Hjälp med ramlås Axa solid plus med nyckel

Hey!
Dotter ringer från skolan, hennes lås går ej att öppna men fungerade så fint på morgonen??
Kör hem cykel, låset är varmt (plusgrader hela dagen) och fyller det med WD40 med cykeln liggandes och testar båda nycklarna, låset rör sig NOLL!? Får in nyckeln helt i låset (bifogar bild)
Men får inte upp det. Lite Finsk kärlek: (slå med gummihammare) appliceras men åter noll resultat.
Vrider också av en av nycklarna med en tång (kass kvalitet!?) och fick lätt ut resten av nyckeln.

Några fler tips eller ska det fixas en vinkelslip?
IMG20230315143904.jpgIMG20230315144339.jpg

vinkelslip som gäller då de där sker så är det en klack inne i låset som gett sig och låset blir stumt råkat ut för det ett antal ggr på jobbet
tips i övrigt är både axa och abus har liknande problem värst är låsen med inbyggd vajerlåsning så jag rekomenderar hellre ringlåsen utan låsvajer och man använder en ögla ögla vajer ist där man trär in öglan i ringlåset brevid fälgen

edit glömde säga biltemas ringlås har bättre funktion ;)

Senast ändrad:
vinkelslip som gäller då de där sker så är det en klack inne i låset som gett sig och låset blir stumt råkat ut för det ett antal ggr på jobbet
tips i övrigt är både axa och abus har liknande problem värst är låsen med inbyggd vajerlåsning så jag rekomenderar hellre ringlåsen utan låsvajer och man använder en ögla ögla vajer ist där man trär in öglan i ringlåset brevid fälgen
Jaha ok, för det här låset har just det: inbyggd vajerlåsning.

Tack för snabbt svar!
Dave

ha ha! ja du, vore ju fint om det vore fel cykel, men ja, det är rätt cykel :) Satt på ny lampa fram exempelvis efter jag bröt av den gamla av misstag då jag skulle byta batteri.
Jag svarar nu mitt eget svar istället för att ändra mitt tidigare, för du kommer fan inte tro mig Velovin: Du hade rätt!
Jag blev mkt fundersam eftersom jag var så säker på att det var vår cykel då jag nämnde lampan: "såg jag verkligen den där lampan" så jag traskade ut på baksidan nu och tittade och MKT riktigt, det är INTE vår cykel! HA HA HA!!
Så nu har jag och frun kört tillbaka den cykel vår dotter tog hem från skolan och hämtat hennes, de är identiska nästan. Så jag förstår att det blev knas.
Sen var det ju en jevla tur att grannen inte hade vinkelslipen hemma för då hade det suttit ett nytt lås på nu :D

Jag svarar nu mitt eget svar istället för att ändra mitt tidigare, för du kommer fan inte tro mig Velovin: Du hade rätt!
Jag blev mkt fundersam eftersom jag var så säker på att det var vår cykel då jag nämnde lampan: "såg jag verkligen den där lampan" så jag traskade ut på baksidan nu och tittade och MKT riktigt, det är INTE vår cykel! HA HA HA!!
Så nu har jag och frun kört tillbaka den cykel vår dotter tog hem från skolan och hämtat hennes, de är identiska nästan. Så jag förstår att det blev knas.
Sen var det ju en jevla tur att grannen inte hade vinkelslipen hemma för då hade det suttit ett nytt lås på nu :D
Oj, vilken historia! Tur att det löste sig!

Tillbaka
Topp