Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Behöver köpa nya kläder, ska börja cykla racer igen efter 10 år på mtn/cx/gravel.
Hur gör man nuförtiden? mäter hela sin kropp och beställer eller finns det att prova någonstans?
Givet min ålder tänkte jag väl Pas Normal, Rapha eller liknande.

Behöver köpa nya kläder, ska börja cykla racer igen efter 10 år på mtn/cx/gravel.
Hur gör man nuförtiden? mäter hela sin kropp och beställer eller finns det att prova någonstans?
Givet min ålder tänkte jag väl Pas Normal, Rapha eller liknande.
Har du en butik i närheten, gå dit. Annars mät och beställ.

Armlängd, innerbenslängd, bröstvidd, stuss, fotlängd. Fotlängden är kanske allra viktigast, om du tänker ha SPD-SL istället för SPD. Jag rekommenderar fulllängdsdragkedja och duktig utskärning för halsen på tröjor.

Hur löser ni förvaring av nycklar, mobil, plånbok etc när ni pendlar?, tycker att cykelkläder saknar ofta fickor

2023-04-17-20-11-55-547.jpg

På lvgcykel har jag nycklar och mobilen i bakfickor i tröjan, man jag har laserat mobilen från fickan en gång, så tycker inte om det.

På stigcyklen använder jag nuförtiden cargobibs. Lite tyngre saker i bakfickor där känner man inte alls. Några har också sidofickor.

Du vill nog även ha med dig några små verktyg, slang, pump mm på pendlingen? Skaffa en sadelväska eller liknande som alltid sitter på cykeln och se till att även nycklar och mobil får plats.

Mitt problem att en fast sadelväska får fötter i jobbets allmänna cykelgarage, endast förvaring som kan bäras med enkelt är vettigt

Hur löser ni förvaring av nycklar, mobil, plånbok etc när ni pendlar?, tycker att cykelkläder saknar ofta fickor
jag pendlar inte med cykelkläder.

när jag kör mtb och lvg ligger dessa grejor i en ramväska. sadelväska har jag slutat med. närmast ett bra sätt att strö ut sina ägodelar längs vägen.

Jag kör med en helt vanlig ”gympapåse”, alltså typ en påse som stängs med snören som samtidigt funkar som axelband. Märks inte att jag har den när den bara transporterar matlåda samt de prylar du nämner. Men ska du bara transportera det du nämner och inget mer, så är väl en sån här perfekt?

Finns säkert plats för lite verktyg med.

Tjena!
Efter inköp av MTB och att ha sett den ljusa sidan med bromsar som faktiskt stoppar när man vill så har jag lite funderingar över min pendlarhoj.

Det är en gammal Cannondale CAADX CX-cykel från 2012, med tektro 720 wide cantilever-bromsar. Jag känner att jag har testat det mesta på den, hög cable carrier, låg cable carrier, dyra och fina kablar, samt lika dyra och fina bromsok. Men känner att jag inte riktigt får någon bra bromsverkan ändå. Självklart inser jag att det inte kommer bli som på en modern cykel med skivbroms, men när jag hyrde en cykel med vanliga lvg-bromsar i Spanien så upplevde jag den som betydligt bättre.

Så min tanke är om någon har några bra tips för att ställa in bromsarna, har läst på sheldon browns sida men tror inte riktigt jag fick till det!

Kollar på en ny (begagnad) barncykel och har landat i att det får bli en Frog då dom är vanligare än Islabikes och billigare än Woom. Barnet har idag en 16" cykel så nästa steg är 20". Dock så har Frog olika grenmått på sina 20" cyklar. Barnet har 48,5cm i mått och Frog 20" verkar finnas i allt från 44cm till 52, 55 osv.

Ska man välja den som har samma eller lägre grenmått än barnet? Eller välja en som är ett par cm för stor?

Senast ändrad:
Kollar på en ny (begagnad) barncykel och har landat i att det får bli en Frog då dom är vanligare än Islabikes och billigare än Woom. Barnet har idag en 16" cykel så nästa steg är 20". Dock så har Frog olika grenmått på sina 20" cyklar. Barnet har 48,5cm i mått och Frog 20" verkar finnas i allt från 44cm till 52, 55 osv.

Ska man välja den som har samma eller lägre grenmått än barnet? Eller välja en som är ett par cm för stor?
Nu kan jag bara tala för mina egna ungar men om ungen är duktig på att cykla så funkar en lite större cykel annars sikta på en mindre storlek, kolla Berks inlägg hans grabb har väl cyklat för ” stort” men är duktig min stora kille har inte heller haft problem men min lilla lyckas trilla med en som är lagom.
Mange

Ja, det verkar skilja sig enormt. Har man stort intresse så har man väl vett att luta cykeln när man går av/på även som barn men mina har inte riktigt varit där. En smäll i grenen verkar inte heller öka motivationen. Det hade man ju annars trott......dagens ungdom osv,.

inte jag heller, tills jag skaffade en effektmätare. Denna sitter iofs på "rätt" sida men har man dragit ena rätt vill man ju dra andra med..

Sitter effektmätare i pedalen?

Tycker fortfarande att man inte behöver dra år särskilt hård. Pedalerna drar åt sig själva när du trampar.

Sitter effektmätare i pedalen?

Tycker fortfarande att man inte behöver dra år särskilt hård. Pedalerna drar åt sig själva när du trampar.
Ja jag håller med. Men nu läste jag bruksanvisningen för en gångs skull och de (Shimano, inte effektmätarföretaget.. har jag för mig) ville ha ett visst moment på pedalerna.
Och vem vet, det kanske bara är jag (och du) som hittills bara dragit åt pedalerna lite på chans tills nu?

Ja jag håller med. Men nu läste jag bruksanvisningen för en gångs skull och de (Shimano, inte effektmätarföretaget.. har jag för mig) ville ha ett visst moment på pedalerna.
Och vem vet, det kanske bara är jag (och du) som hittills bara dragit åt pedalerna lite på chans tills nu?

Jag har aldrig sett någon montera pedaler med momentnyckel, så frågan är snarare om det finns någon som gör det.

inte jag heller, tills jag skaffade en effektmätare. Denna sitter iofs på "rätt" sida men har man dragit ena rätt vill man ju dra andra med..
Om du har dragit ena med momentnyckel så borde du ju någotsånär kunna kopiera samma kraft som när den klickar/når rätt moment på vänsterpedalen... Om det duger beror förstås på önskad precision.

Ja, det är samma problem på vevlager också. Eller inte också, pedal hävdar jag också självspänner....
Hur som som helst bara köpa ny nyckel som drar på båda

Tillbaka
Topp