Tjockis undrar. Fel zoner för viktminskning?

Hej alla glada cyklister då är tjockisen tillbaka igen.

Hade ett bra år förre året och gick från 130kg till 105kg när jag ställde bort cykeln.
Några inte så roliga månader senare med dubbelsidig lunginflammation som tog 3 månader att återhämta sig ifrån och en skadad hälsena som medförde mindre bra matvanor så är jag tillbaka på 130 igen.
Tog fram cykeln när sista snön smälte och det kändes tufft, sträckan jag gjorde förra året så fint utan större problem blev nu 3 stopp för att återhämta mig med vattenpauser och vissa uppförsbackar klarar jag knappt. Två veckor in så känns det lite bättre har i alla fall vant mig vid sadeln igen och har inte akut smärta i den nedre regionen som jag hade första. Jag ska försöka få upp min styrka tillräckligt mycket för att jag ska kunna cykla till mitt nya jobb som som ligger drygt 1,2mil bort. Är ungefär 1-2 månader tills dom installerat dusch så har lite tid att få upp konditionen.

Nu kommer min fråga då mitt syfte med cyklingen förutom att det är sköt och roligt är just viktnedgång och förbättrad kondition.
Jag använder Fitbit för att kontrollera sömn steg osv men även för just pulsen när jag cyklar och att den visar en fin liten karta på hur långt och vart jag cyklat.
Bilden nedan visar gårdagens cykling där jag trampade på runt 19km/h på min hybrid cykel.
Folk pratar om lågintensiv cykling för att bränna mer fett men hur gör jag det?
Skulle jag cykla mer lågintensivt skulle jag aldrig kunna ta mig upp för backarna.
Antar att det är för att jag har en så dålig kondition som det ser ut som det gör?

Sen en liten sidofråga då jag kör periodisk fasta vad är bäst äta innan cyklingen eller efter?
Min kropp fungerar så att om jag inte börjar äta så blir jag inte hungrig men när jag väll börjat vill den bara ha mer och mer och är i nästan konstant hunger därför fungerar just periodisk fasta för mig.

Ursäkta långa tråden men trevlig att vara tillbaka!

Bilagor

• IMG_20230502_100655.jpg
    IMG_20230502_100655.jpg
    102.6 KB · Besök: 200
Gör som vanligt, cykla för att det är skönt och roligt.
Håll den fart som du trivs i och kan cykla längre sträckor med.
Det där med att man skulle gå ner mer i vikt för att du skulle cykla nån fettförbränningszon är hittepå.
Ordet fettförbränning har blivit en miljardindustri för olika företag.

90% av viktnedgång sitter i kosten, fundera inte så mycket på hur du gör, cykla bara på och ha kul.
Och när man pratar om ”lågintensiv” träning, så innebär det att man sänker intensiteten på träningen, men samtidigt ökar volymen rejält. Man kommer inte se några vinster i att bara ta i mindre.

Frågan är mer komplex än man tror, men förenklat finns det ingen zon där du bränner mer fett på det sättet som du önskar även om man ofta pratar om det. Dessutom är det så jäkligt att kroppen reglerar förbrukningen under resten av dagen, så i princip ökar inte din totala förbrukning om du tränar.

Däremot är det väldigt bra att träna för viktnedgång av andra anledningar. Att köra långa pass är absolut bra inte minst för att du är borta från kylskåpet en period. Att bygga muskelmassa gör att din grundförbrukning ökar vilket också för det lättare att hålla vikten. Med detta sagt, cykla och träna så mycket du kan och fundera inte så mycket på zoner osv är mitt råd. Se det som att du fyller på ett glas med total träningsmängd under dagen, dvs hög intensitet ger högre flöde (men du orkar kortare) medan längre intensitet ger lägre flöde i glaset men under längre tid. Ät så bra som möjligt och tänk inte att du ska kompensera något för träningen så kommer du både gå ner i vikt och må bättre inom kort. Lycka till!

Edit: Vad gäller periodisk fasta. Det händer i princip inget magiskt när du fastar. Däremot är det som du skriver ofta en god idé att minska sitt ätfönster, men hur det ska göras beror mer på dig som person än något fysiologiskt. Om du är en frukostmänniska, försök skjuta fönstret så du tvingas avstå att äta där. För de flesta är det en god idé att inte äta på kvällen, inte så mycket för hur kroppen funkar utan snarare för att det är då man är som mest benägen att välja fel mat och kanske tar den där chipsskålen till TVn. Jag skulle ätit innan träningen så du har energi till att träna, men känner du att du kan träna ändå så kör för all del på tom mage. Ett annat litet kostråd: allt annat lika är ofta protein bra eftersom du blir mätt i förhållande till energimängden det ger. Inom rimliga gränser alltså, ät så mycket protein du kan.

Senast ändrad:
Olika sorters dieter är verktyg för att nå samma mål: att äta färre kalorier än man förbränner.

Att köra i en lägre pulszon är ett verktyg på samma sätt: för att kunna träna längre och därmed förbränna fler kalorier.

Jag har gått från 130kg till 72kg. Motion är bra men bibehållen viktnedgång görs av matvanor.

Ät mindre helt enkelt. IKEA 3dl matlådor duger utmärkt som lunchlåda.

Perioder då du inte kan eller orkar träna så målet vara att hålla vikten.

Jag ska också säga något kontroversiellt. Ibland är det bättre att skippa träning för att inte äta när man kommer tillbaka. Du är ute och bränner 400kcal men blir hungrig och ätar två mackor när du är hemma (600kcal).

Lyssna på kroppen. Jag fastar lite smått ibland, men 12km pendling och annan vardagsträningstips spelar ingen roll i det. Vill jag äta något gör jag hellre det efter än före träningen. Men det är jag. Lyssna. Prova. Glöm inte vilan.

Kul med tillfrisknandet.

Det är viktigare att träna det som är roligt än att inte träna för att det inte är roligt.

Det är i kost och ätande möjligheterna och de största utmaningarna sitter. Funkar periodisk fasta för dig är det kanon. Kör det då, det brukar minska totalintaget vilket är det viktigaste.

Någon god vana för ofta med sig fler goda vanor, vilket är fint.

Efter egen viktresa har jag kunnat konstatera att forskningen har rätt om att kosten är a och o. Tränade ingenting och gick ned 15 kilo i vikt. Tidigare har jag tränat hårt och inte gått ned ett gram.

Frågan är: När kommer Happys LCHF-maffia till tråden? ?

Skulle jag försöka att gå ner i vikt utan att träna skulle jag behöva äta mindre än 1000 kcal per dag. Mer än så tillåter min metabolism inte. Med träning rasar kilona oavsett hur jag äter.

Du behöver hamna i ketos. Det är olika för olika personer. En ketonmätare från Acetrack är nog enklaste sättet.

Skulle jag försöka att gå ner i vikt utan att träna skulle jag behöva äta mindre än 1000 kcal per dag. Mer än så tillåter min metabolism inte. Med träning rasar kilona oavsett hur jag äter.
Du bränner garanterat mera än 1000kcal bara genom att leva.

Jag haft som mål på 1200-1500kcal per dag som mat budget och det är fullt möjligt. Sedan är det viktigt att komma ihåg det är snittet över längre tid som är intressant och inte enskilda dagar.

Jag skulle säga det är hållbart att tappa 10-15kg per år. Halva resan är att inte gå upp vikten direkt. Det är betydligt svårare.
Jag skulle rekommendera viktnedgång i sprintar. 2-3månader sedan ”trampa vatten”. Äta som du tänker göra när du är färdig. Röra dig normal mycket osv.

Cykla det du tycker är kul. Då kommer du cykla i större volym. Visst det går väl att optimera fett förbränningen under cykling. Men de vinsterna kommer blekna jämfört om du cyklar några timmar mer och oftare(vilket du kommer göra om du har jul). Viktnedgång är en långvarig process och kommer bara bli tråkig om du fokuserar på minuta detaljer.

Cykla för nöjes skull och räkna kalorier(detta verkar som ett jävla käbbel i början men är ganska lätt ändå. Speciellt med MyFitnessPal premium)!

Vad tråkigt att du fick ett bakslag, men du har ju gjort det förut så påt igen bara!

Angående lågintensivt osv. Det som troligen avses är att du ska hålla nere pulsen, ”prat-tempo” hör man ibland. Köra lugnare men också längre än ett ”vanligt” pass. Som du skriver nu kan du inte det, för då skulle du vippa!?! ? Fine! Inget att stressa över, det tar du sen när kondisen börjar komma tillbaka. Alltså kör några hårda kortare pass, och några lugna längre. Även om det tydligen enligt Happy inte spelar någon roll på fettförbränning, så är vi nog ändå överens om att det är ett effektivt träningsupplägg. Detaljer på det tar du senare.

Kör lugnt (eller hårt?), men kör bara!

Nu skriver jag bara av egen erfarenhet men sen jag började få lite längre pendling och coronasmittan bröt ut så det blev cykling varje dag så rasade jag (långsamt) typ 20 kg utan nån annan förändring typ kost och sånt men som sagt jag cyklade varje dag och cyklade på mtb med 29x2.6 och 27.5x2.8 och jag tog i , inte bara ta sig fram lixom , inte ta kortaste vägen jämt, kanske ta sista backen en gång till.
Ska nu börja om den resan igen efter kraschen och mitt mosade knä . Har fått köra lugnt på motionscykel 2x10min men har nu börjat cykla ute försiktigt ( Inge bra om jag trillar igen ) , all träning som blir av är bra träning resonerar jag .
Kämpa

Som några andra redan varit inne på, träna inte utan stick ut o ha kul istället. Träning för mig är ngt man gör (av olika skäl) periodsvis. Livstilsgrejen är viktigare och då måste det vara lustfyllt för att det ska funka i längden.

En kontroversiell grej om det ibland känns jobbigt med cyklandet är att skaffa en elcykel/eMTB. Tröskeln att ta sig ut blir mindre, det är roligare och du är ute oftare. Jag har träffat många som har ökat sitt cykleri många ggr om sedan de skaffat sig en eMTB. Det är lättare men antalet timmars cykling blir fler (och sa jag roligare?).

Ketos och emtb. Nu ballar det garanterat ur alldeles strax!?
Det har skrivits ovanligt mycket vettigt i den här tråden för att vara en vikttråd så det var bara en tidsfråga innan det skulle barka åt fanders?

Till Ts - som nämnts många gånger, du behöver ändra din livsstil, inte träna mer eller följa fler parametrar på din fitnessklocka. All cred åt dig för din viktnedgång, men om du studsade tillbaka på bara ett par månader på grund av att du inte kunnat cykla så har du inte gjort några större förändringar egentligen utan bara minskat energiutgifterna.

Att prata om optimala träningszoner för fettförbränning, tracka sömn osv. är liksom fel ände att börja i.
Se över VAD du äter, ät mindre portioner, för all del ät gärna oftare (men vettigare), öka ditt proteinintag jämnt fördelat över dagen, börja gärna styrketräna, gärna i kombination med lite lågintensiv cardio som uppvärmning, 20 minuter på en trappmaskin + ett 30 minuters styrkepass gör susen och skapar ett fint kaloriunderskott utan att du tömmer glykogenförrådet helt.
Ökad muskelmassa ökar sen din förbränning.
Cykla för att det är kul och skönt men fundera inte så mycket över optimal kost före och efter, pulszoner osv.

Att kunna cykla 1,2 mil till jobbet är ett kanonbra mål och kommer främja dina resa ytterligare, men låt inte träningen bli kopplad till din viktnedgång. Träna ska du göra för att du tycker det är kul - viktnedgången är en separat resa som kräver en generell livsstilsomläggning om den ska bli varaktig och lyckad i det att du håller din nya vikt OCH lever ett liv som du är nöjd med och inte känner att du hela tiden gör avkall på saker.
Ge dig själv en klapp på axeln, du är motiverad och medveten, mycket bättre förutsättningar kan du inte få :)

Sen kanske det kan vara värt att prata med en dietist / kostrådgivare som själv är idrottsaktiv för att få hjälp och inspiration kring kosten.

Senast ändrad:
Orkar inte riktigt svara på allt i tråden jag heller, och det är nog lika bra. Men ebike som någon föreslog är fan bästa rådet oavsett vad frågan är. Det blir bättre träning, du har roligare och kommer att göra det oftare.

Kan för övrigt rekommendera Tyngre Träningssnacks poddar, finns på Spotify etc. Finns såklart flera andra som är bra, men få som lika vetenskapligt och metodiskt men ändå pedagogikt går igenom kost och träning. Väldigt bra att ha i lurarna när du cyklar om du gillar sånt. Sen kan man ju välja och vraka lite bland avsnitten i början beroende på ämne som verkar intressant.

Att cykla, paddla, ro eller vad man nu är road av, är samtliga ganska odugliga metoder för att minska i vikt. Det upptäckte den gode William Banting redan så tidigt som 1857.

Edit: Vad gäller periodisk fasta. Det händer i princip inget magiskt när du fastar..
Det händer hur mycket magiskt som helst, att småäta hela sin vakna tid är förödande för hälsan. Leder till metabolt syndrom och insulinresistens, rotorsakerna till nästan alla sjukdomar vi i västvärlden årligen slår nya rekord i. Väldigt aktiva människor kommer undan med det, men inte majoriteten.

Orkar inte riktigt svara på allt i tråden jag heller, och det är nog lika bra. Men ebike som någon föreslog är fan bästa rådet oavsett vad frågan är. Det blir bättre träning, du har roligare och kommer att göra det oftare.

Kan för övrigt rekommendera Tyngre Träningssnacks poddar, finns på Spotify etc. Finns såklart flera andra som är bra, men få som lika vetenskapligt och metodiskt men ändå pedagogikt går igenom kost och träning. Väldigt bra att ha i lurarna när du cyklar om du gillar sånt. Sen kan man ju välja och vraka lite bland avsnitten i början beroende på ämne som verkar intressant.

Skulle alla lyssna på sånt skulle dessa trådar dö ut väldigt snabbt eller iaf handla om något helt annat.

Det händer hur mycket magiskt som helst, att småäta hela sin vakna tid är förödande för hälsan. Leder till metabolt syndrom och insulinresistens, rotorsakerna till nästan alla sjukdomar vi i västvärlden årligen slår nya rekord i. Väldigt aktiva människor kommer undan med det, men inte majoriteten.
Det är helt enkelt fel. Metabolt syndrom och insulinresistens får man generellt av övervikt och fetma. Är du av en annan åsikt får du gärna presentera källor till det, annars tänker inte heller bemöda mig.

"Arbetet som krävs för att motbevisa skitsnack är mångdubbelt större än arbetet som krävs för att hitta på det".

Med det sagt är periodisk fasta och mindre ätfönster något som för många fungerar bra, men inte för att det har några magiska fördelar utan för att man som sagt håller sig borta från att äta när det man äter tenderar att vara dåliga val.

Det är helt enkelt fel. Metabolt syndrom och insulinresistens får man generellt av övervikt och fetma. Är du av en annan åsikt får du gärna presentera källor till det, annars tänker inte heller bemöda mig.

"Arbetet som krävs för att motbevisa skitsnack är mångdubbelt större än arbetet som krävs för att hitta på det".

Med det sagt är periodisk fasta och mindre ätfönster något som för många fungerar bra, men inte för att det har några magiska fördelar utan för att man som sagt håller sig borta från att äta när det man äter tenderar att vara dåliga val
Nej jag tänker inte heller diskutera desto mer med någon som kallar väl dokumenterade processer i människokroppen för "magi". Men kan spinna vidare lite för skojs skull.

Insulinresistens orsakas av att konstant ha insulin i kroppen naturligtvis, sedan som jag skrev så kommer väldigt aktiva människor undan med det då motion är ett sätt att öka insulinkänsligheten. Att helt enkelt inte gå runt med höga insulinnivåer 24/7 är ett annat sätt. Detta är inget kontroversiellt alls. Insulin i kroppen motverkar även t.ex https://en.wikipedia.org/wiki/Autophagy. Insulin är också en nyckelspelare kring fettinlagring i kroppen, och det är här kalorier in/kalorier ut-argumentet börjar falla isär. Även om fetma orsakar insulinresistens eller om det är tvärtom.

Det har skrivits ovanligt mycket vettigt i den här tråden för att vara en vikttråd så det var bara en tidsfråga innan det skulle barka åt fanders?

Till Ts - som nämnts många gånger, du behöver ändra din livsstil, inte träna mer eller följa fler parametrar på din fitnessklocka. All cred åt dig för din viktnedgång, men om du studsade tillbaka på bara ett par månader på grund av att du inte kunnat cykla så har du inte gjort några större förändringar egentligen utan bara minskat energiutgifterna.

Att prata om optimala träningszoner för fettförbränning, tracka sömn osv. är liksom fel ände att börja i.
Se över VAD du äter, ät mindre portioner, för all del ät gärna oftare (men vettigare), öka ditt proteinintag jämnt fördelat över dagen, börja gärna styrketräna, gärna i kombination med lite lågintensiv cardio som uppvärmning, 20 minuter på en trappmaskin + ett 30 minuters styrkepass gör susen och skapar ett fint kaloriunderskott utan att du tömmer glykogenförrådet helt.
Ökad muskelmassa ökar sen din förbränning.
Cykla för att det är kul och skönt men fundera inte så mycket över optimal kost före och efter, pulszoner osv.

Att kunna cykla 1,2 mil till jobbet är ett kanonbra mål och kommer främja dina resa ytterligare, men låt inte träningen bli kopplad till din viktnedgång. Träna ska du göra för att du tycker det är kul - viktnedgången är en separat resa som kräver en generell livsstilsomläggning om den ska bli varaktig och lyckad i det att du håller din nya vikt OCH lever ett liv som du är nöjd med och inte känner att du hela tiden gör avkall på saker.
Ge dig själv en klapp på axeln, du är motiverad och medveten, mycket bättre förutsättningar kan du inte få :)

Sen kanske det kan vara värt att prata med en dietist / kostrådgivare som själv är idrottsaktiv för att få hjälp och inspiration kring kosten.
Anledningen varför allt fallerade under vintern var just lunginflammationen och hälsenan "sen även två vattenläckor hemma som fick mig att ge upp på livet" första månaden gick utmärkt och bytte ut cyklingen emot simning.
Min läkare skrev remiss till dietist som hjälpte mig med kost rådgivning. Men hade inte riktigt styrkan att hålla i allt när det kändes som hela värden var emot mig så jag gav helt enkelt upp och satt hemma och åt chips och tyckte synd om mig själv.
Nu är det förbi och jag hoppas på att framtiden ser ljusare ut med dom ljusare tiderna.
Tack för tipsen och jag ska försöka få in några styrkepass i kalendern också så fort jag hittat ett vettigt gym som inte kostar skjortan.

Hur kan en ebike bli bättre träning!?

Jag är också en tjockis och stressades ett tag av att läsa så mycket om lågintensivt/zon 2 som mirakelmedel och samtidigt känna att pulsen landade i zon 3 av att bara trampa iväg. Det är så lätt att snöa in sig när all möjlig information finns tillgänglig och det är så roligt att nörda ner sig. Varför slösa bort en timme på fel cykling när man istället kan läsa Nils van der Poels träningsupplägg, liksom? Så, jag började istället tänka att rätt intensitet var den när jag skulle kunna cykla nästa dag också.

Det skrevs om e-bike ovan... Håller faktiskt med. Jag är 60, har cyklat hela livet men har nu artros i båda knäna. Det gör ont när jag går och trampar hårt.
Med min E-bike så kommer jag ut på rundorna. Och har kul. En titt på pulsmätaren visar att jag faktiskt har jobbat också!

Tillbaka
Topp