[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tror jag inte på. Om inte annat så tror jag inte att du är så dum med tanke på restvärdet.
Vi pratar alltså om att en Golf som idag börjar på 311kkr kanske skulle gå att sälja för 270-280kkr utan infotainment, elhissar osv. Det skulle vara det mest dumsnåla köpet någonsin.
Jodå. Försökte hitta ett sätt att få fönstervevar i min SAAB 9-3 Turbo Coupe.
Och som sagt, skärmar är billigt i jämförelse med knappar och vred.

Betalvägg. Men den där meningen dom börjar med är anledningen till att alla ser NyTeknik som en extremt oseriös ”tidning”.
Det är en subjektiv mening där skribenten lägger in sina egna tankar och som inte har någon som helst grund i det vi vet idag.
Bilar lever helt enkelt inte tillräckligt länge för att det ska vara sant.

Hade doM istället skrivit: ”Om en elbil körs tillräckligt länge så kommer den förmodligen behöva byta batteri. Frågan är bara om det kommer ske under en normal billivslängd?” eller liknande så hade man kunnat ta dom seriöst.

Betalvägg. Men den där meningen dom börjar med är anledningen till att alla ser NyTeknik som en extremt oseriös ”tidning”.
Det är en subjektiv mening där skribenten lägger in sina egna tankar och som inte har någon som helst grund i det vi vet idag.
Bilar lever helt enkelt inte tillräckligt länge för att det ska vara sant.

Hade doM istället skrivit: ”Om en elbil körs tillräckligt länge så kommer den förmodligen behöva byta batteri. Frågan är bara om det kommer ske under en normal billivslängd?” eller liknande så hade man kunnat ta dom seriöst.
Kontentan var iaf att det på äldre elbilar (~10 år gamla) har varit ca 5-8% bytta batterier, och i de flesta fall har byte skett under garantitid. I nyare generationer bilar byts det färre batterier, vi får väl se om ytterligare ett antal år om det bara är för att de ännu inte blivit gamla eller för att det är bättre teknik i dem.

Vidare står det också att batteriernas kapacitetsförluster ligger omkring 5% och primärt sker de första kanske 5000 milen (+/- 3000 mil eller så) beroende på modell. Sedan är det ganska oförändrad kapacitet fram tills batteriet "dör". Undantaget är Teslas högkapacitetbatteri i model S som tappar märkbart mer än de mindre batterierna i samma bil. [min kommentar: Kanske är det kopplat till att man genom maximerade gränsvärden pressar dessa batterier hårdare vid i/ur-laddning.]

Artikeln är för övrigt en översättning från norska tidningen TU: https://www.tu.no/artikler/slik-reduseres-rekkevidden-med-alder/528770?key=hRKX7NeB

1681199496190.png

Senast ändrad:
Sen är ju frågan också hur många batterier som behövt bytas vs hur många som byts? När det är garanti så byts de men man får oftast (i mån av tillgång givetvis) ett rekondat batteri där defekta celler bytts ut. Det du lämnar i utbyte fixas och lämnas till någon annan.

När garantin gått ut lär man ju kunna byta celler "själv" i batteriet till en klart lägre kostnad. Det börjar poppa upp renodlade elbilsverkstäder även i Sverige nu, i Norge har det funnits lite längre.

Det är inte varje dag jag försvarar Tesla ? men Model S är 11 år gammal så inte så konstigt att den har lite fler batteribyten än många nyare elbilsmodeller.

Har batteriet aktiv värme/kyla och man undviker att lämna bilen allt för ofta med 100% eller 0% batteri så ska man absolut inte gå runt och oroa sig för att batteriet ska åldras snabbt? Helt övertygad om att det är en bra affär att äga elbil 10+ år, jämfört med fossilare.

Det är inte varje dag jag försvarar Tesla ? men Model S är 11 år gammal så inte så konstigt att den har lite fler batteribyten än många nyare elbilsmodeller.

Har batteriet aktiv värme/kyla och man undviker att lämna bilen allt för ofta med 100% eller 0% batteri så ska man absolut inte gå runt och oroa sig för att batteriet ska åldras snabbt? Helt övertygad om att det är en bra affär att äga elbil 10+ år, jämfört med fossilare.
Man åker både bättre och billigare i en gammal elbil än i motsvarande storlek av gammal fossilbil. Med bättre avser jag komfort och ljud. Sen kommer man ju inte så långt, men det har ju avhandlats tidigare.

Man åker både bättre och billigare i en gammal elbil än i motsvarande storlek av gammal fossilbil. Med bättre avser jag komfort och ljud. Sen kommer man ju inte så långt, men det har ju avhandlats tidigare.
Det stämmer inte. Ljudet behöver inte vara ”bättre” i en elbil. Jag upplever en klar försämring = ökad ljudnivå när man åker i 70+ km/h i Tesla 3 jmf med Volvo V90CC. Komfort är väldigt subjektivt.

Det stämmer inte. Ljudet behöver inte vara ”bättre” i en elbil. Jag upplever en klar försämring = ökad ljudnivå när man åker i 70+ km/h i Tesla 3 jmf med Volvo V90CC. Komfort är väldigt subjektivt.
Det skiljer nog i isolering och ju högre hastighet desto mer tar vindbrus och däckljud över oljud i bilen.

Tesla 3 är inte en av de tidiga elbilarna. Volvo V90 är en tung komfort bil som jag inte tycker är rakt jämförbar med Tesla 3. De som kör gamla elbilar håller sig nog i medel under 70 km/h.

Efter några år i cab, dvs med minimalt med isolering mot trafiken, kan jag konstatera att motorljud är en löjligt liten del av ljudet från bilen när hastigheten är stabil och större än 50.

En bra jämförelse bör ju vara e-UP mot vanlig manuell UP. Zoe mot manuell snarlik. Trilling mot närmast motsvarande. BMW i3 mot närmast motsvarande. Manuell för att de nästan aldrig är automat och för att det är de ljuden man hör hela tiden i tätorter/pendling.

Edit: Nissan Leaf mot närmast motsvarande och Fiat 500e mot Fiat 500 skall naturligtvis vara med. Passat GTE på el mot vanlig Passat i varierande register är väl också ganska relevant, men där har jag ingen egen uppfattning.

En bra jämförelse bör ju vara e-UP mot vanlig manuell UP. Zoe mot manuell snarlik. Trilling mot närmast motsvarande. BMW i3 mot närmast motsvarande. Manuell för att de nästan aldrig är automat och för att det är de ljuden man hör hela tiden i tätorter/pendling.

Edit: Nissan Leaf mot närmast motsvarande och Fiat 500e mot Fiat 500 skall naturligtvis vara med. Passat GTE på el mot vanlig Passat i varierande register är väl också ganska relevant, men där har jag ingen egen uppfattning.
Motorn tillför helt försumbart med ljud över typ 50km/h (om man inte är medlem i mjölbypartiet). Mycket viktigare att bilen är bra på att isolera bort däck och vindljud. Vår Hyndai kona electric är klart bullrigare än vår äldre renault clio. Förutom när man står i kö eller accelererar.

Tidiga Model 3 är rätt bullriga. Nyare är bättre, med bland annat dubbelglas i framdörrarna. Y har dubbelglas både fram och bak. Och glastak kan inte vara bra ur bullerhänseende.

Men olika bilar bullrar olika, i A6an vi hade kändes det tyst men det var också svårt att samtala mellan fram och baksäte. Lågfrekvent buller, tror det var ngt med fyrhjulsdriften som lät.

Touranen vi hade efter upplevdes bullrigare men det fungerade bättre att prata mellan fram och baksäte.

Model Y 2022 känns tyst, men nu med sommardäcken på är det lite mera vägljud faktiskt.

Även om man inte hör motorn på vanliga bilar är jag övertygad om att den bidrar till ljudmattan.

Tidiga Model 3 är rätt bullriga. Nyare är bättre, med bland annat dubbelglas i framdörrarna. Y har dubbelglas både fram och bak. Och glastak kan inte vara bra ur bullerhänseende.

Men olika bilar bullrar olika, i A6an vi hade kändes det tyst men det var också svårt att samtala mellan fram och baksäte. Lågfrekvent buller, tror det var ngt med fyrhjulsdriften som lät.

Touranen vi hade efter upplevdes bullrigare men det fungerade bättre att prata mellan fram och baksäte.

Model Y 2022 känns tyst, men nu med sommardäcken på är det lite mera vägljud faktiskt.

Även om man inte hör motorn på vanliga bilar är jag övertygad om att den bidrar till ljudmattan.

Tjena!

Glastak kan i ganska många fall göra bilen tystare då en del bilar kan få självsvängigar i takplåten. Men om det är ett öppningsbart med dåligt designade skarvar så är det nog större risk för mer ljud.

Enkelt sätt att prova hur mycket motorn egentligen låter är ju att lägga i neutral. Skillnaden är märkbar.

På min Audi är den markant, men det kan ju kanske bero på att den numera inte har ett avgassystem som är byggt för att vara tyst.. ?

Jag tänker att en glasruta reflekterar en hel del ljud medans en tygklädd förhoppningsvis absorberar. Är inte helt förtjust i glastaket faktiskt, visst ser det coolt ut när man sitter i baksätet men en och annan har fått stenskott i det och det går inte på glasförsäkring utan på vagnskadeförsäkringen = svinhög självrisk under tiden bilen har vsg.

Fler prissänkningar, TM3 LR är ju så "billig" som förmånsbil iom detta att den är svår att bortse ifrån.

MYP fick också en rejäl sänkning tyvärr inte MY LR.

Fler prissänkningar, TM3 LR är ju så "billig" som förmånsbil iom detta att den är svår att bortse ifrån.

MYP fick också en rejäl sänkning tyvärr inte MY LR.

Å andra sidan bättre ränta på MY LR (och MY tomhylsa):

Skärmbild 2023-04-14 091003.png

Sen ska ju priserna in i SKVs listor också. Brukar komma en uppdatering vid halvårsskiftet, och sen vill du ha en bil som är tillverkad (inte beställd eller levererad) när den uppdaterade listan gäller.

Det är spännande tider, snart borde andra biltillverkares väntelistor vara avverkade och då måste de nästan agera för att inte Tesla ska kapa åt sig ännu mera marknadsandelar. Det är många ID4/5 och Ioniq 5-beställare som hoppat av senaste månaderna efter att ha väntat i åratal. Avtalen brukar dessutom ge dem rätt att göra det eftersom bilarna dröjt mer än 6 månader efter utlovad leverans.

Det brukar traditionellt betyda att det händer "något" efter kvartalsskiftet så att de vill ha så få bilar kvar som möjligt. Men nu gäller det ju bara LR, kanske kommer just den modellen med längre räckvidd efter halvårsskiftet?

Räntan på vår bil var 2.25% från start men är det dubbla nu, ska försöka betala av så fort som det går :-)

Visa bilaga 619428

Leasingbolaget har antagligen andra banker som de använder ändå, så jag tror inte det påverkar just mitt fall. Priset slår dock direkt på TCO och lär väl sänka den ett par hundralappar per månad antar jag. (TM3 LR)

3:an ska väl komma med en facelift så man satsar antagligen på att tömma lagret.

Nu börjar det bli riktigt mycket bil för pengarna. Det är en mycket mer praktisk bil än många tror, rymlig inuti och bagaget är rejält stort - men svårpackat. Man får ju inte in så stora saker genom "hålet".

Nu kostar den inte mycket mer än en BMW 3-serie i grundutförande (vilket brukar vara ganska påvert), gissa vilken som kommer få lägst ägandekostnader..

Nu sänktes ju inte MY LR men den kostar 645 inkl leveransavgiften inkl dragkrok. Det är, trots alla skriverier om prissänkningar, bara 38k mer än vad jag gav avräknat bonus. Bilar som annonseras ut för 590-600k inkl vinterdäck verkar säljas fort, högre ligger kvar - det är ändå rätt bra för ett år gamla bilar.

Nu börjar det bli riktigt mycket bil för pengarna. Det är en mycket mer praktisk bil än många tror, rymlig inuti och bagaget är rejält stort - men svårpackat. Man får ju inte in så stora saker genom "hålet".

Nu kostar den inte mycket mer än en BMW 3-serie i grundutförande (vilket brukar vara ganska påvert), gissa vilken som kommer få lägst ägandekostnader..

Nu sänktes ju inte MY LR men den kostar 645 inkl leveransavgiften inkl dragkrok. Det är, trots alla skriverier om prissänkningar, bara 38k mer än vad jag gav avräknat bonus. Bilar som annonseras ut för 590-600k inkl vinterdäck verkar säljas fort, högre ligger kvar - det är ändå rätt bra för ett år gamla bilar.

Ja det är synd på hålet, skulle vara som en SAAB 900 och öppnat hela luckan+fönstret.

Ja det är synd på hålet, skulle vara som en SAAB 900 och öppnat hela luckan+fönstret.

Tjena!

Just av den anledningen jag köpte en Audi TT. Fantastiskt bagageutrymme med fällda säten. Två MTBs får plats om man plockar av hjulen och det är lätt att lyfta in dom. En 55" tv går ner utan problem.
Dvs en av få praktiska "sportbilar".

BMW har ju en lustigt lösning på 5-serie GT där det finns en liten lucka eller så öppnar du som på en kombisedan.

