Stora Bromptontråden

Stora Bromptontråden
Hur pallar du med en 69 klinga? Själv kör jag med två alternativ 39 eller 42 det är tillräckligt jobbigt ?‍??
man kan se den som en single-speed med bonus.

den har effekten att man mer eller mindre tvingas få upp den i bra kadens, så inget man tar till annat än när benen känns pigga. men då är den desto roligare. och den går och känns lätt, väger kring 9,5 kg.

det är lite för all del lite fostrande att framföra den i backiga omgivningar. då får man spara sig lite före backarna och sedan ge järnet.

en väldigt kul sleeper.

Stora Bromptontråden
har även jag kommit att drabbas av en brommie med trögt nav. till slut efter 20 år. har inte haft tid att åtgärda problemet på just den hojen, men det kommer gissningsvis bli bra när man får in helsyntet motorolja i mekanismen.

när det gäller utanpåliggande växlar finns diverse eftermarknadslösningar i asien upp till 7x. montera och det är klart. oftast dyrt som tusan, och oftast oklart var man ska få tag i slitdelar.

när jag fixade till min 2x10 för drygt tio år sedan fanns inte detta utbud, och jag satsade på att vidga baktriangeln och få in ett 10x och konventionell växel. det krävs även ett arrangemang att spänna upp kedjan när man fäller ihop. merida s1 växelöra passar på alla cyklar, även brompton:) monteras innanför gaffelbenet.

men sen måste man trolla med knäna för att få till de höga snabba växlarna, detta eftersom hjulen är så små. det finns några olika alternativ.

-smådrev på kassetten, nedåt 9t finns. redan 11t är usch och helkasst, ska man göra nytt optimera för 12t säger jag.

-ett bautadrev fram. 72t är det största som får plats med bevarad smidig fällning av cykeln, men med 12t på kassetten behövs uppåt 80t för att få till racingfart. jag har 69t på min tvåväxlade, det är tillräckligt för längre sträckor när benen blir trötta, men vid pendling som är brommiens hemmaplan är det ibland kul att dra på mer än vad utväxlingen 69/12x16.5=95 växeltum erbjuder. men den räcker ändå långt:) en racer har 115-120 och det är också den högsta utväxlingen som vanliga mänskliga ben kan tänkas ha glädje av. (om det inte är 11t, då kommer cykeln vara snabbare med överkadens på 12t. tyvärr:(

-en planetväxel i drivlinan med normalstora drev fram och bak. du har ett treväxelnav, jag har på min 2x10 en schlumpf speed drive i vevpartiet. ditt nav ger typ 1,35, en bwr brompton 1,6, ett 90-tals original 5vxl brompton 1,5, min speed drive 1,65. alla kan drabbas av frktion, ffa innan de är inkörda. alla mår bra av helsyntet motorolja. sedan brukar de inte direkt plåga med trögt motstånd. mina 5vxl nav t ex går som en dröm.

sådan smörja in i hjärtat av navet är alltså den enkla lösningen på ditt problem.

om du har starka ben och inte har något emot att stå upp i backarna, pröva gärna ett tvåväxel bromptonhjul, och gå upp i storlek på framklinga. cykeln blir knappast snabbare, men däremot roligare och rappare. över 62t måste du ta bort kroken på framhjulet som håller ihop den hopfällda cykeln, ersätta den med en krok längre upp på vänster gaffelben som då istället får greppa kedjan. det finns redan ett fäste förberett:)

och du har väl inte tröga däck??
Tack för svar!

Jo, jag har tröga däck, men däck som du sagt är bra!? Jag vet ärligt talat inte vad som är vad, utan har tre huvudmisstänkta: 1. Växelnavet, 2. Dåliga däck, 3. Dålig sittställning. Får ingen fart på Brommien.. Det du pratar om med gigantiska framklingor känns extremt avlägset för mig, och jag är någorlunda stark (mer än 300 watt i FTP). Jag snittar kanske 35 km/h om jag tar en tremilatur och kör på (vilket jag förvisso sällan gör i just den formen och sträckan), men jag ska vara riktigt glad om jag klarar 30 med Bromptonen på samma sträcka.

