[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?

Dagens andra cyklist redan. Och snön borta på några timmar i solskenet.
DSC_4377[1].JPG

Spännande ändå att du har en karta över Härjedalen tillsammans med ett foto av en byggnad där, på fasaden, de satt Härjedalens vapensköld uppochnervänd. Är det en slump?
byggnaden på fotot står i Jämtland på Stortorget i Östersund. Swedbank har kontor där. Bifogar foto där man ser vapenskölden.

Bilagor

• 7C75BCB7-6381-4043-834B-E265E8E87631.jpeg
    7C75BCB7-6381-4043-834B-E265E8E87631.jpeg
    455.2 KB · Besök: 160
Eftersom jag varken cyklar längre, eller fotar mina öl, får mina RR helt enkelt bestå av jobb istället!

Efter min sista rapport fortsatte vi ligga till ankar i Turkiet. Lite drygt tio dagar skulle det ta innan vi fick gå in till kaj. Här gryning innan slutlossning i Nemrut.
PXL_20230411_030531967~2.jpg

Efter Turkiet bar det raka vägen över Egeiska Havet till Grekland. Närmare bestämt Elefsina, strax innanför Aten. Vi prickade in den Ortodoxa påsken, så där blev inte mycket lastning den första veckan. Men tillslut så!
PXL_20230420_123106720~2.jpg

Efter vad som kanske totalt blev 10 dagar i Grekland, tuffade vi vidare ut över Medelhavet, västerut.
PXL_20230422_150943636~2.jpg

En vecka senare blev det kort stopp för att bunkra upp i spanska enklaven (exklav?) Ceuta på afrikanska sidan av Gibraltar.
PXL_20230429_095628743~2.jpg

Sen ut i Atlanten och tvärs över Biscaya, med siktet på Engelska Kanalen och Nederländerna. Biscaya i maj är lite snällare än i december, men ändå bjuds det på lite rull.
PXL_20230503_120728070~3.jpg

Och nu ytterligare en vecka sen Gibraltar, anlände vi till Hoek van Holland där vi plockade upp lots.
PXL_20230506_094944130~2.jpg

Sista etappen blev 5 timmar in på floderna förbi bland annat Rotterdam och Dordrecht, nu tryggt förtöjda i regnet.
PXL_20230506_131803634~2.jpg

Eftersom jag varken cyklar längre, eller fotar mina öl, får mina RR helt enkelt bestå av jobb istället!

Efter min sista rapport fortsatte vi ligga till ankar i Turkiet. Lite drygt tio dagar skulle det ta innan vi fick gå in till kaj. Här gryning innan slutlossning i Nemrut.
Visa bilaga 624130
Efter Turkiet bar det raka vägen över Egeiska Havet till Grekland. Närmare bestämt Elefsina, strax innanför Aten. Vi prickade in den Ortodoxa påsken, så där blev inte mycket lastning den första veckan. Men tillslut så!
Visa bilaga 624134
Efter vad som kanske totalt blev 10 dagar i Grekland, tuffade vi vidare ut över Medelhavet, västerut.
Visa bilaga 624135
En vecka senare blev det kort stopp för att bunkra upp i spanska enklaven (exklav?) Ceuta på afrikanska sidan av Gibraltar.
Visa bilaga 624131
Sen ut i Atlanten och tvärs över Biscaya, med siktet på Engelska Kanalen och Nederländerna. Biscaya i maj är lite snällare än i december, men ändå bjuds det på lite rull.
Visa bilaga 624133
Och nu ytterligare en vecka sen Gibraltar, anlände vi till Hoek van Holland där vi plockade upp lots.
Visa bilaga 624129
Sista etappen blev 5 timmar in på floderna förbi bland annat Rotterdam och Dordrecht, nu tryggt förtöjda i regnet.
Visa bilaga 624128
Låter som det kan vara lurigt med något spikat schema, du kommer hem när det passar typ eller hur funkar det?

Visa bilaga 624130
Visa bilaga 624134
Visa bilaga 624135
Visa bilaga 624131
Visa bilaga 624133
Visa bilaga 624129
Visa bilaga 624128
Vad gör man i 10 dagar innan man får gå in till kaj? Svabbar däck?

Visa bilaga 624130
Visa bilaga 624134
Visa bilaga 624135
Visa bilaga 624131
Visa bilaga 624133
Visa bilaga 624129
Visa bilaga 624128
Biscaya. Förväntningarna var höga när vi skulle gå från Kanarieöarna upp till Madeira...men det var spegelblankt hela vägen. Tror det var i typ mars/april (fast typ 10 år sen)
Har lätt för att bli sjösjuk så var väl lite lättad men hade varit kul att få uppleva Biscaya "på riktigt"

Vad har du för befattning ombord?
Pluggat sjökapten?

Jag frilansar som frågesportskonstruktör åt olika tävlingsprogram inom framför allt radiobranschen. Så här skulle jag vilja att det såg ut, men jag får inte mitt IBM Model M (Serienummer: 1380141) keyboard att lira hela vägen fram till mobilen. Så oftast jobbar jag hemma vid skrivbordet. En bofast digital nomad.
DSCN1553.JPG

Sålde mitt senaste Model M på tradera, fick nästan en tusenlapp för det. Fantastiska tangentbord men det lät för mycket och numera är jag faktiskt helt avgiftad från dem. Hade ett till men det har försvunnit genom åren, tror det var ett nyare med blåa etiketten.

(det borde funka att koppla sådär? Om telefonen har stöd för det? Kopplar jag min telefons USB-C till dockningsstationernas kabel på jobbet så funkar både mus och tangentbord och om jag vill får jag till och med upp bilden på externa skärmen!)

Fast det där är en ps2 adapter eller?
Känns som om det krävs något av mottagaren som man kanske inte brytt sig om i moderna telefoner ;)

Fast det där är en ps2 adapter eller?
Känns som om det krävs något av mottagaren som man kanske inte brytt sig om i moderna telefoner ;)
Ja, det måste tydligen vara en aktiv ps2-adapter med vad jag förmodar är någon sorts extern strömförsörjning. Förmodligen från telefonens usb-anslutning. Det finns aktiva ps2-adaptrar att köpa men dessa är alltid kombinerade så att det är två sladdar, en för tangenbord och en för mus. Så det kommer att hänga en sladdstump och dingla eftersom den inte används, vilket är för fult för mina delikata sinnen.

Sen så riggade jag mest upp den där bilden på skoj. Även om jag använder mobilen i kombination med tangentbord lite då och då så är det ett ultralätt bluetooth-tangentbord. För att kånka runt på mitt IBM Model M så behöver jag typ en gaffeltruck och lätt lastbil. Eller fästa den på kroppen där den kan stoppa en direktträff från AT4. En förkortning som jag för övrigt inte kom på att den var en ordlek med vapnets diameter, 84 mm.

Just nu är det en 30 MW oljepanna som ska fixas...inga bilder då det är fotoförbud. Annars jobbar jag mest med olika fjärrvärmeprojekt.

IMG_1417.jpeg

Delar utrymme med barnens lekrum när jag sitter hemma, så jag får ett litet hörn i ett annars 20kvm rum som är belamrat med deras prylar.

Tur det är i en biyta på huset så det bara är att stänga dörren och blunda ?. Var en vedbod när vi köpte och blir antagligen ett tonårsrum om ett par år.

Visa bilaga 624562

Delar utrymme med barnens lekrum när jag sitter hemma, så jag får ett litet hörn i ett annars 20kvm rum som är belamrat med deras prylar.

Tur det är i en biyta på huset så det bara är att stänga dörren och blunda ?. Var en vedbod när vi köpte och blir antagligen ett tonårsrum om ett par år.
Ändå skönt när man läst texten och inser att väskan kanske inte är din portfölj?

Tillbaka
Topp