[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
och här kommer en till och den är sann. Hälsade på en kund inför en kommande byggstart. En fantastisk framgångsrik människa med många bedrifter. Ett startmöte skulle man kunna säga att det var. Gick in och möttes av en receptionist. Frågade efter vederbörande och blev hänvisad en trappa upp och direkt till vänster. Tog några raska steg i trappen, kanske vartannat eller vart tredje och klev in i hans rum. ”Dig skulle jag kunna anställa!” sa han.
Förvånad och frågandes svarade jag ”Okej?!”
”Jo…” fortsatte han och jag lyssnade nyfiket.
”jag hade en anställningsintervju för ett tag sedan och när jag hörde personen släppa sig med långsamma steg upp för trappan så hade jag redan bestämt mig. Han ska jag inte anställa”.
Ja, vem vill anställa nån som släpper sig i trappan? ?

och här kommer en till och den är sann. Hälsade på en kund inför en kommande byggstart. En fantastisk framgångsrik människa med många bedrifter. Ett startmöte skulle man kunna säga att det var. Gick in och möttes av en receptionist. Frågade efter vederbörande och blev hänvisad en trappa upp och direkt till vänster. Tog några raska steg i trappen, kanske vartannat eller vart tredje och klev in i hans rum. ”Dig skulle jag kunna anställa!” sa han.
”jag hade en anställningsintervju för ett tag sedan och när jag hörde personen släpa sig med långsamma steg upp för trappan så hade jag redan bestämt mig. Han ska jag inte anställa”.
Honom ska jag inte anställa.
Människor som inte kan använda rätt pronomen får det svårt när jag ska anställa.

”jag hade en anställningsintervju för ett tag sedan och när jag hörde personen släpa sig med långsamma steg upp för trappan så hade jag redan bestämt mig. Han ska jag inte anställa”.
Jag har varit med om en liknande grej. Min salig far och jag skulle privat få ett antal lysrör på ett större företag. Avdelningsansvarig var med på plats. Jag tog ner lysrören med kabel, och rensade bort alla klammer osv. Chefen säger efter en stund " Vill du komma på anställningsintervju i veckan?" . Jag kollade lite undrande, han sa " Inte många som skulle tänka på kommande arbetsmoment när det är gratis. Den där väggen skall spacklas och målas. Du har antagligen betalt oss för lysrören genom en vänlig gest. Sån personal är alltid intressant."

Körkortssystemet var bättre förr. Jag körde upp med en automatväxlad stadsbuss för länge sen och den åkturen har ynglat av sig till alla mina bokstäver efter B...

1680504991435.png

Hur är det förresten med beggade laddhybrider typ Golf/Passat GTE, någon som vet?
Tillgången verkar oändlig med alla företagsbilar som byts ut men kan man räkna med ett stendött batteri efter 20k mil som kostar blod att ersätta?

Ruggigt dyr service på dem, halva intervallet mot de rena bensinbilarna så var 1500 mil (den servicen kostar 3000-4000 kr) och sen ska DGS-lådan servas också var 6000:e mil (eller om det är var fjärde år?) vilket kostar 12000-14000. Men det finns serviceavtal för 300 kr / mån tror jag.

Senast ändrad:
Så skall man tvunget ha GTE så är det utförd 6000-milaservice som gäller antar jag.. eller är den återkommande var 6000:e mil?
Finns de ens med manuell låda?

Det är en återkommande. Och de finns inte med manuell så vitt jag vet.

???

Jag servade och bytte olja i DSG på 10 000 mil nyss, 7200:- inkl moms. GTE servar på VAG.

Servicen på 8500 mil kostade 4500:-, men det är täta intervaller definitivt.

Då gjordes nog inte vanliga servicen samtidigt, då brukar det landa på 12-13k. Antagligen ännu dyrare på stockholmsverkstäderna..

Då gjordes nog inte vanliga servicen samtidigt, då brukar det landa på 12-13k. Antagligen ännu dyrare på stockholmsverkstäderna..