Det kanske är orimligt att räkna med mer än så, men det är inte så mycket farten som den tröga och tråkiga känslan som är problemet. Jag kör någorlunda ofta 10-20-milarundor, men på Bromptonen så önskar jag att jag snart var framme redan efter ett par mil..

Jag vet inte hur utväxlingen i det nav jag har idag ser ut, men behöver inte ett gigantiskt omfång och inte några jättetunga växlar. Om jag kan lita på växlarna har jag inte så ont av att sakna allt för lätta växlar, även om Bromptonen inte är optimal att ståcykla på (jag har styret mot höfterna och världens längsta styrstam känns inte allt för förtoendeingivande när jag tar i...). Räknar med att jag med lätthet hade klarat mig med en normalstor kassett och en inte allt för stor framklinga (har 44 eller 46 idag tror jag..).

Däcken känns hopplösa att hitta något trevligt. Enda intressanta jag sett är Schwalbes One-nånting, men jag är föga imponerad av Schwalbe. Originaldäcken jag har idag känns stötiga och har en ytterst fadd känsla. Dessutom går de enligt uppgift från pålitlig källa sönder i sidoväggarna om man inte kör ganska högt tryck, varpå alla dess dåliga egenskaper blir ännu mer tydliga.

Sittställningen har också ytterst begränsad justeringsmöjlighet, så där är jag nog utelämnad till att sitta och fånga all vind med magen. Kör M-stam och lågt styre, dvs lägre än S-styret.

Det ska sägas att jag verkligen gillar min Brompton på väldigt många sätt och jag brukar säga att om man bara får äga en enda cykel så hade en Brompton varit ett hett alternativ. Allt ovan handlar om att den är svår att "köra på" med och blir lite tråkig så fort det handlar om "riktig cykling". Det är så ofta jag så gärna vill ta Brommien, men istället väljer en "riktig cykel så det blir lite fart".

Stora Bromptontråden
man kan se den som en single-speed med bonus.

den har effekten att man mer eller mindre tvingas få upp den i bra kadens, så inget man tar till annat än när benen känns pigga. men då är den desto roligare. och den går och känns lätt, väger kring 9,5 kg.

det är lite för all del lite fostrande att framföra den i backiga omgivningar. då får man spara sig lite före backarna och sedan ge järnet.

en väldigt kul sleeper.
Ja man får ladda ordentligt innan uppförsbackarna så man kommer upp. Och brompton är en kul sleeper ?

Stora Bromptontråden
Tack för svar!

Jo, jag har tröga däck, men däck som du sagt är bra!? Jag vet ärligt talat inte vad som är vad, utan har tre huvudmisstänkta: 1. Växelnavet, 2. Dåliga däck, 3. Dålig sittställning. Får ingen fart på Brommien.. Det du pratar om med gigantiska framklingor känns extremt avlägset för mig, och jag är någorlunda stark (mer än 300 watt i FTP). Jag snittar kanske 35 km/h om jag tar en tremilatur och kör på (vilket jag förvisso sällan gör i just den formen och sträckan), men jag ska vara riktigt glad om jag klarar 30 med Bromptonen på samma sträcka.

Det kanske är orimligt att räkna med mer än så, men det är inte så mycket farten som den tröga och tråkiga känslan som är problemet. Jag kör någorlunda ofta 10-20-milarundor, men på Bromptonen så önskar jag att jag snart var framme redan efter ett par mil..

Jag vet inte hur utväxlingen i det nav jag har idag ser ut, men behöver inte ett gigantiskt omfång och inte några jättetunga växlar. Om jag kan lita på växlarna har jag inte så ont av att sakna allt för lätta växlar, även om Bromptonen inte är optimal att ståcykla på (jag har styret mot höfterna och världens längsta styrstam känns inte allt för förtoendeingivande när jag tar i...). Räknar med att jag med lätthet hade klarat mig med en normalstor kassett och en inte allt för stor framklinga (har 44 eller 46 idag tror jag..).

Däcken känns hopplösa att hitta något trevligt. Enda intressanta jag sett är Schwalbes One-nånting, men jag är föga imponerad av Schwalbe. Originaldäcken jag har idag känns stötiga och har en ytterst fadd känsla. Dessutom går de enligt uppgift från pålitlig källa sönder i sidoväggarna om man inte kör ganska högt tryck, varpå alla dess dåliga egenskaper blir ännu mer tydliga.

Sittställningen har också ytterst begränsad justeringsmöjlighet, så där är jag nog utelämnad till att sitta och fånga all vind med magen. Kör M-stam och lågt styre, dvs lägre än S-styret.

Det ska sägas att jag verkligen gillar min Brompton på väldigt många sätt och jag brukar säga att om man bara får äga en enda cykel så hade en Brompton varit ett hett alternativ. Allt ovan handlar om att den är svår att "köra på" med och blir lite tråkig så fort det handlar om "riktig cykling". Det är så ofta jag så gärna vill ta Brommien, men istället väljer en "riktig cykel så det blir lite fart".
Man får nog ta fördelarna och nackdelarna med Bromton, att det är som det är.
Den är väl inte någon fart kanon och ska man cykla snabbt med den så måste man plocka fram pannbenet ? Jag har ca 22km enkel resa till jobbet och det är den smidigaste cykel jag någonsin haft. Jag har den 6-växlade versionen, har väl aldrig haft något problem med baknavet utom någon gång jag har slarvat med inställningen av växelstången och då har växelläget släppt när jag har trampat hårt. Hoppas att det ordnar sig för dig med hojen.

Stora Bromptontråden
Tack för svar!

ffa är problemet med schwalbe marathon racer att sidoväggarna går sönder om man kör med det tryck som ger både bäst rull och komfort. vilket jag förstås provat ut ordentligt och är kring 3 bar. då går de riktigt bra. men i för mig två fall gått sönder bak inom några veckor, i den tokigt spröda sidoväggen. schwalbe varnar också för att köra med "lågt" tryck i dessa däck.

tror det står 'inflate to 100psi' på dem? 6 bar? verkligen ocykelbart i det fallet. redan vid 4 bar väntar en trögrullad och durrig upplevelse.

så med däcken har du sannolikt förbättringspotential:)

kanske schwalbe one är vettigt, har inte testat. kojak är iaf trögrullat och punkabenäget.

ett alternativt allrounddäck sommartid som jag nu provat är det från conti. säljs till bra pris på tyska ebay. det rullar bra, känns rappt, har bra våtgrepp och sannolikt bra punkaskudd. nackdelar är att det är förhållandevis tungt, och har typiska contisjukan med efterhand torrsprickor i sidoväggarnas ytliga gummi.

tror ändå det för flertalet är en bra kompromiss. själv har jag ett ansenligt lager av gamla yellow och green label standarddäck från brompton. de rullar som en dröm med 3 bar, men är liksom contidäcket inget man väljer vintertid.

när höstgrusningen kommer ut får man nog ändå acceptera marathon. racer funkar iaf för mig fram, bak kör jag med nu vanliga marathon där jag slipat bort ordentligt av det allför tjocka skuldergummit. helt onödig broms som i det fallet bör bort snarast. då rullar de inte oväntat nästan bra. punkaskydd och grepp på vintrigt underlag är tveklöst bra. liksom motståndskraft i största allmänhet.

hoppas du kan få till det med däcken, gör stor skillnad i glädje med denna cykel:)

en annan energitjuv är den gamla standard fjädringsklossen. ersätts med modellen som heter 'firm'. bromptons fjädring saknar anti-squat, så det här gör stor skillnad i hur cykeln svarar. den nyare lätt avsmalnade klossen som bara finns i en variant har jag inte testat, men har du den och misstänker att den är för mjuk, kan den styvas upp med några slangklämmor.

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
Kul att läsa @kais01 inlägg. Du verkar vara otroligt kunnig i ämnet.

Jag hade en Brompton för ca 10 är sedan som jag köpte begagnat inför min praktik i San Francisco. Det var en röd tvåväxlad med S-styre.

Som relativt ny cyclist vid den här tiden inser jag att jag hade bra magkänsla redan då. Jag bytte nämligen ut gummipucken mot ett stycke trä för att köra ramen helt odämpad. Körde sedan med rätt lågt däckstryck, kanske ca 3 bar men vad vet jag.

Fasiken vilken kul cykel det var. Saknar den för jämnan.

Stora Bromptontråden
tvåväxlat i san fransicos backar låter som en utmaning:)

vid stanford fanns californiens meste bromptonförsäljare, channel wasson. köpt lite grejor av honom, t ex den schlumpf speed drive som syns på den gula brommien härovan.

Stora Bromptontråden
Hej!
Någon som har tips på en cirka 60t klinga som passar utan någon modifiering?

Borde väl kvala in?

Stora Bromptontråden
ser fin ut bengt, och ett vettigt pris. finns annars alternativ på ebay och förstås aliexpress. sittcykelnissar i holland har också utbud av stora klingor. gebhardt.cz tillverkar annars precis det man önskar upp till 75t, oneoff.

nw kan vara en bra ide, jag kör utan men när tänderna efterhand börjar bli lätt avsmalnande upptill hoppar kedjan lätt av framklingor modell större, t ex vid gupp i asfalten eller växling under last yttre systemet bak. jag har löst det problemet med en hemmabyggd kedjestyrare, men nw är nog inte så dumt, förutom ett visst merjobb att hålla rent.

upp till 63t bör gå bra utan att inkräkta på kroken till vänster om framhjulet, när den skall häktas fast på det framfällda högra kedjestaget. dessa krokar kommer i lite olika utgåvor, och man kan ju kontrollmäta innan man bestämmer storlek på klingan. 60t bör dock gå bra i alla lägen.

skall man ha större får man ta bort kroken, jag har med 69t gjort en egen krok längre upp på gaffelbenet, och som istället i hopvikt läge greppar kedjan. uppåt 73t går på det sättet bra, sedan blir det konflikt med högra kedjestagets bakre utåtböjning.

Stora Bromptontråden
Ja! Då var man klar med uppgraderingen av min Bromton, nybyggt bakhjul med
5-växlat nav. Tanken med 5-växlat nav är när jag cyklar på vintern, vid speciella snöförhållanden så fryser snön till en stor isklump på kedjeväxeln. Och då går det inte att växla med den och med det treväxlade navet blir det väldigt lätt eller mycket tungt.
Med 5-växlar med hyfsat omfång blir det nästan som 6-växlat. Det blir ju en nedgradering från 6-växlar till 5 på det nav jag tittade på i första hand.
Meeen då visade sig att det navet fanns också med den lilla kassett-stommen, som på det 3-växlade navet och helt plötsligt hade man 10 växlar.
Om nu kedjeväxeln skulle sluta fungera så spelar det ingen roll på vilket drev som kedjan ligger på.
Nav SRF5 w n Sturmey-Artcher
oreducerade ekrar med mässingsnipplar
Original Bromtonfälg

IMG_1323.jpeg
IMG_1325.jpeg
IMG_1326.jpeg

Stora Bromptontråden
5-växlat nav. Tanken med 5-växlat nav är när jag cyklar på vintern, vid speciella snöförhållanden så fryser snön till en stor isklump på kedjeväxeln. Och då går det inte att växla med den och med det treväxlade navet blir det väldigt lätt eller mycket tungt.
Med 5-växlar med hyfsat omfång blir det nästan som 6-växlat. Det blir ju en nedgradering från 6-växlar till 5 på det nav jag tittade på i första hand.
Meeen då visade sig att det navet fanns också med den lilla kassett-stommen, som på det 3-växlade navet och helt plötsligt hade man 10 växlar.
Om nu kedjeväxeln skulle sluta fungera så spelar det ingen roll på vilket drev som kedjan ligger på.
Original Bromtonfälg

Visa bilaga 622370Visa bilaga 622371Visa bilaga 622372
Stiligt@@

Stora Bromptontråden
Jag håller också på och grejar lite med min Brompton!?

3EF8C131-7AFF-4F02-B72A-947C00C5CDA9.jpeg

Den ska byta färg. Och kanske växelsystem. Men det sista har jag inte bestämt mig för riktigt ännu. Är verkligen ovän med det treväxlade navet, men kanske inte cyklar tillräckligt för att åtgärda det om jag ska vara ärlig..

Stora Bromptontråden

Visa bilaga 622385

Den ska byta färg. Och kanske växelsystem. Men det sista har jag inte bestämt mig för riktigt ännu. Är verkligen ovän med det treväxlade navet, men kanske inte cyklar tillräckligt för att åtgärda det om jag ska vara ärlig..
Man lär sig acceptera treväxlade naven. De är dock svåra att älska...

Stora Bromptontråden
Byta färg?
Den är ju redan orange.
Smaken och baken och det där.?

Man lär sig acceptera treväxlade naven. De är dock svåra att älska...
Jag tycks ha svårt att göra det. Tredje växeln är som sirap, plus att jag ganska ofta får ett hopp i drivningen utan uppenbar anledning (trots nyjusterade växlar osv), speciellt så fort det är lite grusigt väglag.

Eftersom jag nyligen fått kritik när jag uttryckt negativa åsikter så följer här ett förtydligande:

Ja, jag försöker cykla asfort på platten och asfort uppför branta backar med min Brompton. Gör man inte det är säkert allt frid och fröjd med treväxlad.

Stora Bromptontråden
Smaken och baken och det där.?

Jag tycks ha svårt att göra det. Tredje växeln är som sirap, plus att jag ganska ofta får ett hopp i drivningen utan uppenbar anledning (trots nyjusterade växlar osv), speciellt så fort det är lite grusigt väglag.

Eftersom jag nyligen fått kritik när jag uttryckt negativa åsikter så följer här ett förtydligande:

Ja, jag försöker cykla asfort på platten och asfort uppför branta backar med min Brompton. Gör man inte det är säkert allt frid och fröjd med treväxlad.
Inte behöver du vara positiv i onödan. Treväxelnavet är lite mehhh.... men med kedjeväxel kan man ligga på tvåan för det mesta och flippa med kedjeväxeln. Ettan är bra till branta uppförsbackar och trean... tja till branta nerförsbackar eller vid bra medvind.

Jag har onekligen funderat på tvåväxlat, men hade saknat låga ettan vid branta uppförsbackar med last.

Stora Bromptontråden

Visa bilaga 622385

Hej det ska bli trevligt att se resultatet när du är färdig med ditt projekt. Det finns ombyggnads kit för det 3-växlade navet, så man kan ha 4 drev monterade. Du kan kolla på en sida som heter Brommieplus och dom har flera trevliga grejer till cykeln.

Stora Bromptontråden

Exakt så använder jag min, om det är till någon tröst så fungerar det utmärkt bra med två utanpåliggande växlar. Däremot hade jag ju av en baktriangel..

Stora Bromptontråden
Original Bromtonfälg

Visa bilaga 622370Visa bilaga 622371Visa bilaga 622372
snyggt jobbat! när du kört in navet ser vi fram emot en rapport om det går lätt eller inte.

även jag har en tioväxlad, baserat på nittiotals t5 med originalmonterat nav som kallas sa5. det är mer tätstegat, två tänders hopp blir för mycket för en 'halv' växel så på den sitter 13t plus 14t. med 54t framklinga har den utväxling som en landsvägshoj med fyra tajta växlar högsta fartregistret, det där som ligger vidare över vad en treväxlad brommie bjuder på. optimerat för pendling mellan västerås och enköping på nolltalet. du har byggt en klättrare, vackert så:)

när det gäller vinterproblemen har jag tidigare skrivit om diverse tweakningar, funnit det egentligen allra viktigaste är att få upp storleken på bakdreven så dessa går fritt från nedisningen. och det kan du ju lätt göra, samtidigt återgå till normal framklinga och behålla utväxlingen du gillar.

ska du ha större än tror jag 17t måste det dock till en eftermarknads kedjespännare med större avstånd till övre trissan, och över 19t får man fila lite på ändröret av kedjestaget.

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
Exakt så använder jag min, om det är till någon tröst så fungerar det utmärkt bra med två utanpåliggande växlar. Däremot hade jag ju av en baktriangel..
Det är nog ditåt jag lutar tror jag. Ska styra upp tankarna kring vad som krävs för att konvertera bara. Som jag förstår det är det genomförbart sett till ramen.

Om någon sitter med en tvåväxlad i gott skick och hellre vill ha en treväxlad, som jag sålt in så fint, så är jag öppen för byte av komponenter!?

Stora Bromptontråden
snyggt jobbat! när du kört in navet ser vi fram emot en rapport om det går lätt eller inte.

även jag har en tioväxlad baserat på nittiotals t5 med originalmonterat nav som kallas sa5. det är mer tätstegat, två tänders hopp blir för mycket för en 'halv' växel så på den sitter 13t plus 14t. med 54t framklinga har den utväxling som en landsvägshoj med fyra tajta växlar högsta fartregistret, det där som ligger vidare över vad en treväxlad brommie bjuder på. optimerat för pendling mellan västerås och enköping på nolltalet. du har byggt en klättrare, vackert så:)

när det gäller vinterproblemen har jag tidigare skrivit om diverse tweakningar, funnit det egentligen allra viktigaste är att få upp storleken på bakdreven så dessa går fritt från nedisningen. och det kan du ju lätt göra, samtidigt återgå till normal framklinga och behålla utväxlingen du gillar.

ska du ha större än tror jag 17t måste det dock till en eftermarknads kedjespännare med större avstånd till övre trissan, och över 19t får man fila lite på ändröret av kedjestaget.
Det blir premiärpendling till jobbet nu i eftermiddag så man får känna på växlarna riktigt ordentligt, det har bara varit några korta justeringsturer. Det enda jag har märkt är att när man växlar från låg till hög växel är den lite seg. Vi får se framöver efter några mil om den blir lättare att växla. Just nu sitter en 42t klinga fram och 13-16t bak, kanske man går upp till en större klinga senare. Fast man får bli lite starkare i benen först. Kan du rekommendera en bra eftermarknads kedjespännare?

Stora Bromptontråden
Det blir premiärpendling till jobbet nu i eftermiddag så man får känna på växlarna riktigt ordentligt, det har bara varit några korta justeringsturer. Det enda jag har märkt är att när man växlar från låg till hög växel är den lite seg. Vi får se framöver efter några mil om den blir lättare att växla. Just nu sitter en 42t klinga fram och 13-16t bak, kanske man går upp till en större klinga senare. Fast man får bli lite starkare i benen först. Kan du rekommendera en bra eftermarknads kedjespännare?
när jag nyligen konverterade min 2vxl till 3vxl utanpåliggande köpte jag den här rätt prisvärda utgåvan. tar nog 21t, jag satsade på 19t. originaltrissorna från brompton passar. 2vxl med då större drev för t ex vinterbruk skulle jag säga är okomplicerat. men vill man ha tre ist f två växlar får man tweaka lite både växelförare och spännare för att hantera 9x-kedja och drev. enligt uppgift slipper man det om man satsar på 11x.

men att konvertera till treväxlat utanpåliggande med originalgrejot är inget jag direkt rekommenderar den obevandrade. man måste bland annat avlägsna en fjäder inne i växelpinnen parallellt med kedjestaget. ombyggnad av växelhandtaget mm.

då kan det möjligen vara enklare tekniskt att satsa på ett färdigt och dyrt asien-system. med existerande hjul klaras då 4 vxl, med byte av hjul upp till 7vxl alltså fortfarande utanpåliggande. men en del bus även där, med specialtillverkade drev som antagligen är svåra att ersätta. jag har ju ett dura-ace 10vxl med standard landsvägsgrejor på en annan brommie, men det är en annan historia.
.
.
A99F6C6E-325F-47F5-81C4-0DFD3176FE16.jpeg

Stora Bromptontråden
Det är nog ditåt jag lutar tror jag. Ska styra upp tankarna kring vad som krävs för att konvertera bara. Som jag förstår det är det genomförbart sett till ramen.

Om någon sitter med en tvåväxlad i gott skick och hellre vill ha en treväxlad, som jag sålt in så fint, så är jag öppen för byte av komponenter!?
du kan köpa ett tvåväxlat hjul med växel, vajersats och handtag från brompton till existerande cykel.

sätter du sen på två drev på ditt existerande hjul kan det bli 6vxl.

