Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Har letat som en galning efter nos Athena 11s compact i silver men verkar omöjligt att få tag på sålänge man inte vill pröjsa 4000kr till ngn snubbe i Japan :( Lyckades däremot knipa ett fint NOS Chorus 10s vevparti från @Alme här på forumet :)

Visa bilaga 618689

Tänker 80/90tals räcer, fast lite modernt, fast inte för mkt.
  • Stålgaffel (deras Viva, "fork with a carbon fibre steerer tube")
  • Quill stem (3ttt Mod. 1 Record Strada (2nd version)
  • Campa chorus aero seatpost
  • Röd cromovelato, tror jag, inte riktigt brstämt än
  • TIG svetsad, velade länge mellan lugs eller TIG, hade helst velat ha fillet brazed men dom erbjuder inte det längre :(

Här kommer iaf lite inspobilder från deras ramar med detaljer som kommer finnas på ramen.
Visa bilaga 618710
Visa bilaga 618709Visa bilaga 618708Visa bilaga 618698Visa bilaga 618697Visa bilaga 618696Visa bilaga 618695
Visa bilaga 618694
Visa bilaga 618693Visa bilaga 618692
Inga bonnsvetsar där inte, snyggt!

Den sista bilden på den röda färgen fick att vattnas i munnen, välj den!

Stål!
Har letat som en galning efter nos Athena 11s compact i silver men verkar omöjligt att få tag på sålänge man inte vill pröjsa 4000kr till ngn snubbe i Japan :( Lyckades däremot knipa ett fint NOS Chorus 10s vevparti från @Alme här på forumet :)

Visa bilaga 618689

• TIG svetsad, velade länge mellan lugs eller TIG, hade helst velat ha fillet brazed men dom erbjuder inte det längre :(

Här kommer iaf lite inspobilder från deras ramar med detaljer som kommer finnas på ramen.
Visa bilaga 618710
Visa bilaga 618709Visa bilaga 618708Visa bilaga 618698Visa bilaga 618697Visa bilaga 618696Visa bilaga 618695
Visa bilaga 618694
Mycket finare än Centaur vevarna! Kikar lite själv på att byta ut mina. Grattis till en fin cykel, det var ordentligt fina ramar dom bygger.

Stål!
Inga bonnsvetsar där inte, snyggt!

Den sista bilden på den röda färgen fick att vattnas i munnen, välj den!
Det lutar starkt mot den röda ja :)
Mycket finare än Centaur vevarna! Kikar lite själv på att byta ut mina. Grattis till en fin cykel, det var ordentligt fina ramar dom bygger.
Ja dessvärre ser alla nya 4arms vevar förjävliga ut :( verkligen, dom bygger bland annat Cinelli xcr ramarna! Här är ett intressant reportage från fabriken :)

https://www.cyclist.co.uk/in-depth/meet-the-family-inside-italian-framebuilder-cicli-barco

Stål!

Visa bilaga 618689

Visa bilaga 618710
Visa bilaga 618694

Men Assy fy faen va snyggt! Den röda metallicfärgen är grym. Alla andra röd "snabba" färger kan slänga sig i väggen. Blir glad av detta med tanke på alla "vilken aeroracer för 60 pappa ska jag köpa?" trådar.

Med de där tig svetsarna kan man inte önska mycket mer, är dom svetsade från insidan?

Vilken däcksbredd byggs ram och gaffel för?

Hur funkar quillstam med styrrör i karbon?

Stål!
Men Assy fy faen va snyggt! Den röda metallicfärgen är grym. Alla andra röd "snabba" färger kan slänga sig i väggen. Blir glad av detta med tanke på alla "vilken aeroracer för 60 pappa ska jag köpa?" trådar.

Med de där tig svetsarna kan man inte önska mycket mer, är dom svetsade från insidan?

Vilken däcksbredd byggs ram och gaffel för?

Hur funkar quillstam med styrrör i karbon?

Ja det är ganska sjukt att man kan få en customram av världens toppbyggare för samma peng som en trisk kolfiberhoj =)

Tror inte dom är svetsade från insidan men kan fråga!

