Spd pedaler för lvg 2023

Linus Harald

Aktiv medlem
Spd pedaler för lvg 2023
Så att trådarna jag hittade som gäller spd pedaler var rätt gamla så tänkte det kanske hänt något ytterligare de senaste åren. Jag letar pedaler, spd för racer ( skönare att gå i dessa skor). Gärna kvalitet, och lätta. Kollade på Ritchey, men verkar som de går sönder lätt. Finns det andra alternativ än Shimanos egna?

Spd pedaler för lvg 2023
har använt dessa wellgo några år, stått emot bra. 230g är svårslaget. verkar vara rea, de har brukat kosta en bit över 100 euro. finns också rnotsvarande i stål för typ 60 euro. liknar de som såldes på biltema, men har bättre finish och smidigare i och ursteg. ett par cleats ingår, vanliga shimanocleats passar också.

exustar finns även de med titanaxel för de viktmedvetna. en bit upp i pris.

.
28BDCCD6-73DF-42DF-9941-3B001D29082C.jpeg

Spd pedaler för lvg 2023
Så att trådarna jag hittade som gäller spd pedaler var rätt gamla så tänkte det kanske hänt något ytterligare de senaste åren. Jag letar pedaler, spd för racer ( skönare att gå i dessa skor). Gärna kvalitet, och lätta. Kollade på Ritchey, men verkar som de går sönder lätt. Finns det andra alternativ än Shimanos egna?
Inget svar på frågan men varför vill man inte ha Shimano?

Spd pedaler för lvg 2023
Nej. XT-pedaler är the shit och lika driftsäkra som ett järnspett.

Senast igår stod jag och @Moses95 och jämförde ett par spd-pedaler från tiden då Shimano precis släppt de första med samma "gränssnitt" som det nuvarande utseendet och ett par av näst senaste modellen. De gamla heter PD-M959 och ska tydligen vara från 2002 enligt uppgift. De nya ser extremt snarlika ut. Att knappt något ändrats på 20 år säger en del om att man hittat på en bra grej.

Stulen bild på pedaler av samma modell som de jag har på min långcyklarcykel.

C3DD9E55-E5D3-4641-A1BF-B8C407192209.jpeg

På alla andra cyklar har jag XT- eller XTR-pedaler. Har aldrig stött på ett problem en enda gång. Gillar XT mer än XTR, de är både snyggare och rejälare känns det som.

Spd pedaler för lvg 2023
Jag förstår inte riktigt frågan; det är väl få saker på cykeln det hänt mindre med än just ”SPD-pedaler” de senaste 20 åren.

Största kritiken brukar vara att pedalens plattform är mindre än LVG-pedaler vilket vissa tycker är ett problem och andra inte. Själv tror jag största skillnaden i komfort sitter i sko och sula och inte i pedal/ cleat.

Ang modeller så finns det en uppsjö, bara välja och vraka https://r2-bike.com/pedals__Clip-Pedal-MTB-Gravel

Spd pedaler för lvg 2023
Den gyllene medelvägen
Fulare, enklare uppbyggda än XT men ändå ungefär lika dyra samt en plattform som inte bidrar med någonting. Nja..?

Om du eventuellt syftar på ES600-pedalerna så får man lite av båda världar. Ensidiga som landsvägspedaler och ganska lätta. Körde sådana på racern ett tag, men de förpassades till motionscykeln eftersom jag inte såg värdet i att fippla med att hitta rätt sida. Svårare än dedikerade landsvägspedaler tyckte jag, men annars snygga och funktionen är 100%.

386F4E90-8839-47BD-B1C5-2D2AABABE337.jpeg

Spd pedaler för lvg 2023
Fulare, enklare uppbyggda än XT men ändå ungefär lika dyra samt en plattform som inte bidrar med någonting. Nja..?

Om du eventuellt syftar på ES600-pedalerna så får man lite av båda världar. Ensidiga som landsvägspedaler och ganska lätta. Körde sådana på racern ett tag, men de förpassades till motionscykeln eftersom jag inte såg värdet i att fippla med att hitta rätt sida. Svårare än dedikerade landsvägspedaler tyckte jag, men annars snygga och funktionen är 100%.

