Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Min son har cyklat vandrarstig i flera naturreservat med sin, men det räknas kanske inte som "riktig" mtb. (Och min son är kanske lite mer än lagom begåvat angående kroppskoordination)
När jag var barn cyklade vi på stigar med vanliga cyklar med fotbroms....inga problem.
jag väljer ändå utan fotbroms men vill man spara pengar så är white ett bra alternativ även på 14 & 16''

Barncyklar samlingstråd
Tycker nästan 20'' är den som ser sämst ut? Hög och kort?

1143937_XC_200_Lite_1.png

edit kanske ändå inte så stor skillnad
Vitus-20-Kids-Bike-Blue-Green-2021_01.jpg

Barncyklar samlingstråd
När jag var barn cyklade vi på stigar med vanliga cyklar med fotbroms....inga problem.
jag väljer ändå utan fotbroms men vill man spara pengar så är white ett bra alternativ även på 14 & 16''

Håller med.

När jag var ung hade de flesta cyklar i Nederländerna bara fotbroms (ingen frambroms).

Jag skulle också välja cykel utan fotbroms om en liknande modell fanns till nästan samma pris.

Barncyklar samlingstråd
Visst är det den här som många rekommenderat i 24"-klassen?

Vad borde man göra med den för att höja till en najs nivå? Gissar byta däck men nåt mer?

Modellen utan HD är ännu bättre, då slipper du den tunga gaffeln som inte har så mycket funktion.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Jag tittade inte in på länken faktiskt - tidigare har de som heter HD haft dämpargaffel. Den du kikar på nu är rätt!

Såg också att 275JR är tillbaka. 275 Pro som jag beställde förra veckan är borta och jag har inte hört ett pip om leverans ännu. Den är en aning större i ramen, lite lättare och har 1x11 istället för 1x10..

Barncyklar samlingstråd
Jag tittade inte in på länken faktiskt - tidigare har de som heter HD haft dämpargaffel. Den du kikar på nu är rätt!

Såg också att 275JR är tillbaka. 275 Pro som jag beställde förra veckan är borta och jag har inte hört ett pip om leverans ännu. Den är en aning större i ramen, lite lättare och har 1x11 istället för 1x10..
Tycker JR ser trevlig ut på bild men möjligt svårt om man vill uppgradera en 80mm 27.5'' gaffel med 1 1/8 straigt. Ser inte ut som man vill övergaffla den geon.

Barncyklar samlingstråd
Hej!
Fick tag på denna 20" Hotrock för en billig peng.
Tanken är att uppgradera till skivbromshjul med riktig shimanobody.
Passande bromsar samt drivlina finns redan i gott & blandat lådan.

Några tips på hjul?
Alternativt någon här inne som har hjul till övers?
Stel gaffel är även av intresse?

Bilagor

• 20230323_155231.jpg
    20230323_155231.jpg
    1.5 MB · Besök: 66
Barncyklar samlingstråd
Sonen, strax 3år, har en Vitus som är riktigt bra. Och han springer grymt på den. Vi funderar på om inte han skulle fixa pedaler, men finns de nåt vettigt i den ministorleken? Han är ju 93cm lång bara :)

Vitus-Smoothy-Balance-Bike-Balance-Bikes-Yellow-VSBBYELBLKYELLOWBLK-5.jpg

Barncyklar samlingstråd
Sonen, strax 3år, har en Vitus som är riktigt bra. Och han springer grymt på den. Vi funderar på om inte han skulle fixa pedaler, men finns de nåt vettigt i den ministorleken? Han är ju 93cm lång bara :)

Visa bilaga 615603
Vår dotter lärde sig på en woom 2 (14”) när hon var 2 år, 9mån. Under 90cm. Edit: lite osäker på längden, man glömmer för fort…

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Några tips på hjul?
Svårt med 20'' . Vpace kanske har?
Annars kan man alltid byta nav men bäst är väl att byta gaffel och däck och låta det vara så.

