The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Om det blir mer än korta sträckor asfalt skulle jag välja tvådelat. Problemet blir att utbudet minskar speciellt om du vill kunna köra på > 40 mm. Elektroniska växlar är riktigt bra på en gravel då du kan bli överraskad av en brant backe och behöver växla snabbt. Shimano är aldrig fel och blir oftast billigast i det långa loppet. Två uppsättningar hjul är smidigt om du vill ut på en lite längre sväng på asfalt.

The Gravel tråd
Hej alla
Jag är i ett villhöver läge rörande gravel inköp. Men behöver någon att hålla i handen

Hur skulle ni välja/agera
En cykel för primärt träning
Skall funka för grusväg/asfalt samt lite enklare stigar.
Blir det för stökigt väljer jag min 29mtb istället

Min önskan är att gravel skulle gärna ersätta den vanliga lvg cykeln och är öppen för dubbla hjuluppsättningar om det är nödvändigt

Budget runt 55 kkr
Kommer inte köra bikepacking
Är 185 normalbyggd

Har hittat arc8 som verkar prisvärda
Exempelvis https://www.lerdalasport.se/sv/arc8/gravel/eero-disc-ekar-1x13vx.html

Men finns även i andra varianter med elektriska vxl. Hur bör jag tänka där campa vs sram vs shimano

Som sagt
Hjälp med erfarenhet eller tankar och idéer

Med den budgeten kan du få riktigt fina grejer. Kan bara kommentera om SRAM Axs och dom tog mig igenom 160km grus och gegga idag utan en enda hicka. Måste säga att jag är imponerad :-)

Kan tipsa om Orbea terra som jag tycker har många likheter med min landsväg men enormt kapabel på grus. Jag tänker köra 2 hjulset på den. Prismässigt ligger den ganska bra till :-)

The Gravel tråd
Ska byta ut min urväxta kolfiberhardtail mot en gravelbike är tanken men det var inte det lättaste att hitta en i storlek XL med kolfiberram och 2x11. Minst plats för 40mm däck, gärna lite mer. Märks att det är dystra tider när en hoj med aluram kostar vad en i kolfiber tidigare gjort?

Tips någon? Maxbudget runt 30k.

The Gravel tråd
Ska byta ut min urväxta kolfiberhardtail mot en gravelbike är tanken men det var inte det lättaste att hitta en i storlek XL med kolfiberram och 2x11. Minst plats för 40mm däck, gärna lite mer. Märks att det är dystra tider när en hoj med aluram kostar vad en i kolfiber tidigare gjort?

Nån av Canyon modellerna Grail/Grizl kanske faller i smaken?

The Gravel tråd

Orbea Terra M30 verkar gå att hitta för precis över budget. Sväljer 45mm däck. Letar du runt kanske du kan hitta en XL. Här finns några storlekar, tyvärr inte XL: https://alvangenscykel.se/butik/racer-cykel/dam-racer-cykel/orbea-terra-m30-team-disc-2022/

The Gravel tråd

Varför kolfiber? Det är i praktiken liten skillnad mot en bra ram i aluminium och du får oftast lite bättre prylar på en cykel i aluminium till priset för en i kolfiber.

The Gravel tråd
Varför kolfiber? Det är i praktiken liten skillnad mot en bra ram i aluminium och du får oftast lite bättre prylar på en cykel i aluminium till priset för en i kolfiber.
Jo det är väl delvis sant, inte testat supermånga olika cyklar men att gå från min scott scale i aluminium till en annan hardtail i kolfiber var en väsentlig skillnad. Kolfiber dämpar väl lite mer vibrationer än vad alu gör, även om en fin aluram säkert också kan flexa och dämpa vibrationer till viss grad.

Kanske igentligen inte spelar någon roll, skulle bara kännas som en nedgradering att gå från kolfiber till alu när min hardtail kostade 20k med kolfiberram och nu finns det gravelbikes för 30k med aluram...

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Det där känns som en rätt vettig kandidat! Ser dock ut att vara insparat en del pengar på hjulen eller? Hittar inget på nätet om vikt för omnämnt hjulset, men det kanske är tillräckligt bra iallafall. Erfarenhet av butiken? Bor i linköping så lär beställa och serva själv isåfall.
Viktigare(!) än hjulens totalvikt är fälgarnas vikt och om den spec jag har hittat stämmer verkar det vara
WTB KOM LIGHT I23 fälgar på hyfsade (för alu) 446g
Skulle jag köpa Topstone 3 skulle jag byta annat innan hjulen, åtminstone kassetten
Men det är jag det.

The Gravel tråd
Viktigare(!) än hjulens totalvikt är fälgarnas vikt och om den spec jag har hittat stämmer verkar det vara
WTB KOM LIGHT I23 fälgar på hyfsade (för alu) 446g
Skulle jag köpa Topstone 3 skulle jag byta annat innan hjulen, åtminstone kassetten
Men det är jag det.
Och för 30k så har de ju såklart sparat in någonstans. Vill man att allt ska vara bäst så får man nog allt hosta upp lite mer.

The Gravel tråd
Och för 30k så har de ju såklart sparat in någonstans. Vill man att allt ska vara bäst så får man nog allt hosta upp lite mer.
Ett alternativ skulle vara att sälja en av flera mountainbikes, då skulle jag nog kunna punga ut 50 istället och då lär ju utbudet vara större, men vill ändå helst ha något som ger mycket för pengarna.

The Gravel tråd

SRAM RIVAL XPLR ETAP AXS 1X12

alla runt 45-55"

The Gravel tråd
Ett alternativ skulle vara att sälja en av flera mountainbikes, då skulle jag nog kunna punga ut 50 istället och då lär ju utbudet vara större, men vill ändå helst ha något som ger mycket för pengarna.
Det spelar inte så stor roll för upplevelsen om du har en gravel för 30 eller 50, däremot så är det alltid bra med en mtb för den går ju inte att ersätta.

Det är av denna anledning så många i Sverige är helt nöjd med ett gammalt monsterbygge eller en xxlhoj för 10k till gravel. Det ”behövs inte mer”.
Allebike har någon inte så grann variant som heter rocket. Verkar prisvärd!

The Gravel tråd
901D2147-F2C7-4F95-9617-B0B331BB5385.jpeg

Efter en lååång vinter fick äntligen Mr Mason komma loss från trainern. Den får gå som pendlare nu, med hopp om barmark inom de närmsta månaderna…

Bästa med att vinterpendla på nått i äkta gjutjärn med 1x10 och mekaniska bromsar är att steget till detta blev helt magiskt! Bara en sån sak att jag med hydrauliska bromsar kan stanna när jag vill ??

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Det spelar inte så stor roll för upplevelsen om du har en gravel för 30 eller 50, däremot så är det alltid bra med en mtb för den går ju inte att ersätta.

Det är av denna anledning så många i Sverige är helt nöjd med ett gammalt monsterbygge eller en xxlhoj för 10k till gravel. Det ”behövs inte mer”.
Allebike har någon inte så grann variant som heter rocket. Verkar prisvärd!
Törs jag då i detta sammanhang erkänna att jag som alltid sett mig som MTBare håller på att totalt snöa in på tjusningen med gravel..?

Köpte en instegsgravel för några år sen, typ den billigaste jag kunde hitta för att flytta rumpan till och från jobbet för att inte slita på min MTB i onödan. Helt plötsligt började omvägarna till och från jobbet bli längre och längre och till slut stannade min MTB hemma i ladan medan jag och pendlaren stack ut för att cykla. Förra året blev det bara 12 (!) mil på min MTB, samtidigt som min nya gravel jag köpte (se bild ovan) användes betydligt mera… Inte för att jag behövde köpa en ny gravel, men den nya och betydligt finare cykeln har gett mig så oerhört många fina upplevelser!

The Gravel tråd
Törs jag då i detta sammanhang erkänna att jag som alltid sett mig som MTBare håller på att totalt snöa in på tjusningen med gravel..?

Köpte en instegsgravel för några år sen, typ den billigaste jag kunde hitta för att flytta rumpan till och från jobbet för att inte slita på min MTB i onödan. Helt plötsligt började omvägarna till och från jobbet bli längre och längre och till slut stannade min MTB hemma i ladan medan jag och pendlaren stack ut för att cykla. Förra året blev det bara 12 (!) mil på min MTB, samtidigt som min nya gravel jag köpte (se bild ovan) användes betydligt mera… Inte för att jag behövde köpa en ny gravel, men den nya och betydligt finare cykeln har gett mig så oerhört många fina upplevelser!
Låter ungefär samma som mig.
Tänkte att gravel skulle passa mig. Gillar att se mig omkring, blandar asfalt och grus.
Köpte en gravel, köpte en till gravel, sålde bort mina mountainbikes, köpte en till gravel.
Så tre gravelhojar, ingen MTB.

The Gravel tråd
Låter ungefär samma som mig.
Tänkte att gravel skulle passa mig. Gillar att se mig omkring, blandar asfalt och grus.
Köpte en gravel, köpte en till gravel, sålde bort mina mountainbikes, köpte en till gravel.
Så tre gravelhojar, ingen MTB.
Var på väg att sälja min MTB, men blev hårt nedröstad av min bättre hälft. Ambitionen är att cykla liite mera MTB i sommar, så jag siktar på minst 13 mil ?

The Gravel tråd
Jag fyllde jämnt förra året och hade lagt undan pengar för ett eget bygge av gravel. Ville ha en ram i lite finare alu, så då landade jag i en Mason Bokeh. Komponentbrist osv gjorde att det blev en hel del kompromisser gjorda, men jag blev väldigt nöjd ändå!

Ramen känns som en keeper, känner jag mig rätt kommer den byta skepnad bra många gånger…

Har två uppsättningar 700-hjul och nu under vintern har jag kompletterat med 650b fälgar som jag tänkte experimentera med, ffa nu till vintern. Kan vara gött med lite bredare däck.

Har satt dit en vibrasionsdämare ala Bramserud och tänker mig en liknande sadelstolpe också. Tailfin sitter där bak för pendling och äventyr. Grymt smidigt att dumpa hela racket när det inte behövs.

The Gravel tråd

Om du fixar den typen av cykling på en gravel du gjorde på din mtb, så är ju kanske inte en mtb förstavalet förstås!
Jag har 2 eller 3 ”gravels” också. Sliter en med pendling, kör cross på en och den tredje har jag inte ens provat än.
Japp jag bör sälja typ 1 minst.

Det skumma var att jag snart har rullat 200 mil på min billigaste, bara för att den har skärmar och dubb…

The Gravel tråd
N+1, den eviga ekvationen ?

Jag har alltid dragits mot den utförs-orienterade MTB-åkningen, så ingen av mina gravelhojjar skulle platsa där jag brukar köra MTB, jag upptäckte bara en ny form av cykling. Det är ju det som är tjusningen med att cykla, bredden är enorm!

The Gravel tråd
Har ni tips på en "grovgravel"? Jag har tänkt att använda cykeln till vintercykling på gravelvägarna (med dubbade mtb-däck), lite tuffare touring och enkel mtb.
Jag vill helst ha dubbla klingor fram men ett absolut krav är > 40 tänder. Andra krav är helstel och fästpunkter för skärmar och pakethållare.

The Gravel tråd
The Gravel tråd
The Gravel tråd

Såvitt jag sett har man dragit sig ur Ryssland, men kan givetvis ha fel.

The Gravel tråd
Såvitt jag sett har man dragit sig ur Ryssland, men kan givetvis ha fel.
De kröp tro korset till slut; "för lite, för sent".

För att inte tala om att de visade sitt rätta, oförlåtliga, jag initialt.

Det finns så många handlare som agerar mer rakryggat och renhårigt att det inte finns någon anledning att stödja de där.

The Gravel tråd
Vad tror ni om någon utav dessa som första Gravel? Tänkt lägga kring 20k.
Eller vad sägs om Bianchi 2022 Via Nirone Allroad GRX400?

Skärmavbild 2023-03-28 kl. 21.44.53.png

Senast ändrad:
The Gravel tråd
The Gravel tråd
Sitter och funderar på att skaffa en gravel. Kör en hel del grus som distans och idag på en FS. Har en hel del rygg problem och racer funkar inte alls, men kanske en gravel? Hur är komforten på en gravel som har plats på lite större däck?

The Gravel tråd
Sitter och funderar på att skaffa en gravel. Kör en hel del grus som distans och idag på en FS. Har en hel del rygg problem och racer funkar inte alls, men kanske en gravel? Hur är komforten på en gravel som har plats på lite större däck?
Tycker att Canyon Grizl CF SL med den fjädrande kolfiberstolpen är hur bekväm som helst.
Sedan om det räcker för din rygg, det vet jag inte. Om den inte gör det, så är det nog så att gravel inte funkar för dig.

Tillbaka
Topp