Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Innan inflationen drog iväg hoppades man ju att utopin om 10k-HT’S med dropper, Deore och vettig geo från varje seriöst internetmärke var på väg att förverkligas. Men nu verkar den gränsen har flyttats till 15k, märkligt nog har jag inte fått 50% lönelyft ☹️
Tror att du måste plugga på begreppet inflation kanske ?

Innan inflationen drog iväg hoppades man ju att utopin om 10k-HT’S med dropper, Deore och vettig geo från varje seriöst internetmärke var på väg att förverkligas. Men nu verkar den gränsen har flyttats till 15k, märkligt nog har jag inte fått 50% lönelyft ☹️
Köpte min Marin San Quentin 2 för 12 på rea förra året. Men sen var den på rea för under 12 en sväng också. Var väl nåt mer märke som hade liknande för runt 11 en vända.

Priserna har ju gått upp så mycket att en begagnad cykel känns väldigt dyr. Som exempel. Köpte loss min Fuel EX 8 efter 6 mån sommaren 2020. Var en förmånscykel jag köpte loss pg att jag bytte jobb. Nypris var då ca 35000. Ser dessa ligga ute begagnat för typ samma pris som jag gav för tre år sedan. Skulle max betala 19-20 för den idag om den var i fint skick.

Priserna har ju gått upp så mycket att en begagnad cykel känns väldigt dyr. Som exempel. Köpte loss min Fuel EX 8 efter 6 mån sommaren 2020. Var en förmånscykel jag köpte loss pg att jag bytte jobb. Nypris var då ca 35000. Ser dessa ligga ute begagnat för typ samma pris som jag gav för tre år sedan. Skulle max betala 19-20 för den idag om den var i fint skick.
Problem också att folk gravt överskattar värdet på cyklarna, när man ser 5 år gamla stigcyklar ligga ute till samma pris som en helt ny med likvärdig spec.

Ja folk verkar sätta priserna på beggat, som om det fortfarande vore pandemi och brist på nya cyklar.
OM jag skulle skulle lägga ut min Spectral AL 6 som jag köpte för prick ett år sen för 33 tkr, 30 mil cyklade totalt (kort säsong pga skada), för 25 tkr, skulle det anses optimistiskt?

OM jag skulle skulle lägga ut min Spectral AL 6 som jag köpte för prick ett år sen för 33 tkr, 30 mil cyklade totalt (kort säsong pga skada), för 25 tkr, skulle det anses optimistiskt?

En aning optimistiskt skulle jag säga, främst då man tappar garantier när man köper beggat ifall något skulle hända och då tycker jag personligen att den risken ska tas med i prissättningen. Du är dock inte helt ute och cyklar med priset. Om jag var på jakt efter den cykeln skulle jag köpt den för 10-12k mindre än vad jag kan köpa den ny för idag.

Det störiga med prissättningar upplever jag dock vara att folk hellre avstår att höra av sig än att pruta. Jag skulle inte bli avskräckt av din prissättning men skulle kolla hur du ställde dig till ett pris på 22k.

Ändå inte helt orealistiskt pris, fast man får ju räkna då med att många kanske hellre väljer att lägga de extra pengarna och köpa en ny cykel istället. men jag har sett 2018-2019 Spectral som legat ute för det priset vilket är helt orealistiskt ?

Ändå inte helt orealistiskt pris, fast man får ju räkna då med att många kanske hellre väljer att lägga de extra pengarna och köpa en ny cykel istället. men jag har sett 2018-2019 Spectral som legat ute för det priset vilket är helt orealistiskt ?
Exakt, och om du hade bott i Göteborg, dvs perfekt terräng för Spectral -22, och cykeln dessutom fanns i Göteborg, och du hade behövt en cykel, så hade du slagit till direkt!

Exakt, och om du hade bott i Göteborg, dvs perfekt terräng för Spectral -22, och cykeln dessutom fanns i Göteborg, och du hade behövt en cykel, så hade du slagit till direkt!
Inte omöjligt, har faktiskt funderat på just en Spectral ?. Tyvärr är beg marknaden här i Norrbotten ytterst begränsad.

Är det inte färre som cyklar nu? Det känns lite så.

Nästan tomt i störtsolen i Söndags på Spillepengen i Malmö.

IMG_2313.jpeg

Lokal padelhallen har bara lyset tänt tillräckligt för att kunna hitta BudBeeBoxarna.

IMG_2320.jpeg

Kom precis hem från tre dagar i Järvsö och dit verkar inte cykelapokalypsen ha hittat än. Helt smockfullt på parkeringen och dessutom många som förmodligen körde för första gången. Skulle uppskatta att mer än 50% åkte på hyrcyklar (kanske fler). Mycket riktigt duktiga åkare också och fler tjejer än vanligt (allt från småtjejer i 10-12 årsåldern till medelålders mammor). Kul att se! Såg Max Fredriksson på parkeringen men vet inte om han åkte eller bara tittade förbi på väg upp till Åre.

Senast ändrad:
Kom precis hem från tre dagar i Järvsö och dit verkar inte cykelapokalypsen ha hittat än. Helt smockfullt på parkeringen och dessutom många som förmodligen körde för första gången. Skulle uppskatta att mer än 50% åkte på hyrcyklar (kanske fler). Mycket riktigt duktiga åkare också och fler tjejer än vanligt (allt från småtjejer i 10-12 årsåldern till medelålders mammor). Kul att se! Såg Max Fredriksson på parkeringen men vet inte om han åkte eller bara tittade förbi på väg upp till Åre.

Ändå intressant att Skistar har kört nästan 50% på sina bike- o trailpass. Men kul att det är många i Järvsö! Tänker att fler kanske cyklar på det de har och lägger pengar på tex parkåkning istället för att köpa ny cykel. Känns ju som det är segt inte minst på begagnatmarknaden.

Det är ju alltid lite svårt att dra några säkra slutsatser baserat på enstaka iakttagelser. Sk anekdotisk evidens brukar man väl kalla det. Körde i Flottsbro förra veckan och då var vi nog inte mer än runt 10 pers på hela dan. Svårt att se hur det kan gå runt då (cykeluthyrning, shop och lön till 4-5 anställda). Men varierar ju även där (oftast mer folk på helger). Kanske därför man blir lite extra glad när det faktiskt är riktigt mycket folk någon gång då och då. Man vill ju inte gärna att underlaget ska bli så litet att parkerna tvingas stänga eller att vanliga leder slutar att underhållas. Har ju tyvärr sett en del såna exempel också.

Nästa trend kanske eller är det tillfälligheter? Bike parks stänger/går i konkurs.

Det kan ju tyckas motsägelsefullt när skidturismen åter blomstrar men jag försöker lista några backar här som stänger/har stängt.

1. Sierra Nevada (Spanien) - Det var svårt att vaska fram info här men tydligen stängde den redan 2019. Spanien hade ju långtgående restriktioner vilket tog död på det mesta under pandemin, tyvärr. Skickade upp en kille på toppen igår för att se om en återuppståndelse är på väg. Ingenting var svaret, bara några cyklister som trampade upp på en transportväg.
  2. Sunne - Konkurs juli 2023. Har bara varit där på vintern som barn men kan ju tycka att det var en ort som borde funkat? Ski Sunne önskar rekonstruktion så än finns det hopp.
  3. Gesundaberget - Konkurs juli 2023. Var ju ganska väntat ändå... Vi får väl se om någon har lust att köpa upp kvarlevorna.

Tillbaka
Topp