Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
När jag var barn cyklade vi på stigar med vanliga cyklar med fotbroms....inga problem.Min son har cyklat vandrarstig i flera naturreservat med sin, men det räknas kanske inte som "riktig" mtb. (Och min son är kanske lite mer än lagom begåvat angående kroppskoordination)
När jag var barn cyklade vi på stigar med vanliga cyklar med fotbroms....inga problem.
jag väljer ändå utan fotbroms men vill man spara pengar så är white ett bra alternativ även på 14 & 16''
Tänkte lite så! Frågan är om ett "mellansteg" är värt det. Rekommenderas upp till 107cm verkar det som... Han har inte så långt kvar dit. Hade nog köpt en om man inte blev snål pga frakten.Halvapriset mot vitus 14. Barnet lär ju inte ta skada av det
Vitus 16 funkar från 104cm enligt tillverkare (och mig). Ni kan inte åka till xxl och testa en xc160 antar jag?Tänkte lite så! Frågan är om ett "mellansteg" är värt det. Rekommenderas upp till 107cm verkar det som... Han har inte så långt kvar dit. Hade nog köpt en om man inte blev snål pga frakten.
Visst är det den här som många rekommenderat i 24"-klassen?
XC 240 Lite HD 1x8 23, terrängcykel - Barncykel - XC 240 Lite HD 1x8 23, terrängcykel | XXL
Läs mer om XC 240 Lite HD 1x8 23, terrängcykel. Trygg handel med prisgaranti och 28 dagars öppet köpwww.xxl.se
Vad borde man göra med den för att höja till en najs nivå? Gissar byta däck men nåt mer?
Superlight med fälgbroms? Verkar försvunnit från svenska sidan.Modellen utan HD är ännu bättre, då slipper du den tunga gaffeln som inte har så mycket funktion.
Tycker JR ser trevlig ut på bild men möjligt svårt om man vill uppgradera en 80mm 27.5'' gaffel med 1 1/8 straigt. Ser inte ut som man vill övergaffla den geon.Jag tittade inte in på länken faktiskt - tidigare har de som heter HD haft dämpargaffel. Den du kikar på nu är rätt!
Såg också att 275JR är tillbaka. 275 Pro som jag beställde förra veckan är borta och jag har inte hört ett pip om leverans ännu. Den är en aning större i ramen, lite lättare och har 1x11 istället för 1x10..
Antingen random 12'' eller köp en 14'' och väx i den?Sonen, strax 3år, har en Vitus som är riktigt bra. Och han springer grymt på den. Vi funderar på om inte han skulle fixa pedaler, men finns de nåt vettigt i den ministorleken? Han är ju 93cm lång bara :)
Visa bilaga 615603
Vår dotter lärde sig på en woom 2 (14”) när hon var 2 år, 9mån. Under 90cm. Edit: lite osäker på längden, man glömmer för fort…Sonen, strax 3år, har en Vitus som är riktigt bra. Och han springer grymt på den. Vi funderar på om inte han skulle fixa pedaler, men finns de nåt vettigt i den ministorleken? Han är ju 93cm lång bara :)
Visa bilaga 615603
Svårt med 20'' . Vpace kanske har?Hej!
Fick tag på denna 20" Hotrock för en billig peng.
Tanken är att uppgradera till skivbromshjul med riktig shimanobody.
Passande bromsar samt drivlina finns redan i gott & blandat lådan.
Några tips på hjul?
Alternativt någon här inne som har hjul till övers?
Stel gaffel är även av intresse?
Jag tror jag har skivbromshjul med hg-body. Pma mig.Hej!
Fick tag på denna 20" Hotrock för en billig peng.
Tanken är att uppgradera till skivbromshjul med riktig shimanobody.
Passande bromsar samt drivlina finns redan i gott & blandat lådan.
Några tips på hjul?
Alternativt någon här inne som har hjul till övers?
Stel gaffel är även av intresse?
Svårt med 20'' . Vpace kanske har?
Annars kan man alltid byta nav men bäst är väl att byta gaffel och däck och låta det vara så.
Svårt med 20'' . Vpace kanske har?
Annars kan man alltid byta nav men bäst är väl att byta gaffel och däck och låta det vara så.
Ser bara 29 & 24 nu.Ska kika där.
Planen är att köpa kompletta grejer så det går att återställa till original och sälja delarna igen vid sidan av.
Ja, det är svårt. Crest Mk4 finns också med färre hål om man vill ha det.om en vill köra slanglöst med fälgbroms och 20- eller 24-tum, vill jag tipsa om denna fälg: https://www.usprobikes.com/en/rims/10906-excess-xlc-rear-rim-507x28-36h.html
visserligen 36 hål, men med enklaste shimanonaven, oreducerade ekrar, trekors fram (helt i onödan, men usprobikes var billiga på lite längre ekrar) och mässingsnipplar blev hjulen ändå lite lättare än orginalhjulen på islabiken. 23,5 mm innerbredd tycker jag verkar passa bra med tvåtums billy bonkers, och fälgen ger ett gediget intryck.
Visa bilaga 615785
ursäkta om det är en känd fälg i den här tråden, men jag fick leta grundligt för att hitta en slanglöskompatibel fälgbromsfälg i storlek 507.
excess framfälg kanske är intressant för skivbromsade cyklar, men då är säkert dartmoor billigare.
funkar den med fälgbroms också?Ja, det är svårt. Crest Mk4 finns också med färre hål om man vill ha det.
(starbike)
Nej, det tror jag inte. Missade den biten. Tubeless med fälgbroms och 20'' (eller 24) är nog ännu svårare.funkar den med fälgbroms också?
Visa bilaga 616343Klickade hem 2st Canyon Stoic 2 för grabbarna. En 2XS för den 145 långa och en XS för den 157 långa. Har bara satt ihop den mindre och den ska provköras ikväll. Enligt Canyon är de i största lag. Tillägger med bilder incl. förare. Skönt att ta steget up till riktiga däckstorlekar.
Visa bilaga 616343Klickade hem 2st Canyon Stoic 2 för grabbarna. En 2XS för den 145 långa och en XS för den 157 långa. Har bara satt ihop den mindre och den ska provköras ikväll. Enligt Canyon är de i största lag. Tillägger med bilder incl. förare. Skönt att ta steget up till riktiga däckstorlekar.
Nu får du en andra chans.
![]()
White XC 275 Pro Deore 11s 22, terrängcykel, dam - Vit - Mountainbike | XXL
Läs mer om XC 275 Pro Deore 11s 22, terrängcykel, dam. Trygg handel med prisgaranti och 365 dagars öppet köpwww.xxl.se
Budget är inte jätteviktigt, tänker att han ska slippa mosa in vaden/brallorna/gosedjur/insert valfritt påhitt i kedja och drev (själv körde jag ju 90’s style och knölade ner jeansen i tubsockorna. Det kanske kan bli modernt igen?).Du hittade rätt till slut. Integrerat skydd o klinga i vevpartiet. Beroende på budget finns olika lösningar.
Sant! Det såg inte helt oävet ut med vpace! Tror att det är 127mm, men får kolla upp det efter jobbet imorgon.Tänkte tipsa om vpace. Men nu när jag tänker påt så kanske jag har två olika vevparti hemma. Du sa 20", som troligtvis kom med för långa 140mm vevparti. 127mm passar bättre till den cykeln. Men tror inte dom har kedjeskydd. Ena är för fyrkantslager med integrerad klinga. Det andra är samma som Vpace men utan logga då jag importerat direkt från fabriken. Det senare går att fästa klingskydd på iom sram-standard.
Jobbar natt nu så kan kolla om det förstnämnda har klingskydd imorn. Annars är ju tubsockor eller reflexband ett bra alternativ. Även med klingskydd så går byxan emot på uppåtsträckan.
Frog gör lite tvärtom och tenderar att ha för korta vevpartier. De sätter 115mm på 20" o 127mm på 24".Sant! Det såg inte helt oävet ut med vpace! Tror att det är 127mm, men får kolla upp det efter jobbet imorgon.
Ser att Frog har en liknande lösning, har lite tur att storebror har en ståendes i garaget så jag kan jämföra lite. Ser ju såklart inte lika mtb ut vilket jag tror är viktigt för den lille parveln.
Nu har jag mätt lite, du har strax pm.Frog gör lite tvärtom och tenderar att ha för korta vevpartier. De sätter 115mm på 20" o 127mm på 24".
Jag kollar imorn o skickar bilder i pm.
Du brukar ju tipsa om White's modeller, och nu hittade jag denna :-)Antingen random 12'' eller köp en 14'' och väx i den?
Nej:) faller under random 12''. Vet inte om den är bättre än biltemas som snabbt blev för kort för mina barn?Du brukar ju tipsa om White's modeller, och nu hittade jag denna :-)
Har du missat den?
Nackdel, pedalbroms, och vikten.
Men annars ett pris som gör att det är värt att chansa.
Stödhjulen tänker jag skrota omedelbart.
XC 120 Lite BLUE 24, barncykel - Barncykel - XC 120 Lite BLUE 24, barncykel | XXL
Läs mer om XC 120 Lite BLUE 24, barncykel. Trygg handel med prisgaranti och 28 dagars öppet köpwww.xxl.se
Vi har en Biltema 12" med det där (enligt mig) värdelösa styre. Det är en stor cykel med små hjul tycker jag.Nej:) faller under random 12''. Vet inte om den är bättre än biltemas som snabbt blev för kort för mina barn?
De flesta som ser bättre ut verkar börja på 14''. Jag har inte kollat så mycket på så små eftersom jag gick på biltema-niten. Går så klart bra för många barn men mina "väntade" till 16'' att lära sig.
Xc140 då? Mellanting.
Sonen, strax 3år, har en Vitus som är riktigt bra. Och han springer grymt på den. Vi funderar på om inte han skulle fixa pedaler, men finns de nåt vettigt i den ministorleken? Han är ju 93cm lång bara :)
Visa bilaga 615603
Tyckte ändå 16-20 gick rätt bra. Beror säkert på hur cyklarna ser ur. Har kört två stammar på varje cykel också så det drygar väl ute liteVår son fick sin Woom 2 när han fyllde 3. Då var han 101 eller 102 cm lång, och cykeln såg inte alls stor ut för honom. Lärde sig cykla på mindre än 20 minuter (haft springcykel sedan han var 2). Det har varit en fantastisk cykel.
Man måste bara ha örnkoll på vad han har för sig, noll trafikvett såklart. Ett annat "problem" är att för oss behövs det nu en cykel till innan 20 tum: 16 tum är redan lite liten så 18 vore idealt, men 18 tum är inte så vanliga.