsättningen är att kunna springa ultradistans och cykla sverigetempot någon gång i livet. Jag sprang Sandsjöbacka 60 i vintras utan problem med mindre träning än nedan så det känns rätt bra.

En sak har dock varit svår. Jag är inte en sifferkille. Jag orkar ofta inte ens ta med klockan ut på runda och har aldrig kollat en enda parameter utöver kartan på i stort sett någon runda de senaste åren. Men jag kan träna på puls och har pulsband, löparklocka (Garmin 310 xt) och cykeldator (ELEMNT Bolt 1).

Dagens upplägg:
  • Cykling i återhämtningstempo 11 km 2 ggr per dag 5-6 ggr i veckan. Pendling och mathandling mm.
  • Styrketräning 2 ggr per vecka. Fria vikter ben och bål. Ger god grundstryka. Planerar öka med lite överkropp för att överleva ett yrkesliv av kontorsarbete. Ger väldigt mycket glädje så kommer fortsätta bara pga det.
  • Långa löpturer på helgen. Inte varje helg men de flesta. Mellan 1-3 mil. Lugnt tempo. ”Snacketempo”.
  • Någon lugn längre tur på cykel alternativt ganska hård och ganska lång tur. Någon gång var 3:e vecka kanske. Antingen utforska nya vägar eller åka och handla med cykelvagn på något av de stora köpcentren.
  • Kortare löprundor i lugnt tempo under veckan (20-45 min).

Min spaning är att jag nog behöver intervaller. Men varför? Behöver jag bättre kondis för att springa 6 mil i snacketempo? Kan någon förklara varför det behövs så kommer jag nog palla göra dem. Och vad för intervall i så fall? Eller spelar det någon roll? Och hur får man in dem? Intervaller på pendlingen tänker jag riskerar bli svårt. Man har sällan ätit lagom innan, kanske behöver stanna på Hemköp etc. Riskerar bli dålig kvalitet? Har även gammaldags dum trainer.

Vore otroligt tacksam för all input ni kan tänkas ha!

Inget satsande eller optimerande här, men denna livsstilen lever jag numera med hälso & balansfokus, någon/mig som är allt annat än balanserad i personligheten. Obalanserat all-in strukturerad, är enda sättet att uppnå balans, och göra vettiga beslut som håller. ?

Jobba hemifrån? = på med träningskläderna direkt på morgonen, och dra ut på en kortare löprunda samma sekund ungarna lämnat hemmet, följt av ett kort men intensivt styrkepass med kroppen som redskap på altanen, stretching, och en dusch innan man loggar på arbetet, använder en simpel app som generar pass åt mig och har den inställd på hälsa och viktminskning.

Lunch? = käka på 20-30min, lägg resten på en promenad, och varva ner 5min innan man börjar jobba igen. Absolut inget jobbsnack eller tankar på arbete under lunchen, om inte företaget betalar.. men då ser jag det som åtminstone 30min arbetstid.

Sugen på att cykla? = Stick ut själv, ring en vän, fråga dottern.. inte sugen? Cykla inte! Cyklade inte på långe? So what, jag gjorde förmodligen något annat kul och mer meningsfullt där och då.

Stressad? = kör 5min meditation/andningsövning med apple watch DIREKT jag märker av det, oavsett när på dygnet eller vart jag är, stanna upp, blunda och kör. Jag gör det även varje kväll nu vid läggning, det hjälper till att varva ner..

Trött & svårt med sömnrutinerna? = tracka sömnen med apple watch så man blir medveten svart på vitt, och anpassa tiderna för att säkerställa full effektiv sömn

Fet och slö? = väg dig varje morgon på rutin för att bli medveten, ät för att bli nöjd och inte för att bli mätt, skippa alkohol, läsk och onödigt socker, skala en morot eller två om man är sugen på kvällen, drick té på rutin på kvällen för att skippa koffein och för att med lägre sannolikhet nalla något annat dumt i kylen

Mycket i vardagen? = schemalägg ALLT, jobb, läkarbesök, helgplaner, datenight, projekt, och skapa en TODO-lista med grejer i hemmet utöver det vanliga rutinerna och bocka ett par grejer varje vecka, typ att förbättra förvaringar, förenkla tvättningen, sätta upp krokar, måla någon list som fått en smäll, dra på locktite och skruva åt ett handtag som är lite löst etc.. planering, och att göra lite hela tiden.. är vad som skapar kontroll och raderar känslan av att det är mycket även fast det är mycket

Är livet lite för trist och förutsägbart? = se till att skapa tid för något annorlunda, nytt, spännande, jag dras ofta mot nån spontan idé eller överambitiös grej jag vill lära mig.. men ofta ledsnar på när jag lyckats. Done, GREAT, moving on… neeext? ?

Är livet meninglöst? = fundera och skriv ner drömmarna, identifiera delmål, lägg undan tid och fokus att faktiskt göra något åt saken, och reflektera hur det går då och då… delmålen måste kunna vara genomförbara och får inte vara överambitiösa, annars är de kontraproduktiva med risk att ramla av vagnen och bli bitter, smooth is fast, continuity is everything ?

Optimera träning? = läs på om periodisk träning och vila, och ta hjälp med tester, träningsupplägg och reflektion (typ aktivitus eller dylikt). Men ifrågasätt och om du verkligen behöver optimera träningen, det är rätt trist och en stor uppoffring och man ska vara säker på att man verkligen vill det för att det ska va värt det.. ?✌?

Let’s go! ?????

Hej på er!

Det finns ju otroligt mycket kunskap här inne om det mesta så jag tänkte se om det finns någon som vill hjälpa mig utveckla ett stagnerat träningsupplägg.

Målsättningen är att kunna springa ultradistans och cykla sverigetempot någon gång i livet. Jag sprang Sandsjöbacka 60 i vintras utan problem med mindre träning än nedan så det känns rätt bra.

En sak har dock varit svår. Jag är inte en sifferkille. Jag orkar ofta inte ens ta med klockan ut på runda och har aldrig kollat en enda parameter utöver kartan på i stort sett någon runda de senaste åren. Men jag kan träna på puls och har pulsband, löparklocka (Garmin 310 xt) och cykeldator (ELEMNT Bolt 1).

Dagens upplägg:
  • Cykling i återhämtningstempo 11 km 2 ggr per dag 5-6 ggr i veckan. Pendling och mathandling mm.
  • Styrketräning 2 ggr per vecka. Fria vikter ben och bål. Ger god grundstryka. Planerar öka med lite överkropp för att överleva ett yrkesliv av kontorsarbete. Ger väldigt mycket glädje så kommer fortsätta bara pga det.
  • Långa löpturer på helgen. Inte varje helg men de flesta. Mellan 1-3 mil. Lugnt tempo. ”Snacketempo”.
  • Någon lugn längre tur på cykel alternativt ganska hård och ganska lång tur. Någon gång var 3:e vecka kanske. Antingen utforska nya vägar eller åka och handla med cykelvagn på något av de stora köpcentren.
  • Kortare löprundor i lugnt tempo under veckan (20-45 min).

Min spaning är att jag nog behöver intervaller. Men varför? Behöver jag bättre kondis för att springa 6 mil i snacketempo? Kan någon förklara varför det behövs så kommer jag nog palla göra dem. Och vad för intervall i så fall? Eller spelar det någon roll? Och hur får man in dem? Intervaller på pendlingen tänker jag riskerar bli svårt. Man har sällan ätit lagom innan, kanske behöver stanna på Hemköp etc. Riskerar bli dålig kvalitet? Har även gammaldags dum trainer.

Vore otroligt tacksam för all input ni kan tänkas ha!
De flesta som cyklar eller springer långt tränar långa pass. Där ligger basen.
Många som springer eller cyklar långt tränar kondition och snabbhet för att ha den överkapaciteten när det gäller. Konditionspassen ger också effekt på uthålligheten.
Ju närmare du kommer säsong desto mer grenspecifik träning.

Satt några mål för året som kändes relevanta tyvärr kommer bara en uppfyllas. Några ynka watt ifrån, vågen var ner på 80kg och vände, distanspassen vart väl ca 20 osv (10 mil+)

Gillar sätta mål och älskar att tävla både mot andra och mest mot mig själv. Hur träningsschemat ser ut för kommande år är inte satt men hoppas leverera bättre 2024. Basen är zon2 men som småbarnsföräldrar är det inte alltid så lätt.
1B84F003-69CC-41F5-8C3A-C9A3C0BBB701.png

Säsongens första tröskelpass efter några veckor z2. Glad att pulsen känns landad såhär ett par månader efter covid. 2x20 min med lite kontroll. Kunde sitta sista 10 min i röda zonen kring 95% av max HR. Det kan jag bara göra i början av försäsongen.
IMG_7829.png

Dags att lyfta upp den här tråden igen för mig när jag nu för en gångs skull faktiskt tänker ändra i hur jag lägger upp min träning.
Efter att i massor av år tränat med en grund i tre veckor hårt följt av en vecka lugnt, periodiserat över året med mer fokus på kortare intervaller ju närmre sommaren jag kom, med styrketräning på höst/vinter men bara ett överkroppspass under vår/sommar så fick jag det inte att fungera i år.

Totala stressen på kroppen (träning, jobb, skador) blev lite för bra efter en trasig hälsena hösten -24 och efterföljande höftproblem under våren -25 som gjorde att jag hela våren var lite efter planen (blå linje faktisk form och blått skuggat är planerad form, fram till röda ringen där jag till slut gav upp när jag fick en halsinfektion veckan före årets stora träningsmål.
ATP25.webp

För att försöka anpassa mig till min ålder och återhämtning så ska jag nu istället träna i en treveckorscykel med två hårda veckor följt av en lugn, med två styrketräningspass (både ben och överkropp i samma pass) per vecka och teknikträning på mtb varje vecka. Jag har testat det lite under hösten och även om det känns ofta med viloveckor och jag litegrann får sitta på händerna för att inte smygträna så känns kroppen fräsch när man sen väl ska ta i.

Så här kommer en vecka i december att se ut, ett eller två hårdare pass per vecka och resten lugnt, fokus på tempo och lågkadens.
vecka januari.webp

och så här blir det i april, mer VO2 och anaerobt i intervallerna, färre repetitioner och tyngre på styrketräningen.
vecka april.webp

Jag ser fram emot att komma igång, enda egentliga orosmolnet är hur slitna/stela benen känns av styrketräningen, men förhoppningen är att det ska ge en kropp som är lite starkare och tål träningen bättre samtidigt som jag kan vara pigg och utvilad på tävlingsdagen. Totala planerade formen (CTL i Trainingpeaks) kommer att vara ungefär 10 lägre i juni -26 än i juni -25, mest beroende på färre träningstimmar, men å andra sidan hoppas jag kunna nå upp till den planerade formen som jag inte gjorde 2025.

Tillbaka
Topp