Visa bilaga 624567

Hänger dom när med baksidan så man enkelt kan klicka i?
Dom ser ut att vara framtung så dom hänger med baksidan upp. Mina gamla A600 är riktigt bra, men Shimano säljer den tyvärr inte längre.

PD-A600_Klickpedale_Rennrad[1000x700].jpg

Spd pedaler för lvg 2023
Hänger dom när med baksidan så man enkelt kan klicka i?
Dom ser ut att vara framtung så dom hänger med baksidan upp. Mina gamla A600 är riktigt bra, men Shimano säljer den tyvärr inte längre.

Visa bilaga 624568
Jag har ju bara använt dem 250 timmar på inomhuscykel eller så, så jag blir lite osäker på den frågan.?

Tror de hänger uppochned och att jag klickar i genom att sätta foten lite för långt bak, rulla fram pedalen och sen klicka i. 95% säker.. De hänger nog alltid likadant iallafall, och är bara lite irriterande - inte jättejobbiga. Dubbelsidiga är ju däremot bara att trampa till på så sitter man fast.

Edit: fast de måste ju ändå vara framtunga som du säger. Mao precis tvärtom mot vad jag skrev ovan - sätter foten för långt fram och rullar bak pedalen då. Jag är minst 95% säker på att jag är 100% osäker.

Senast ändrad:
Spd pedaler för lvg 2023

Visa bilaga 624567
Kör dessa också, tycker de funkar toppen!

Spd pedaler för lvg 2023
A520 och A600 är enligt mig Shimanos bästa "SPD för lvg".
Dessvärre har de utgått ur sortimentet, och ES600 är nog det närmaste man kan hitta i Shimanos sortiment idag.

Spd pedaler för lvg 2023
Jag letar pedaler, spd för racer ( skönare att gå i dessa skor). Gärna kvalitet, och lätta. Kollade på Ritchey, men verkar som de går sönder lätt.
Vill du ha enkelsidiga SPD-pedaler så är de PD-ES600 som redan har nämnts i tråden populära
De verkar inte finnas i annat än svart, trots att många lvg-cyklister brukar vilja ha blanka.
Iofs inget som påverkar funktionen, men ändå....

Spd pedaler för lvg 2023
Shimano får ju anses som måttstock, kanske XT är bäst bang for the buck.
Personligen ser jag inte att utvecklingen stått tvärstilla i 20år som något positivt, vi får hoppas att SRAM satsar seriöst på en Mtb-pedal i framtiden så vi får lite utveckling. ;-)

Bäst ”SPD”-system har Time. Men inte kompatibelt med Shimano.
SPD-kompatibla ”kopior” har jag bara positivt att säga om, allt jag har provat har fungerat. Kanske bättre än S på något vis, kanske sämre på ett annat, men alla är funkis. Kör ett par lättvikts-Ritchey på Mtb sedan säkert 6-7år, de håller ihop än.

SPD för landsväg skulle jag välja de @HåkanC rekommenderar ovan, han har koll.

Spd pedaler för lvg 2023
Jag har kört mycket lvg på XT-pedaler. De funkar mycket bra men det krävs en styv sula för att slippa känna av pedalen. Jag blev trött i fötterna med gamla glasfibersulor. Med rejäla kolfibersulor är det sällan ett problem. XT har ännu bättre tätningar än pedaler ur 520 och 540 serierna. Från 2002 fick de najs klackar kring mekanismen som sulan kan vila mot.

Spd pedaler för lvg 2023
Vill du ha enkelsidiga SPD-pedaler så är de PD-ES600 som redan har nämnts i tråden populära
De verkar inte finnas i annat än svart, trots att många lvg-cyklister brukar vilja ha blanka.
Iofs inget som påverkar funktionen, men ändå....
Jag har dem på en cykel och PD-A600 på en annan. Båda är utmärkta. På pendlaren kör jag dock dubbelsidiga, men mååånga rödljus så känns smidigare där

Spd pedaler för lvg 2023
Det här är en enkelsidig SPD från 2015 c:a. Är det någon som vet vad modellen heter?

