Peder: Cyklisterna är tillbaka! Håll undan!

narrativet vill ha det så.
Det finns all anledning att ifrågasätta siffrorna, de låter orimliga för mig som ändå ser att även cykel har påverkan. Men ”narrativet vill ha det så” är ett uttalande som oftast betyder ”siffrorna visar inte det jag vill så jag väljer att inte tro på dem”. Mer seriöst att ifrågasätta antaganden som gjorts för att få fram data.

Jo men med tanke på att dom räknar gående högre än både elbil och cykel, så antar jag att det är något dom utelämnar i alla fall.
Min gissning är att de räknat helt på utsläpp vid användande ja. Dvs för gångare och cyklister mängden co och co2 i utandningen, för elbilar någon faktor per kWh. Då kanske resultatet blir så. Människokroppen är ju faktiskt en ganska ineffektiv motor.

Min gissning är att de räknat helt på utsläpp vid användande ja. Dvs för gångare och cyklister mängden co och co2 i utandningen, för elbilar någon faktor per kWh. Då kanske resultatet blir så. Människokroppen är ju faktiskt en ganska ineffektiv motor.
Jag har för mig att dom räknar totala energiåtgången vid drift. Som du redan konstaterat så har människan en relativt uselt verkningsgrad på energi. Men jag tror inte jag har sett någon LCA som har varit helt seriös. Många gånger så är det någon som vill styra utfallet och gärna selekterar input.

Jag har för mig att dom räknar totala energiåtgången vid drift. Som du redan konstaterat så har människan en relativt uselt verkningsgrad på energi. Men jag tror inte jag har sett någon LCA som har varit helt seriös. Många gånger så är det någon som vill styra utfallet och gärna selekterar input.
LCA för gång är nog inte så mycket mer. Skoslitaget möjligen :-).

Möjligt fast den är nog försumbar. Antalet utandningar per km är mycket mycket högre på cykel än i en bil
För någon som vardagscyklar till jobbet på damtralla (vilket måste vara det som avses?) så tror jag inte skillnaden är väldigt stor, inte i Stockholm i alla fall.

För någon som vardagscyklar till jobbet på damtralla (vilket måste vara det som avses?) så tror jag inte skillnaden är väldigt stor, inte i Stockholm i alla fall.
För en lokalresa enbart inom Stockholm är det lätt att inse att bilen är ett på alla sätt korkat alternativ, oavsett vad en utsläppsberäkning säger.

Senast redigerad av en moderator:
Spännande att de räknat med utsläppen för att producera maten till cyklisten, men inte utsläppen för förbränningen. Känns inkonsekvent. Eller missade jag något vid min snabba läsning?
Vilka utsläpp menar du då? Fjärtar? Tror nog bilister fiser lika mycket om inte mer än cyklister.

Men jag tror just att anledningen att elcykel ger färre utsläpp än vanlig cykel är att mindre energi går åt för cyklisten att trampa.

Vilka utsläpp menar du då? Fjärtar? Tror nog bilister fiser lika mycket om inte mer än cyklister.
Om man räknar med maten, så tar man uppenbarligen med energin för att driva cykeln men inte utsläppen. Främst andningen, möjligen är fördelningen annan om maten är ärtsoppa.
Alternativet är väl att tänka ”äta och träna skall man göra ändå”, då bör inget tas med.

Jämför med att ta med utsläppen för att ta bensinen till macken men inte utsläppen vid förbränning. Det blir väl konstigt eller hur?

Om man räknar med maten, så tar man uppenbarligen med energin för att driva cykeln men inte utsläppen. Främst andningen, möjligen är fördelningen annan om maten är ärtsoppa.
Alternativet är väl att tänka ”äta och träna skall man göra ändå”, då bör inget tas med.

Jämför med att ta med utsläppen för att ta bensinen till macken men inte utsläppen vid förbränning. Det blir väl konstigt eller hur?
Nu är ju utsläppen för kaloriförbränning inräknade, bara du som läser slarvigt.

Nu är ju utsläppen för kaloriförbränning inräknade, bara du som läser slarvigt.
Aha då så! Ja jag läste slarvigt.
Läst lite mindre slarvigt. Lite kul jämförelse. Cyklar du en runda och ersätter den förlorade energin med en saftig biff blir utsläppet 570 g/km?

Senast ändrad:
Med tillverkningen inräknad

Och för elbilar

Källa
Åh, herregud vilket hopkok. De har suttit och googlat och kombinerat siffror de hittat än här och än där. Generalfel vet alla som har det minsta hum om LCA ?‍♂️
Och det var ju bara det första felet… orkar inte ens lista upp alla fel tomtarna gör. Den där ”studien” är skräp, bortkastad tid att ens läsa den.

Åh, herregud vilket hopkok. De har suttit och googlat och kombinerat siffror de hittat än här och än där. Generalfel vet alla som har det minsta hum om LCA ?‍♂️
Och det var ju bara det första felet… orkar inte ens lista upp alla fel tomtarna gör. Den där ”studien” är skräp, bortkastad tid att ens läsa den.
Även om det är ett googlat hopkok är det ganska intressant tycker jag. Men man får ta resultaten med försiktighet. De inser ju i alla fall att även en cykel är motordriven, dessutom av en väldigt ineffektiv motor. Inte alla här som verkar förstå det.

Svensk elmix var i absolut världsklass ett tag. Det börjar gå lite sämre men, förhoppningsvis så kommer vi hitta investerare som vill bygga ny kärnkraft.
Hahahaha. Det vore roligt. Om staten bestämmer sig för att bygga, så blir jag jävligt besviken. Men det sitter ju folk i regeringen som verkar inbilla sig att det går att starta upp Ringhals 2. Och som inte alls verkar förstå att nedläggningsbesluten för Oskarshamn och Ringhals handlade om ekonomi.
15års byggtid och dyrt som fan. Du vill nog inte räkna på utsläppen under de 15åren. Men många flygresor för experter, chefer mm är det redan nu.
Jobbade 10år i branchen :)

Hahahaha. Det vore roligt. Om staten bestämmer sig för att bygga, så blir jag jävligt besviken. Men det sitter ju folk i regeringen som verkar inbilla sig att det går att starta upp Ringhals 2. Och som inte alls verkar förstå att nedläggningsbesluten för Oskarshamn och Ringhals handlade om ekonomi.
15års byggtid och dyrt som fan. Du vill nog inte räkna på utsläppen under de 15åren. Men många flygresor för experter, chefer mm är det redan nu.
Jobbade 10år i branchen :)
Själva byggtiden är som vi alla vet inte 15 år. Men räknar man tillståndsprocessen så kan det ta tid. Ingen aning om vad du pysslade med så ...

Man kan se enkelt vem som gör spåren i vägbanan.
Det är bara att se där man har 2 diken i vägen och dom passar så fint in på spårvidden på personbilar.
Att ni lyckas träffa munnen när ni äter.
*Marktryck* ger slitage. Om fordonen ifråga inte vägde någonting skulle de knappt slita någonting. Eller varför tror ni att olika klassning av vägar anger vikt, eller varför vägarna olika slag har olika mycket grund under sig, som t e x att cykelvägar har väldigt lite.

*Marktryck* ger slitage. Om fordonen ifråga inte vägde någonting skulle de knappt slita någonting. Eller varför tror ni att olika klassning av vägar anger vikt, eller varför vägarna olika slag har olika mycket grund under sig, som t e x att cykelvägar har väldigt lite.
Nu är väl iofs slitage en sak och marktryck en annan, även om de är relaterade. Dubbdäck sliter tex mer än odubbat, även om vikten är samma. Vikten på ett fordon distribueras dessutom olika, långt ifrån självklart att ett tyngre fordon har ett högre marktryck.

Då är det väldigt lustigt att spåren i vägen inte stämmer överens med lastbilars och bussars spårvidd. Men jag antar att all vikt är på omväxlande ena och andra sidan. Och det med att dubbdäck ger slitage bara är en myt. Det är mao mer marktryck (omväxlande på ena eller andra sidan). Speciellt vid rödljus, där bilar accelererar. Det är just där marktrycket (omväxlande på ena eller andra sidan) är som störst...

Själva byggtiden är som vi alla vet inte 15 år. Men räknar man tillståndsprocessen så kan det ta tid. Ingen aning om vad du pysslade med så ...
Olkiluoto 3 tog 18 år att bygga. Men det vet vi ju att det inte stämmer. Och vi vet att Ukrainakriget, inflationen och supplychainproblemen gör att byggnationer går snabbare. Att det tog 7 månader att fixa EN tryckhållare till Ringhals 3 är egentligen ett bevis på att det går snabbt att bygga saker till kärnkraftverk.

Men det är ju för att vi bor i ett sådant jävla storebrorssamhälle! Utan inspektioner, regler, och annat bös kan man ju smälla upp ett kärnkraftverk lika snabbt som det tar att parkera byggfutten!

Då är det väldigt lustigt att spåren i vägen inte stämmer överens med lastbilars och bussars spårvidd. Men jag antar att all vikt är på omväxlande ena och andra sidan. Och det med att dubbdäck ger slitage bara är en myt. Det är mao mer marktryck (omväxlande på ena eller andra sidan). Speciellt vid rödljus, där bilar accelererar. Det är just där marktrycket (omväxlande på ena eller andra sidan) är som störst...
Intressant, länka gärna till någon fakta om att dubbdäck inte sliter mer, för den allmänna uppfattningen och magkänslan säger ju att de gör det. Så jag är ärligt nyfiken.

Tillbaka
Topp