har även jag kommit att drabbas av en brommie med trögt nav. till slut efter 20 år. har inte haft tid att åtgärda problemet på just den hojen, men det kommer gissningsvis bli bra när man får in helsyntet motorolja i mekanismen.
när det gäller utanpåliggande växlar finns diverse eftermarknadslösningar i asien upp till 7x. montera och det är klart. oftast dyrt som tusan, och oftast oklart var man ska få tag i slitdelar.
när jag fixade till min 2x10 för drygt tio år sedan fanns inte detta utbud, och jag satsade på att vidga baktriangeln och få in ett 10x och konventionell växel. det krävs även ett arrangemang att spänna upp kedjan när man fäller ihop. merida s1 växelöra passar på alla cyklar, även brompton:) monteras innanför gaffelbenet.
men sen måste man trolla med knäna för att få till de höga snabba växlarna, detta eftersom hjulen är så små. det finns några olika alternativ.
-smådrev på kassetten, nedåt 9t finns. redan 11t är usch och helkasst, ska man göra nytt optimera för 12t säger jag.
-ett bautadrev fram. 72t är det största som får plats med bevarad smidig fällning av cykeln, men med 12t på kassetten behövs uppåt 80t för att få till racingfart. jag har 69t på min tvåväxlade, det är tillräckligt för längre sträckor när benen blir trötta, men vid pendling som är brommiens hemmaplan är det ibland kul att dra på mer än vad utväxlingen 69/12x16.5=95 växeltum erbjuder. men den räcker ändå långt:) en racer har 115-120 och det är också den högsta utväxlingen som vanliga mänskliga ben kan tänkas ha glädje av. (om det inte är 11t, då kommer cykeln vara snabbare med överkadens på 12t. tyvärr:(
-en planetväxel i drivlinan med normalstora drev fram och bak. du har ett treväxelnav, jag har på min 2x10 en schlumpf speed drive i vevpartiet. ditt nav ger typ 1,35, en bwr brompton 1,6, ett 90-tals original 5vxl brompton 1,5, min speed drive 1,65. alla kan drabbas av frktion, ffa innan de är inkörda. alla mår bra av helsyntet motorolja. sedan brukar de inte direkt plåga med trögt motstånd. mina 5vxl nav t ex går som en dröm.
sådan smörja in i hjärtat av navet är alltså den enkla lösningen på ditt problem.
om du har starka ben och inte har något emot att stå upp i backarna, pröva gärna ett tvåväxel bromptonhjul, och gå upp i storlek på framklinga. cykeln blir knappast snabbare, men däremot roligare och rappare. över 62t måste du ta bort kroken på framhjulet som håller ihop den hopfällda cykeln, ersätta den med en krok längre upp på vänster gaffelben som då istället får greppa kedjan. det finns redan ett fäste förberett:)
och du har väl inte tröga däck??