Bilagor

• 2023-05-09.png
    2023-05-09.png
    772.8 KB · Besök: 78
  • spd.jpg
    spd.jpg
    633.3 KB · Besök: 92
Spd pedaler för lvg 2023
Tycker du ska ha SPD-SL om du har racer. ...Så behöver du kanske inte gå så mycket! Du fixar längre rundor i högre tempo utan att bli så trött, varken i fot eller hela kroppen.
Ok vad bra, jag har ett par SPD-SL+skor i garderoben som jag ska byta till (från SPD) på min racer. Hur mycket längre och snabbare kommer jag att bli?

Spd pedaler för lvg 2023
Shimano får ju anses som måttstock, kanske XT är bäst bang for the buck.
Personligen ser jag inte att utvecklingen stått tvärstilla i 20år som något positivt, vi får hoppas att SRAM satsar seriöst på en Mtb-pedal i framtiden så vi får lite utveckling. ;-)

Bäst ”SPD”-system har Time. Men inte kompatibelt med Shimano.
SPD-kompatibla ”kopior” har jag bara positivt att säga om, allt jag har provat har fungerat. Kanske bättre än S på något vis, kanske sämre på ett annat, men alla är funkis. Kör ett par lättvikts-Ritchey på Mtb sedan säkert 6-7år, de håller ihop än.

SPD för landsväg skulle jag välja de @HåkanC rekommenderar ovan, han har koll.
Vad menas med att de inte är kompatibla med Shimano?

Spd pedaler för lvg 2023
Inget svar på frågan men varför vill man inte ha Shimano?
Har läst om de del andra fabrikat som andra varit nöjda med, dock som slutat tillverkats eller inte gick att få tag i. Den tråden var 5 år gammal och tänkte väl att det kanske är intressant även för nån annan som letar efter samma sak att vara bli hänvisad till en gammal tråd.

Spd pedaler för lvg 2023
Har läst om de del andra fabrikat som andra varit nöjda med, dock som slutat tillverkats eller inte gick att få tag i. Den tråden var 5 år gammal och tänkte väl att det kanske är intressant även för nån annan som letar efter samma sak att vara bli hänvisad till en gammal tråd.
Du överarbetar, kör xt om du måste ha spd.
Tänk på att du behöver en svinstyv sula= dyr sko som ngn skrivit tidigare för att cykla längre sträckor.

Spd pedaler för lvg 2023
Helt ärligt: Om det är viktigt att kunna gå obehindrat i sköna skor är tåclips den bästa lösningen.

Annars hade jag kört ett landsvägssystem. Det är bättre stöd för foten ändå, och skorna blir billigare då det inte krävs superstyva sulor på samma sätt.

Spd pedaler för lvg 2023
Helt ärligt: Om det är viktigt att kunna gå obehindrat i sköna skor är tåclips den bästa lösningen.

Annars hade jag kört ett landsvägssystem. Det är bättre stöd för foten ändå, och skorna blir billigare då det inte krävs superstyva sulor på samma sätt.
Känns jobbigt att kunna gå obehindrat men att det i gengäld är superkrångligt att cykla. Jag har bara sett tåclips live på en enda cyklist, och den cyklisten var du!?

På tal om styva sulor, sköna pedaler och annat, så har jag aldrig lyckats uppleva den där punktbelastningen som många talar om. Lär hänga på att man har bra skor. Men sådana tjänar ju andra syften än bara ha en bra sula, så där är det värt att skaffa bra skor oavsett pedalsystem. "Kör landsvägspedaler så kan du ha dåliga skor" känns som en halvbra lösning..

Jag har cyklat 45 mil i ett svep med spd-pedaler som längst och cyklar ganska ofta heldagsturer, så man får lite perspektiv på mitt användningsområde.

Spd pedaler för lvg 2023

sen när blev billiga skor en prioritet hos dig??

spd-systemet ger helt tillräcklig styvhet, inget att optimera helt enkelt. kostar det ett par hundra till om man önskar hysterisk styvhet må det vara hänt.

spd-sl ser jag mest som en perfekt lösning på ett icke existerande problem. förutom möjligen några sekunder när man skall spurta hem en seger i ett linjelopp. hur många av oss sysslar med det? i övrigt är de mest en komplikation. inte minst för knäna.

som en bonus ter man sig som en fåntratt när man är av cykeln.

Senast ändrad:
Spd pedaler för lvg 2023
Känns jobbigt att kunna gå obehindrat men att det i gengäld är superkrångligt att cykla. Jag har bara sett tåclips live på en enda cyklist, och den cyklisten var du!?