Stora Bromptontråden
Min bakfälg är tvärslut (cykeln är från 2008), kanske egentligen vettigt att köpa ett helt nytt hjul och då vore det inte fel att fixa till lite annat med. Har du tips på var det setet finns?

Stora Bromptontråden
Jag tycker det låter 100 lämpligt att köra ss med tanke på allt krångel ni verkar ha med att få till drivlinorna.

Finns det något som talar emot det? Förutom avsaknaden av utväxlingsval då så klart?

Stora Bromptontråden
när jag nyligen konverterade min 2vxl till 3vxl utanpåliggande köpte jag den här rätt prisvärda utgåvan. tar nog 21t, jag satsade på 19t. originaltrissorna från brompton passar. 2vxl med då större drev för t ex vinterbruk skulle jag säga är okomplicerat. men vill man ha tre ist f två växlar får man tweaka lite både växelförare och spännare för att hantera 9x-kedja och drev. enligt uppgift slipper man det om man satsar på 11x.

men att konvertera till treväxlat utanpåliggande med originalgrejot är inget jag direkt rekommenderar den obevandrade. man måste bland annat avlägsna en fjäder inne i växelpinnen parallellt med kedjestaget. ombyggnad av växelhandtaget mm.

då kan det möjligen vara enklare tekniskt att satsa på ett färdigt och dyrt asien-system. med existerande hjul klaras då 4 vxl, med byte av hjul upp till 7vxl alltså fortfarande utanpåliggande. men en del bus även där, med specialtillverkade drev som antagligen är svåra att ersätta. jag har ju ett dura-ace 10vxl med standard landsvägsgrejor på en annan brommie, men det är en annan historia.
.
.
Visa bilaga 622612
Den där ser ju rätt så trevlig ut och priset är överkomligt. För min del så tycker jag att min kombo med nav och två drev fungerar väldigt bra. Skulle jag bara cykla på sommaren så skulle jag enbart satsa på kedjeväxel.

Stora Bromptontråden
Min bakfälg är tvärslut (cykeln är från 2008), kanske egentligen vettigt att köpa ett helt nytt hjul och då vore det inte fel att fixa till lite annat med. Har du tips på var det setet finns?
2008, då vill du väl ha förra fälgen, säljs ju löst och är bara att ekra in. men vill du ha samma fälgbana och tvåväxlat nav kanske enklast köpa ett begagnat hjul på brittiska ebay? om inte även framhjulet behöver ny fälgbana. då är det mer praktiskt med två nya hjul.

när det gäller sats för ändring av enkel kedjespännare till tvådelat köpte jag för många år sedan ett gäng färdiga sådana från brompton, har gjort några sådana konverteringar. men tror inte den kompletta satsen säljs längre? kom med kedja,drev, växelförare, kedjespännare, vajrar och växelhandtag. och instruktion:) men t ex gamla stans sätter säkert gärna ihop behövliga delar åt dig.

nu har ju original fyrväxlat utanpåliggande brompton kommit, inte sett grejorna men kan ju vara en värd uppgradering på en gammal trotjänare. kan föreställa mig att det kräver nya baktriangeln.

Stora Bromptontråden
Jag tycker det låter 100 lämpligt att köra ss med tanke på allt krångel ni verkar ha med att få till drivlinorna.

Finns det något som talar emot det? Förutom avsaknaden av utväxlingsval då så klart?
bara att det inte är väsentligen enklare fixa ss, detta eftersom det ändå krävs en kedjespännare för att kunna fälla ihop cykeln.

tvåväxlat är därför sas inbyggt i konstruktionen direkt med bromptons egna grejor. inget krångel montera och använda dem. krånglet uppstår när du vill gå utanför det som brompton erbjuder. t ex fler eller större drev.

tvåväxlat skulle jag säga är vad snart sagt alla ss-åkare egentligen önskar sig. stor användarförbättring jämfört med ss. tillkomst av fler växlar än så är egentligen lyx. jag håller nästan samma genomsnittsfart med min tvåväxlade som min tjugoväxlade, så länge benen är pigga. skulle jag ha ss skulle det däremot märkas.

Stora Bromptontråden
Enklaste för mig är nog att bara köpa en fälgbana och flytta över själv. Men först ska jag gå igenom navet och se att alla lager verkar hyggligt friska.

Stora Bromptontråden
Enklaste för mig är nog att bara köpa en fälgbana och flytta över själv. Men först ska jag gå igenom navet och se att alla lager verkar hyggligt friska.
misstänk i första hand för fast fett i planetväxeln. med mina femväxlade sa-nav kör jag medelst syntetmotorolja via snurr i sidoläge utan att öppna. de går flygande lätt. upprepas typ årligen. kört så sedan nolltalet.

har fn ett par nyinförskaffade brommisar med som det visat sig tröga treväxlade nav, där den behandlingen inte riktigt bitit.

återkommer i ärendet.

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
ja så har jag prövat att selektivt smörja upp planetväxlarna på sturmey archers treväxlade nav. flera här har klagat på att de går trögt på ettan och trean.

själv har jag i många år kört två st s-a 5-växlat, inte haft problemet. likaså några 2x3-växlade sram som barnen fått. alla gått lätt, inget att klaga på.

men förra året kom i min ägo två brommissar som båda hade denna tröghet. båda lågmilare. en bsr, en bwr.

min taktik med sa5 har varit smörja med syntetmotorolja in från sidoläge via lagret på vänster sida, det hjälpte delvis även på dessa två nav.

men valde nu att ta isär dem.

Stora Bromptontråden
det är förhållandevis lätt gjort. börja med att ta bort två låsmuttrar och den gängade lagerkonan (gul pil) vä sida.

det närmast behövs en platt fast nyckel som passar fyrkanten på lagret. särskilt när man skall justera fast lagret efteråt. i övrigt krävs inga ovanliga verktyg.
.
CBE044C1-9F16-41C4-BE3B-D2DB291B1D4D.jpeg

Stora Bromptontråden
Jag funderar på att ta isär mitt treväxlade nav också. Genom att smälta det till flytande form mha ritualbränning. Återkommer med hur det går. Sattyget lär vara immunt.

?

Stora Bromptontråden
på kedjesidan tar man först av dreven och plastdisken. sedan med en dorn eller grov skruvmejsel hamrar man (hårt) loss navinsatsen via två eller fyra notchar (liten pil) så att insatsen skruvas ur (större pil)
.
BFB297FA-CD63-4530-8D64-6117A8242B79.jpeg

Stora Bromptontråden
Ursäkta mitt plojjande kais! Jag är seriöst intresserad av dina erfarenheter och sitter med spänd förväntan inför att se resultatet! Jag har mina hjul liggande då ramen är på omlack, och hade tänkt serva navet och smörja med något kaiscertifierat. Mao passar ditt projekt som hand i handske!❤️

Stora Bromptontråden
nu ett stort djävla obs!

ni ser växelkedjan. stor problemkälla när man hanterar hjul och särskilt nav. tar man ur den kan det vara ett mindre helvete få den på plats igen, särskilt att få till korrekt gänga.

och lämnar man den kvar, är det mycket lätt hänt att den i något läge skruvas in för hårt och antingen gängar över, eller splittar sönder den lilla pinne längs in i navet den är fäst i.

jag brukar ha den kvar, gänga ut den ett par varv så den roterar fritt, och sedan efter varje arbetsmoment kolla att den är kvar i sitt fria läge. en del jobb med detta, men en bra försäkring mot mera krångel än så.

Stora Bromptontråden
ja som väntat rikligt med gråsvart molybdenfett inne i planetväxeln. allt såg i övrigt sunt och rent ut, och jag valde att inte tvätta eller ta isär vidare.

applicerade sedan valda mängder helsyntet motorolja dels inne i växeln, dels innanför yttre kransen (gula pilar) avslutade med mindre mängd finishline grön syntetkedjeolja. den är lagom tjock för att ge god livslängd på smörjandet, åtminstone några år.

original molybdenfettet håller förstås i decennier, men till priset att det går trögt.
.
C09547F5-C33E-472F-88E4-8D42E339E895.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp