Trainerroad

Trainerroad
Lite så tänkte jag också, även om det var oklart vad man skulle kunna missa med att fortsätta på det inlåsta priset (innan var det tal om att man också skulle bli låst på featurea-sidan).

Samtidigt förstår jag TRs situation, det är ett privatägt bolag utan aktiekapital - behöver man expandera eller satsa på något nytt behövs pengar som inte kommer från nyemission eller liknande. Men ska de överleva på sikt behövs en stabil och lojal kundbas.
Sparka lite folk och sänka löner kan ju också vara ett alternativ?
”The average Trainer Road, LLC salary ranges from approximately $46,919 per year for Office Administrator to $110,000 per year for Registered Nurse. Average Trainer Road, LLC hourly pay ranges from approximately $17.00 per hour for Customer Support Representative to $20.00 per hour for Junior Marketer.”
Undra hur många som har bytt till zwift tex. Trainerroad är ju mer för de som är ”hardcore”.

Trainerroad
Fick ikväll ett mail från Trainerroad där de vänligen upplyste mig om att mitt abonnemang skulle öka i kostnad från USD99 till USD 189 fom kommande förnyelse.

2018 när jag tecknade mig för årligt abonnemang lovades det dyrt & heligt att jag aldrig skulle behöva betala mer än USD99 per år för tjänsten.

Blev lite "sur & tvär" nu när de ville höja till USD189.

Mailade support@trainerroad.com med följande:
"
When I signed up for the yearly plan back in the 2018 it was promised to me that I’d never be charged more than US$99 a year.

What message does this send to yor most loyal customers?

You are just taking a piss on us!

Your most loyal customers.

It’s alost a 100% increase!

You actually want to drive us to other platforms?

C’mon, lets keep our relationship on a good foot. Please.

BR

Michael"

Nu tog det kanske 10 minuter innan jag fick ett mkt ursäktande mail om att "hoppsan nu har det nog skett ett misstag" och det är SJÄLVKLART att du bara ska betala USD99 per år.

Så får ni samma mail som mig och ni ligger på "USD99 planen" kan det absolut vara idé att dr iväg ett mail till adressen enligt ovan.

Peace out!!

/ruttenheten Vernersson :-D
Ta det lite lungt! Du kanske skulle läsa hela mailet innan du skickar ett spydigt mail till supporten! Står ju uttryckligen att du har möjlighet att "opt-out" från prishöjningen i mailet.

Så för alla andra kan det ju vara bra att använda det sättet istället så kan supporten hantera saker som faktiskt är supportärenden.

Trainerroad
En fråga om min plan som jag undrar om någon kan hjälpa mig med. Jag har låtit Trainerroad bygga en träningsplan fram till mitt A race. Tyvärr startade jag Trainerroad lite sent i år så i planen som Trainerroad har byggt så börjar min Specialty med bara 2 veckor innan jag behöver resa till racet.

Vad tycker ni som har lite erfarenhet av träning och tävling om de sista passen innan loppet? Är det så det ska se ut eller ska det vara lättare pass istället?

Min plan som jag har nu ser ut så här:
Low volym:
Base 1, 6 veckor.
Base 2, 6 veckor.
Build, 8 veckor.
Specialty, 2 veckor.

Loppet är ett etapplopp på grus där jag inte vill vara trött på startlinjen.
TR.png

Senast ändrad:
Trainerroad
Att börja med specialty 2 veckor innan start är inte direkt meningsfullt.
Sista två veckorna vill du börja formtoppa, där du sista veckan bara cyklar ett fåtal kortare men högintensiva pass.
Skippa base 1 istället.

Trainerroad
Någon som varit med om att TR slutar visa puls? Har testat med tre pulsband, alla visar pulsen fint på mina Garminenheter och TR hittar och ansluter till dem men visar bara streck i pulsrutan....

Trainerroad
Att börja med specialty 2 veckor innan start är inte direkt meningsfullt.
Sista två veckorna vill du börja formtoppa, där du sista veckan bara cyklar ett fåtal kortare men högintensiva pass.
Skippa base 1 istället.

I min plan har jag redan kommit till Build.

Low volym:
Base 1, 6 veckor. <---- Slutförd
Base 2, 6 veckor. <---- Slutförd
Build, 8 veckor. <---- Började första veckan på Build igår.
Specialty, 2 veckor.

Ska jag justera planen från den punkt jag är på nu?
10 veckor kvar innan avresa.

Trainerroad
Kör du "Plan Builder" eller använt de färdiga blocken för att bygga planen? Specialty-blocket är typiskt 8 veckor så om det du "bara" har tid med 2 veckor, skulle jag kikat på de 2 sista alternativt köra på planen men använda workout alternatives för sista 2 veckorna för att få samma typ av pass men mot lägre kostnad.

Om jag jämför med min (Low Volume) TR-plan som är byggde mha Plan Builder så kortade den ner 2 x Base till 4 veckor var, + 8 veckor Build & 4 veckor Speciality där de sista två veckorna innan A-event byter VO2max (andra passet i veckan) mot 30 min recovery + byter första och sista mot samma typ men med WL. Sista passet en 30 min "opener"

Trainerroad
Kör du "Plan Builder" eller använt de färdiga blocken för att bygga planen? Specialty-blocket är typiskt 8 veckor så om det du "bara" har tid med 2 veckor, skulle jag kikat på de 2 sista alternativt köra på planen men använda workout alternatives för sista 2 veckorna för att få samma typ av pass men mot lägre kostnad.

Om jag jämför med min (Low Volume) TR-plan som är byggde mha Plan Builder så kortade den ner 2 x Base till 4 veckor var, + 8 veckor Build & 4 veckor Speciality där de sista två veckorna innan A-event byter VO2max (andra passet i veckan) mot 30 min recovery + byter första och sista mot samma typ men med WL. Sista passet en 30 min "opener"
Ja, den är byggd med Plan Builder. Jag valde Intermediate på frågan om hur min erfarenhet av intervallträning ser ut. Kanske prioriterade de bort Specialty till fördel för Base.
  • Beginner/Intermediate - More Base is most beneficial
  • Advanced - More Build Phase training will make you faster
  • Expert - More time in the Specialty Phase will make you race ready
Edit: Testade att bygga två olika planer precis. En med inställningen Advanced och en med Intermediate. Advanced gav samma resultat som för dig. 2 x 4 veckor Base och 8 veckor Build och 4 veckor Speciality. Intermediate gav mig exakt samma pass som jag har i min originalplan.

Edit 2: Efter ytteligare experimenterande får jag olika förslag. I mitt sista test la de 6 veckor på Base 2, 8 veckor Build och 8 veckor Speciality. Blir inte riktigt klokare. :)
Kommer nog köra enligt deras plan och kanske justera de sista passen lite. Framförallt kommer jag ta med mig detta till nästa gång en plan ska skapas.

Senast ändrad:
Trainerroad
En fråga om min plan som jag undrar om någon kan hjälpa mig med. Jag har låtit Trainerroad bygga en träningsplan fram till mitt A race. Tyvärr startade jag Trainerroad lite sent i år så i planen som Trainerroad har byggt så börjar min Specialty med bara 2 veckor innan jag behöver resa till racet.

Vad tycker ni som har lite erfarenhet av träning och tävling om de sista passen innan loppet? Är det så det ska se ut eller ska det vara lättare pass istället?

Min plan som jag har nu ser ut så här:
Low volym:
Base 1, 6 veckor.
Base 2, 6 veckor.
Build, 8 veckor.
Specialty, 2 veckor.

Loppet är ett etapplopp på grus där jag inte vill vara trött på startlinjen.
Visa bilaga 618884
Du ser inte ut att ha några tunga pass tätt inpå racet, så jag hade bara kört på enligt planen istället för att börja laborera nu. Kanske lägga till något kort väckningspass dagen (eller två dagar) innan race 1.

Trainerroad
Du ser inte ut att ha några tunga pass tätt inpå racet, så jag hade bara kört på enligt planen istället för att börja laborera nu. Kanske lägga till något kort väckningspass dagen (eller två dagar) innan race 1.
Tack. Det låter bra, då kör jag enligt TRs plan. Jag kommer köra en shake down den 19e, dagen innan racestart. Blir tre resdagar där jag inte kommer att cykla något mellan sista planerade passet och shake down.

Trainerroad
"Coach Chad is no longer with the co...and it was not volunteer departure."

Coach Chad är sparkad från TR verkar det som, och en av de mer klumpiga uttalandena om att en anställd fått lämna.

Senast ändrad:
Trainerroad
Chad gav ett kort svarI tråden

Trainerroad
Kommer försöka plöja XC marathon planen under vintern. Första gången jag gör någon form av strukturerad träning så det ska bli spännande att se om det kommer ge några resultat jämfört med att köra några happyrides i Delsjön varje vecka.

Trainerroad
Är jag bara svag i ben och själ som har svårt för tejpkryss och gillar typ Sufferfests lite mer interaktiva sessioner? Borde jag bara bita i kudden och köra TR istället?

Trainerroad
Trainerroad verkar ha gått sönder. Jag blir bara sämre med tiden oavsett om jag följer en plan eller Train Now. Deras fantastiska AI höjer hela tiden FTP tills jag inte orkar köra något alls och jag blir tvungen att manuellt ställa ner FTP. Garmin klagar och ger mig lägre beräknat LTHR & FTP.

Är jag ensam om detta?

Funderar på att avsluta TR och låta Garmins todays suggested workout ta över nu. Känns som att det inte kan bli sämre.

Trainerroad
Trainerroad verkar ha gått sönder. Jag blir bara sämre med tiden oavsett om jag följer en plan eller Train Now. Deras fantastiska AI höjer hela tiden FTP tills jag inte orkar köra något alls och jag blir tvungen att manuellt ställa ner FTP. Garmin klagar och ger mig lägre beräknat LTHR & FTP.

Är jag ensam om detta?

Funderar på att avsluta TR och låta Garmins todays suggested workout ta över nu. Känns som att det inte kan bli sämre.
Hur gammal är du?
Över en viss ålder handlar det mer om att bromsa förfallet än att förbättra sig.

Trainerroad
När du följt en plan, på vilken volym har det varit och valde du "master" eller ej? Jag har insett att jag svarar bättre på volym ön intensivt och kör TR plan builder low volume för intervallpassen och pussar med Z2, under vintern känner jag att jag mest stampar men sen på våren släpper det

Fast det betyder ju inte attt det funkar för alla.

Trainerroad
Jag har insett att jag svarar bättre på volym ön intensivt och kör TR plan builder low volume för intervallpassen och pussar med Z2, under vintern känner jag att jag mest stampar men sen på våren släpper det

Jag gör på samma sätt. Men utan släpp. det blir bara sakta sämre och det har varit så senaste åren. Förra sommaren satte jag öven begränsningar på hetsiga fikarundor tillsammans med andra för att kunna köra lugnt och fint.

Senast ändrad:
Trainerroad
Hur gärna folk än vill tro att TRs och dylika machine learning varianter ska kunna ge ett skräddarsytt upplägg så funkar det i varierande grad från kanon till inte alls eftersom vi alla är individer som svarar olika på olika typer av träning - men tittar man på så kallade "no responders" i studier pekar det mesta på att ALLA kan bli bättre / svara på träning men receptet skiljer sig markant.

Ju äldre vi blir dessutom desto knepigare blir det att hitta rätt.

Sen beror det på vad man lägger i att "bli bättre" - är det mer effekt? är det samma effekt över längre tid? Är det att kunna cykla längre mer ekonomiskt?
Det finns många olika parametrar att titta på och hur man ska träna beror på målsättningen. TR försöker hela tiden få mig att höja min ftp efter att jag "klarat" deras VO2 pass på högre level flera gånger i rad. Och absolut, jag vet att jag förbättrat min förmåga på kortare intervaller, men jag vet också att det inte finns en chans att jag skulle hålla deras ftp förslag ens i 20 minuter, än mindre en timme.

Förutsatt att man har rimliga förväntningar så tror jag absolut det finns områden man kan förbättra sig i högt upp i åldern, men jag är rätt säker på att vi är rätt långt ifrån att "AI" driven träningsprogrammering har en bra bit kvar tills den ersätter den fysiska interaktionen med en tränare alternativt den egna individens förmåga att fatta kloka beslut själv kring sin egna träning.

Tyvärr är vi generellt sett askassa på att göra objektiva bedömningar när det kommer till vår egna träning :)

Trainerroad
Hej,

Jag vet att det enligt skatteverket är OK att använda friskvårdsbidrag för att köpa prenumeration på träningsappar likt TrainerRoad etc. Jag har fått det OK från min arbetsgivare innan också. Men nu har min arbetsgivare bestämt sig för att bara godkänna kvitton från svenska företag (svenska organisationsnummer) och i SEK.

Är det någon som haft samma problem med sin arbetsgivare och hittat en väg runt detta? Tänker att det kanske finns något svenskt coaching-företag eller liknande som man kan köpa sin prenumeration via? Några tips?

Trainerroad
Hej,

Jag vet att det enligt skatteverket är OK att använda friskvårdsbidrag för att köpa prenumeration på träningsappar likt TrainerRoad etc. Jag har fått det OK från min arbetsgivare innan också. Men nu har min arbetsgivare bestämt sig för att bara godkänna kvitton från svenska företag (svenska organisationsnummer) och i SEK.

Är det någon som haft samma problem med sin arbetsgivare och hittat en väg runt detta? Tänker att det kanske finns något svenskt coaching-företag eller liknande som man kan köpa sin prenumeration via? Några tips?
Jag har inte skickat in årets kvitto ännu men när de kräver ett svenskt organisationsnummer så brukar jag ange PayPals svenska nummer och skicka in kvittot från PayPal. Det har fungerat hittills.

Tillbaka
Topp