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Några tips på hjul?
Jag tror jag har skivbromshjul med hg-body. Pma mig.

Barncyklar samlingstråd
Annars kan man alltid byta nav men bäst är väl att byta gaffel och däck och låta det vara så.

Ska kika där.
Planen är att köpa kompletta grejer så det går att återställa till original och sälja delarna igen vid sidan av.

Barncyklar samlingstråd
Ska kika där.
Planen är att köpa kompletta grejer så det går att återställa till original och sälja delarna igen vid sidan av.
Ser bara 29 & 24 nu.

20 är nog ett par snäpp svårare än 24. Ännu mer så på vpace som kör med större hjul. Så det kanske var ett dåligt tips.

Barncyklar samlingstråd
om en vill köra slanglöst med fälgbroms och 20- eller 24-tum, vill jag tipsa om denna fälg: https://www.usprobikes.com/en/rims/10906-excess-xlc-rear-rim-507x28-36h.html

visserligen 36 hål, men med enklaste shimanonaven, oreducerade ekrar, trekors fram (helt i onödan, men usprobikes var billiga på lite längre ekrar) och mässingsnipplar blev hjulen ändå lite lättare än orginalhjulen på islabiken. 23,5 mm innerbredd tycker jag verkar passa bra med tvåtums billy bonkers, och fälgen ger ett gediget intryck.
20230326_190438.jpg

ursäkta om det är en känd fälg i den här tråden, men jag fick leta grundligt för att hitta en slanglöskompatibel fälgbromsfälg i storlek 507.

excess framfälg kanske är intressant för skivbromsade cyklar, men då är säkert dartmoor billigare.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
om en vill köra slanglöst med fälgbroms och 20- eller 24-tum, vill jag tipsa om denna fälg: https://www.usprobikes.com/en/rims/10906-excess-xlc-rear-rim-507x28-36h.html

visserligen 36 hål, men med enklaste shimanonaven, oreducerade ekrar, trekors fram (helt i onödan, men usprobikes var billiga på lite längre ekrar) och mässingsnipplar blev hjulen ändå lite lättare än orginalhjulen på islabiken. 23,5 mm innerbredd tycker jag verkar passa bra med tvåtums billy bonkers, och fälgen ger ett gediget intryck.
Visa bilaga 615785

ursäkta om det är en känd fälg i den här tråden, men jag fick leta grundligt för att hitta en slanglöskompatibel fälgbromsfälg i storlek 507.

excess framfälg kanske är intressant för skivbromsade cyklar, men då är säkert dartmoor billigare.
Ja, det är svårt. Crest Mk4 finns också med färre hål om man vill ha det.
(starbike)

Barncyklar samlingstråd
Visa bilaga 616343Klickade hem 2st Canyon Stoic 2 för grabbarna. En 2XS för den 145 långa och en XS för den 157 långa. Har bara satt ihop den mindre och den ska provköras ikväll. Enligt Canyon är de i största lag. Tillägger med bilder incl. förare. Skönt att ta steget up till riktiga däckstorlekar.

Jag skulle säga att både är perfekt valt till växande barn. 2XS har kring 395 mm reach med sag. Min son, som är nu 142 cm, har just bytt till en 27,5" HT med 425 mm reach med sag, och den har också 20 mm längre styrhuvudet. Så den är nära Stoic i XS, men lite högre. Jag tycker att den är lite för stor, men sonen tycker att det går bra.

Barncyklar samlingstråd
Visa bilaga 616343Klickade hem 2st Canyon Stoic 2 för grabbarna. En 2XS för den 145 långa och en XS för den 157 långa. Har bara satt ihop den mindre och den ska provköras ikväll. Enligt Canyon är de i största lag. Tillägger med bilder incl. förare. Skönt att ta steget up till riktiga däckstorlekar.

Bilagor

• AA5DEFF5-817D-4D75-8A23-F2BD17C24F8B.jpeg
    AA5DEFF5-817D-4D75-8A23-F2BD17C24F8B.jpeg
    1.3 MB · Besök: 117
Barncyklar samlingstråd
Nu får du en andra chans. (y)

Det tog ett par veckor men sen fick jag veta att den trots allt inte fanns i lager så jag fick pengarna åter. Men tack vare hjälp från kundtjänsten och lite flexibilitet så löste de det ändå.

Det hade känts surt att köpa 275 JR som är både dyrare, sämre specad och tyngre.

Barncyklar samlingstråd
Hittade en begagnad Scott Scale 20" i bra skick till junior - det enda som var att åtgärda var ett blankslitet bakdäck (såklart måste den ju sladdas in!) och ett sprucket kedjeskydd. Mina google-skills sviker mig! Någon som kan peka mig i rätt riktning om var jag kan hitta kedjeskydd som enligt specen heter "CG PVG double cover"?

...Eller vänta, nu när jag googlar lite till så kanske det sitter integrerat i veven på ngt vänster?

Barncyklar samlingstråd
Du hittade rätt till slut. Integrerat skydd o klinga i vevpartiet. Beroende på budget finns olika lösningar.
Budget är inte jätteviktigt, tänker att han ska slippa mosa in vaden/brallorna/gosedjur/insert valfritt påhitt i kedja och drev (själv körde jag ju 90’s style och knölade ner jeansen i tubsockorna. Det kanske kan bli modernt igen?).

Har du något vettigt förslag på lut?

Barncyklar samlingstråd
Tänkte tipsa om vpace. Men nu när jag tänker påt så kanske jag har två olika vevparti hemma. Du sa 20", som troligtvis kom med för långa 140mm vevparti. 127mm passar bättre till den cykeln. Men tror inte dom har kedjeskydd. Ena är för fyrkantslager med integrerad klinga. Det andra är samma som Vpace men utan logga då jag importerat direkt från fabriken. Det senare går att fästa klingskydd på iom sram-standard.
Jobbar natt nu så kan kolla om det förstnämnda har klingskydd imorn. Annars är ju tubsockor eller reflexband ett bra alternativ. Även med klingskydd så går byxan emot på uppåtsträckan.

Barncyklar samlingstråd
Tänkte tipsa om vpace. Men nu när jag tänker påt så kanske jag har två olika vevparti hemma. Du sa 20", som troligtvis kom med för långa 140mm vevparti. 127mm passar bättre till den cykeln. Men tror inte dom har kedjeskydd. Ena är för fyrkantslager med integrerad klinga. Det andra är samma som Vpace men utan logga då jag importerat direkt från fabriken. Det senare går att fästa klingskydd på iom sram-standard.
Jobbar natt nu så kan kolla om det förstnämnda har klingskydd imorn. Annars är ju tubsockor eller reflexband ett bra alternativ. Även med klingskydd så går byxan emot på uppåtsträckan.
Sant! Det såg inte helt oävet ut med vpace! Tror att det är 127mm, men får kolla upp det efter jobbet imorgon.

Ser att Frog har en liknande lösning, har lite tur att storebror har en ståendes i garaget så jag kan jämföra lite. Ser ju såklart inte lika mtb ut vilket jag tror är viktigt för den lille parveln.

Barncyklar samlingstråd
Sant! Det såg inte helt oävet ut med vpace! Tror att det är 127mm, men får kolla upp det efter jobbet imorgon.

Ser att Frog har en liknande lösning, har lite tur att storebror har en ståendes i garaget så jag kan jämföra lite. Ser ju såklart inte lika mtb ut vilket jag tror är viktigt för den lille parveln.
Frog gör lite tvärtom och tenderar att ha för korta vevpartier. De sätter 115mm på 20" o 127mm på 24".
Jag kollar imorn o skickar bilder i pm.

Barncyklar samlingstråd
Antingen random 12'' eller köp en 14'' och väx i den?
Du brukar ju tipsa om White's modeller, och nu hittade jag denna :-)
Har du missat den?
Nackdel, pedalbroms, och vikten.
Men annars ett pris som gör att det är värt att chansa.
Stödhjulen tänker jag skrota omedelbart.

Barncyklar samlingstråd
Du brukar ju tipsa om White's modeller, och nu hittade jag denna :-)
Har du missat den?
Nackdel, pedalbroms, och vikten.
Men annars ett pris som gör att det är värt att chansa.
Stödhjulen tänker jag skrota omedelbart.

Nej:) faller under random 12''. Vet inte om den är bättre än biltemas som snabbt blev för kort för mina barn?
De flesta som ser bättre ut verkar börja på 14''. Jag har inte kollat så mycket på så små eftersom jag gick på biltema-niten. Går så klart bra för många barn men mina "väntade" till 16'' att lära sig.

Barncyklar samlingstråd
Nej:) faller under random 12''. Vet inte om den är bättre än biltemas som snabbt blev för kort för mina barn?
De flesta som ser bättre ut verkar börja på 14''. Jag har inte kollat så mycket på så små eftersom jag gick på biltema-niten. Går så klart bra för många barn men mina "väntade" till 16'' att lära sig.
Vi har en Biltema 12" med det där (enligt mig) värdelösa styre. Det är en stor cykel med små hjul tycker jag.

Köpte en XC120 nu precis, ska hem o montera.
Tänker att de blir ett bra komplement till Vitus-springaren som varit grymt bra.

Barncyklar samlingstråd
Tycker xc140 visuellt ser vettigare ut men har inte orkat göra nån overlay eller liknande.

Vi har redan avhandlat fotbroms. Vi bor så vi måste starta i uppförsbacke o det var ett evigt fumlande med fotbroms men det är inget som förstör några cykeltalanger för gott

Barncyklar samlingstråd
Xc140 då? Mellanting.

Nu är cykeln redan köpt, men jag tycker att de flesta 12" och 14" barncyklar, också hos XXL, har hög ram jämfört med hjulstorleken. Bara vid 16", som White 160 och framförallt "flicka"-versionen, blir det mer rimligt. Standover på 160 Ane verkar inte högre än på en 140. Men reach är kanske för lång för mindre barn.

Barncyklar samlingstråd
Vår son fick sin Woom 2 när han fyllde 3. Då var han 101 eller 102 cm lång, och cykeln såg inte alls stor ut för honom. Lärde sig cykla på mindre än 20 minuter (haft springcykel sedan han var 2). Det har varit en fantastisk cykel.

Man måste bara ha örnkoll på vad han har för sig, noll trafikvett såklart. Ett annat "problem" är att för oss behövs det nu en cykel till innan 20 tum: 16 tum är redan lite liten så 18 vore idealt, men 18 tum är inte så vanliga.

Barncyklar samlingstråd
XC140 hade varit för stor.
Vi drog sadeln i botten på XC120 nu och då sitter han bra. Nu ska vi bara få honom på att tycka det är lika roligt att trampa med fötterna, som att sitta o veva för hand bredvid ?
Han var väldigt nöjd med den och satt länge på den. Men de va lite svårt att veta skillnaden på att trampa framåt och bakåt ?
Vi har en Merida 16", och en Scott Rc 20" som väntar på att han ska växa ?

Barncyklar samlingstråd
Vår son fick sin Woom 2 när han fyllde 3. Då var han 101 eller 102 cm lång, och cykeln såg inte alls stor ut för honom. Lärde sig cykla på mindre än 20 minuter (haft springcykel sedan han var 2). Det har varit en fantastisk cykel.

Man måste bara ha örnkoll på vad han har för sig, noll trafikvett såklart. Ett annat "problem" är att för oss behövs det nu en cykel till innan 20 tum: 16 tum är redan lite liten så 18 vore idealt, men 18 tum är inte så vanliga.
Tyckte ändå 16-20 gick rätt bra. Beror säkert på hur cyklarna ser ur. Har kört två stammar på varje cykel också så det drygar väl ute lite

Tillbaka
Topp