[OT] Vilken kaffekvarn

[OT] Vilken kaffekvarn
Definitionen på "billig" är väl ungefär "mycket värde för pengarna", "man får mer än förväntat för mindre pengar".
Det ska inte blandas ihop med "lågt pris", vilket är när priset är ett fåtal pengar.

Edit: Frågan är om frågan avser billig eller till lågt pris...

[OT] Vilken kaffekvarn
Definitionen på "billig" är väl ungefär "mycket värde för pengarna", "man får mer än förväntat för mindre pengar".
Det ska inte blandas ihop med "lågt pris", vilket är när priset är ett fåtal pengar.

Edit: Frågan är om frågan avser billig eller till lågt pris...

Ja, "ungefär"
IMG_9722.jpeg

[OT] Vilken kaffekvarn
3-4000kr är billigt för en bra kvarn.
Fellow opus har jag kikat på men v2 är inte så billig. V1 har väl ok pris. Kanske inte skiljer så mycket mellan dem?
D64 är helt klart en intressant kandidat, gärna d64v men är den inte så billig längre, visst jämför man med en Lagom så är den billig, men det känns ändå som d64 fortfarande är av lägre kinakvalitet än?
Finns även en Mahlkönig vario-w på market place men den kanske inte pallar espressomalet?

[OT] Vilken kaffekvarn
Min Sage Dose control funkar bra. Kostar 2-2500. Innan dess hade jag en manuell zassenhaus. Har den kvar men med gäster blir det ett väldans vevande. Men är man verkligen intresserad av kaffe kan man gott lägga mer pengar. Skippa cafe stoppen på rundorna?

[OT] Vilken kaffekvarn
Måste den var elektrisk?
Jag har en handkvarn från Hario som ger en eller två fina Zen-moment på dagen. Den här är bra:

Nej absolut inte. Det är endast bekvämlighet. Ja absolut var det lugnande med vevandet. Tyckte det var lite segt på vardagsmorgnar bara. En riktig kaffenörd skrev i ett forum att resultatet blir ännu bättre med en manuell pga kaffet inte värms upp på samma sätt. Min kvarn började gänga upp sig så malningsgraden ändrades.

[OT] Vilken kaffekvarn
Rocky saknar tyvärr möjlighet till finjustering, annars är ju den bombproof.
Bargatan ska låta ganska mycket har jag läst.

Eureka Mignon är ett tips. Har en mikrojustering och är ganska nätt. En kompis är mycket nöjd med sin.
Jag har en Eureka Atom som är helt suverän, dock inte billig.

[OT] Vilken kaffekvarn
Har en Wilfa CG110 som jag gillar, tror jag gav 399 för den. Den maler inte med knivar som dom andra billigare modellerna oftast gör. Dock är den högljudd som satan. Finns även en modell som är lite dyrare (699) WSCG-2 som även den verkar bra, dock har jag inte testat.

[OT] Vilken kaffekvarn
Har en Wilfa CG110 som jag gillar, tror jag gav 399 för den. Den maler inte med knivar som dom andra billigare modellerna oftast gör. Dock är den högljudd som satan. Finns även en modell som är lite dyrare (699) WSCG-2 som även den verkar bra, dock har jag inte testat.
WSCG-2 har väl rekommenderats länge som en prisvärd kvarn, men till espresso duger den inte enligt de som förstår sig på sånt. Jag använder en sådan sedan länge till presskanna.

Det man kan klaga på är att hållbarheten är så där och konstruktionen lite pillig så svårt att rengöra bra. Min förra höll några år, endast använd på helger. Min nuvarande har nog hållit i fem år nu.

Om man köper en av de tidigare nämnda kvarnarna för 3000-4000kr, kan man räkna med att den håller resten av livet? Eller vad måste man köpa då? Vad måste man upp på för att kunna hitta reservdelar? Buy once - cry once...

[OT] Vilken kaffekvarn
WSCG-2 har väl rekommenderats länge som en prisvärd kvarn, men till espresso duger den inte enligt de som förstår sig på sånt. Jag använder en sådan sedan länge till presskanna.

Det man kan klaga på är att hållbarheten är så där och konstruktionen lite pillig så svårt att rengöra bra. Min förra höll några år, endast använd på helger. Min nuvarande har nog hållit i fem år nu.

Så kan det nog vara. Kör bara till presskanna eller brygg så då tycker jag den funkar utmärkt. Men hade nog önskat jag köpte WSCG-2 såhär i efterhand för den verkar snäppet bättre och kostar som sagt inte fasligt mycket mer.

[OT] Vilken kaffekvarn
En wilfa-kvarn har jag redan och den har malt på i tio år. Till brygg och aeropress. Men en espressokvarn är det inte.

Det säljs en del cafékvarnar på FB. Maler de bra, alltså jämn kornstorlek, eller är de bara bra på att mala mycket och ofta?

Tillbaka
Topp