[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det borde ju inte vara direkt svårt att bygga en laddplats som funkar oavsett placering av uttaget, typ laddare mitt på bilens långsida och utrullbar kabel.
Nu byggde ju Tesla sina för enbart sina egna bilar fr början, men när man nu öppnar upp för andra kanske det är dags att tänka om.

Det borde ju inte vara direkt svårt att bygga en laddplats som funkar oavsett placering av uttaget, typ laddare mitt på bilens långsida och utrullbar kabel.
Nu byggde ju Tesla sina för enbart sina egna bilar fr början, men när man nu öppnar upp för andra kanske det är dags att tänka om.

Eller så tänker tillverkarna om och har alla intaget på samma ställe där bak där man med hyffsad bredd ändå lyckats enas om att man bör hälla i bensin eller diesel.

Sitter fram på min Skoda och det är faktiskt rätt ofta skitstörigt.

Eller så tänker tillverkarna om och har alla intaget på samma ställe där bak där man med hyffsad bredd ändå lyckats enas om att man bör hälla i bensin eller diesel.

Sitter fram på min Skoda och det är faktiskt rätt ofta skitstörigt.
Det är väl främst hybrider som har fram, medan de flesta elbilar har bak. Men som jag förstått blir det ju problem på Tesla-stationerna även för de med uttag höger bak, då de är helt optimerade för uttag vänster bak.
För egen del skulle jag föredra höger fram, eftersom det är där jag kommer ha min stolpe på parkeringen nån gång i framtiden. Och så kommer det nog bli på många parkeringar vid flerbostadshus. Redan idag ser det ju inte klokt ut när folk drar laddkablar längs eller runt halva bilen.

Man vill inte ha för långa kablar, ger stora förluster.

Inget större tryck på laddstationerna idag, hade lite koll på Chargefinder under vår tripp och det var max 1/3 beläggning på alla SuC vi passerade och fanns lediga platser på alla 100kW+-stationer (säkert 50kW också men på en sån skulle jag möjligen ladda under en måltid om det var billigare för att slippa flytta bilen innan måltiden är klar :-)).

Elon Musk borde börja massproducera elbilar som fler hade råd med. Det är den rätta vägen att gå. Men tydligen skall Teslas miljö/elbilar vara en lyxvara som är få förunnat. (Jo jag vet att det finns olika Teslor.)

Elon Musk borde börja massproducera elbilar som fler hade råd med. Det är den rätta vägen att gå. Men tydligen skall Teslas miljö/elbilar vara en lyxvara som är få förunnat. (Jo jag vet att det finns olika Teslor.)
är det inte det han gör??

frågan är vilket namn som kommer härnäst? hittills är han på S3XY?

Från 540k. Jag vet att det är en toppsäljare. Men det är fortfarande många som är beroende av bil i detta avlånga land som inte har möjligheten.
Dom som köper model Y kanske skulle köpt en V70, BMW 525 eller A6 för 8 år sedan

Det är nog fler som skulle köpa om den kostade 250k.

Ni fattar nog.

Från 540k. Jag vet att det är en toppsäljare. Men det är fortfarande många som är beroende av bil i detta avlånga land som inte har möjligheten.
Dom som köper model Y kanske skulle köpt en V70, BMW 525 eller A6 för 8 år sedan

Ni fattar nog.

Det är ju en mindre billigare tesla på gång.

Ni fattar nog.
Man måste ju jämföra mot nya bilar. V70 slutade säljas 2016. Billigaste v90 (som får motsvara v70) kostar 490 000kr idag.
Audi A6 börjar från 530 000kr.

Man måste ju jämföra mot nya bilar. V70 slutade säljas 2016. Billigaste v90 (som får motsvara v70) kostar 490 000kr idag.
Om det fanns en elbil som enbart kostade dubbelt mot den billigaste bensinbilen, så skulle det nog säljas en hel del. Billigste Dacia ligger väl under 150 000?

Ja exakt. Motsvarigheten för 8 år sedan. ?

Om vi skall nå miljömålen måste fler ha råd med elbil. Svårt? Är det ingen som fattar jämförelsen?

Ja exakt. Motsvarigheten för 8 år sedan. ?

Om vi skall nå miljömålen måste fler ha råd med elbil. Svårt? Är det ingen som fattar jämförelsen?
Dom aktuella modellerna som togs upp kostar ju bevisligen lika mycket som en motsvarande elbil idag. Min XC70 från 2016 har fortfarande ett värde en bit över 200K.
Såg i dag en annons på en Volvo V90 CC för 810 000kr, har svårt att förstå den som betalar det för en bil med malus-skatt.

Ni fattar nog.
Ja och Specialized borde sälja Enduro Comp för 9999kr, Apple Macbook Pro för 4999kr osv osv. För då skulle det vara fler som köpte dom.