Vinterdäck är väl generellt mjukare och lite tystare än sommardäck trodde jag. Men det kanske inte alls är sant... Internet är förvirrat -
Viannor: "På vintern är bilens ljudnivå oftast högre än på sommaren. Detta då vinterdäck har grövre däckmönster än sommardäck vilket gör att friktionen mellan bilen och vägbanan är större"
Vi Bilägare: "Vinterdäck har ju lite mjukare gummiblandning och rullar tystare."
(jag röstar på 2, tycker att min bil går tystare på dubbfria vinterdäck än på sommarslangar)

Vinterdäck är väl generellt mjukare och lite tystare än sommardäck trodde jag. Men det kanske inte alls är sant... Internet är förvirrat -
Viannor: "På vintern är bilens ljudnivå oftast högre än på sommaren. Detta då vinterdäck har grövre däckmönster än sommardäck vilket gör att friktionen mellan bilen och vägbanan är större"
Vi Bilägare: "Vinterdäck har ju lite mjukare gummiblandning och rullar tystare."
(jag röstar på 2, tycker att min bil går tystare på dubbfria vinterdäck än på sommarslangar)
Vinterdäcken är mjukare än sommardäck vid samma temperatur, frågan är hur mycket det skiljer när dom använda i sitt tilltänkta temperaturområde, är kallare på vintern. Mönstret ändras ju inte så det blir samma.

Det är nog lite olika också. Hade kontinentala vinterdäck på Model 3 (de kom med bilen och vi skulle inte ha den så länge) och de lät mer. Nu har vi Good Years nordiska friktionsdäck, de är riktigt tysta. Sommardäcken är originaldäcken som kom med bilen och de har nog primärt fokus på rullmotstånd (varför nu en elbil har 255:or, det tål att fundera på) och andra däck är mycket tystare.

Beror inte det (till stor del åtminstone) på de 1.979 kg den väger?

2003 kg på just vår bil faktiskt. Men det finns smalare däck med tillräckligt lastindex så det beror inte bara på det.

Volvo XC90 väger ett par hundra kilo till och har rätt många alternativa dimensioner, smalaste är 235.

Kom inte överens med ID4, varken utseende- eller utrustningsmässigt så det blev en Enyaq iV 80 i stället. Bilhandlaren hade fått in två stycken där kunden avbokat i sista stund. Knep en av dem. Chefen skriver under avtal på måndag, sen dröjer det nog ett tag innan jag får tillgång.

Det kan jag intyga. Jag har kört dubbfritt sedan 2002. Först några säsonger på Yokohoma Ice Guardian på Audi 80 och A4 Avant och sedan Nokian Hakkapelitta på tre stycken Volvo XC70, en V60 T8 och en V90 CC. Det tråkiga att byta till sommarhjulen var just att ljudnivån blev högre. Det blev inte bättre när jag från februari rullar Tesla 3 LR med Nokian dubbdäck. Nu lär det bli tystare när jag skiftar. Men det blir dubbfritt nästa säsong. Fördelen med dubbfritt är att jag byter i maj och oktober och så klart att det mest är bar asfalt eller snö på landsvägarna i norr.

Jag har köpt en 3-åring. Det var sommardäck på när jag provkörde. Gick lätt men ej speciellt tyst. +5° ca. Men när jag hämtade bilen var det snö. Audi skiftade därför till friktionsdäcken. Den går lite tystare med dem. Todde jag... skall skifta till Bridgestone på måndag. Återkommer.

Bridgestone Turanza vs. Hakka.

Bilagor

• Screenshot_20230412_175133_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230412_175133_Samsung Internet.jpg
    82 KB · Besök: 62
  • Screenshot_20230412_174919_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230412_174919_Samsung Internet.jpg
    89.1 KB · Besök: 55
Senast ändrad:
Jag har köpt en 3-åring. Det var sommardäck på när jag provkörde. Gick lätt men ej speciellt tyst. +5° ca. Men när jag hämtade bilen var det snö. Audi skiftade därför till friktionsdäcken. Den går lite tystare med dem. Todde jag... skall skifta till Bridgestone på måndag. Återkommer.

Bridgestone Turanza vs. Hakka.
De här angivna ljudnivåerna får man väl ta med en nypa salt? Hur det uppfattas påverkas ju av hur din bil är byggd och hur däcket fungerar med de vägar man kör.

Mina sommardäck ska väl på papperet vara något tystare än mina dubbdäck, men känns som ljudet från sommardäcken har högre frekvens så det upplevs något mer störande.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp