Visa din Omnium Cargo!

animalstyle

Aktiv medlem
Visa din Omnium Cargo!
Finns det fler Omnium-entusiaster på detta forum? Min Omnium har mest rullat som pendlarhoj, så det har hittills inte blivit några längre sträckor. Här är i varje fall lite info och bild på min Omnium:
Namn: Preben
Modell: Omnium Cargo MKIII 2014
Tyngsta last: 200 liter jord.
Favortilast: Andra cyklar, så kallad bikeception (cykel på cykel).
Roligast Omnium-anekdot: Fick tummen upp av en burksamlare på återvinningscentralen när jag kom rullande med en gammal ugn på cykeln.
20160717_093100765_iOS.jpg

Senast ändrad:
Visa din Omnium Cargo!
Premiärtur.

En v3 med 42:11-51 deore/slx blandat. Slx bromsar och ett UR708 generatornav. Bakre barnsadeln var lite av en efterhandskonstruktion så baklampan sitter mitt i skrevet på honom.
Kan väl direkt säga att 51 klingan lär bli utbytt vid första bytet av kassett.

Bortsett att sitta utsatt för göteborgskt regn var alla utomordentligt nöjda med premiärturen.

Bilagor

• 20221110_134906.jpg
    20221110_134906.jpg
    744.4 KB · Besök: 504
Senast ändrad:
Visa din Omnium Cargo!
Omnium har 20% flyttrea för tillfället. Brottas med mig själv för att inte beställa - är trots allt några år tills en Omnium rimligtvis kan ersätta den trehjuliga lådcykel vi har idag.

Visa din Omnium Cargo!
Har sedan några månader tillbaka en rätt standard mini-max cargo, sålde pandemi-bilen och ersatte med just denna cykel. Så sjukt nöjd med den och oväntat kul att cykla på, går mest fram och tillbaka jobbet men hittar på ärenden att uträtta, ex. Åka till tippen, och känner mig allt mer som en medelålders man givet detta intresse… Men det är ok, kan leva med det.

Var rätt kul att köra o köpa ny diskmaskin samt köra den gamla till tippen, också väldigt trevligt att skjutsa runt sambon i Malmö.
D77AD766-E8B3-4861-BCE8-BF6F7E520F52.jpeg

Visa din Omnium Cargo!
Omnium har 20% flyttrea för tillfället. Brottas med mig själv för att inte beställa - är trots allt några år tills en Omnium rimligtvis kan ersätta den trehjuliga lådcykel vi har idag.

sketch-1674876517943.png

Den brottningsmatchen gick ju bra...

Visa din Omnium Cargo!
Jag är lite nyfiken på vad er cyklar väger. Omnium listar Cargo som ca. 20 kg och Mini Max som 19 kg.

Anledningen till min fråga är att jag också har tänkt använda cykeln som camping/touring-cykel. Just nu ser bygget ut at sluta på strax under 16 kg för en Mini Max med full SLX och lite andra roligare stumpar. Åtminstone enligt mit Excel-ark.

Det vore dessutom intressant att veta vilka fälgar ni rullar på. Min första idé var ett par Ryde men bestämde mig för att det måste vara overkill då jag inte (väldigt sällan) ska släpa jättetunga grejor. Just nu har jag tänkt mig en Spank Spoon 28 (32h) fram och en Newmen Evolution X.A.25 (32h). Systemvikten blir ju lägre än själva cykeln men när den max ska köras på större stigar eller grusväg så borde de väl klara det, speciellt om jag bygger med Sapim Strong? Jag är öppen för andra förslag :giggle:

Visa din Omnium Cargo!
Jag har missat denna tråden! Jag är så fantastiskt nöjd med min cargo! Alla borde ha en bra och rolig lastcykel!?

Översiktsbild på mitt bygge:

8E913991-32A3-4402-A3F2-88B90688FDFF.jpeg

På hämta-ett-barn-och-sen-cykla-på-utflykts-tur:

ACA3E24D-EE0D-439A-BDFE-BEB9D545C8A3.jpeg

Lånade-barn-på-flaket-tur:

E92C09A0-77CE-4A1F-A150-FD5DCB44DA6A.jpeg

Bikepacking:

38372F4A-2E3B-4C80-A9DA-2D9F6BB4F390.jpeg

309488D6-8D33-474D-AFBE-8EC238AFBB25.jpeg

Låsa-cykeln-på-stan-kort (låser med tre lås och fotar, och sen skyndar jag tillbaks till cykeln..):

6112DD07-A2CD-427B-A155-51C0F539CEFD.jpeg

Såhär-sitter-barnen-kort:

00B21C0D-F354-4092-8CEB-A40275D8D314.jpeg

Terrängcykeltur:

D79B2E76-17EB-4214-A6EB-D25F2154E302.jpeg

Jobbpendling:

B11B2D66-DFF6-4D63-BF39-3C27A4169A43.jpeg

Mer bikepacking:

11C44D8D-B24C-4D61-A0C5-87E780A82DAA.jpeg

Barn peppade på ny cykel:

4013F693-4027-46FF-9A51-A502C31B3D6B.jpeg

Jag har haft cykeln i ganska exakt ett år nu. Känns som mycket längre tid - har hunnit med hur mycket utflykter och nyttoturer som helst! Ångrar att jag inte köpte tidigare utan släpade runt på cykelkärra. Bättre familjecykel går inte att finna tror jag. Rolig, kompetent och grymt praktiskt.

Enda nackdelen jag kan komma på är att den är lite svår att förvara på ett enkelt sätt. Och att vevlagercentrum måste vara superlågt - slår ofta i pedalerna i svängar. I övrigt är det en av mina absoluta favoritcyklar. Kombinationen barn och Omnium är som klippt och skuren!

Visa din Omnium Cargo!
Problemet med lastcyklar är inte vikten på cykeln utan vikten på allt man råkar lasta på dem.
Jo tack - har en e-Bullitt som släpar allt möjligt tungt, inte minst barn. Min tanke var Omniumen skulle vara mera rapp och fungera som både vardagscykel och till bikepacking/touring. Om jag vet att skiten ska släpas 200 km är jag nog lite mer kritisk när jag packar. :cool:

Grejen är att när jag läser i Facebook-gruppen verkar cyklarna väldigt tunga - även om de har försökt att slanka. Läste ett inlägg med en kille som körde fullt race-setup med kolfiber hjul, hans vägde 20 kg. Frågan är om jag har missat något i mina beräkningar...

@n3wton
Härliga bilder - snyggt bygge!

Visa din Omnium Cargo!
Grejen är att när jag läser i Facebook-gruppen verkar cyklarna väldigt tunga - även om de har försökt att slanka. Läste ett inlägg med en kille som körde fullt race-setup med kolfiber hjul, hans vägde 20 kg. Frågan är om jag har missat något i mina beräkningar...
Ja tre kilo trillar ju inte bort av sig själv. Enligt uppgifter jag hittar ligger vikten för ram, gaffel och rack straxt norr om 8 kg
  • Frame + Fork + Steering Rod: 6870g
  • Standard Rack Weight: 1320g
Så man blir lite nyfiken på vad för komponenter som tillsammans ger 11 kg till för "standard build"

Visa din Omnium Cargo!
Har sedan några månader tillbaka en rätt standard mini-max cargo, sålde pandemi-bilen och ersatte med just denna cykel. Så sjukt nöjd med den och oväntat kul att cykla på, går mest fram och tillbaka jobbet men hittar på ärenden att uträtta, ex. Åka till tippen, och känner mig allt mer som en medelålders man givet detta intresse… Men det är ok, kan leva med det.

Var rätt kul att köra o köpa ny diskmaskin samt köra den gamla till tippen, också väldigt trevligt att skjutsa runt sambon i Malmö.
Visa bilaga 604931
Det är inte så att du köpt den på Bienvélo?

Visa din Omnium Cargo!
Ja tre kilo trillar ju inte bort av sig själv. Enligt uppgifter jag hittar ligger vikten för ram, gaffel och rack straxt norr om 8 kg
  • Frame + Fork + Steering Rod: 6870g
  • Standard Rack Weight: 1320g
Så man blir lite nyfiken på vad för komponenter som tillsammans ger 11 kg till för "standard build"
Det är samma tal som jag har hittat och så tillkommer stödet på omkring 1kg. Mitt setup ligger just nu omkring 16,5 kg - iallafall om man kollar i Excel-arket och det är med pedaler.

Senast ändrad:
Visa din Omnium Cargo!
Nu är jag bara en bakfälg ifrån att färdigställa bygget, jag och barnen är taggade.

Hur gör ni som skjutsar barn på era Omniums? I nuvarande trehjuliga lådcykel sitter de fastknäppta med bälte, är det rimligt att ordna någon liknande lösning på flaket? Barnen är tre och fem år gamla, och stora för sin ålder (tyvärr också tunga).

Visa din Omnium Cargo!
Mina bara åker med, ungefär som när de rider på en häst (som de också gör emellanåt ska sägas).

E635170D-4B6B-4B82-A100-EF7E33221EC7.jpeg

D2B95D6A-F4A0-481F-BEBD-BF59C1E0204B.jpeg

De är dock väldigt cykelvana och har en väldigt bra kroppskontroll, men jag har aldrig upplevt det som obehagligt eller otrevligt på något sätt. De sitter med låg tyngdpunkt och att de skulle välta av kan jag inte riktigt se. Vi kör kors och tvärs, kanske inte varje dag men nästan. Om man vurpar blir det såklart dåligt, men det blir det nog oavsett om de sitter fast eller ej (klämda händer mellan asfalt och cykel osv..). Man kör såklart väldigt restriktivt med barnen på. Utan barnen har jag OTB:at med min Omnium btw.?

Mina var 5 och 7 när vi började cykla på denna cykeln (6 och 8 idag). Innan dess satt de i cykelkärra. Tidigare idag satte jag ett snart treårigt barn på cykeln och skulle skjutsa runt, men det barnet har dålig balans och jag var osäker på om jag vågade cykla iväg. Det löste sig av sig själv eftersom barnet inte vågade ändå.

På skolan brukar yngsta barnets klasskompisars småsyskon åka med ibland. De är gissningsvis mellan 3 och 5 år, och det går ganska bra. Man är alltid lite osäker kring andras barn - det är värre om ett lånat barn slår sig lite än om ens egna gör det typ - så det har varit väldigt stillsam cykling.

När jag köpte cykeln såg jag att det fanns ett ryggstöd att sätta på. Det tar dock lite yta på flaket vilket jag inte riktigt känner att jag har råd med, och med mina barn på är behovet av ett sådant noll. Hade jag haft mindre barn hade det kanske ändå varit en idé i kombination med bälte eventuellt. Dock skulle jag inte låta ett barn åka baklänges med ryggstöd utan nackstöd på vilket jag sett på vissa bilder. Omniums ryggstöd verkar gå att montera både bak och fram och lite varstans, då det bara är två rörklämmor som håller fast det.

Såhär glada blir barnen på Omniumutflykter iallafall!

69E73ACD-84B8-428F-A7C9-D5D084D320C2.jpeg

Visa din Omnium Cargo!
Nu är jag bara en bakfälg ifrån att färdigställa bygget, jag och barnen är taggade.

Hur gör ni som skjutsar barn på era Omniums? I nuvarande trehjuliga lådcykel sitter de fastknäppta med bälte, är det rimligt att ordna någon liknande lösning på flaket? Barnen är tre och fem år gamla, och stora för sin ålder (tyvärr också tunga).
Jag har en 3 och en 6. Båda ganska små för sin ålder. Har en vanlig barmsits i bak och en sadel monterad direkt på ramen framför mig. Så kan jag ha icke levande last på flaket, eller frun ;)

Visa din Omnium Cargo!
Barnen verkar ha känt av frågan om hur de åker med på cykeln, för idag skulle de spontant sitta på varsitt håll. Smygfotade dem när de diskuterade uttrycket "att ha någons rygg" eftersom de med hjälp av handen de höll i sig med hjälpte till att skydda det andra barnet från att ramla av. Typ. Eller något i den stilen. Stillsamma cykelturer ger utrymme för många existensiella och filosofiska frågor.

AB220AB3-56C4-4D26-869E-75CB8774AE81.jpeg

"Bästa någonsin!!" sa barnet i svart tröja, men jag tolkade det som ett partsinlägg eftersom det var han som kläckte idén.

Jag skulle säga att rakt fram är bättre på alla vis. Men jag är ju en tråkig vuxen också.

Gällande lagligheten så ser jag nästan fram emot den dag man skulle bli stoppad. Tror jag kommer lindrigt undan, men det hade varit kul att höra vad de anser. Dessvärre ser man ju inte en enda polis typ någonsin längre, vilket är väldigt tråkigt. Hade varit uppfriskande med lite kontroller emellanåt!

Visa din Omnium Cargo!
Med trehjulig cykel behöver inte ungarna ha hjälm ens. Misstänker att lagen är stiftad med vanliga trehjulingar för barn i åtanke men det står inget om hur stor cykeln får vara.

Visa din Omnium Cargo!
Med trehjulig cykel behöver inte ungarna ha hjälm ens. Misstänker att lagen är stiftad med vanliga trehjulingar för barn i åtanke men det står inget om hur stor cykeln får vara.
Det borde väl vara samma regler som att skjutsa någon på en pakethållare tänker jag. Vad gäller då tro?

Visa din Omnium Cargo!
Ajaj såna här trådar är farliga för kontot när man just börjar fundera på vilken 40-årspresent man bör ge sig själv i sommar…

Sjukt fina hojar!
Min blev just en 40-årspresent, kan gå i god för konceptet...

Sedan så måste jag säga att man får väldigt mycket cykel för pengarna. Med lite begagnatköp får du lätt ihop ett lyxigt åk för runt trettio tusen. Det får du inte ens en Santa Cruz-ram för.

Visa din Omnium Cargo!
Det borde väl vara samma regler som att skjutsa någon på en pakethållare tänker jag. Vad gäller då tro?

Det verkar som att man kommer undan.

Stabil pakethållare har du ju och skydd för ekrarna känns inte tillämpligt riktigt eftersom hjulet sitter längre bak.

Ska du skjutsa en vuxen så ska "cykeln vara byggd för det" och det kan man nästan tänka sig att komma undan med det också.

Visa din Omnium Cargo!
Min blev just en 40-årspresent, kan gå i god för konceptet...

Sedan så måste jag säga att man får väldigt mycket cykel för pengarna. Med lite begagnatköp får du lätt ihop ett lyxigt åk för runt trettio tusen. Det får du inte ens en Santa Cruz-ram för.
30 000 kr för en livskamrat känns ju väldigt förmånligt! För det är ungefär känslan jag har av min cykel.

Btw, kan ju påtala att jag inte har någonting med Omnium att göra. Ser ut och låter som att jag säljer cyklar när jag tänker på vad jag skriver i den här tråden, men så är det alltså inte. Konceptet är bara så satans bra och världens bästa lösning för de som har cykelavstånd till det mesta men ibland behöver ha med sig en massa grejer. Det är svårt att motivera att åka plåtfarkost när man har en cykel som duger till nästan alla resor på fritiden. Eller på jobbet.

Fossilfri transport av fossilprodukt blev det för mig tidigare idag:

4B807097-ED38-44EE-A35E-F945AFF4B635.jpeg

Visa din Omnium Cargo!
Jag är så jäkla Omnium sugen och den här tråden gör det inte bättre alls..

Problemet är att jag Inte får in en i värt cykelförråd och känns inte som ett alternativ att förvara den ute året om..

Hur gör folk i tråden med sina? Bor alla i villa med garage?

Visa din Omnium Cargo!
I den här recensionen hävdas det att det går att hänga den i framhjulet på en vägg, men det är ingen vardagslösning jag skulle vilja ge mig in på.

Jag kommer ha min ute under eget cykeltak, rejält fastlåst. Inte optimalt, men cyklar är ju till för att användas, inte topsas.

Visa din Omnium Cargo!
Min inställning är att cyklar som köpts är avskriva. Försvinner de så försvinner de, tråkigt men sånt är livet.
Med det sagt så har jag tagit ett gäng actions för att förhindra stöld, men min står i ett gemensamt utrymme i lägenhetshus. Tycker det känns ok oftast.
På landet (inte på landsbygden ;) står den löst men där har jag skaffat en kedja så den sitter fast ordentligt.

Visa din Omnium Cargo!
I den här recensionen hävdas det att det går att hänga den i framhjulet på en vägg, men det är ingen vardagslösning jag skulle vilja ge mig in på.

Jag kommer ha min ute under eget cykeltak, rejält fastlåst. Inte optimalt, men cyklar är ju till för att användas, inte topsas.
Tror det skall gå att ställa den på fronten också om man vill, givet att man inte har bågen i fram.

Visa din Omnium Cargo!
Jag har börjat köpa/samla delar till ett bygge och just nu överväger jag bromsar. Vad har/hade ni andra valt?

- Shimano MT520 (bra och billiga men möjligtvis ägnar sig inte deras modulation till en lastcykel - för mycket on/off)
- Magura MT5 (jämförelsesvis lätta)
- TRP Slate T4 (kommer med 1900 mm slang både fram och bak - det är nice till en lastcykel)
- Något annat

Pris på ovanstående är ju någorlunda samma.

Visa din Omnium Cargo!
Jag har börjat köpa/samla delar till ett bygge och just nu överväger jag bromsar. Vad har/hade ni andra valt?

- Shimano MT520 (bra och billiga men möjligtvis ägnar sig inte deras modulation till en lastcykel - för mycket on/off)
- Magura MT5 (jämförelsesvis lätta)
- TRP Slate T4 (kommer med 1900 mm slang både fram och bak - det är nice till en lastcykel)
- Något annat

Pris på ovanstående är ju någorlunda samma.
Jag har gamla SLX 675 från en mtb jag rev ner. Det är ett satans sug i dom, blir fortfarande överraskad ibland att det alltid finns mer bromskraft att hämta. De är väldigt mycket on/off, men det är inte ett problem kan jag tycka. Med det som bakgrund hade jag valt Shimano 520.

Det ska sägas att jag är Shimano-indoktrinerad när det gäller bromsar, så man kan inte helt lita på mig. Anledningen till indoktrineringen är ju att Deore och uppåt alltid levererar massor av kraft och en näst intill problemfri tillvaro. Om man inte drabbas av läckande ok. Det har hänt mig två gånger på 10 cyklar ungefär, varpå jag bytt ok och sen levt lycklig i all framtid.

Tillbaka
Topp