Willier Triestina GTR som första cykel

Sky38

Medlem
Hej är ny inom cykelvärlden och tänkte skaffa mig en racer. Blir denna cykel https://www.facebook.com/groups/1729287580719522/permalink/3442684316046498/ en okej första cykel? Det är en Willier triestina gtr från 2013 . Storleksmässigt är vi lika långa så det borde vara rätt men allt annat hur står det sig , tänkte på växlar , bromsar etc. Har fått rådet att köpa en begagnad cykel tillenbörjan. Ska jag slå till ? Är den värd ?
Eller ska jag hellre köpa denna ny på xxl ?

Senast ändrad:
Jag har en Wilier GTR från 2015, borde vara motsvarade modell. Jag är nöjd med min, stor skillnad från den tråkigare instegshojen jag bytte bort (nåja, den är ju såklart kvar...). Andrahandsvärdet lär dock vara begränsat iom att det är fälgbromsar och att cykeln är tio år gammal. Tror att jag gav 16 k, så 10 k för en så gammal cykel känns i överkant. Sen beror det ju på skicket på drivlina etc också.

Whiten har jag ingen uppfattning om, men är rätt säker på att Wilieren är en mycket roligare cykel. Om den är ett bättre köp beror ju som sagt på.

Jag har en Wilier GTR från 2015, borde vara motsvarade modell. Jag är nöjd med min, stor skillnad från den tråkigare instegshojen jag bytte bort (nåja, den är ju såklart kvar...). Andrahandsvärdet lär dock vara begränsat iom att det är fälgbromsar och att cykeln är tio år gammal. Tror att jag gav 16 k, så 10 k för en så gammal cykel känns i överkant. Sen beror det ju på skicket på drivlina etc också.

Whiten har jag ingen uppfattning om, men är rätt säker på att Wilieren är en mycket roligare cykel. Om den är ett bättre köp beror ju som sagt på.
Okej tack för info . Kan inte så mycket om cyklar så blir rädd att jag inte kan avgöra skicket på de olika komponenterna. Men det hade absolut varit trevligare att cykla med en cykel som du anser vara roligare .

Jag tror också att GTRen är en fin hoj, men du måste gå igenom den noggrant. Om du behöver byta klingor och kassett och kedja så är det ju ett par tusenlappar till i material och verktyg eller verkstadshjälp. Andra grejer som kan strula kostar mer eller mindre att fixa.

Jag tror också att GTRen är en fin hoj, men du måste gå igenom den noggrant. Om du behöver byta klingor och kassett och kedja så är det ju ett par tusenlappar till i material och verktyg eller verkstadshjälp. Andra grejer som kan strula kostar mer eller mindre att fixa.
Hmm just där blir det dåligt. Kan inte så mycket om cyklar men visst det kanske går och se om grejerna är slitna trots att man inte kan cykel

Nej, är du helt ovan vid cyklar är det svårt att se. I så fall får du lite på säljaren eller be om hjälp om du känner någon erfaren.
Om drivlina mm är i bra skick så är det ett helt ok pris, men långt ifrån ett kap.

Nej, är du helt ovan vid cyklar är det svårt att se. I så fall får du lite på säljaren eller be om hjälp om du känner någon erfaren.
Om drivlina mm är i bra skick så är det ett helt ok pris, men långt ifrån ett kap.
Okej tack för hjälpen . Ska se om jag kan få med mig någon.

En schysst hoj, men tio år gammal. Är den bara använd tre säsonger så är den förstås inte ett vrak, men troligen kan det vara dags att byta (delar av) drivlinan. Fråga säljaren om något är bytt. Jakande svar är bra, nekande är dåligt.
Förutom själva drivlinan kan däcken behöva bytas, inte omöjligt att de torkat. Likaså bromsbelägg. Vajrar och höljen kan också behöva bytas lite beroende på hur hojen förvarats. Kanske skulle de olika lagren behöva kontrolleras och smörjas om.

För 5-7,5k hade jag tyckt det där var ett vettigt köp, trots att det kan finnas lite behov av service. (Som en total nybörjare löser på ett par kvällar mha Youtube). Men nu verkar begagnatpriserna dragit iväg, så det känns inte heller som en helt oseriös säljare. Köp den om du får pruta 1,5-2k. Annars köp nytt.

Tillbaka
Topp