Stockholm - Skåne
Hej underbara happyride medlemmar!
Jag har bestämt mig för att cykla från Stockholm, Solna till Skåne, Landskrona under 6 dagar I slutet av maj.

Jag är inte en särskilt van långdistans cyklist Men har tränat och testat längre sträckor under några veckor. Jag har nu köpt en hybrid cykel och förberett mig för min resa med bra utrustning, tält, kläder mm. Jag försöker nu att lista ut rätt rutt.

Enligt Google Maps så tar det som snabbast 611km I tät Trafik med måttliga uppförsbackar. Vilket innebär att jag måste cykla cirka 101 km om dagen. Tror ni detta är möjligt?

Enligt andra forum och bloggar så verkar Riksettan eller R1, en gammal motorväg som nu används som lågtrafik väg vara ett mycket bra alternativ.

Hur är era erfarenheter med övernattning, långdistans, R1.

Mitt mål är att nå Landskrona så snabbt och effektivt som möjligt med så få backar som möjligt!

Tack för alla svar MVH

Stockholm - Skåne
Jag upprepar som jag alltid gör i sådana här trådar: se till att få tid i sadeln så löser sig distansen. Om du cyklar med 12km/h i snitt så kommer du 108km på nio timmar. Om vi förutsätter att du är ute i 15 timmar per dag så betyder det att du kan vila i 45 minuter för varje timme du cyklar.

Stockholm - Skåne
Jag upprepar som jag alltid gör i sådana här trådar: se till att få tid i sadeln så löser sig distansen. Om du cyklar med 12km/h i snitt så kommer du 108km på nio timmar. Om vi förutsätter att du är ute i 15 timmar per dag så betyder det att du kan vila i 45 minuter för varje timme du cyklar.
vad tror du om rutten?

Stockholm - Skåne
Jag cyklade större delen av delsträckan Värnamo-Landskrona för någon vecka sedan och den var lättcyklad och trevlig, inga backar att tala om och ganska mycket banvallscykling. Den tar du lätt på en dag.

En bra sak att göra är att reka tältplatserna i förväg, det underlättar stort att inte behöva cykla runt och leta en sådan på kvällen. Naturkartan på nätet kan vara till hjälp här tror jag, annars kan säkert någon annan tipsa om en bra sida.

Lita heller inte helt på google maps, den kan ofta hitta fina rutter men man får räkna med att improvisera för det händer både att den visar ut på högtrafikerade vägar man inte bör cykla på och skogsvägar som inte använts på många år.

Senast ändrad:
Stockholm - Skåne
Om du någon natt inte pallar att sätta upp tältet kan du hitta vindskydd och raststugor här:
VS.png

Lycka till!

Stockholm - Skåne
Om du någon natt inte pallar att sätta upp tältet kan du hitta vindskydd och raststugor här:
Lycka till!
Den sidan använder jag för att hitta vindskydd och den är bra . Dock Inte alltid det är plats i vindskydden eller lämplig plats för tält men det brukar nog stå i beskrivningarna för de olika platserna. Också trevligt med en lägereld som det nästan alltid finns vid vindskydden

Stockholm - Skåne
Jag försöker nu att lista ut rätt rutt.

Enligt Google Maps så tar det som snabbast 611km I tät Trafik med måttliga uppförsbackar. Vilket innebär att jag måste cykla cirka 101 km om dagen. Tror ni detta är möjligt?

Enligt andra forum och bloggar så verkar Riksettan eller R1, en gammal motorväg som nu används som lågtrafik väg vara ett mycket bra alternativ.
En sida som kan underlätta ruttandet är
där kan du även skapa, och ladda hem, en GPX-fil över din rutt
Kolla även Strava Heatmaps, där du kan se var andra har cyklat
När man är inloggad, även med gratiskonto, går det att zooma in mer
Men Strava skiljer inte på underlag, jmf med Roadfinder om du vill hålla dig på asfalt.

Tillbaka
Topp