Fan, solcellsinstallatören borde göra mitt tak för 20kkr också, för då skulle vi slå till direkt!

Förstår du vart jag är på väg med detta?
Har svårt att förstå vilken drömvärld ni lever i ibland.

Att minska behovet av transporter är effektivare, när det gäller att minska utsläpp från transport.
Men det är klart man vill ha en elbil. En enkel och förhållandevis billig.
Inga dataskärmar, kameror, elhissar och liknande kladd.
Men det finns ingen importör som skulle ta in nåt sånt.

Ja och Specialized borde sälja Enduro Comp för 9999kr, Apple Macbook Pro för 4999kr osv osv. För då skulle det vara fler som köpte dom.

Fan, solcellsinstallatören borde göra mitt tak för 20kkr också, för då skulle vi slå till direkt!

Förstår du vart jag är på väg med detta?
Har svårt att förstå vilken drömvärld ni lever i ibland.

Jösses.

Ingen är ju tvingad till något. Allra minst de som inte har råd.
Tesla får gärna sälja bilar som kostar en miljard till dig och de som vill. Inga problem. 0-400 på en sekund. Topphastighet 600. Räckvidd 42 mil. Fine.
Men det löser inte den globala klimatkrisen.

Men om fler har råd att köpa Tesla skulle bidra. Och det finns pengar att hämta i mångfalden.

Jag hade varit ännu gladare om det sålts fler Teslor. Det skulle antagligen säljas fler fanns fler billigare modellalternativ.

Men jag kanske är helt ute och cyklar. Det är ju trots allt ett cykelforum. ?

Jag tycker nog att en V70 mer borde jämföras med dagens V60.
Men fortfarande tycker jag att en elbil borde vara mkt billigare än en hybrid,
och lite billigare än en fossilbil.

Bilindustrin har ju i initialskedet sett en chans att kapa åt sig det som bilägarna traditionellt sett lagt på drivmedel. Sedan dopat med låga räntor och subventioner har man fått ganska stora skaror köpare acceptera dessa priser, och då backar man såklart inte. Komponentbristen till följd av pandemin har hjälpt till då man i princip kunnat sälja mer än man kunnat producera. Enda hoppet att få ner priserna är att köparna nu sansar sig när räntor gått upp och subventioner försvinner, så att det blir överskott på nya bilar och ökad konkurrens om köparna.

Jösses.

Tesla får gärna sälja bilar som kostar en miljard till dig och de som vill. Inga problem. 0-400 på en sekund. Topphastighet 600. Räckvidd 42 mil. Fine.

Men om fler har råd att köpa Tesla skulle bidra. Och det finns pengar att hämta i mångfalden.

Jag hade varit ännu gladare om det sålts fler Teslor. Det skulle antagligen säljas fler fanns fler billigare modellalternativ.

Tjena!

Finns ju elbilar som är billigare än Tesla också.
Sen ska man inte kolla på prislappen, det enda som egentligen är intressant är TCO, vilket i dagsläget är svårt att räkna på pga väldigt ostabil begmarknad. Men jag känner mig ganska säker på att begprisrr på elbilar kommer hålla bättre än begpriserna på bensin/diesel.

Jösses.

Men du måste väl förstå att klimatkris eller ej så kan de inte ge bort bilarna, det är inte så företag fungerar.

Att minska behovet av transporter är effektivare, när det gäller att minska utsläpp från transport.
Men det är klart man vill ha en elbil. En enkel och förhållandevis billig.
Inga dataskärmar, kameror, elhissar och liknande kladd.
Men det finns ingen importör som skulle ta in nåt sånt.
Det finns ingen tillverkare som skulle bygga något sådant, för ingen skulle köpa en sådan bil. Speciellt iom att det inte skulle göra någon större inverkan på det slutpriset.

Dom höga priserna på både ICE- och BEV-bilar är ett tydligt tecken på hur svag kronan faktiskt är mot andra valutor just nu. För övrigt har Tesla flaggat för prissänkningar på upp emot 20% i USA, förhoppningsvis sprider sig det till andra marknader också inom kort.

Om jag inte missminner mig så utvecklades model 3 för att kunna säljas till ett pris på sisådär $30k, så nog har de marginal till att sänka priserna litegrann. Det kommer bli jobbigt för legacy-tillverkarna.

Om jag inte missminner mig så utvecklades model 3 för att kunna säljas till ett pris på sisådär $30k, så nog har de marginal till att sänka priserna litegrann. Det kommer bli jobbigt för legacy-tillverkarna.
$35k var det dom billigaste såldes för en kort stund.

$35k=36500sek*1.1=401000*1,25=502000+25000=~525000kr i Sverige.
I ordning: Valutakurs, tull, moms, vagnskadeförsäkring.

Billigaste börjar idag på 520kkr, och då är det en mer utrustad version än den dom sålde för $35k. Så den är redan billigare här än i USA.

