Pump och däcktrycksmätare - rekommendationer sökes.

BeyondEvil

Aktiv medlem
Behöver en pump att ha hemma. Antingen en tvåhandspump eller en för tryckluft.

Men den ska vara för ”hemmabruk” och visa (korrekt!) tryck för < 40 psi (MTB tryck).

Har en Topeak idag, men den verkar vara anpassad för gatracers, mätaren går till 120 psi och den visar hejdlöst fel på tryck under 40 psi.

Sen vill jag ha en portabel däcktrycksmätare. Återigen ska den vara noggrann vid tryck under 40 psi.

?

Jag söker också efter en pump och däcktrycksmätare för mtb, dock en golvpump.

Mätaren som jag kikar på är en Meiser Accu-gage PR30BX
Läst att den ska vara i bra kvalitet och batterilöst är ett stort plus i mitt tycke. Jag har dock inte hittat den inom EU ännu..

Läst att den ska vara i bra kvalitet och batterilöst är ett stort plus i mitt tycke. Jag har dock inte hittat den inom EU ännu..
Vi kanske kan ordna ett gruppköp?

Den här har jag. Verkar funka bra. En manometer för låga tryck, och en för måttligt höga.

Men den ska vara för ”hemmabruk” och visa (korrekt!) tryck för < 40 psi (MTB tryck).

Har en Topeak idag, men den verkar vara anpassad för gatracers, mätaren går till 120 psi och den visar hejdlöst fel på tryck under 40 psi.

Sen vill jag ha en portabel däcktrycksmätare. Återigen ska den vara noggrann vid tryck under 40 psi.

?
Spelar det nån roll vad manometern visar bara det alltid är lika? Om det nu är så.

Även jag står för tillfället utan pålitliga manometrar. Sneglade lite på detta test, men har inte kommit till köp.

Jag har en SKS Airchecker som ger konsistenta mätningar och visade precis samma tryck som en annan exemplar av någon jag mötte. Jag vet dock inte om trycket var rätt.
Den kan dock vara lite fumligt att sätta på ventilen. Om man inte sätter den rakt ner kan lite luft undvika.

EDIT: glömde att en fördel för dom som kör helstel eller fatbike med låg däcktryck är att den visar tryck bar med två decimaler efter komman.

Senast ändrad:
Jag har svårt att repetera mätningarna framförallt mellan kompressorn och diverse handpumpar.
Nu är lösa SKS mätaren referens no matter what!

två decimaler efter komma
Ibland är cyklingen helt enkelt för svår.

Edit: om man kan känna skillnad på 1,34 eller 1,35 bar, eller för den delen 1,3 och 1,4, så har man garanterat skickligheten att släppa ut lite luft om man märker att man ligger en tiondels bar för högt vid avfärd.

Satan vad det teoretiseras på senaste tiden! I hjulbyggartråden kan man kanske eventuellt förstå det (folk som aldrig bygger hjul skriver 713 inlägg om nedåtstående ekrars förmåga att göra något vad det nu var...), men när det kommer till däcktryck får man faktiskt se någon form av måtta med saker och ting.

Facit: Använd en bra pump av god kvalitet. Notera vad pumpen säger när du uppnått trycket du vill cykla på. Pumpa och cykla. Upprepa.

Senast ändrad:
Ibland är cyklingen helt enkelt för svår.

Om man vill köra 0,75 bar fram blir det klar enklare med en tryckmätare som vissar två decimaler efter komman.

EDIT: allt mellan 0,73 och 0,77 bar var väl ok, men det är svårt att mäta med en decimal, som de flesta tryckmätare har. Jag kör nu lite högre tryck fram och kan kör på känslan istället. Det kan kräva en justering på stig, med det är mindre jobbigt än att tar fram mätaren.

Om man vill köra 0,75 bar fram blir det klar enklare med en tryckmätare som vissar två decimaler efter komman.

EDIT: allt mellan 0,73 och 0,77 bar var väl ok, men det är svårt att mäta med en decimal, som de flesta tryckmätare har. Jag kör nu lite högre tryck fram och kan kör på känslan istället. Det kan kräva en justering på stig, med det är mindre jobbigt än att tar fram mätaren.
Jag ropar skitsnack på att du kan känna skillnad mellan 0,72 och 0,78!

Edit: och att man kan cykla på 0,77 bar i däcken.

Biltemas pump funkar utmärkt. Skön att pumpa med också.

Jag ropar skitsnack på att du kan känna skillnad mellan 0,72 och 0,78!

Edit: och att man kan cykla på 0,77 bar i däcken.
Jag kör sällan över 0,6 bar på sommaren å på vintern neråt 0,2 bar eller lägre. Men då cyklar jag Fatbike! ?

Jag använder denna pump som jag är bra nöjd med:

Frid!

Jag kör sällan över 0,6 bar på sommaren å på vintern neråt 0,2 bar eller lägre. Men då cyklar jag Fatbike! ?

Jag använder denna pump som jag är bra nöjd med:

Frid!
Avarter räknas inte...?

psi?
Vad betyder det i en användbar enhet för oss i den majoritet av världen som har varit metrisk sedan över 230 år?

Topeak smartgauge har jag varit nöjd med.

Jag tror att det är en bra idé att pysa ut lite luft ur däcket innan man använder mätaren om man kör tubeless. Kan omöjligt vara bra att spruta in tubelessvätska i mätaren resonerar jag ?

Edit: den går även att ställa in för att använda PSI, så att @HåkanC kan gå omkring och känna att något är fel, utan att kunna sätta fingret på vad

Senast ändrad:
psi?
Vad betyder det i en användbar enhet för oss i den majoritet av världen som har varit metrisk sedan över 230 år?
https://apps.apple.com/us/app/converter-universal-conversion/id423521445

Finns även Play Store om du är lagd åt det hållet.
Om du gillar att cykla när trycket är 17 bananpäronglassar med en viss pump kommer du gilla att cykla nästa gång du pumpar till 17 bananpäronglassar med samma pump.

Säkert.

Men funderingar kring det kan tas i en annan/egen tråd.

Frågan i den här gällde en pump med en manometer som är korrekt vid låga tryck samt en bärbar manometer. ☺️

Tummen och kroppen är den bästa däktryktsmätarna som finns.
Med min pump kör jag alltid 2 bar bak och 1.8 fram.
Men när jag lånar en okänd så pumpar jag alltid i mer och släpper ut om jag tycker att det inte är rätt

Om du gillar att cykla när trycket är 17 bananpäronglassar med en viss pump kommer du gilla att cykla nästa gång du pumpar till 17 bananpäronglassar med samma pump.
Fast det blir lurigt när den ganska grova mätaren står någonstans mellan 15 och 20 bananpäron, där 17 är finåka men 15 gör att din fälg går sönder och 20 gör att du studsar runt som en finsk gummiboll.

rekommenderar som vanligt denna.
.
9065DD3C-3E74-43D6-81F1-E233C8DB3EEA.jpeg

Fast det blir lurigt när den ganska grova mätaren står någonstans mellan 15 och 20 bananpäron, där 17 är finåka men 15 gör att din fälg går sönder och 20 gör att du studsar runt som en finsk gummiboll.

Nu är der kankse jobbigt att räkna glass, men 17 bananpäronglassar är väl 17 bananpärponglassar. Denna precision skulle räcka för mig. En mätare som visar 0,6 bar, som kan vara allt emellan 0,55 bar och 0,65 bar räcker inte för mig.

Finska gummibollen kommer vid bra många mer bananpäron vill jag hävda!

Jag köpte exakt en sån mätare från justpedal.nl i höstas. Levererades inom en vecka, slutade på 31 euro inkl frakt och moms. Tyvärr var mätaren trasig när den kom fram (!?) men jag fick en fungerande mätare skickad direkt efter att jag kontaktade dem igen. Bra och snabb service på justpedal.nl alltså ?
Jag blev lite skeptisk kring kvaliteten men den fungerar iaf bra hittills.
Går på känslan i tummen i mer än 9 fall av 10 men känns bra att kunna kalibrera känslan då och då :)

Verkar finnas kvar:
https://www.justpedal.nl/en/tube-amp-tire-tools/1748-meiser-presta-valve-dial-gauge-30psi.html

rekommenderar som vanligt denna.

Poppa slanglöst med den ;)
det gör den också. man kränger upp däck-kanten ur sitt dike en liten bit så kanten tätar hjälpligt mot fälgen, sedan är det bara att köra. man kan i svårare fall komplettera med en airshot, men min samlar damm.

Som Makita-konnässör med en uppsjö batterier så är jag självklart extremt nyfiken på modellnamn/nummer på denna - så jag omedelbart kan räkna på hur länge familjen får äta enbart pasta till middag. ?
har dmp180z. funkar utmärkt även till bildäck. kostar en sjuhundring.

nu kommit även en större modell, men inte råkat på någon begränsning med denna mindre. den orkar tryckmässigt med även lvg-däck, detta utan att vara långsam när det gäller större volymer till mtb.

Skönt att man kan vara modern när man skall pumpa. Handjagad pump känns väldigt mossigt.
det mossiga med handpump är tycker jag inte pumpningen, utan tryckmätningen, som är hoppig och inkonsekvent.

med den här följer du kontinuerligt trycket under pumpningen, och får stabila och konsekventa värden. det går också att förinställa trycket så den avbryter när det uppnåtts, men använder inte den funktionen.

Senast ändrad:

Jag hade en sådan, eller väldigt lik en sådan, fast jag tror att den var en ...60 med ...30 display.... Dock fick den nog tubelessgucka i sig vid nåt tillfälle och slutade funka.
Jag har också haft en batteridriven, men det batteriet tog slut skitfort och den hade ingen avstängningsknapp så jag har nu fördomar mot batteridrivna mätare...
Om du hittar eller sätter ihop ett gruppköp av Meiser accugage pr30bx så sätt upp mig för 2 :)

Tillbaka
Topp