Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Vid vilket årtal började 9-speed och 10/11-speed att introduceras hos proffsen? dvs hur gamla stålramar ska man leta efter om man ogärna vill hålla på och böja för bredare nav själv?
Precis innan axeln är på plats i högra dropouten men i på vänster så tar du tummen mot kassetten och resten av fingrarna kedjestaget, bänder lite och vips så hoppar 135-navet in i 130-gaffeländen. Beprövat, ofarligt, odramatiskt.

Kanske knepigare än att ha rätt från början, men min upplevelse är att det är skit samma.

Stål!
Det ryktas på nätet att finare stål från svunna tider inte mår bra av såna procedurer då den redan är "töjd" till max på många ställen. Vet inte sanningshalten i påståendet.
Möjligt. Men om den då istället ska böjas permanent en gång så lär ju det få följder det med förmodar jag. Men man ska såklart göra som man vill kring detta, jag uttalar bara åsikter och egna erfarenheter - inte fakta!?

Stål!
Anekdot:

Jag har hittills knäckt två stålramar, båda gravelstuk. En var fabriksbyggd och rätt tung, surlyklass. Den andra var custombyggd för mig. Båda gick av i diagonalröret nära styrröret.

Fincykeln fick senare ett nytt rör isvetsat av rambyggaren. Tror vi då gick från 8-5-8 OS till 9-6-9 OS för att öka hållfastheten. Detta gjorde dock att cykeln tappade sitt fina flex och var en av anledningarna att cykeln sedan såldes. En intressant övningen som jag lärde mig mycket av.
Hade du så här i efterhand hellre haft kvar orginal dimension och varit beredd på att laga igen?

Stål!
Hade du så här i efterhand hellre haft kvar orginal dimension och varit beredd på att laga igen?

Svar: ja. Men då hade jag valt att inte köra cykeln lika hårt i stökig terräng.

Cykeln i fråga var utformad för att klara en vid bredd i typ av cykling. Min lärdom är att om en cykel ska vara trevlig att köra många randomil på (läs, för mig ha rätt flex) så kan den inte samtidigt vara konstruerad för att köra på stökiga stigar. Man får välja det ena eller det andra, annars dör dom i förtid. Problemet låg kanske i att cykeln hade plats för väldigt breda däck vilket inbjöd till ibland lite för vild cykling.

Fitz Cyclez Dirty Disco Randonneur: Jag cyklade ca 30 000 km på denna, inklusive flera längre breveter och otaliga dagsturer i norra Kalifornien. Ångrar ibland att den såldes men, kill your darlings as they say.

DSC01471.jpeg

DSC01495.jpeg

IMG_8217.JPG

IMG_8643.JPG

Senast ändrad:
Stål!

Cykeln i fråga var utformad för att klara en vid bredd i typ av cykling. Min lärdom är att om en cykel ska vara trevlig att köra många randomil på (läs, för mig ha rätt flex) så kan den inte samtidigt vara konstruerad för att köra på stökiga stigar. Man får välja det ena eller det andra, annars dör dom i förtid. Problemet låg kanske i att cykeln hade plats för väldigt breda däck vilket inbjöd till ibland lite för vild cykling.

Fitz Cyclez Dirty Disco Randonneur: Jag cyklade ca 30 000 km på denna, inklusive flera längre breveter och otaliga dagsturer i norra Kalifornien. Ångrar ibland att den såldes men, kill your darlings as they say.

Visa bilaga 613022

Visa bilaga 613023

Visa bilaga 613024

Visa bilaga 613025
Alltså jag skulle verkligen någon gång äga en randohoj från Fitz (eller Steve Rex)!

Stål!
Jag är otroligt nyfiken på bromsarna. Konsensus verkar annars vara att man är rätt körd i praktiken med Campagnolo och skivbromsar (ja, bortsett från Klampers, men…).
yokozuna ska också fungera men som juin har dom hydro i oket,(typ). Verkar vara svårt att fixa om det börjar läcka. Då är growtac och klampers att föredra enligt mig! Vet du om growtac har återförsäljare i eu?

Stål!
yokozuna ska också fungera men som juin har dom hydro i oket,(typ). Verkar vara svårt att fixa om det börjar läcka. Då är growtac och klampers att föredra enligt mig! Vet du om growtac har återförsäljare i eu?

5130kr plus frakt för ett par mekaniska ok?

Hade varit intressant att jämföra mot ett par rätt inställda bb7 som kostar typ en tusenlapp för paret

Stål!
Alltså jag skulle verkligen någon gång äga en randohoj från Fitz (eller Steve Rex)!

Det tycker jag verkligen du ska unna dig. Att beställa en specialbeställd ram är en unik upplevelse i sig själv. Få gå och tänka på varje detalj och fundera ut hur hela "systemet" ska hänga ihop. Att sedan cykla på en unik cykel byggd för just dig är ännu bättre.

Det finns så många fantastiska rambyggare nu för tiden. Min nästa customram blir från Rob English. Men frågan är om han fortfarande kommer vara verksam när jag får råd igen. Men John Fitzgerald bygger otroligt fina ramar. Vet att det finns en i Norge men osäker om han haft någon svensk kund än.

Stål!
Det tycker jag verkligen du ska unna dig. Att beställa en specialbeställd ram är en unik upplevelse i sig själv. Få gå och tänka på varje detalj och fundera ut hur hela "systemet" ska hänga ihop. Att sedan cykla på en unik cykel byggd för just dig är ännu bättre.

Det finns så många fantastiska rambyggare nu för tiden. Min nästa customram blir från Rob English. Men frågan är om han fortfarande kommer vara verksam när jag får råd igen. Men John Fitzgerald bygger otroligt fina ramar. Vet att det finns en i Norge men osäker om han haft någon svensk kund än.
Johnsen frameworks?

Stål!

5130kr plus frakt för ett par mekaniska ok?

Hade varit intressant att jämföra mot ett par rätt inställda bb7 som kostar typ en tusenlapp för paret
Japp. Fem tuss är billigare än att köpa en ny grupp.

Dom ska enligt flera vara väldigt bra. Enkla att installera och pålitliga i vått och torrt men vad vet jag. Snygga är dom.

Stål!

Visa bilaga 613022

Visa bilaga 613023

Visa bilaga 613024

Visa bilaga 613025
Så jävla snygg cykel. Henry Wildeberrys Fitz dök upp i mitt flöde när jag randodoomscrollade insta imorse. Kommer nog inte beställa en själv men blir väldigt inspirerad. Är väskorna på andra bilden skräddarsydda för cykeln?

Stål!
Så jävla snygg cykel. Henry Wildeberrys Fitz dök upp i mitt flöde när jag randodoomscrollade insta imorse. Kommer nog inte beställa en själv men blir väldigt inspirerad. Är väskorna på andra bilden skräddarsydda för cykeln?
Kul! Jag har cyklat några turer med Jeremy, väldigt trevlig kille med flera fina cyklar. Han har väldigt grundligt dokumenterat sin process på sin YouTube-kanal.

Väskorna har jag sytt själv!

Stål!
Detta har ju inte såååå mycket med stål att göra men. Håller på och påtar med min Strael och kan fan inte komma på hur jag borde dra växlarna. Ramen är gjort för att dra höger/vänster i fästen för adjusters, men det innebär ju att jag måste lägga kabeln för framväxeln över bromshöljet ner emot BB?

Hur skulle proffsen gjort? Lutar åt att kanske bara köra fulla höljen ned emot BB och krympslang/buntbanda tillsammans. Skulle bli snyggare, men då missar jag den där...ehm adjustern.

Bilagor

• 5D4DE3FE-ED96-4B62-BF08-AFF669CD4AEB.jpeg
    5D4DE3FE-ED96-4B62-BF08-AFF669CD4AEB.jpeg
    607.4 KB · Besök: 85
  • 2EC22FC3-0558-4E77-AB9D-34E04FE7420A.jpeg
    2EC22FC3-0558-4E77-AB9D-34E04FE7420A.jpeg
    545.2 KB · Besök: 88
  • B656411A-A738-46DB-885C-4BAC3D5FB962.jpeg
    B656411A-A738-46DB-885C-4BAC3D5FB962.jpeg
    537.4 KB · Besök: 102
Stål!
Detta har ju inte såååå mycket med stål att göra men. Håller på och påtar med min Strael och kan fan inte komma på hur jag borde dra växlarna. Ramen är gjort för att dra höger/vänster i fästen för adjusters, men det innebär ju att jag måste lägga kabeln för framväxeln över bromshöljet ner emot BB?

Hur skulle proffsen gjort? Lutar åt att kanske bara köra fulla höljen ned emot BB och krympslang/buntbanda tillsammans. Skulle bli snyggare, men då missar jag den där...ehm adjustern.
Stiligt bygge! Har inte provcyklat en Strael än men skulle gärna göra det.
Du har väl inga braze ons nere vid bb? Då finns det inte så många (bra) alternativ.
Anpassa bromsdragningen efter växelvajrarna istället för tvärt om.
Kortare hölje blir snyggare, lättare och mindre friktion. Bromshöljet får då gå över vajrarna.

Senast ändrad:
Stål!
ok men borde dra det i hölje från adaptrarna uppe på headtube ändå? Hölje in i den, sen fortsätta med hölje efter (fast det inte "ska" vara så). Om jag har hölje kan jag iaf lägga dom över varandra på nåt sätt...

Stål!
utar åt att kanske bara köra fulla höljen ned emot BB och krympslang/buntbanda tillsammans. Skulle bli snyggare, men då missar jag den där...ehm adjustern.
ok men borde dra det i hölje från adaptrarna uppe på headtube ändå? Hölje in i den, sen fortsätta med hölje efter (fast det inte "ska" vara så). Om jag har hölje kan jag iaf lägga dom över varandra på nåt sätt...
På ramar med justerskruvarna ända uppe på styrhuvudet brukar det vara vanligt att korsa vajrarna så att högerreglagets vajer går till vänstra sidan av styrhuvudet och tvärtom. De bara växelvajrarna korsar varandra sedan under diagonalröret.
Men om detta funkar även på din ram, som även har ett bromshölje (är det inte en slang?) på undersidan diagonalröret har jag ingen aning om.

Stål!
Best funktion får du nog om du gör såhär.

Växelar: Hölje från brifters till cable top på Styrrör, "kala! vajrar därifrån till växelförere (med en liten snutt där bak)
Bromsar: Heldraget

Fairlight har säkert bra instruktioner

Stål!
På ramar med justerskruvarna ända uppe på styrhuvudet brukar det vara vanligt att korsa vajrarna så att högerreglagets vajer går till vänstra sidan av styrhuvudet och tvärtom. De bara växelvajrarna korsar varandra sedan under diagonalröret.
Men om detta funkar även på din ram, som även har ett bromshölje (är det inte en slang?) på undersidan diagonalröret har jag ingen aning om.
Ah fan ja det skulle passa bättre att korsa, men bromsen är ändå i vägen ?

Det är ett kabelhölje, mekaniska skivbromsar.

Stål!

Kan kolla hur jag gjort på min vid tillfälle - minns inte detta som ett problem.. Men rent allmänt skulle jag säga att du vill ha så lite hölje som möjligt på växlarna, medan bromsslangen inte alls är så noga om den går en mindre "omväg". Min upplevelse av justerskruvar är att man verkligen vill ha dem, men att man sen aldrig använder dem (givet att man gjort rätt med ändarna på höljen osv så att växlarna inte ändrar sig).

Stål!
Måste bara säga en sak: @Froste, nivån på dina byggen verkar ju vara av en annan värld! Hoppas att folk tar sig tid att titta och uppskatta de små detaljerna som ser extremt genomtänkta ut. När du sen skrev att du själv sytt de där väskorna som ser ut att sitta som en keps så är det svårt att inte bli sjukt imponerad över din kompetens! Se till att inte undanhålla några byggen från oss framöver! Mer!?

Stål!
Kan kolla hur jag gjort på min vid tillfälle - minns inte detta som ett problem.. Men rent allmänt skulle jag säga att du vill ha så lite hölje som möjligt på växlarna, medan bromsslangen inte alls är så noga om den går en mindre "omväg". Min upplevelse av justerskruvar är att man verkligen vill ha dem, men att man sen aldrig använder dem (givet att man gjort rätt med ändarna på höljen osv så att växlarna inte ändrar sig).
Ok! Får kolla lite när jag fortsätter bygget :)

Stål!
Måste bara säga en sak: @Froste, nivån på dina byggen verkar ju vara av en annan värld! Hoppas att folk tar sig tid att titta och uppskatta de små detaljerna som ser extremt genomtänkta ut. När du sen skrev att du själv sytt de där väskorna som ser ut att sitta som en keps så är det svårt att inte bli sjukt imponerad över din kompetens! Se till att inte undanhålla några byggen från oss framöver! Mer!?

Oj, tack för komplimangen! Jag tycker det är väldigt kul att bygga cyklar.

Iom att mina projekt på jobbet inom samhällsplanering ofta sträcker sig över flera år och involverar stora projektgrupper är det skönt att pyssla med sånt som är helt och hållet mitt på sidan av. Hela processen från första tanke till skisser, ibland prototyper, diskussion på forum, inköp, montering, justering, provcykling, mer justering och sedan njuta av mång mil ombord en (i mina ögon) perfekt cykel är jäkligt befriande.

Stål!
Oj, tack för komplimangen! Jag tycker det är väldigt kul att bygga cyklar.

Iom att mina projekt på jobbet inom samhällsplanering ofta sträcker sig över flera år och involverar stora projektgrupper är det skönt att pyssla med sånt som är helt och hållet mitt på sidan av. Hela processen från första tanke till skisser, ibland prototyper, diskussion på forum, inköp, montering, justering, provcykling, mer justering och sedan njuta av mång mil ombord en (i mina ögon) perfekt cykel är jäkligt befriande.
Jag tycker att det är modigt att sträva mot den perfekta cykeln (och helt vettigt också) men jag brukar alltid syssla med lite själv -censur där och sikta på en bra cykel som kan bli annorlunda och/eller bättre, men jag inser att jag iofs inte ännu är helt på det klara med (och kanske aldrig blir) helt pö det klara med vilken typ av cyklist jag är (förutom hoarder då)!

Stål!
Ja det kanske låter kaxigt, jag skulle ha uttryckt mig annorlunda.

Inget "ting" kan någonsin designas till perfektion utan blir allltid en summa av kompromisser. Känner man sig själv och sitt cyklande kan man kanske börja närma sig nirvana. Men vad som känns näst intil perfekt en dag kan kännas suboptimalt en annan beroende på dagsform, terräng, väder, sträcka etc. Därför krävs väl kanske oftast mer än en cykel.

Senast ändrad:
Stål!
Sen kanske man får se det som att man kan sikta på den perfekta cykeln för en själv, i nuvarande situation, och inte en perfekt cykel i generella termer.

Jag har flyttat från ett boende med massa plats för cyklar, till en liten lägenhet i sthlm. Så då har plötsligt det "perfekta" förändrats från flera olika cyklar till att plocka ihop en så pass mångsidig cykel att jag är tillfredställd med bara en

Stål!
Pilen cyklar har jag tidigare tyckt vara ett bra alternativ för standardcyklar med fin ram i krommolybdenstål. Kom förbi en cykelbutik i Malmö idag med en Pilencykel i skyltfönstret så jag stannade för att kolla och vilken besvikelse, nog de uslaste svetsar jag sett på en cykel.

Stål!
Var förresten spekulant på en Crescent Eddy Merck Corsa Extra som var ute på auktion men priset slutade på 12000 kr! Långt över vad jag var beredd att ge.

Stål!
Sen kanske man får se det som att man kan sikta på den perfekta cykeln för en själv, i nuvarande situation, och inte en perfekt cykel i generella termer.

Jag har flyttat från ett boende med massa plats för cyklar, till en liten lägenhet i sthlm. Så då har plötsligt det "perfekta" förändrats från flera olika cyklar till att plocka ihop en så pass mångsidig cykel att jag är tillfredställd med bara en
Kommer aldrig att hålla.
Been there, done that s.a.s.
Har du plats för en har du plats för två. Väggen du lutar den ensamma stackarn är väl tillräckligt hög?

Försökte för ett par år sedan att minimera till en universalcykel. Gick sådär.
96F4FFEF-717B-4786-8DF6-76C0A3E3A003.jpeg

Fast nu har jag gott om plats, förstås.

Stål!
Nu har Fairlight börjar skicka ut sin XC-ram Holt. Min kommer i juni tror jag så jag har tid på mig att skaffa komponenter. Saknar bara gafel och hjul nu.

Hjul skall jag bygga egna under vintern, tänkte köra på ett par enklare till dess. Oklart vilka dock.

Det jag har störst problem med nu är dämparen. RockShox SID finns i två varianter. SID och SID SL.
SID har 35mm innerben och 100-120mm fjädringsväg. max 66mm breda däck
SID SL har 32mm innerben och 100mm fjädringsväg. max 60mm breda däck

Jag vill kunna nöja mig med SID SL då den är lättare och framför allt nättare. Jag skall inte köra speciellt hårt med den här cykeln. Det enda jag är orolig för är om geometrin blir bättre med en högre gaffel. Ramen är gjord för 100-120mm gaffel.

Hur skall jag resonera? Hjälp mig gärna! Jag skall ha Large

1680003437666.png

Geometri

1680003537116.png

Medium (jag skall ha large) med SID SL 100mm

1680003671598.png

Medium med SID 110mm (35mm innerben)

1680003774926.png

Large med SID 120mm (35mm innerben)

1680003845117.png

För er som inte sett den än så finns det en Lookbook för alla Fairlights cyklar. Väldigt säljande bilder.
och även design notes

Senast ändrad:
Stål!
Nu har Fairlight börjar skicka ut sin XC-ram Holt. Min kommer i juni tror jag så jag har tid på mig att skaffa komponenter. Saknar bara gafel och hjul nu.

Hjul skall jag bygga egna under vintern, tänkte köra på ett par enklare till dess. Oklart vilka dock.

Det jag har störst problem med nu är dämparen. RockShox SID finns i två varianter. SID och SID SL.
SID har 35mm innerben och 100-120mm fjädringsväg. max 60mm breda däck
SID SL har 32mm innerben och 100mm fjädringsväg. max 66mm breda däck

Jag vill kunna nöja mig med SID SL då den är lättare och framför allt nättare. Jag skall inte köra speciellt hårt med den här cykeln. Det enda jag är orolig för är om geometrin blir bättre med en högre gaffel. Ramen är gjord för 100-120mm gaffel.

Hur skall jag resonera? Hjälp mig gärna! Jag skall ha Large

Visa bilaga 615932
Geometri

Visa bilaga 615933
Medium (jag skall ha large) med SID SL 100mm

Visa bilaga 615934
Medium med SID 110mm (35mm innerben)

Visa bilaga 615935

Visa bilaga 615936

För er som inte sett den än så finns det en Lookbook för alla Fairlights cyklar. Väldigt säljande bilder.
och även design notes

Du har förväxlat däckbegränsningar. Med SID SL kan du inte köra bredare däck än 60 mm, vilken kanske inte är en problem till din användningsområde.

Det är oklart om geotabellen är med eller utan sag. Jag gissar utan sag, för att det står bara vid A2C att det är med sag. Då blir geometrien med 120 mm gaffel och sag som med 100 mm i tabellen, om man kör 20% sag, annars ännu lite brantare. Med 100 mm gaffel blir den riktig brant. Det är ingen problem alls på asfalt eller grus, och kanske tom bättre, men inte roligt i stök. Du skulle också kunna lägga till en Reverse angle spacer om du tycker att geon är för brant.

reverse-components-05-angle-spacer-01229-979653.jpg

Stål!
Du har förväxlat däckbegränsningar. Med SID SL kan du inte köra bredare däck än 60 mm, vilken kanske inte är en problem till din användningsområde.

Det är oklart om geotabellen är med eller utan sag. Jag gissar utan sag, för att det står bara vid A2C att det är med sag. Då blir geometrien med 120 mm gaffel och sag som med 100 mm i tabellen, om man kör 20% sag, annars ännu lite brantare. Med 100 mm gaffel blir den riktig brant. Det är ingen problem alls på asfalt eller grus, och kanske tom bättre, men inte roligt i stök. Du skulle också kunna lägga till en Reverse angle spacer om du tycker att geon är för brant.

Visa bilaga 615940
Sorry, skrev fel på däcksbegränsningarna. Ändrat nu.

Jag antar att 20% sag är inräknat i hela tabellen men jag mailade för säkerhets skull.

Tillbaka
Topp