$35k var det dom billigaste såldes för en kort stund.

$35k=36500sek*1.1=401000*1,25=502000+25000=~525000kr i Sverige.
I ordning: Valutakurs, tull, moms, vagnskadeförsäkring.

Billigaste börjar idag på 520kkr, och då är det en mer utrustad version än den dom sålde för $35k. Så den är redan billigare här än i USA.
Jag har bara en synpunkt på uträkningen. Hur sannolikt är det att man utgår från kundpris på en marknad när man bestämmer priset på nästa marknad? De måste ju haft ett fabrikspris i USA och gjort nödvändiga pålagor. Samma borde gälla andra marknader fast med påslag för transporter, olika skatt osv.

Jag har bara en synpunkt på uträkningen. Hur sannolikt är det att man utgår från kundpris på en marknad när man bestämmer priset på nästa marknad? De måste ju haft ett fabrikspris i USA och gjort nödvändiga pålagor. Samma borde gälla andra marknader fast med påslag för transporter, olika skatt osv.
I normala fall hade det stämt att man haft ett ”fabrikspris” när du har importörer och återförsäljare som ska ha sina marginaler. Så är dock inte fallet med Tesla iom att de äger hela kedjan. Så de strävar efter att ha ”samma” pris på samtliga marknader. Innan ev skatter/skattelättnader osv.

I normala fall hade det stämt att man haft ett ”fabrikspris” när du har importörer och återförsäljare som ska ha sina marginaler. Så är dock inte fallet med Tesla iom att de äger hela kedjan. Så de strävar efter att ha ”samma” pris på samtliga marknader. Innan ev skatter/skattelättnader osv.
Så i USA sålde man bilen helt utan pålagor utöver eventuell vinst? Förmodligen utan vinst eftersom det var ett förbestämt mål på en bil med hög kostnad för R&D.

Så i USA sålde man bilen helt utan pålagor utöver eventuell vinst? Förmodligen utan vinst eftersom det var ett förbestämt mål på en bil med hög kostnad för R&D.
Korrekt. Försäljningsskatt (moms) är olika i olika stater (vissa har t ex ingen alls), så priserna som presenteras i USA är alltid utan moms, oavsett om det är en bil eller en godisbit.

Det finns ingen tillverkare som skulle bygga något sådant, för ingen skulle köpa en sådan bil. Speciellt iom att det inte skulle göra någon större inverkan på det slutpriset.
Jag. Det roliga är att skärmar är en lågprislösning. Så det finns tillverkare som inte kör med det. Men dom tillverkar inte lågpriselbilar.
När skärmar börjar lägga av i bilar, då kommer det bli intressant. Tur man även kan skruva elektronik :)

Flera av de stora tillverkarna tjänar ju inga pengar på sina elbilar - de har nog svårt att pressa priset till kund ännu mer. Det kommer skaka om lite i branschen om Tesla fortsätter att sänka - men sänkningen i USA får vi väl se i hur stor utsträckning den kommer hit. Där har de hunnit höja en gång efter senaste sänkningen också så den är inte så stor som rubrikerna säger.

Det är nog helt klart så att de som köpt bil i tron om att kunna "köra gratis" i några år sitter lite i sjön nu.

Det finns en billig elbil utan massa skärmar och elhissar som kostar ca 150 tkr. Tyvärr krävs import från annat eu-land men annars är det bara att köpa. Alltså ingen eu-moppe utan en riktig bil.

Det finns en billig elbil utan massa skärmar och elhissar som kostar ca 150 tkr. Tyvärr krävs import från annat eu-land men annars är det bara att köpa. Alltså ingen eu-moppe utan en riktig bil.

Första intrycket var en miniversion av Volvo XC90. ? Det är egentligen det här formatet och hastigheten vi ska ha på våra rumpflyttare. Vi som inte har bilen i jobbet. Men det krävs väldigt mycket för att få det att hända.

Jag. Det roliga är att skärmar är en lågprislösning. Så det finns tillverkare som inte kör med det. Men dom tillverkar inte lågpriselbilar.
När skärmar börjar lägga av i bilar, då kommer det bli intressant. Tur man även kan skruva elektronik :)
Tror jag inte på. Om inte annat så tror jag inte att du är så dum med tanke på restvärdet.
Vi pratar alltså om att en Golf som idag börjar på 311kkr kanske skulle gå att sälja för 270-280kkr utan infotainment, elhissar osv. Det skulle vara det mest dumsnåla köpet någonsin.

”Bil”
Kan nog tycka att man bör kunna använda en bil på motorväg också. 13hk och 13,8kWh-batteri, så du kommer inte kunna använda den till någonting annat än att köra runt i stan, så då blir den extremt onödig iom att man kommer behöva något annat så fort man behöver åka någonstans.

Vilken är egentligen Dacia Sanderos’ el-motsvarighet? Begagnad Nissan Leaf?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp