Kassett för lite lättare uppför

Linus Harald

Aktiv medlem
Hej!

Har insett nu att min racer är lite för seg för mig att cykla uppför med. Kassetten är 11-25. Bakväxeln Shimano ultegra 6800. Framdrev är 52 tänder på största klingan.
Har någon nåt bra tips på kassett som skulle funka för lite mer allround? Kvalitet känns mellansegment rimligt.
Så fort det blir en lite brantare backe så vevar jag superlångsamt vilket blir slitsamt.

Varför har man egentligen olika kassetter bak? Varför kör inte alla med typ 11-32 så man får både bra tryck utför och möjlighet att köra backe? Vad är nackdelen?

Sen undrar jag om jag måste byta kedja också när jag nu/om byter till annan kassett? Har kört runt 350-400 mil på nuvarande kedja och kassett.

Jag vet inte vad jag tänkte slänga på bak än, behöver ju iaf något som är snällare uppför än den jag har just nu. Enligt manualen finns det instruktioner för 32 iaf
Beror på om du har SS eller GS. GS fungerar officiellt inte med 11-25 och dåligt även i verkligheten. 28 är minsta största den är avpassad för.

SS är avsett för 23-28 som största.

Ultegra 6800 SS tar max 28 som största
Skulle tro att det möjligen då kan gå med 30 i bak med lite vilja och justering av cagen. Har för mig att jag fick till det för ett antal år sedan, men det var ta mig f-n typ i princip 1/1000-dels mm mellan kuggarna på trissa och kassettens 30:a när jag gick på lättaste.

Beror på om du har SS eller GS. GS fungerar officiellt inte med 11-25 och dåligt även i verkligheten. 28 är minsta största den är avpassad för.

SS är avsett för 23-28 som största.
Mitt öga är inte så vant men ser ut som en short cage? Alltså vad du kallar SS?

Bilagor

• Screenshot_20230506-010925.png
    Screenshot_20230506-010925.png
    718.8 KB · Besök: 104
Skulle tro att det möjligen då kan gå med 30 i bak med lite vilja och justering av cagen. Har för mig att jag fick till det för ett antal år sedan, men det var ta mig f-n typ i princip 1/1000-dels mm mellan kuggarna på trissa och kassettens 30:a när jag gick på lättaste.
Vad innebär det sista? Och är det värt att hålla på att mecka med att justera vägen om det ändå är svårt att få till det bra?

Ser ut som SS. Vill du vara säker så läs artikelnummret på den. Så 11-28 är den säkra största kassetten som passar.

Det är ju inte något stort jobb att byta bakväxel om du vill ha lägre än så.

Kedjan btw blir för kort så den får du byta ändå. Och med ny kassett vill du inte ha en gammal kedja ändå.

Vad har du för vevparti? Du skriver 52 på stora, men vad har du på minsta? Det går junatt jobba i den änden också beroende på vad du har.

Vad innebär det sista? Och är det värt att hålla på att mecka med att justera vägen om det ändå är svårt att få till det bra?
Att det var svårt att justera ut den på B-skruven så att den går fri.
Total capacity 33T ger med 52/36 och 11-30 att du är utanför spec även på den punkten. Det kan kanske fungera, men jag hade nog bytt baxväxel.

Lustigt nog har jag gjort precis tvärtom med en cykel med Ultegra 6800 på. Jag bytte till SS för att få bakväxeln att fungera perfekt med 12-25

Att det var svårt att justera ut den på B-skruven så att den går fri.
Total capacity 33T ger med 52/36 och 11-30 att du är utanför spec även på den punkten. Det kan kanske fungera, men jag hade nog bytt baxväxel.

Lustigt nog har jag gjort precis tvärtom med en cykel med Ultegra 6800 på. Jag bytte till SS för att få bakväxeln att fungera perfekt med 12-25
Vad innebär total capacity 33T?

Låter lite som att byta till en 11-28 kassett och träna mer backcykling på låter som det bästa alternativet ändå om jag inte vill byta växel vilket känns mer jobbigt.
Då återstår dock frågan, vilket fabrikat/modell kassett är tillräckligt bra med 11-28? ? Och vet nån en vettig kedja man inte blir ruinerad av?

Vill du hålla ner kostnaden titta på 105 serien den kedjan brukar ligga bra till i pris med några gram extra. Detta gäller även bakväxeln, om du vill köra på en kassett med lättare drev.

Jag skulle också säga 105 på bakväxel och kassett. Kika på RD7000 istf. 5800 som har bättre kapacitet har jag för mig. Kedja föredrar jag ultegra/CN701 pga bättra ytbehandling. Vill du byta lillklingan fram till 34 kostar den inte många kronor. Ha bara koll på total kapacitet enligt BJS inlägg ovan.

Låter lite som att byta till en 11-28 kassett och träna mer backcykling på låter som det bästa alternativet ändå om jag inte vill byta växel vilket känns mer jobbigt.
Då återstår dock frågan, vilket fabrikat/modell kassett är tillräckligt bra med 11-28? ? Och vet nån en vettig kedja man inte blir ruinerad av?
Har för mig att det är mek ultegra på din cykel, inte helt säker men nästan att det går att köra 52/34. På Sram är det inga problem iaf. Du lär inte behöva lättare än 34-28 i Sverige om du inte aktivt letar upp berg. Kolla om det är 36 el 34 på lillköingan men är tveksam till om Stefan bytt till mindre, kan ju ha bytt 50 till 52 och då är sannomikheten större att det fortfarande är 34.
Isf kan du byta bakvxl för att kunna köra 32, inte jättedyrt.

Det kan inte betraktas som en kostnad att byta kassett, framklinga och kedja, det är slitdelar, att byta r.d.n är däremot en kostnad då det inte är nödvändigt.
byt till 50/34 och 11/28 och på med en ny kedja (kanske också byta jockeywheels) så har du en ny fräsch drivlina för säsongen, med utväxling som passar dig bättre.

Har för mig att det är mek ultegra på din cykel, inte helt säker men nästan att det går att köra 52/34. På Sram är det inga problem iaf. Du lär inte behöva lättare än 34-28 i Sverige om du inte aktivt letar upp berg. Kolla om det är 36 el 34 på lillköingan men är tveksam till om Stefan bytt till mindre, kan ju ha bytt 50 till 52 och då är sannomikheten större att det fortfarande är 34.
Isf kan du byta bakvxl för att kunna köra 32, inte jättedyrt.
Det är ingen bra ide att köra 52/34.

34 är A
36 är B
39 är D

46 är B
50 är A
52 är B
53 är D

För att få bra växling så kör bara kombos med samma bokstav så kombos som fungerar bra med ramperna är:

34/50
36/46
36/52
39/53

Det är ingen bra ide att köra 52/34.

34 är A
36 är B
39 är D

46 är B
50 är A
52 är B
53 är D

För att få bra växling så kör bara kombos med samma bokstav så kombos som fungerar bra med ramperna är:

34/50
36/46
36/52
39/53
Exakt så hävdar sram också, använd bara det ena eller det andra.
I Sverige, i verkligheten funkar det dock.

Exakt så hävdar sram också, använd bara det ena eller det andra.
I Sverige, i verkligheten funkar det dock.
Jo, det fungerar, men inte perfekt. Vad tusan det GÅR växla med stenåldersdrev helt utan ramper - det gjorde vi ju förr, MEN välfungerande ramper, fräsh kedja och väljusterad framväxel ger en helt annan komfort och smidighet i växlingen.

Lite samma sak som att det kan gå köra 11-30 med SS cage. Visst, men det är inte optimalt och sådär på gränsen. Jag gör inte sånt (längre).

Framväxelns kapacitet brukar vara 16 t, ibland kan det funka med 2 t större omfång. Bättre att sträcka på Shimanos konservativa angivelse av bakväxelns omfång så som beskrivas här https://road.cc/content/feature/how...246424?qt-more_features_sidebar_tabs=0&page=1
också även om det inte gäller gruscykling.

Själv kör jag på lvgcykeln på grund av ålder och fysik 48/32 fram och 13/32 bak med Sram och en salig blandning av FSA och Miche vilket funkar för mig då jag gärna har med mig hojen till sydliga öar med berg. (Inte heller har jag ens ringaste ambitioner att vare sig tävla eller ”hänga med”)

Edit, på gruscykeln kör jag i Sverige 46/34 fram problemlöst. Men har ett 46/30 vevparti att byta till vid behov. Upplevar inga skillnader i växling där inte.

Senast ändrad:
Nu har jag fått svar av Stefan som jag sålde cykeln åt, högst sannolikt(iaf som 2 senila kommer ihåg) sitter 52-34 på idag.
Isf om du behöver mkt lättare så hade jag gått på 11-32 bak och då mediumcage vxl.
Kolla upp om det är 34 eller 36 fram först, om det är 36 så kan du byta även där.

Jo, det fungerar, men inte perfekt. Vad tusan det GÅR växla med stenåldersdrev helt utan ramper - det gjorde vi ju förr, MEN välfungerande ramper, fräsh kedja och väljusterad framväxel ger en helt annan komfort och smidighet i växlingen.

Lite samma sak som att det kan gå köra 11-30 med SS cage. Visst, men det är inte optimalt och sådär på gränsen. Jag gör inte sånt (längre).
Är helt kass med ramper, då funkar det ju varken att rotera eller vända på klingorna när de börjar bli slitna.

Kör du R7000 SS fixar den 30t även med SS. Och fungerar då flawless även med din gamla kassett. Tänker du att du blir klenare och vill ha 32 om något år så kör en GS. Köstar en femhundring på tysken.

Har btw r7000-GS på en lvg cykel med singelklinga och 11-32 kassett på. Fungerar utmärkt.

Varför har man egentligen olika kassetter bak? Varför kör inte alla med typ 11-32 så man får både bra tryck utför och möjlighet att köra backe? Vad är nackdelen?
Ja, men på platten kan stegen upplevas för stora, dvs kadensen hoppar ~10 rpm. Tex Shimano 11/11-28 hoppar 2 steg från 15 till 17 vilket vid 90 rpm ger fart 35 resp 40 km/h, dvs en väldigt stor effektökning behövs om du vill ligga kvar på samma kadens. Att hoppa ~10 rpm i en växling tycker jag känns oskönt.

11-32 har större steg redan från 14 och det blir svårare att hålla fart över 30 km/h.

Du kanske får en bra klättrare, men sämre snittfart på platten.

Jag finner SRAMs PG-1130 som en bra utmanare til Shimano Ultegra (R8000) men för ungefär samma pris som 105 (R7000).
Är sram kassetter kompatibla med Shimano kedja då?

Kör du R7000 SS fixar den 30t även med SS. Och fungerar då flawless även med din gamla kassett. Tänker du att du blir klenare och vill ha 32 om något år så kör en GS. Köstar en femhundring på tysken.

Har btw r7000-GS på en lvg cykel med singelklinga och 11-32 kassett på. Fungerar utmärkt.
Tänker givetvis att jag blir starkare ? framför allt en varmare cykling och bättre på att kanalisera trycket till pedalerna ?

Vilken affär menar du är "tysken"? Finns väl många tyska nätbutiker. Bike Discount är så jäkla svår att söka på
11-28 räcker långt. Sedan är det bara att cykla lite snabbare då ökar kadensen automagiskt.
Jag landar nog i det ja, det kanske räcker långt och tillräckligt att få lite högre kadens på de lägre växlarna. Annars får det bli att träna mer...

Tänker givetvis att jag blir starkare ? framför allt en varmare cykling och bättre på att kanalisera trycket till pedalerna ?

Vilken affär menar du är "tysken"? Finns väl många tyska nätbutiker. Bike Discount är så jäkla svår att söka på

Jag landar nog i det ja, det kanske räcker långt och tillräckligt att få lite högre kadens på de lägre växlarna. Annars får det bli att träna mer...
Jag köper det mesta på bike components. De har alltid skött sig BD har strulat för mig så där har jag slutat att handla - som du säger en rätt trattis sida dessutom (numera - var bra för 10 år sedan)

11-28 är nog det jag har på radojonnen. Iofs med 50/34. Klen gubbe.

11-28 är nog det jag har på radojonnen. Iofs med 50/34. Klen gubbe.
Jag tycker folk brukar rekommendera så tung utväxling här så jag bestämde mig för att kolla siffrorna på senaste rundan.

På min lättaste växel 34/28 var jag tvungen att trampa 290W för att kunna hålla 90 i kadens i 8-9% backe. 290W är en bra bit över FTP för mig. Jag hade gärna haft en eller två lättare växlar om jag skulle cykla i riktiga berg... Cykel+cyklist väger ca 85kg totalt.

Jag tycker folk brukar rekommendera så tung utväxling här så jag bestämde mig för att kolla siffrorna på senaste rundan.

På min lättaste växel 34/28 var jag tvungen att trampa 290W för att kunna hålla 90 i kadens i 8-9% backe. 290W är en bra bit över FTP för mig. Jag hade gärna haft en eller två lättare växlar om jag skulle cykla i riktiga berg... Cykel+cyklist väger ca 85kg totalt.
Kör 35/28 i Svea och 35/36 i Spanien, klent fetto på 80+

Jag kör 50-36 klingor och 11-32 kassett på min cykel då jag tycker gapet mellan klingorna blir lite väl stort med vanliga 50-34 eller 52-36. Kan inte påstå att jag märker någon direkt skillnad i växlingarna trots att Shimano säger att det inte är optimalt. Är man inte jättestark är det en svår avvägning vad man ska ha för utväxling - redan 11-32 kassetten är lite gles bland de större dreven samtidigt som det tar slut på växlar fort i backarna... Junior-kassetter lockar lite, på gamla 6-delade cykeln hade jag 14-24 frihjul, de tillfällen jag kände att jag behövde snabbare växlar var lätträknade. Tyvärr är inte utbudet av junior-kassetter så stort, och sämre lär det bli nu när UCI inte längre tvingar juniorer att använda dem...

Jag kör 50-36 klingor och 11-32 kassett på min cykel då jag tycker gapet mellan klingorna blir lite väl stort med vanliga 50-34 eller 52-36. Kan inte påstå att jag märker någon direkt skillnad i växlingarna trots att Shimano säger att det inte är optimalt. Är man inte jättestark är det en svår avvägning vad man ska ha för utväxling - redan 11-32 kassetten är lite gles bland de större dreven samtidigt som det tar slut på växlar fort i backarna... Junior-kassetter lockar lite, på gamla 6-delade cykeln hade jag 14-24 frihjul, de tillfällen jag kände att jag behövde snabbare växlar var lätträknade. Tyvärr är inte utbudet av junior-kassetter så stort, och sämre lär det bli nu när UCI inte längre tvingar juniorer att använda dem...
Nu är det ju inte Shimano som bestämmer utan @BJS ?

Tillbaka
Topp