Det var inspektionsservice + DSG, det brukar innebära oljebyte. Den på 8500 mil var vanliga servicen, kan säkert vara ännu dyrare i sthlm med generellt är VAG dyra även i bushen.

Privat servar jag aldrig där då det är minst 50% dyrare än typ Meca. Gjorde den servicen på sambons Q3 nyss på Meca och den kostade 5600:-, VAG ville ha +8000:-.

Inspektion
Oljebyte motor
Pollenfilter
Tändstift
Oljebyte Dsg

Slog till på nya torkarblad och en liter olja, gick på två papp till.

Ingen bil jag velat äga själv.

Inspektion
Oljebyte motor
Pollenfilter
Tändstift
Oljebyte Dsg

Det enda av de där sakerna som behövs göras på våran bil är kupeluftfiltret, original kostar 210 kr och de har en youtubevideo med instruktioner om hur man gör själv. Sen är det antagligen vettigt att se över bromsarna minst vart annat år också. Men det blir rätt mkt pengar man sparar på service.

Ja jag kan byta kolvringarna själv om det är så men det hjälper inte så länge bilen är så ny att den ändå behöver in.
Och det svider när man har egen pump för Dsg-bytet etc, tycker det är jobbigt bara att få bytt hjul på däckverkstan ?

Byta hjul gör jag helst själv, slipper stå i kö och kan inte skylla på någon annan om det slarvas:-)
Fast firmabilsdäck ligger ju som gisslan på något däckhotell. Med eller utan fälg för att krångla till det ytterligare. Rekryteringsprocessen för tre galet intensiva arbetsveckor verkar inte heller vara djuplodande.

Fast firmabilsdäck ligger ju som gisslan på något däckhotell. Med eller utan fälg för att krångla till det ytterligare. Rekryteringsprocessen för tre galet intensiva arbetsveckor verkar inte heller vara djuplodande.
Måste det vara så? En kollega på mitt förra jobb (svenskt storföretag) bytte alltid själv på sin tjänstebil, trots att han hade ”rätt” att lämna in.

Måste det vara så? En kollega på mitt förra jobb (svenskt storföretag) bytte alltid själv på sin tjänstebil, trots att han hade ”rätt” att lämna in.
Nä, men det är nog ganska vanligt. Jag har bara privata bilar och byter själv. Fick hjälp av en kompis när jag slet av hälsenan men det kanske är force majeure?

Jag kan säkert ta med dem hem men de kom inte ens med bilen utan beställdes direkt så de fanns hos däckfirman. Har fullt med hjul och däck i garaget redan, kan jag slippa fyra till är det väl bara bra iof :).
Har egna maskiner med men nya däck hade jag fått hämta där på grund av avtalet ändå så hade bara skapat jobb för mig själv. Kränger däck nog för att bli trött på det ändå.

Inspektion
Oljebyte motor
Pollenfilter
Tändstift
Oljebyte Dsg

Bläddrade igenom mina servicebrev i mailen och på min byttes olja i DSG första gången vid 10 000 mil. På 6000 var det vanlig service+tändstift +filter till luftrenare som kostade ca 5600:-.

Ska summera all service när jag sitter framför datorn och se vad milkostnaden blir bara för kul.

• Gilla
Reactions: SIE
15 299 km - oljeservice 2662:-
29 090 km - oljeservice 3165:-
41 636 km - 40000 km service oklart vad det innebär 3305:-
57 000 km - oljeservice, filter, tändstift 5660:-
70 740 km - Inspektionsservice 4290:-
85 633 km - 90000km service, bromsvätska, filter luftrenare 4455:-
98 000 km - DSG + inspektionsservice 7212:-

2,80:-/mil i servicekostnad hittills då den rullat ca 11 000 mil, däckhotell etc. utelämnade jag då det är valfritt. Inget man går i konkurs av kanske? Sen får man väl ta med att det går att serva billigare på icke märkesverkstad.

