Tätmjölk med längre intervall än Stans?

kais01

Aktiv medlem
gillar funktionen på stans, oklanderlig punkamässigt så länge det finns flytande mjölk kvar i däcket. men funderat på om det inte kommit fram bättre produkter när det gäller livslängden på guckan?

på nya däck med tjockare däcksidor funkar det typ ett halvår. men när däcksidorna efterhand slits uppstår i ökande utsträckning ett större antal mikrohål ur vilka det kommer klar vätska, inte mjölk. det tycks medföra att mjölken inne i däcket förlorar sin vätska. och när man öppnar finner man koagulerat klägg längs väggarna. ok, normalt så långt, i med färsk mjölk så funkar det igen.

bara det att intervallen blir allt kortare, och efter ett par år kan det i värsta fall röra sig om några veckor. slarvar man är en icke tätad punka snart ett faktum. att fylla på vatten hjälper inte. att återkommande fylla på färsk mjölk håller dig rullande men måste alltså ske allt oftare, och har även effekten att däcket blir allt tyngre. ett no-no för landsvägsåkare, men oönskat även för övriga. det verkar tyvärr också som ny stans närmast löser latex i redan tätade hål så de återuppstår?

att tvätta skrubba bort väggkletet i hopp om att få bort stimulansen för polymerisering av latexen och så att säga börja om från början hjälper i viss utsträckning. stadigare däck hjälper, men problemet uppstår förr eller senare även på dem.

läser man tester får man klart för sig att tätmedel utan polymerising inte funkar på större hål typ några mm. men allvarligt talat, aldrig råkat ut för det, det rör sig alltid om stickhål. så skulle acceptera ett sämre punkaskydd mot att det håller längre, gärna några år åt gången. tekniskt omöjligt verkar det inte vara, biltema säljer t ex punkasäkra slangar som behåller sin funktion i tio år eller mer. men rullar in i helvete trögt.

någon här som hittat graalen?

Vanliga Stans (Schwalbe Doc Blue är samma) håller längst i de få gamla, tyska test jag har sett.

För mig håller Stans 6-7 månader, som passar perfekt med byte mellan sommar och höst/vinterdäck.

Jag har också den där klara vätskan ur mina däck med Stans men det tätar bra om man kör. Den stod över vintern nu. Jag fyllde på med 20ml i varje däck för att vara på den säkra sidan och det är helt tätt ??

att få tätt vid uppumpning kräver i många fall inte tätmölk öht. körde så ett par säsonger när jag körde bomboloni.

klägget längs väggarna tätar inte riktig punka.

Om hjulet redan har kläggat så poppar däcken tätt utan gucka men nya hjul får jag inte tätt utan.

Jag har fått nya hjul tätt utan vätska, men det berör på fälg och däck.

Det är dock inte ett riktigt intressant ämne, för att man ändå vill har vätska i däcken för att täta punkor.

Jag har prövat lite olika, Orange Seal och Allebike bl a - men har gått tillbaka till Stans, tycker den är bäst hittills. Men jag får samma problem som du beskriver, speciellt om cykeln stått ett tag.
Orange Seal är bra när den är ny, men tycker det kletar ihop väldigt snabbt, redan efter ett par månader. Allebikes är trevlig för att den är lätt att tvätta ur med vatten, men tycker den är lite för tjock - får den inte riktigt att "rinna till" när det blir hål och då tätar det inte heller.

Jag har prövat lite olika, Orange Seal och Allebike bl a - men har gått tillbaka till Stans, tycker den är bäst hittills. Men jag får samma problem som du beskriver, speciellt om cykeln stått ett tag.
Orange Seal är bra när den är ny, men tycker det kletar ihop väldigt snabbt, redan efter ett par månader. Allebikes är trevlig för att den är lätt att tvätta ur med vatten, men tycker den är lite för tjock - får den inte riktigt att "rinna till" när det blir hål och då tätar det inte heller.
Jag har också provat några olika men Stans vanliga vinner totalt sett och i längden.

Jag har fått nya hjul tätt utan vätska, men det berör på fälg och däck.

Det är dock inte ett riktigt intressant ämne, för att man ändå vill har vätska i däcken för att täta punkor.

Det intressanta är att veta hur mycket det kan pysa utan att man ska tejpa om. Rätt mycket visar det sig. men det beror så klart på fälgen som du säger.

Man kanske skulle pröva Joe's No Flats från Bikester - verkar vara ett helt naturligt alternativ.

1682354713725.png

Hur är det nu. Innehåller Stan's ammoniak? Maxxis avråder från sälmjölk med det i för att det inte ska äta upp sidoväggarna. Med ammoniak (och iaf Maxxis) känns det som en dålig långtids lösning...

Hur är det nu. Innehåller Stan's ammoniak? Maxxis avråder från sälmjölk med det i för att det inte ska äta upp sidoväggarna. Med ammoniak (och iaf Maxxis) känns det som en dålig långtids lösning...

Ammoniak problem är inte längre aktuellt. Gamla vätskor kunde innehålla mycket ammoniak. Nya med ammoniak har riktigt låga halter, det är helt oproblematiskt.

Har tänkt beställa hem milKit och testa efter att ha läst diverse positiva recensioner, men än så länge så finns det Stans kvar i hemmalagret.. Nån här med erfarenhet?

Här är det ju helt klart blandade betyg dock:

Edit: Nevermind, det var OKO (länkad nedan) jag tänkte på. Glöm Milkit!

Senast ändrad:
gillar funktionen på stans, oklanderlig punkamässigt så länge det finns flytande mjölk kvar i däcket. men funderat på om det inte kommit fram bättre produkter när det gäller livslängden på guckan?

på nya däck med tjockare däcksidor funkar det typ ett halvår. men när däcksidorna efterhand slits uppstår i ökande utsträckning ett större antal mikrohål ur vilka det kommer klar vätska, inte mjölk. det tycks medföra att mjölken inne i däcket förlorar sin vätska. och när man öppnar finner man koagulerat klägg längs väggarna. ok, normalt så långt, i med färsk mjölk så funkar det igen.

bara det att intervallen blir allt kortare, och efter ett par år kan det i värsta fall röra sig om några veckor. slarvar man är en icke tätad punka snart ett faktum. att fylla på vatten hjälper inte. att återkommande fylla på färsk mjölk håller dig rullande men måste alltså ske allt oftare, och har även effekten att däcket blir allt tyngre. ett no-no för landsvägsåkare, men oönskat även för övriga. det verkar tyvärr också som ny stans närmast löser latex i redan tätade hål så de återuppstår?

att tvätta skrubba bort väggkletet i hopp om att få bort stimulansen för polymerisering av latexen och så att säga börja om från början hjälper i viss utsträckning. stadigare däck hjälper, men problemet uppstår förr eller senare även på dem.

läser man tester får man klart för sig att tätmedel utan polymerising inte funkar på större hål typ några mm. men allvarligt talat, aldrig råkat ut för det, det rör sig alltid om stickhål. så skulle acceptera ett sämre punkaskydd mot att det håller längre, gärna några år åt gången. tekniskt omöjligt verkar det inte vara, biltema säljer t ex punkasäkra slangar som behåller sin funktion i tio år eller mer. men rullar in i helvete trögt.

Köp några BT-slangar, mjölka dom o fyll mjölken i dina däck ?

Köp några BT-slangar, mjölka dom o fyll mjölken i dina däck ?
tanken slog mig när jag skrev det där. uppfattar innehållet i deras slangar mer som en pasta, tjocka väggar är det, och trögt rullar det.

hållbarheten dock osannolik, kanske någon hygroskopisk effekt, eller om det istället är oljebaserat, vem vet ?:)

man kanske skulle offra en slang och kolla...

Håller på att testa deras kedjevax och är mycket nöjd än så länge. Har ingen erfarenhet med deras mjölk.

Bra info! Jag har funderingar på att gå över till slanglöst för bättre rull men det här säga aldrig och låter inte kul.

Tätmjölk kallas vanligtvis långfil.

"Den färdiga produkten kallades tätmjölk, långmjölk, tjockmjölk, segmjölk eller källarmjölk. Den kunde förr även kallas fil, från Ångermanland och norrut längs kusten. Det kan vara förvirrande, eftersom fil i södra Sverige betyder självsurnad mjölk. Detsamma gäller beteckningen skyr, som också användes främst i Dalarna och på Gotland. Den mejeritillverkade varianten kallas idag för långfil."

jag upplever samma sak, jag får hälla i mer stans race en gång i månaden på mina gamla superslitna tunna xc-däck. men förfarandet har gett mig många mil extra på däcken, än så länge bedömer jag det som billigare per kilometer än nya däck.

har du några data på hur mycket vikten ökar kais? jag har en känsla, som kan vara helt fel, av att däcken inte blir speciellt mycket tyngre av klägget.

helt klart så att det går att få mycket längre livslängd på däck med slang (dvs att ett för slanglös användning "utslitet" däck funkar utmärkt med slang många mil till). en lösning på problemet kan väl vara att ha en fulgruscykel som en kör med latexslang som får ta över xc-däcken när de blivit svåra att täta. så tänkte jag försöka organisera min däcklogistik framöver.

Tätmjölk kallas vanligtvis långfil.

"Den färdiga produkten kallades tätmjölk, långmjölk, tjockmjölk, segmjölk eller källarmjölk. Den kunde förr även kallas fil, från Ångermanland och norrut längs kusten. Det kan vara förvirrande, eftersom fil i södra Sverige betyder självsurnad mjölk. Detsamma gäller beteckningen skyr, som också användes främst i Dalarna och på Gotland. Den mejeritillverkade varianten kallas idag för långfil."
Det som är bra med tätmjölk är att man bara behöver fylla på med vanlig mjölk, så är den tät igen nästa dag.

Jag kör med muc-offs tätningsvätska. Har använt den i knappt ett år och tycker den tätar bra så här långt. Har dock inte haft nå större punkteringar utan bara smågrejer. Den behöver inte heller ytas ut efter ett tag utan ser lika blandad och rinnande ut som när jag fyllde på.

Jag kör med muc-offs tätningsvätska. Har använt den i knappt ett år och tycker den tätar bra så här långt. Har dock inte haft nå större punkteringar utan bara smågrejer. Den behöver inte heller ytas ut efter ett tag utan ser lika blandad och rinnande ut som när jag fyllde på.
Att tala gott om Muc-off på Happy är nästan lika tabu som att påstå att man faktiskt kan cykla med däck som väger över 800 gram ?

Om det fortfarande är glitter i så säger jag nej. Inget fel på glitter som sitter fast men glitter överallt och i onödan, nej tack. Luktar troligen syd tysk bordell från -77 (Hur nu det luktade?). Som sagt Muc-off.

Håller på att testa deras kedjevax och är mycket nöjd än så länge. Har ingen erfarenhet med deras mjölk.
Vill inte vara negativ men. Har kört en liter av deras "eko" variant(?). Bra att handskas med, inget glitter, luktade neutralt illa, slemmig konsistens men jag har uppfattningen att den överhuvudtaget inte tätade något alls någonsin. Fördel var nog att den inte heller stelnade. Lite tyvärr.

Det är väl Peatys som har glitter och är värdelös på alla sätt? Iaf mitt Mucoff-hat baseras nästan uteslutande på deras wet lube tjärolja. Sen verkar de ha en märklig förkärlek till att parfymera sina produkter också.

Inget glitter i Muc-Offs sealant och sparsamt med parfym. Har tätat våra däck under de ~3 år jag använt den på familjens cyklar.

Ja jag har inte förstått den grejen att så många här är emot muc-off. Jag gillar dom och står för det! Framförallt deras färgkombinationer gillar jag ?
har du inte listat ut att riktiga män kan inta ha nått som luktar banan blåbär eller hallon dom skulle ju bli så förnedrade av frugan och ännu värre i jobbets cykelrum :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: *ironi*

ja e ingen märkesslav utan använder lite av varje o har vissa muc-off prylar men inget stort fan av varken deras eller stan's tublessvätska schwalbes har funkat hygglig men torkar ut o grisig att få bort från insidan av däcken men är dax att vårserva stallet så denna ggn blir de nog köpa oxo hi-fibre för min del

Tillbaka
Topp