BCF, Borås cykelfabrik- några erfarenheter?

1x for CX, gravel racing, and beyond
In areas without a massive variation in terrain, the simplicity of a 1x drivetrain is tough to beat. The 360% range of the 10-36 cassette allows a purpose-built gravel race bike or repurposed CX rig to excel in fast gravel races. Depending on fitness and terrain, pair this cassette with any chainring size from 36 to 44 teeth to get the exact range you need.
1x is a great option on road bikes as well. A 48T chainring paired with a 10-36 cassette replicates the gear range of a traditional 53/39 chainring with a 11-28 cassette. With a 44T ring, you have all the climbing gears of a 50/34 and 11-28, with the cleanliness and simplicity of 1x.

Att lägga upp en säljtext från företaget som endast har 1x drivlinor är en väldigt dålig argumentationsteknik

E052608D-F311-45FA-BE92-6CF4196F46AA.jpeg
6921BE88-4971-4441-AC06-D2B18D272230.jpeg

Att lägga upp en säljtext från företaget som endast har 1x drivlinor är en väldigt dålig argumentationsteknik
Kolla länken.

ENDURANCE ROAD​

Spin to win. On a long hilly day, you need to save energy for what’s to come. That means gearing that allows you to avoid grinding up climbs. A 43/30 crankset paired with a 10-36 cassette provides a massive 516 percent range to accomplish that. Multiple gears below a 1:1 ratio keep you spinning comfortably on the steepest slopes. A 30x36 gear allows a cadence of over 80 rpm at speeds as low as 5 mph/9 kph. When it’s time to go fast, the 43x10 high gear, equivalent to a 48x11 or 50x12, means you can still accelerate above 35 mph/56 kph without spinning out. Paired with a 46/33 crankset, the 10-36 cassette still reaches below a 1:1 ratio while retaining the gears needed for fast and spirited group rides.

Kolla länken.

ENDURANCE ROAD​

Spin to win. On a long hilly day, you need to save energy for what’s to come. That means gearing that allows you to avoid grinding up climbs. A 43/30 crankset paired with a 10-36 cassette provides a massive 516 percent range to accomplish that. Multiple gears below a 1:1 ratio keep you spinning comfortably on the steepest slopes. A 30x36 gear allows a cadence of over 80 rpm at speeds as low as 5 mph/9 kph. When it’s time to go fast, the 43x10 high gear, equivalent to a 48x11 or 50x12, means you can still accelerate above 35 mph/56 kph without spinning out. Paired with a 46/33 crankset, the 10-36 cassette still reaches below a 1:1 ratio while retaining the gears needed for fast and spirited group rides.
5 mph = 9 kph?

F.ö. krävs det att man är skapligt duktig för att man ska lyckas "spinning comfortably on the steepest slopes" med 80 rpm och en 30x36-utväxling. Om man tar den tuffa biten på Zoncolan (den med 15% snitt över ca 6 km) så får man VAM på ca 1250 m/h vilket jag inte grejar om jag så tar i så jag blir blå i ansiktet. Och då är de brantaste bitarna på den stigningen snarare 20+%. Att där hålla 80 rpm med 30x36-utväxling är elitnivå vad gäller VAM-tal.

Senast ändrad:
Kolla länken.

ENDURANCE ROAD​

Omfånget är inte begränsningen med 1x. Det är dom stora stegen mellan växlarna.
Har du 500% range och 12 växlar så har du väl ≈42% mellan stegen

Har du 500% med 22 växlar så har du ≈23% mellan stegen (sen överlappar ju vissa växlar)

Omfånget är inte begränsningen med 1x. Det är dom stora stegen mellan växlarna.
Har du 500% range och 12 växlar så har du väl ≈42% mellan stegen

Har du 500% med 22 växlar så har du ≈23% mellan stegen (sen överlappar ju vissa växlar)

Fast man har inte riktigt 22 växlar utan 15/16 beroende på val av kassett.

Jag föredrar 1x på gravel men eftersom min dubblar som lvg så åker jag 2x ändå.

Nu fattar jag inte riktigt, ramen har väl samma geometri i sina fasta vinklar oavsett vilken dämpare/gaffel som sitter i?

Sedan hade det vart intressant att gräva mer i varför du inte tror man lyckats komma nära en S.Spark.
En cykels geometri handlar inte bara om ramens olika mått och vinklar utan även mått och vinklar i förhållande till ett horisontalplan som cykeln tänks rulla på.
Om vi tar Spark som exempel så har den en gaffelvinkel på 65.8° och till det har man valt en 130mm gaffel. Om man skulle tillverka en ram med samma vinkel och välja en 100mm gaffel (som specen säger för en XC från BCF) så är det mycket annat som kommer att påverkas, det är med andra ord osannolikt att man lyckas återskapa en "extremt" lik geometri.

Om din cykel är ett specialbygge så kanske det är en helt annan ram och en annan gaffel och då är det absolut möjligt men samtidigt fel att säga att BCFs XC är extremt likt Scott Spark i geometrin.

Tyvärr blir det ingen västgöraserie för min del. Tiden är förbi när jag försökte ta mig från A till B genom skogen på snabbast möjliga tid, i dag vill jag höra fåglarna och njuta på vägen ;-)

Så ca 1 procentenhet större förlust i experimentet. Inga jättesiffror.
Visst är det så
Men ändå ofta större än den motsv "vinst" man gör från viktminskningen med 1x och/eller extremt små kassettklingor.
Dessutom är ju livslängden kortare och priset högre för kassetter med extremt små kassettklingor.

Jag föredrar 1x på gravel men eftersom min dubblar som lvg så åker jag 2x ändå.
Shimano Di2 borde vara bästa val för dig då eftersom man själv kan välja att endast växla med högra reglaget eller ej. Dessutom finns ju 11-delade Di2 med 12 som minsta kassettklinga, med de fördelar det ger.

Och du bumpade tråden utan att tillföra något angående Borås Cykelfabrik. Vad ville du?
Så kan det bli ibland. Är bara lite allmänt less på 1x vs 2x-diskussionerna.
Kan väl tillfråga en fråga då:
Tycker att beställningsförfarandet ser lite luddigt ut på BCF-sidan. Ser inte information om betalningssätt, eventuell retur, lagerstatus.

Är det snart semester? Nu finns överallt många (grus)cyklar på lager, t.ex. hos allebike (MB31) och bikester.
Jo, det skall bara vara rätt storlek och utrustning också plus rätt pris. Annars så kan jag hålla med dig, det finns att beställa. Sedan om den går att cykla på för frun, det blir en annan femma.

Jo, det skall bara vara rätt storlek och utrustning också plus rätt pris. Annars så kan jag hålla med dig, det finns att beställa. Sedan om den går att cykla på för frun, det blir en annan femma.

Såklart!

MB31 verkar trevligt och har bar komponenter, men om cyklisten är kort är S riktigt stor.

Cool!

Hade varit kul att höra va andra tycker.
Jag är rätt nöjd, mycket cykel för pengarna. Men har haft en del problem med växlar och sånt. Vet inte om det är infästningen i ramen som spökar. Att fram växeln rör sig lite och därför behöver service så ofta.

Cool!

Hade varit kul att höra va andra tycker.
Jag är rätt nöjd, mycket cykel för pengarna. Men har haft en del problem med växlar och sånt. Vet inte om det är infästningen i ramen som spökar. Att fram växeln rör sig lite och därför behöver service så ofta.
Sitter kilen på baksidan av framväxeln bra?

Hej!

Jag har varit inne lite på att köpa BCFs LVG Endurance Sport, enligt nedan. Är det någon som har erfarenhet av just denna modell? Är det en prisvärd cykel? Är det någon komponent man borde byta ut? Har den några vanliga fel?

Vänligen

Hej!

Jag har varit inne lite på att köpa BCFs LVG Endurance Sport, enligt nedan. Är det någon som har erfarenhet av just denna modell? Är det en prisvärd cykel? Är det någon komponent man borde byta ut? Har den några vanliga fel?

Vänligen

Jag skulle då aldrig köpa en ny racer år 2025 med fälgbroms. Begagnat absolut men aldrig en ny.

Hej!

Vänligen
Trevlig nostalgihoj. Fälgbromsar och srams mekaniska force 22. Älskar srams gamla mekaniska double tap, men den gruppen måste ju snart vara 10 år gammal. :)

Jag har varit inne lite på att köpa BCFs LVG Endurance Sport, enligt nedan.
Är inte det en föråldrad(?) katalogram från Kina som är BCF-målad?
Dessutom verkar strl vara begränsade för enl geotabellen på sidan du länkade till finns det endast 1,5 cm i reach och 6cm i stack, att välja mellan.
Kolla noga att det finns en strl som passar dig.
Det de väljer att kalla "uppskattad rekommendation" är inte särskilt uppskattad av åtminstone mig,
till min längd rekommenderar de XL och jag vet att den är både för kort och för låg med en reach på 40,5cm men med en stack på endast 58,7cm
Inte ens alla tävlingsracers har såpass låg stack i de strl med reach >40cm
Jmf med tex Trek Emonda som har hela 62cm stack i den största strl som har 40,3 cm
Treks endurance modell heter Domane och den finns inte med en reach över 40 cm, den största har en reach på endast 38,5cm och då en stack på hela 65,6 cm!

Trevlig nostalgihoj. Fälgbromsar och srams mekaniska force 22. Älskar srams gamla mekaniska double tap, men den gruppen måste ju snart vara 10 år gammal. :)
Snart 11 år är det väl? För även den lanserades väl 2014?

Det verkar som att jag ska kika på lite andra alternativ. Är det någon som vet några prisvärda cyklar i den prisklassen (cirka 20 000)? Är det bättre att försöka köpa begagnat?

Tack på förhand

Det verkar som att jag ska kika på lite andra alternativ.
+1
Är det någon som vet några prisvärda cyklar i den prisklassen (cirka 20 000)?
Varför inte kolla på bra postordercyklar och då kanske ffa
Canyon Endurace
eller den 4kSEK dyrare Endurace CF 7
och
Rose Reveal

Men de är populära och säljer MKT över en stor del av världen
Dvs leveranstiderna kan bli låånga

Är det bättre att försöka köpa begagnat?
Ja
Men det gäller att hitta en passande modell till ett bra pris i ett tillräckligt bra skick.

+1

Varför inte kolla på bra postordercyklar och då kanske ffa
Canyon Endurace
eller den 4kSEK dyrare Endurace CF 7
och
Rose Reveal

Men de är populära och säljer MKT över en stor del av världen
Dvs leveranstiderna kan bli låånga

Ja
Men det gäller att hitta en passande modell till ett bra pris i ett tillräckligt bra skick.
Tack för svar, väldigt hjälpsamt! Canyoncyklarna verkar faktiskt vara precis det jag är ute efter och enligt hemsidan är det leverans inom 10 dagar.

Jag hittade denna på blocket när jag kollade igenom alla annonser i göteborgsområdet. Behöver man verkligen en kolfiberram och ultegrakomponenter eller är det kanske bättre att köpa nytt och kunna vara trygg med att man får en cykel i gott skick. Jag är som du märker inte så haj på cyklar och vet inte riktigt hur jag inte ska bli lurad om jag köper begagnat.

Sen kan man ju inte veta heller att cykeln inte är stulen om säljare inte har något kvitto...

//Albin

Tillbaka
Topp