Man kan har det tvärtom istället. Om man som lvgcyklist vill cykla med tåclips på riktigt behöver man en platta med slits under skon. Då måsta man "clipsa i" och dra åt bandet av tåclipen. Mycket värre än clipless inför rödljus för att man måste drå löss bandet innan man kan dra skon från pedalet. Och också värre att gå med.

Utan den platta får man tryck på tärna när man trampar hård.

shoe_bottom2_0915416b7f7667b63659f0c8d0477205c7eefa1a.png

Spd pedaler för lvg 2023
Annars är skor med Speedplay aeroklossar helt ok att knalla lite med. Om du nu ändå ska byta både skor och pedaler. Jag rullar numera rando med sådana.
Fram tills att walkable plastplattan trillar av någonstans längs vägen där man har gått vilket man inser långt senare. Då blir de helt plötsligt urkassa att gå i / man sliter ut klossarna snabbt.

Spd pedaler för lvg 2023
Vad menas med att de inte är kompatibla med Shimano?
Time har en annan typ av kloss och infästning av klossen i pedalen jämfört med Shimanos SPD. Liknar det som Crankbrothers kör med.
right-c-top-s.jpg

Har själv kört med Time på MTB i snart 20 år och skulle inte välja något annat. Huruvida de gör sitt jobb på en LVG-hojj eller inte överlåter jag till någon annan men hade jag köpt en LVG så skulle jag utan att tveka sätta på ett par gamla Time Atac från garderoben och testa.

Spd pedaler för lvg 2023
Fram tills att walkable plastplattan trillar av någonstans längs vägen där man har gått vilket man inser långt senare. Då blir de helt plötsligt urkassa att gå i / man sliter ut klossarna snabbt.
Har aldrig haft walkable-klossar och urkassa att gå i är de inte. De jag har nu är iaf tre år.

Varför hålla på och gå så mycket?

Spd pedaler för lvg 2023
Jag har både Time ATAC och iClic och jag gillar båda väldigt mycket. iClic är bättre på landsväg, såklart.

Spd pedaler för lvg 2023

På tal om styva sulor, sköna pedaler och annat, så har jag aldrig lyckats uppleva den där punktbelastningen som många talar om. Lär hänga på att man har bra skor. Men sådana tjänar ju andra syften än bara ha en bra sula, så där är det värt att skaffa bra skor oavsett pedalsystem. "Kör landsvägspedaler så kan du ha dåliga skor" känns som en halvbra lösning..

Jag har cyklat 45 mil i ett svep med spd-pedaler som längst och cyklar ganska ofta heldagsturer, så man får lite perspektiv på mitt användningsområde.

Haha, du din lille skrytmåns! ?

Styva sulor (bra skor?) är för övrigt riktigt jäkla dåliga att gå i.

Föreslår att TS cyklar istället. ?

Senast redigerad av en moderator:
Spd pedaler för lvg 2023
sen när blev billiga skor en prioritet hos dig??

spd-systemet ger helt tillräcklig styvhet, inget att optimera helt enkelt. kostar det ett par hundra till om man önskar hysterisk styvhet må det vara hänt.

spd-sl ser jag mest som en perfekt lösning på ett icke existerande problem. förutom möjligen några sekunder när man skall spurta hem en seger i ett linjelopp. hur många av oss sysslar med det? i övrigt är de mest en komplikation. inte minst för knäna.

som en bonus ter man sig som en fåntratt när man är av cykeln.

Helt rätt. Bäst är ju Look.

Spd pedaler för lvg 2023
Man kan har det tvärtom istället. Om man som lvgcyklist vill cykla med tåclips på riktigt behöver man en platta med slits under skon. Då måsta man "clipsa i" och dra åt bandet av tåclipen. Mycket värre än clipless inför rödljus för att man måste drå löss bandet innan man kan dra skon från pedalet. Och också värre att gå med.

Utan den platta får man tryck på tärna när man trampar hård.

Visa bilaga 624722

Har cyklat massor med tåclips. Aldrig märkt av problemet med ont i tår. Spurtklossar kan man ju ha. Om man ska spurta..

Tillbaka
Topp