Köpa cykelskor i butik

AlbertH

Aktiv medlem
Köpa cykelskor i butik
Jag villhöver nog ett par nya cykelskor...

De flesta butiker har väldigt skralt utbud av modeller och storlekar vilket gör det lite jobbigt. Det går såklart att beställa hem en bunt olika skor från en webbshop och returnera de som inte fungerar, men jag är lite mot sådana onödiga transporter. Däremot kan jag planera in ett besök i välsorterade och kunniga butiker när jag ändå passerar eller är i närheten av dem.

Jag är intresserad av landsvägsliknande skor (helst SPD, jag kan dock tänka mig att byta pedaler till SPD-SL om det behövs) med styv typ kolfibersula och ganska breda modeller för en ganska plattfotad person, eventuellt med fungerande inläggssula. Jag gissar att landsvägsliknande + SPD idag kallas för "gravel"... Har fått bra rekommendationer att prova Bont och Lake, men just märke spelar ingen större roll utan funktion och passform är viktigare.

Vilka affärer i södra Sverige borde jag besöka? Jag utgår från Linköping men tänker mig Stockholm/Uppsala och östkusten ner till Jönköping och sedan västkusten från Göteborg och söderut som potentiella mål.

Köpa cykelskor i butik
Cykelcity på Söder hade bra sortiment sist jag var där.
Problemet är att få dom att intressera sig för dig, bägge gångerna jag varit inne senaste åren har dom inte lyft blicken från det dom tittar på ovanpå disken.

Köpa cykelskor i butik
Cykelcity på Söder hade bra sortiment sist jag var där.
Problemet är att få dom att intressera sig för dig, bägge gångerna jag varit inne senaste åren har dom inte lyft blicken från det dom tittar på ovanpå disken.

Man kan dock fråga. Sista gången jag var där fick jag bra hjälp med skor efter jag frågade.

Köpa cykelskor i butik
Jag har fötterna som är breda fram och smala bak och trivs bra i Specialized skor. Dom är inte riktigt breda, men med en halv storlek större funkar det för mig. Rekon modellerna verkar bra om man vill köra SPD på lvgcykel.

Köpa cykelskor i butik
I Östergötland vet jag inte om någon butik med stort sortiment, i sådana fall XXL vid säsongsstart innan det blir utplockat.

Men åk till Cykelkraft/Spobik i Jkpg. De är ju nätbutik och känslan är att en försvarlig del av sortimentet finns även i butiken. Jag har inte provat skor där, men frugan gjorde det. God hjälp, stort sortiment, och bra pris (fanns dessutom ett erbjudande på nätet som också fick gälla i butiken).

Köpa cykelskor i butik
Ja men storlek och passform är samma som Northwave XCM 3 som finns i butik. Jag provade ett par sånna på XXL i Norrköping för att sedan köpa XC över nätet. Funkade bra.
Jag köpte sådana tillslut. Fick ont i fötterna de första turerna men efter att ha kört in dem på 400k+600k i maj så har de varit bra sedan dess. Fick gå till XXL för att få hjälp att byta ut en ratt på varje sko som lossnade under 600k.

Tillbaka
Topp