Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

En rea som blir permanent är min gissning.
Man får ju inte sälja något om priserna bara mystiskt sjunker, men nu är det ju ”rea”.
Jo, det känns som du säger att rea priset blir det nya standard priset så småning om. Det är dags att priserna vänder neråt nu igen till pre-Covid nivå...

1679042693585.png

2023 blir det nya 2019!

Att sänka priset på fjolårsmodeller med 15% är väl knappast att dumpa priserna?

Det är ingen som tvingar eller förväntar sig av handlare att sänka priserna. De har det tufft just nu om man förstått världsläget korrekt. Men med det sagt vill jag dela med mig av min personliga förhållningssätt enligt nedan.

Min rabatt-stege:
15% - knappt schysst, minimum även vid ordinarie pris
25% - vill du verkligen bli av med produkten?
35% - nu känner jag mig lockad att överväga.
50% - shut up and take my money.

när det gäller blocket brukar jag sätta ett realistiskt och attraktivt pris, och ignorera prutarna. om det inte blir sålt strax sedan höja i små omgångar. efter ett tag kommer spekulanterna ut ur sin garderob. ofta i drivor.

inget stimulerar affärerna som en förväntad ytterligare prisuppgång.

fråga rolex.

när det gäller blocket brukar jag sätta ett realistiskt och attraktivt pris, och ignorera prutarna. om det inte blir sålt strax sedan höja i små omgångar. efter ett tag kommer spekulanterna ut ur sin garderob. ofta i drivor.

inget stimulerar affärerna som en förväntad ytterligare prisuppgång.

fråga rolex.
Vore rentav kul att skriva ut det i annonsen, "jag kommer höja med 10% per vecka, är den inte såld om 4 veckor så tar jag bort den och lägger ut den igen nästa säsong"

Kul men det funkar nog inte på alla. Och extra dåligt om det i vanlig ordning är billigare att köpa nytt på nätet.

Vore rentav kul att skriva ut det i annonsen, "jag kommer höja med 10% per vecka, är den inte såld om 4 veckor så tar jag bort den och lägger ut den igen nästa säsong"
jag brukar göra det, men med lite mer diskretion. det funkar förstås bara om priset är rätt från början.

sedan brukar jag helst gärna utlova gratis leverans hand till hand, t ex inom ett geografiskt område. kan vara ganska stort när det ändå är någon resa på g.

liknande fast tvärtom funkar ofta bra när man själv skall resa. då kan man göra för båda bra affärer i t ex sveg eller mjölby;)

Polaren letar heldämpad trailhoj till sin grabb, stl S 27,5”. Ett utmärkt tillfälle att illustrera trådtiteln med lite länkar till apokalypsreor om någon känner sig manad.

Polaren letar heldämpad trailhoj till sin grabb, stl S 27,5”. Ett utmärkt tillfälle att illustrera trådtiteln med lite länkar till apokalypsreor om någon känner sig manad.

Här är svaret som överlever apokalypsen:

Säg till grabben att sträcka lite på sig så:

Sån ville jag ju ha. Tror iofs jag läst att många ogillar den. På papper ser den ok ut.

Sån ville jag ju ha. Tror iofs jag läst att många ogillar den. På papper ser den ok ut.

Ogillar många den här versionen eller kolversionen?
Skeen Trail i kol har en tung ram som flexar för mycket för starkare/tyngre åkare. Men jag tror att alu versionen är ok. Den väger lite mer, men för den pris är det riktigt bra. Dämpningen bak verkar inte vara särskilt känslig, men den är effektiv. Om man gillar det eller inte berör på preferens. Enda minuspoäng som jag ser är att den har Magura bromsar med handtag i plast. Dom flexar lite, som är ok på min pendlingshoj, men skulle inte ville har det på en MTB (mina och min sons MTB har Magura med handtag i alu).

Priset är otroligt bra!

Ogillar många den här versionen eller kolversionen?
Skeen Trail i kol har en tung ram som flexar för mycket för starkare/tyngre åkare. Men jag tror att alu versionen är ok. Den väger lite mer, men för den pris är det riktigt bra. Dämpningen bak verkar inte vara särskilt känslig, men den är effektiv. Om man gillar det eller inte berör på preferens. Enda minuspoäng som jag ser är att den har Magura bromsar med handtag i plast. Dom flexar lite, som är ok på min pendlingshoj, men skulle inte ville har det på en MTB (mina och min sons MTB har Magura med handtag i alu).

Priset är otroligt bra!
Det kan ha varit cf version. Priset är bra och om jag minns rätt borde geo fortfarande duga.

Årsmodell 2023 av Cube Editor är 11 % billigare än årsmodell 2022.
2023an är 100 gram lättare. Då känns det helt logiskt att den kostar lite mindre också. Högre vikt = högre pris. Allt handlar trots allt om hur mycket cykel man får för pengarna. #prisvärd #mycketcykelförpengarna

Här borde ni väl kunna hitta några kap.

"Auction of £35 million of bikes and accessories to begin on March 24.

35,000 bikes and accessories will be sold via auction over the coming weeks following the collapse of British distributor Moore Large.

Moore Large suffered financial problems in 2022 after the post-COVID-19 oversupply of bikes led to significant discounting. A stock clearance sale last November failed to lift revenues sufficiently as excess supply remains a major problem. Over 100 people are now set to lose their jobs.

Moore Large sold a number of different brands to the UK market, including Forme, Lake, Microshift, Barracuda and Vitesse. Retailers are likely to bid on the lots, further flooding the marketplace with bikes and accessories. "

Hur går det med Ragnarrök egentligen? Hade tänkt att 2023 skulle bli ”ny-cykel-året” cyklarna jag har spanat in dock har gått i pris med 24% ungefär. För 30 000 ska man vara glad om man kan få en cykel med Shimano 105 R7000.

Hur går det med Ragnarrök egentligen? Hade tänkt att 2023 skulle bli ”ny-cykel-året” cyklarna jag har spanat in dock har gått i pris med 24% ungefär. För 30 000 ska man vara glad om man kan få en cykel med Shimano 105 R7000.

Det här är mer som fimbulvintern. Tror man får härda ut till reorna i höst och vinter. Tror och gissar att det kan tokreas då.

Att pendeln skulle slå tillbaka för cykelbranschen var ju en lågoddsare, men hur ser det ut för cykelintresset? Det verkade ju vara rekord i antalet anmälda till SweCup, hur ser det ut för tisdagarna? Hur ser det ut för cykelklubbarna?

Annars gå in i en lokal butik. Ser min egen LBS har modeller från 2021 kvar i enstaka exemplar. Trek Fuel ex i 27,5 är ingen dålig hoj.

Edit: YT har 15% på sina Core modeller. Får idag en capara för 2,340.96 €. Bra billigt för en enduro hoj.

Senast ändrad:
Jag som försöker köpa en nya racer ser inte mycket av den s.k Ragnar-röken mer än att det är snudd på omöjligt att få tag i cyklar inom EU.

Jag har en egen tråd för ändamålet

Det är pickleball som gäller nu.

Ni läste det här på Happy först. Nu vaknade Sydsvenskan.

Ja jag vet inte vad dom pysslar med. Började få upp massa klipp på den här extremt konstiga sporten på instagram för ett tag sen. Får mig att tänka på den där oljesheiken i mad men som skulle satsa massa pengar på nån hittepåsport ingen hört talas om.

Själva väntar jag på ragnar-rock vad gäller hardtail till hustrun. Beg eller ny spelar mindre roll så länge som den är bra specad. Exvis hade jag huggit DIREKT om MB31:s svartfredagserbjudande på deras Deore-spexade HT för 10kkr hade kommit idag. Meeeen på KoS kommer det bara en massa heldämpade tandläkarcyklar för käftis ska ha en ny Sworks.

Själva väntar jag på ragnar-rock vad gäller hardtail till hustrun. Beg eller ny spelar mindre roll så länge som den är bra specad. Exvis hade jag huggit DIREKT om MB31:s svartfredagserbjudande på deras Deore-spexade HT för 10kkr hade kommit idag. Meeeen på KoS kommer det bara en massa heldämpade tandläkarcyklar för käftis ska ha en ny Sworks.
Innan inflationen drog iväg hoppades man ju att utopin om 10k-HT’S med dropper, Deore och vettig geo från varje seriöst internetmärke var på väg att förverkligas. Men nu verkar den gränsen har flyttats till 15k, märkligt nog har jag inte fått 50% lönelyft ☹️

Tillbaka
Topp