Däckbredd har vi inte hunnit prata om men givet att jag kommer köra rim brakes så får jag nöja mig med 28mm.

Ang quilstam+kolfiber styrrör, vet faktiskt inte, kanske måste bli styrrör i stål då? Får kika med dom.

Stål!

Det där blir ett fint projekt! Jag vill flagga för att cromovelato är väldigt fint men också väldigt skört. De ramar jag haft med denna typ av lack, och min allmänna uppfattning av de cyklar jag sett på interwebs, har typ aldrig varit i gott skick lackmässigt. Kanske har tekniken och beständigheten blivit bättre sedan 80-talet?

Stål!
Det där blir ett fint projekt! Jag vill flagga för att cromovelato är väldigt fint men också väldigt skört. De ramar jag haft med denna typ av lack, och min allmänna uppfattning av de cyklar jag sett på interwebs, har typ aldrig varit i gott skick lackmässigt. Kanske har tekniken och beständigheten blivit bättre sedan 80-talet?
Jaap min De Visini vet allt om det :D Men ja jag tänker litre som du att det kanske är mindre skört idag än på 80talet? Vet heller inte hur mkt det spelar in att man lägger lacken på rostfritt stål snarare än stål som blivit kromat?

pxl_20220711_110140971_eb00cd6b144900f6ae42032698586a432120012e.jpg

Stål!
Ang quilstam+kolfiber styrrör, vet faktiskt inte, kanske måste bli styrrör i stål då? Får kika med dom.

Troligtvis, men nyfiken på svaret.

Just styrrör är väl kanske också det sista stället på en cykel som jag skulle vilja ha karbon iom att det är en ej reduntant del av cykeln och samtidigt gömt inne i ramen. Alltså, det går ju nästan alltid bra och problemen med styrrör i karbon tycks komma från en viss era av gafflar samt med nya cyklar med intern dragning.

Tycker du ska gå all in på stål. Hellre det än att det blir styrrör i kolfiber och modern stam.

Stål!
Har kommit över en helt ok stålcykel från tidigt 90 tal.
Är sugen att köra den med lite nyare kolfiberhjul.
Bromsarna är Dura ace 7403.
Antar att moderna bromsbelägg för kolfiber inte finns till dessa bromsar.
Tror ni man kan ta nyare bromsskor från modernare bromsar 105, Ultegra eller Dura ace o få dem att lira med 7403 bromsarna?

Stål!
Ja det är ganska sjukt att man kan få en customram av världens toppbyggare för samma peng som en trisk kolfiberhoj =)

Tror inte dom är svetsade från insidan men kan fråga!

Däckbredd har vi inte hunnit prata om men givet att jag kommer köra rim brakes så får jag nöja mig med 28mm.

Jag tror att om man kan tänka sig velo orange calipers så ska de enligt utsago ta typ 37mm (kanske tom med skärmar, vilket väl iofs inte är aktuellt här va?).

Cromo velato är ju så snyggt! båtbensbudet har ju en fin modern Tommasini med det och den såg fin ut senast jag såg den, och den budar han ändå på. Do it!

Stål!
Jag tror att om man kan tänka sig velo orange calipers så ska de enligt utsago ta typ 37mm (kanske tom med skärmar, vilket väl iofs inte är aktuellt här va?).

Cromo velato är ju så snyggt! båtbensbudet har ju en fin modern Tommasini med det och den såg fin ut senast jag såg den, och den budar han ändå på. Do it!
Ah dom är rätt fina! Men jag nöjer mig nog med 28mm, 37mm och stänkskärmar hör inte hemma här :D

Ja någon annan nämnde också båtbensbudet tråden jag skapade, vart kan jag se detta mytomspunna bygga han knåpat ihop?

Stål!
Ah Officina Battaglin, fantastiskt fin hoj det där! Kikade faktiskt lite på dom innan jag bestämde mig för Cicli Barco.

Äsch, gå ned till 23 mm. Känn snabbheten! ☺️
23 och stenhårt är visserligen nice det med men dom snyggaste däcken finns bara i 25 och 27mm! Kör 25mm på mina andra cyklar idag så 27 blir nog toppen, frågan är bara hur länge dom kommer håla sig vita :D

challenge-criterium-rs-2.jpg

2023-challenge-criterium-rs-handmade-tubeless-ready-road-tyre-2.jpg

Stål!
Ah Officina Battaglin, fantastiskt fin hoj det där! Kikade faktiskt lite på dom innan jag bestämde mig för Cicli Barco.

23 och stenhårt är visserligen nice det med men dom snyggaste däcken finns bara i 25 och 27mm! Kör 25mm på mina andra cyklar idag så 27 blir nog toppen, frågan är bara hur länge dom kommer håla sig vita :D

challenge-criterium-rs-2.jpg

2023-challenge-criterium-rs-handmade-tubeless-ready-road-tyre-2.jpg

Hmm, vad är det för däcktillverkare? Berätta!

Stål!
Verkligen ÄLSKAR stilen på racercyklar från första halvan av 1900-talet. Och ju äldre desto bättre. Så vansinnigt snygga! Och - gissar jag - mer gjorda för dåliga vägar/grus vilket jag gillar. Någon gång ska jag äga en förkrigsracer! Helt klart. Hur gammal är den? Kan ju vara 50-60-tal. Jag har inte sås bra koll?:)

Stål!
Verkligen ÄLSKAR stilen på racercyklar från första halvan av 1900-talet. Och ju äldre desto bättre. Så vansinnigt snygga! Och - gissar jag - mer gjorda för dåliga vägar/grus vilket jag gillar. Någon gång ska jag äga en förkrigsracer! Helt klart. Hur gammal är den? Kan ju vara 50-60-tal. Jag har inte sås bra koll?:)

Ja de är fina, verkligen. 1947-48 är detta. Ska plockas ned i atomer och varsamt göras i ordning.

Enda kruxet är att det verkar vara helt omöjligt att hitta smalare däck än 40 mm i 635 - kan bli problem att få in ett sådant bak. Original Värnamo är tyvärr torkat och slut.. ?

Stål!
Ja de är fina, verkligen. 1947-48 är detta. Ska plockas ned i atomer och varsamt göras i ordning.

Enda kruxet är att det verkar vara helt omöjligt att hitta smalare däck än 40 mm i 635 - kan bli problem att få in ett sådant bak. Original Värnamo är tyvärr torkat och slut.. ?
Liknande bekymmer för mig med hermesen som jag visade tidigare i tråden. Däcken som sitter på den mäter 36 millimeter breda på fälgen och det är inte många millimeter till godo i bakgaffeln. Mina däck är som tur inte totalslut, men det kommer att behövas nya inom en snar framtid. Jag har mer eller mindre förlikat mig med tanken på att ekra in ett par 630 fälgar den dag när däcken är slut.

Stål!
Liknande bekymmer för mig med hermesen som jag visade tidigare i tråden. Däcken som sitter på den mäter 36 millimeter breda på fälgen och det är inte många millimeter till godo i bakgaffeln. Mina däck är som tur inte totalslut, men det kommer att behövas nya inom en snar framtid. Jag har mer eller mindre förlikat mig med tanken på att ekra in ett par 630 fälgar den dag när däcken är slut.

Ja, så kanske det får bli, men det är uselt utbud av 630 också så det kanske får bli 622 ändå. Tror att det kan gå att justera med bromsarna såpass - Weinmannhejdarna är tänkta för både 635 och 622.

Stål!
Ja, så kanske det får bli, men det är uselt utbud av 630 också så det kanske får bli 622 ändå. Tror att det kan gå att justera med bromsarna såpass - Weinmannhejdarna är tänkta för både 635 och 622.
Det funkar, men jag tycker att det ser lite tanigt ut i framgaffeln. Nu har jag ingen bild på när jag testade med 25 mm tubdäck, bara en när däcket står löst mot hojen, men med ett 30 mm däck så blir det kanske bättre harmoni. Din versol växel är jag sjukt avundsjuk på

1681293707123.png

Stål!
Det funkar, men jag tycker att det ser lite tanigt ut i framgaffeln. Nu har jag ingen bild på när jag testade med 25 mm tubdäck, bara en när däcket står löst mot hojen, men med ett 30 mm däck så blir det kanske bättre harmoni. Din versol växel är jag sjukt avundsjuk på

Visa bilaga 619009
Det fina med att bygga på en ram för 630 eller 635 är ju att man får mer plats för däck om man istället kör med 622. Om man nu gillar fetare däck då vill säga…

Stål!
Stål!
Stål!
Challenge - gamla Clement. Mest kända för sina CX-däck i traditionell uppbyggnad.

...och för att folk aldrig upphör att bli lika förtjusta som besvikna över deras kanttrådsdäck.
Det stämmer med min erfarenhet jag bytte våren -21 mitt slitna bakdäck till ett Challenge Strada Bianca Pro, våren -21 var mitt under värsta pandemibristen och när jag beställde fanns det väldigt få däck i lager att välja på så jag fick ta vad som fanns.
Challenge-däcket har en riktigt bra känsla när man cyklar, både grus och asfalt. Men redan efter 1-2 mån fick jag en punka på Challenge-däcket!
Challenge-däcket är helt platt i kartongen vilket åtminstone enl mig är en sämre typ av konstruktion.
Eller åtminstone en konstruktion som gör dem känsligare för att skäras sönder på både sidoväggar och slitbana eftersom det spänns ut när det är monterat och pumpat.

Nu finns det fler däck att välja på och jag kommer inte att köpa däck av samma konstruktion igen, oavsett namn o bredd.

Stål!
Tack! E ett ihopplock av grejer ja hade hemma och happyridefynd. Får se om den imploderar med m8000 vevar, grx bakväxel o 105 reglage :)))
Det tror jag verkligen inte den gör! Den ser på flera sätt oförskämt lik min nybyggda Miyata Triple Cross, som blev superhärlig!

F09F9764-A9FE-44A3-BCEC-19B336E577F3.jpeg

Bilden är återanvänd från annat inlägg, men så får man göra..?

Stål!
Det stämmer med min erfarenhet jag bytte våren -21 mitt slitna bakdäck....
Nu finns det fler däck att välja på och jag kommer inte att köpa däck av samma konstruktion igen, oavsett namn o bredd.

När vi ändå pratar tub... Vad är ett vettigt pendlardäck?
Jag köpte det billigaste förra året -Vittoria Rally 25mm, 28", däcket kostade runt 300:- och i fredags fick jag punka... hål rätt i slitbanan
Finns det något mer punkteringssäkert? under 700?
Något med lite mönster?

Stål!
Däcket i mitt inlägg du citerade var inte tub utan ett kanttrådsdäck, hade du citerat hela meningen hade det framgått
Det stämmer med min erfarenhet jag bytte våren -21 mitt slitna bakdäck till ett Challenge Strada Bianca Pro, våren -21 var mitt under värsta pandemibristen och när jag beställde fanns det väldigt få däck i lager att välja på så jag fick ta vad som fanns.
Vill du pendla med tubdäck så ska du göra det. Själv försöker jag undvika tubdäck och har ingen aning om vilket däck som kan vara lämpligt för dig.

Stål!
Jag köpte det billigaste förra året -Vittoria Rally 25mm, 28", däcket kostade runt 300:- och i fredags fick jag punka... hål rätt i slitbanan
Något med lite mönster?
Continental Gatorskin finns som tubdäck. Det är, utan större tveksamheter, det köttigaste tubdäcket man kan köpa. Det är dessutom det sannolikt tradigaste man kan åka på, men det onda med det goda å-de-här-va.

Man kan dessutom använda slanglössås även i tubdäck som förebyggande och/eller fältmässig reparation vid punktering.

Stål!
Något med lite mönster?
Jag har pendlat i över tio innerstad, året runt på Sprinter Gatorskins, 23-25 mm. Väldigt nöjd!

Tillbaka
Topp