Tråden spretar en del vilket är roligt. Kör elbil och försöker hålla koll på utbyggnaden av laddstationer. Kan konstatera att man i Borlänge fått 34 nya laddare jämfört med förra året och att Tesla byggt en ny anläggning i Mantorp med 40 laddare (öppna för alla märken). Glada nyheter för dom med räckviddsångest
/Jari

Tråden spretar en del vilket är roligt. Kör elbil och försöker hålla koll på utbyggnaden av laddstationer. Kan konstatera att man i Borlänge fått 34 nya laddare jämfört med förra året och att Tesla byggt en ny anläggning i Mantorp med 40 laddare (öppna för alla märken). Glada nyheter för dom med räckviddsångest
/Jari
Hoppas det räcker till för alla nya elbilar på storhelgerna också. I Mantorp var det flera timmar kö på midsommarafton.

Hoppas det räcker till för alla nya elbilar på storhelgerna också. I Mantorp var det flera timmar kö på midsommarafton.

OK och Skekraft har väl ett samarbete som ger en del laddpunkter närmsta året också, i Östersund blir det problem när norskarna kommer på diverse cuper etc. finns få destinationsladdare när många bor över en helg och behöver ladda. Ett problem utöver snabbladdare längs vägarna.

Ja, tror det är förmånligt för tjänstebilsföraren att ha däcken lösa utan fälg för att det inte utgår något förmånsvärde då. Men jag kan ha fel. Min lokala krängare tar 1500 kr för att byta däck på 19" och uppåt. De är duktiga. Däckskiftarna på Icas parkering ville ha nästan en tusenlapp till, och där är det nog inte riktigt lika kompetent personal som du säger.

Sveriges största laddplats med god marginal! Känns lite löjligt när Ionity festar loss med 12 platser på sin nyaste när Teslas ser ut såhär:

SuCMantorp.jpg

Är f.ö. inte särskilt förtjust i den konfigurationen som är på de flesta laddare på bilden, speciellt inte när man kombinerar med bilar som har laddsladden på massa andra ställen. Hopplöst att se var man ska stå.

Senast ändrad:
Idag ska vi på "långresa" med batteribilen. Förutspår att det inte blir så komplicerat dock, 350 km så vi borde komma fram med 15-20% kvar. Passerar två, nästan tre superchargers på vägen.

Ja, tror det är förmånligt för tjänstebilsföraren att ha däcken lösa utan fälg för att det inte utgår något förmånsvärde då. Men jag kan ha fel. Min lokala krängare tar 1500 kr för att byta däck på 19" och uppåt. De är duktiga. Däckskiftarna på Icas parkering ville ha nästan en tusenlapp till, och där är det nog inte riktigt lika kompetent personal som du säger.

Ja du slipper förmånsvärde på lösa däck annars är det ca 30 tkr till som läggs på som tillbehör. Vi får inte köra på det alternativet dock, antar leasingbolaget inte vill sälja en bil efter leasingperioden utan kompletta v-däck på fälg.

Idag ska vi på "långresa" med batteribilen. Förutspår att det inte blir så komplicerat dock, 350 km så vi borde komma fram med 15-20% kvar. Passerar två, nästan tre superchargers på vägen.

Ikväll blir det 60 mil med hästtrailer bak med pre-lasagne i, skönt med en bensinare då. Gränsfall det hade klarat sig med 2 laddstopp tror jag men tre hade ju varit lugnt.

Passar 152 bensinstationer längs vägen, antagligen missat någon och bara räknat de i absolut närhet. Lite perspektiv på hur många laddare vi "behöver" när vi gått över helt. Typ 2.5 tankmöjlighet per mil.

Ikväll blir det 60 mil med hästtrailer bak med pre-lasagne i, skönt med en bensinare då. Gränsfall det hade klarat sig med 2 laddstopp tror jag men tre hade ju varit lugnt.

Passar 152 bensinstationer längs vägen, antagligen missat någon och bara räknat de i absolut närhet. Lite perspektiv på hur många laddare vi "behöver" när vi gått över helt. Typ 2.5 tankmöjlighet per mil.

För en skoteråkare är nog det rimligaste att inte åka elbil, brp 445 släp och två skotrar på flaket och fick ladda 1,5h på 48 mil. Det behöver man ju knapp slå en drill på :cool:

1680767167995.png

Sveriges största laddplats med god marginal! Känns lite löjligt när Ionity festar loss med 12 platser på sin nyaste när Teslas ser ut såhär:

SuCMantorp.jpg

Är f.ö. inte särskilt förtjust i den konfigurationen som är på de flesta laddare på bilden, speciellt inte när man kombinerar med bilar som har laddsladden på massa andra ställen. Hopplöst att se var man ska stå.

Verkligen! Jag förstår inte upplägget alls- är det två laddare per plats för annars får jag inte ihop det. Man riskerar att köra ned den yttersta laddaren, slå i dörrarna eftersom man har två laddare runt bilen och potentiellt en bil bredvid. Varför har de inte satt två laddare rygg mot rygg på kortändan så kan man köra in vanligt eller backa, detta ser helt vansinnigt ut!

Ja, dra släp långa sträckor är inte roligt, så är det.

Men, det finns väldigt många flera laddplatser än de jag nämnde på vägen, förstås. 50kW och uppåt är det 30+ stationer om jag räknar lite snabbt - och då kör vi inte de stora vägarna för att undvika lite påskrusning. Många har bara en plats men ett gäng av dem är ju stora stationer.

Verkligen! Jag förstår inte upplägget alls- är det två laddare per plats för annars får jag inte ihop det. Man riskerar att köra ned den yttersta laddaren, slå i dörrarna eftersom man har fyra laddare runt bilen. Varför har de inte satt två laddare rygg mot rygg på kortändan så kan man köra in vanligt eller backa, detta ser helt vansinnigt ut!

Det är ett effektivt utnyttjande av platsen - om alla bilar har uttaget vänster bak. Nu har de inte ens ritat pilar i marken på bilden så det är svårt att hänga med hur det är tänkt om man inte vet.

Det är ett effektivt utnyttjande av platsen - om alla bilar har uttaget vänster bak. Nu har de inte ens ritat pilar i marken på bilden så det är svårt att hänga med hur det är tänkt om man inte vet.
För trafiksäkerhet och planerande av laddplatser för alla med högertrafik så är ju såklart vänster sida absolut sämsta sidan att ha ett uttag på, men tesla kommer från usa där man bara tänker på bilåkarna.

För trafiksäkerhet och planerande av laddplatser för alla med högertrafik så är ju såklart vänster sida absolut sämsta sidan att ha ett uttag på, men tesla kommer från usa där man bara tänker på bilåkarna.

Det är smidigt att ha på samma sida som man kliver ur. Ser det inte som något större problem egentligen, det största problemet är att det inte finns någon standard..

• Gilla
Reactions: .A.
Tack för all input. Jag drar slutsatsen att GTE med DSG är förenad med avsevärd servicekostnad.

Jag får dock pudla min lite, de hade lyckats få med inspektion med oljebyte två gånger på min offert.
Så det landade på ~12 000 kr istället.

• Gilla
Reactions: SIE
Ruggigt dyr service på dem, halva intervallet mot de rena bensinbilarna så var 1500 mil (den servicen kostar 3000-4000 kr) och sen ska DGS-lådan servas också var 6000:e mil (eller om det är var fjärde år?) vilket kostar 12000-14000. Men det finns serviceavtal för 300 kr / mån tror jag.

Nu vet jag ju inte vilken verkstad du lämnar på med 6000mila servicen kostar inte så mycket hos en märkesverkstad. DSG-servicen kostar runt 5000kr.

Jobbar på VW i Piteå så har hyfsad koll på priserna, sen kostar det säkert lite till i storstäderna men inte så mycket mer. Efter 4 år läggs det dessutom rabatt på både delar och arbete så servicen blir ytterligare lite billigare ju äldre bilen blir.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp