Hydrauliska bromsar till barn som inte kräver orimligt mkt underhåll.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Behöver er hjälp. På mina barns heldämpade hojar som de dels använder till vardags men också när vi kör Bike Parks ett par gånger per säsong har båda struliga bromsar. Båda har olika versioner av Shimano en har Slx 2 kolvsok och en har en enklare version av nya fyrkolvsoken. Båda har återkommande problem med enormt (!) skrikiga bromsar. Jag rengör skivor, slipar bromsklossar och löser problemet under ett tag men så kommer det tillbaka igen. Misstänker att alla fyra oken läcker (trots att det känns osannolikt ).

Nu är jag trött på detta och vill ha prisvärda bromsar som bara funkar. Själv kör jag formula cura respektive Sram Code men i detta fall får det bli lite mer budget. Vad borde jag köpa?

Tjena!

En gissning på för mycket "fegbromsning" med glasad belägg som resultat.

Tjena!

En gissning på för mycket "fegbromsning" med glasad belägg som resultat.
Kanske men, det är så illa fram/bak på båda cyklarna så jag tror det är något värt e. Både bromsarna är köpta begagnade på Happy. Kanske var det något säljaren inte avslöjade ?.

Är väl standardtipset på billiga bra bromsar.

Jo dom har jag kollat på. Lutar åt dom eftersom jag då kan ha kvar befintliga handtag (behöver justerbara för små händer). För visst är det samma typ av standard ”oliv” för dessa som för tex Slx? Ev kanske det blir problem att använda sådana OK ihop med handtag anpassade för fyrkolvsok ?

Jo dom har jag kollat på. Lutar åt dom eftersom jag då kan ha kvar befintliga handtag (behöver justerbara för små händer). För visst är det samma typ av standard ”oliv” för dessa som för tex Slx? Ev kanske det blir problem att använda sådana OK ihop med handtag anpassade för fyrkolvsok ?
Det kan jag inte svara på har inte koll på det?

Nej handtagen bryr sig inte om du har två eller fyrkolvsok. Däremot fäster slx med banjo i oket så du behöver byta hela slangen (i handtaget är det samma koppling).

Eller du behöver inte byta hela slangen men då får du klippa av banjon och använda en skruv för rak koppling istället.

Men om du inte tror att alla fyra oken läcker så förstår jag inte varför du skall byta dom? Och varför då byta ner sig till Shimanos billigaste ok.

Edit: Förresten, har du "narrow" bromsskivor idag (rt-6x eller över) så blir det också kompatibilitetsproblem med det då de billigare oken har ett bredare bromsbelägg

Senast ändrad:
Är skivorna polerade så kan man prova att rugga upp ytan och slipa några skåror med en dremel.

Bra tänkt med handtagen, t.ex. Deore är bra mycket bättre för små händer. Jag gillar inte MT-200 till stig/park men andra verkar älska dem så jag är tyst, men som sagt varför byta ner sig...

Edit: Förresten, har du "narrow" bromsskivor idag (rt-6x eller över) så blir det också kompatibilitetsproblem med det då de billigare oken har ett bredare bromsbelägg
kan du utveckla det du menar i sista stycket-
Innebär det att billiga ok ej funkar med dyra skivor? Och isf finns en kompatibilitets matris någonstans?

kan du utveckla det du menar i sista stycket-
Innebär det att billiga ok ej funkar med dyra skivor? Och isf finns en kompatibilitets matris någonstans?
Kan funka men inte kompatibelt enligt shimano. Billigare ok (under Deore) har breda belägg och då en bredare skiva. Så du kan köra billiga skivor med dyra ok men inte tvärtom. Sen har jag läst att folk kör så ändå. Men det finns en risk att beläget ligger utanför bromsytan.

Här någonsstans hittar du tabellen

Vet inte hur man länkar direkt till rätt stycke men välj kompatibilitet längst tilll höger. Sen finns den en rotor/caliper tabell

Screenshot_20230513_224143_Chrome.jpg

Problem med skrikiga bromsar kan tyvärr har många olika orsaker. Glasade belägg är inte en ovanlig orsak. Det kan man ser direkt när man tittar på belägg.

Enda broms som jag har haft som skrikade på riktigt var en MT200 som jag monterade temporärt på fruns cykel det bromsarna annars var helt tysta.

Billiga (Shimano) skivor har jag också haft problem med, men jag minns inte om bytte löste skrikandet.

Nej handtagen bryr sig inte om du har två eller fyrkolvsok. Däremot fäster slx med banjo i oket så du behöver byta hela slangen (i handtaget är det samma koppling).

Eller du behöver inte byta hela slangen men då får du klippa av banjon och använda en skruv för rak koppling istället.

Men om du inte tror att alla fyra oken läcker så förstår jag inte varför du skall byta dom? Och varför då byta ner sig till Shimanos billigaste ok.

Tack men jag tänkte i så fall behålla bronslag på nya enklare oken och bara montera ny oliv på handtagssidan. Då behöver man ju inte byta någon bakom bult tänker jag. Eller?

Tack men jag tänkte i så fall behålla bronslag på nya enklare oken och bara montera ny oliv på handtagssidan. Då behöver man ju inte byta någon bakom bult tänker jag. Eller?
Funkar bra. Tänk på att använda rätt stift bara. Stiftet från nuvarande slang funkar inte i nya slangen.

Men jag tycker det är ett rejält nerköp. Sämre slang, sämre anslutning på oket, sämre ok.

Funkar bra. Tänk på att använda rätt stift bara. Stiftet från nuvarande slang funkar inte i nya slangen.

Men jag tycker det är ett rejält nerköp. Sämre slang, sämre anslutning på oket, sämre ok.
Jo jag håller med, men nästan allt är bättre än nuvarande som skriker öronbedövande och bromsar riktigt dåligt. Misstänker att jag fick den rätt billigt via Happy för att någon annan var missnöjd och kanske inte själv förstod att de faktiskt läckte olja…
En googling avslöjar att det verkar vara ett inte helt ovanligt problem.

Ett par sådana har suttit på sonens mtb i tre år. Har fungerat väldigt bra. Den cykeln har använts året om till skolan, mtb-träningar och cykelpark.
De har varit tysta hela tiden och bromsat med bra nyp. Enda service har varit byta belägg och bromshantag som gått sönder pga oaktsam hantering/krasch.

Kan vara så att du löser problemet med att bromsa hårt och länge, så det ryker om beläggen och bromsskivan nästan glöder. Hjälper inte det permanent, då läcker det olja någonstans i oket.

Jag hade nog kortsiktigt kört metoden att värma upp beläggen med jämna mellanrum + tvätta skivorna om det är så att oken faktiskt läcker, på slx är ju beläggen lätta att ta loss. Sen serva oken för att komma till botten med problemet.

Det skulle ju vara tråkigt om du nedgraderar för att få samma problem igen.

Att det tjuter lite nån gång brukar jag inte bry mig så mkt om, man bromsar ju inte hela tiden liksom. Men dålig bromsverkan är ngt annat.

Ett par sådana har suttit på sonens mtb i tre år. Har fungerat väldigt bra. Den cykeln har använts året om till skolan, mtb-träningar och cykelpark.
De har varit tysta hela tiden och bromsat med bra nyp. Enda service har varit byta belägg och bromshantag som gått sönder pga oaktsam hantering/krasch.

Kan vara så att du löser problemet med att bromsa hårt och länge, så det ryker om beläggen och bromsskivan nästan glöder. Hjälper inte det permanent, då läcker det olja någonstans i oket.
Låter perfekt!

Tillbaka
Topp