Visa din Omnium Cargo!

Visa din Omnium Cargo!
Bring the bling osv
IMG_3299.jpeg

IMG_3300.jpeg

Visa din Omnium Cargo!
Jag har gamla SLX 675 från en mtb jag rev ner. Det är ett satans sug i dom, blir fortfarande överraskad ibland att det alltid finns mer bromskraft att hämta. De är väldigt mycket on/off, men det är inte ett problem kan jag tycka. Med det som bakgrund hade jag valt Shimano 520.

Det ska sägas att jag är Shimano-indoktrinerad när det gäller bromsar, så man kan inte helt lita på mig. Anledningen till indoktrineringen är ju att Deore och uppåt alltid levererar massor av kraft och en näst intill problemfri tillvaro. Om man inte drabbas av läckande ok. Det har hänt mig två gånger på 10 cyklar ungefär, varpå jag bytt ok och sen levt lycklig i all framtid.
Även jag är Shimano-indoktrinerad men är osäker på om det var skönt att ha lite mer modulering om man har last på. Har TRP på min Bullitt och dom fungerar rätt bra - dock inte Slate utan deras lastcykel-broms. Och så kunde det ju vara roligt med något lite mer exotiskt än Shimano ?

Hur långa slangar behöver man cirka till respektive broms?

Visa din Omnium Cargo!
Även jag är Shimano-indoktrinerad men är osäker på om det var skönt att ha lite mer modulering om man har last på. Har TRP på min Bullitt och dom fungerar rätt bra - dock inte Slate utan deras lastcykel-broms. Och så kunde det ju vara roligt med något lite mer exotiskt än Shimano ?

Hur långa slangar behöver man cirka till respektive broms?
180 cm slang ska klara bak- och frambroms.

Visa din Omnium Cargo!
Fick en förklaring till varför det inte går, men minns inte den riktigt.. Det är iallafall inte möjligt skulle jag säga, man hittar ingen balans för att göra det och kan inte styra om man släppt styret. Lite irriterande emellanåt!

Visa din Omnium Cargo!
Oh - nu börjar mitt bygge ta form. Det blir SLX med Deore kassett och Magura MT5 bromsar eftersom jag ville prova något annat än Shimano, dessutom kommer dom med 220 cm slang så jag ska inte köpa extra slang och lufta.

Har precis beställt nav också, det blir Hope 4 både fram och bak. Bra pris på 200 euro för bägge nu när 5:an början dyka upp. ?

Visa din Omnium Cargo!
Jävlar vilken cykel!

Har provat en för första gången idag. Det var iofs en cargo i medium och jag ska ha en Mini Max i XL men det var extremt annorlunda än en Bullitt. Jag är rätt säker på att med lite längre reach och högre styre kan jag få upp den på bakhjulet - det är nog ganska unikt får en lastcykel och säger en del om hur den uppför sig. Väldigt rapp och direkt, dock hade den SRAM-komponenter så helt solid känndes den inte. :LOL:

Visa din Omnium Cargo!
Precis klickat hem en cargo v3. En stor låda behöver jag köpa till den, Vad kör ni?
Oklart hur stor du menar med stor? Hela flaket eller bara en rejäl låda på en del av flaket? Jag har buntbandat fast en klappbox (som alltså kan vikas ihop helt platt), som ändå är stadig nog att lasta en del på. Exempelvis en cykel:
20230422131758_IMG_2038.JPG

Min modell är borta sedan länge, men verkar vara något liknande den här från Clas as:

Visa din Omnium Cargo!
Om lådan inte ska vara större än de förslag du fått senast så har jag själv en låda från någon form av matgrossist. Har stulit den ärligt. Den är odödlig, men lite ful. Har någon form av plan på en rostfri korg som hade sett stiligare ut, men funktion går före form för tillfället.

En ihopfällbar låda likt den @velovin har hade ju annars varit grymt!

Visa din Omnium Cargo!
Nu är väl knappast aero första prioritet när man cyklar lastcykel, men jag skulle hellre välja något korgliknande istället för en tät låda. Det bär emot att trycka en platt vägg framför sig i motvinden.

Visa din Omnium Cargo!
Alltså. På en omnium får man ändå tänka lite på vinden tycker jag. Det är inte orimligt med en sån cykel. Ihopfällbart låter ju vinnande.

Visa din Omnium Cargo!
Så är alla delar till mitt bygge skaffat bortsett från ramen och så ska hjulen byggas. Det blir således:

Driveline:
SLX 12-delat med Deore-kassett och Alugear 38t klinga. HT Supreme pedaler.

Bromsar:
Magura MT5 med Magura MDR-P 180 mm skivor

Cockpit:
Ritchey Kyote med Ergon GA3-grepp. Styrstam och sadelstolpe blir Zipp Service Course.

Hjul:
Kinlin MX8 fram och Kinlin TL29 bak med Hope Pro4-nav. Byggda med Sapim Strong eller Force. Maxxis Torch både fram och bak.

Det borde sluta på omkring 17 kg till ca. samma pris som Omniums egen spec. Nu ska jag bara bestämma mig för färg (just nu lutar det mot en svart ninja-cykel) och bygga hjul - sen kör vi. :cool:

Visa din Omnium Cargo!
Nå, nu har jag fått min ram och de sista smågrejorna. Ska bara bygga hjul - efter längre mailkrig med tysken som skickat fel fälg så lutar det åt att jag snart kan komma igång.

Nu har jag två frågor till er som byggt från botten:

1. Har ni "reamat" ramen? Jag är nybörjare i stålram så jag är osäker på huruvida det är nödvändigt? Har inte verktyg och är osäker på om jag kan hitta en LBS som gör det.
2. Har ni behandlat ramen med rostskydd invändigt och vad har ni isåfall använt?

Visa din Omnium Cargo!
Nå, nu har jag fått min ram och de sista smågrejorna. Ska bara bygga hjul - efter längre mailkrig med tysken som skickat fel fälg så lutar det åt att jag snart kan komma igång.

Nu har jag två frågor till er som byggt från botten:

1. Har ni "reamat" ramen? Jag är nybörjare i stålram så jag är osäker på huruvida det är nödvändigt? Har inte verktyg och är osäker på om jag kan hitta en LBS som gör det.
2. Har ni behandlat ramen med rostskydd invändigt och vad har ni isåfall använt?
Nej och nej. Rätt eller fel ingen aning

Visa din Omnium Cargo!
Präktig som jag är så gjorde jag både ock. Jag tänker att jag ska lämna min Omnium i arv typ, och då var det ett litet pill utslaget på några generationer. Att plana vevlagerhylsa osv handlar mer om att man med en sned sådan kan dra på sig onödigt mycket vevlagerslitage, men min erfarenhet är att moderna hollowtechlager och annat ändå är väldigt kortlivade.

Mao är facit:

Rostskydd - ja!
Plana vevlagerhylsa osv - ja om du har förutsättningarna, nej om du hellre vill bygga ihop och cykla nu nu nu.

Visa din Omnium Cargo!
Jag har börjat köpa/samla delar till ett bygge och just nu överväger jag bromsar. Vad har/hade ni andra valt?

- Shimano MT520 (bra och billiga men möjligtvis ägnar sig inte deras modulation till en lastcykel - för mycket on/off)
- Magura MT5 (jämförelsesvis lätta)
- TRP Slate T4 (kommer med 1900 mm slang både fram och bak - det är nice till en lastcykel)
- Något annat

Pris på ovanstående är ju någorlunda samma.
Med tanke på att Magura MT5 knappt duger som XC-broms så skulle jag inte sätta dom på en lastcykel.

Stalle

Visa din Omnium Cargo!
Med tanke på att Magura MT5 knappt duger som XC-broms så skulle jag inte sätta dom på en lastcykel.

Stalle
Tufft. Då blir utmaningen bara desto större. Bromsar är för fjantar...

Av ren intresse - söker du efter trådar där Magura nämns för att spy galla eller har du faktisk något vettigt att säga om trådens ämne?

Visa din Omnium Cargo!
Tufft. Då blir utmaningen bara desto större. Bromsar är för fjantar...

Av ren intresse - söker du efter trådar där Magura nämns för att spy galla eller har du faktisk något vettigt att säga om trådens ämne?
Du fick ju ett insiktsfullt råd tycker jag det verkar som. Har du redan köpt MT5:orna och tar illa vid dig eller vad var det som var fel med Stalles råd?

Jag kör SLX med tvåkolvsok (från tiden då det inte fanns fyrkolvsok) på min Omnium. Galet bra bromsar! Eftersom Omniumen har jättelång hjulbas kan man bromsa helt sjukt snabbt om man har bra bromsar. Att det är dålig modulation på Shimanobromsar har jag aldrig märkt, men skriver av det på skill-kontot.?

Visa din Omnium Cargo!
Hur kan det defineres som ett insiktsfullt råd när han inte framlägger några argument men bara surmular? Dom får fina betyg i alla test och det framhävs nästan alltid just hur mycket kraft dom ger. Jag lutar åt att lita mer på en enig skara recensenter än en sur användare på ett forum som inte förmår att framlägga sakliga argument.

Jag har iofs. inte köpt dom än men kommentarer som denna avskräcker inte direkt - snarare tvärtom.

Visa din Omnium Cargo!
Hur kan det defineres som ett insiktsfullt råd när han inte framlägger några argument men bara surmular? Dom får fina betyg i alla test och det framhävs nästan alltid just hur mycket kraft dom ger. Jag lutar åt att lita mer på en enig skara recensenter än en sur användare på ett forum som inte förmår att framlägga sakliga argument.

Jag har iofs. inte köpt dom än men kommentarer som denna avskräcker inte direkt - snarare tvärtom.
Härligt att du låter dig provoceras till köp!
Jag tillförde tråden. MT5 är en klen broms som iaf inte jag skulle sätta på en lastcykel. Men... du gör givetvis som du vill.

Vill du veta varför MT5 är dålig så går det bra att söka på formumet om varför. Jag har gjort ett långt och informativt inlägg om MT5. Varsågod och njut!

Visa din Omnium Cargo!

Då är nog mitt tips att du håller dig till tester som säger vad du vill och håller dig undan från forum där en massa olika individer säger precis vad de vill om precis det de känner för.

Visa din Omnium Cargo!

Jag kan enkelt mutas till att skriva positivt om dom komponenter du vill ha.
Slidea in i mina DMs så får du swish och en prislista.

Premiumalternativet är att jag gör en ny tråd där jag hyllar produkten du vill köpa :)

Visa din Omnium Cargo!

Meningar om Magura bromsar är väldigt delade här på happy. Jag tycker att de är riktigt bra och MT5 är kraftfulla bromsar.

Vet inte vem som har skrivit att Shimano bromsar skulle har dåligt modulation. Modulation av både Shimano och Magura bromsar är bra.

Visa din Omnium Cargo!
Då är nog mitt tips att du håller dig till tester som säger vad du vill och håller dig undan från forum där en massa olika individer säger precis vad de vill om precis det de känner för.
Som sagt har jag inte något problem med andras åsikter så länge man kommer med förnuftiga argument. Jag tycker inte speciellt mycket om SRAM men så länge jag inte förklarar varför hjälper det ju inte någon. Jag är helt med på att recensioner inte är att lita på men det är inte tillfälliga personer på nätet som skriver att en broms är klem utan att förklara varför heller.

Visa din Omnium Cargo!
Man får ju ändå lov att säga att det är en smula märkligt att ignorera de (få) råd som dyker upp när man i inlägget ovanför har bett om just råd.

Du fick en ganska rak och tydlig kommentar som är svår att varesig reta sig på eller missta sig på.

Visa din Omnium Cargo!
Vet inte vem som har skrivit att Shimano bromsar skulle har dåligt modulation. Modulation av både Shimano och Magura bromsar är bra.
Har inte kört Magura, men Shimano tycker iaf jag inte har mycket till modulation, det är rätt på eller av. Jag har lärt mig att vara lätt på fingret, men det är ju inte Shimanos förtjänst…

Visa din Omnium Cargo!
Har inte kört Magura, men Shimano tycker iaf jag inte har mycket till modulation, det är rätt på eller av. Jag har lärt mig att vara lätt på fingret, men det är ju inte Shimanos förtjänst…

Det är vad jag menade med "bra modulation" :)
Om man vill har modulation på riktigt ska man välja Sram, men de flesta tycker inte om det.

Visa din Omnium Cargo!
Modulation sitter i fingret, inte i bromsen.

Stalle
Förstår resonemanget och håller tyyp med, men man får komma ihåg att typ shimano har sin servo wave som rör till det lite. Så känslan kan variera i bromsarna.
(Eller så kan man köra mindre skivor, få svagare bromsar och tycka att det känns som mer modulation)

IMG_0456.jpeg

Såg en sån i Vallåsen i lördags, det filmades en del så förr eller senare dyker det nog upp en omnium dörnhill-film!

/T

Visa din Omnium Cargo!
Jag har MT5 på en bullitt, enduro samt min hardtail. Har aldrig haft problem med för lite kraft. Kört med fyra bildäck på fälg ner för 10% backe och kunde lugnt sakta ner cykeln med pekfingrarna.

Som man kanske kan gissa har jag de på så många cyklar för att jag är väldigt nöjd med bromsarna. Det enda jag kan hålla med stalle om är att luftningen kan vara lite jobbig. Dock inte värre än att lufta någon annan broms.

Grävde fram stalles mer informativa kommentar på mt5 för den som vill ha den :)
Okej...
Varför MT5 suger:
Kräver Magura-specifika adaptrar (man kan ju ha tur att nån annan passar men räkna inte med det)
Reglagena är tyvärr för mjuka
Blir bättre med HC1 men fortfarande rätt mjuka
Luftningsmetoden är lite märkligt milt sagt
Luftningen garanterar inte att dina bromsar blir bra. Det enda som sägs är "gör om tills det blir bra"
Bromsklossarna som följer med är omvittnat dåliga
Ergonomin är visserligen en smaksak men jag tror nästan alla håller med om att Shimano från SLX och uppåt är bättre
Oljebehållaren är för liten, när klossar och skiva når en viss slitningsgräns så tar oljan tvärslut och du har ingen bromsförmåga alls. På på på på på AAAVVVVVV krash död och elende

Jag tror det var allt ?

Och nu är det ju säkert så att nån bah "men det där har ju Shimanon/SRAM/mfl åxå" och jovisst så kan det säkert vara men få bromsar kan man rada upp den här menyn på brister på.

Stalle

Tror att den slutsats man kan dra är att smaken är väldigt delad. Men att mt5 är en broms som kan leverera bra med bromskraft är nog ganska belagt i de "vetenskapliga" tester man kan hitta online.

Visa din Omnium Cargo!
Jag har MT5 på en bullitt, enduro samt min hardtail. Har aldrig haft problem med för lite kraft. Kört med fyra bildäck på fälg ner för 10% backe och kunde lugnt sakta ner cykeln med pekfingrarna.

Som man kanske kan gissa har jag de på så många cyklar för att jag är väldigt nöjd med bromsarna. Det enda jag kan hålla med stalle om är att luftningen kan vara lite jobbig. Dock inte värre än att lufta någon annan broms.

Grävde fram stalles mer informativa kommentar på mt5 för den som vill ha den :)

Tror att den slutsats man kan dra är att smaken är väldigt delad. Men att mt5 är en broms som kan leverera bra med bromskraft är nog ganska belagt i de "vetenskapliga" tester man kan hitta online.
Antyder du att jag har fel? Det var det värsta!
Mon diue!
?

Tillbaka
Topp