The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Har inget att bidra med, än iaf. Men har tänkt köra det som ett sommarprojekt ett sträck med en tupplur utomhus någonstans på vägen. Lär bli drygt, men det är väl avsikten.

Tjena!
Jag tänkte cykla en bit runt Mälaren med start i Västerås.
Planen är att följa denna rutt: https://teamutangranser.se/malaren-runt, Någon som kört hela rundan eller delar av den och har trevliga tips att dela med sig av?

The Gravel tråd
Har inget att bidra med, än iaf. Men har tänkt köra det som ett sommarprojekt ett sträck med en tupplur utomhus någonstans på vägen. Lär bli drygt, men det är väl avsikten.
Najs! Tänkte försöka mig på något liknande, pressa totaltiden men ingen aning om vad som kan vara rimlig tid..
Jag kan sätta en tid som du kan slå i sommar!

The Gravel tråd
Studenter asså. Pressa vad du har! Gubbar som jag ska tänka på hälsan så jag kommer harva på i maklig takt som vanligt. Planen är att göra det i nästa månadsskifte. Inställt vid skitväder (regnrisk) naturligtvis.

Najs! Tänkte försöka mig på något liknande, pressa totaltiden men ingen aning om vad som kan vara rimlig tid..
Jag kan sätta en tid som du kan slå i sommar!

The Gravel tråd
Jag vet inte om det är någon här som är lockad av sådana här arrangemang?
För mig faller det på starttiden, som är någon timme tidigare än jag kan komma iväg. Men den kanske ska ses som ett skämt?

The Gravel tråd
NRD (ny ram dag!) Specialized diverge evo ????
Åkte iväg på Ärtan och kom hem på Admiralen(evon).
IMG_20230602_084145_141.jpg
IMG_20230602_084715_637.jpg
IMG_20230602_112611_520.jpg
IMG_20230602_115518_132.jpg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Körde en riktigt grusig och dammig runda efter Siljan runt. Spanade efter en björnhona med tre ungar, tur att jag slapp se dem. Vägen gick upp och ner som en berg och dalbana.
Blev 43 kilometer på huvudsakligen grus och några bekväma kilometrar på asfalt. Det var mycket uppför och nedför så det uppmättes till 555hm. Mötte två bilar på rundan, de dammade så mycket att jag fick vänta tills dammet lagt sig .
IMG_20230603_135230.jpg
IMG_20230603_131152.jpg
IMG_20230603_131136.jpg

IMG_20230603_135101.jpg

The Gravel tråd
Om två veckor (15, eller 16 juni), vecka före midsommar, planerar jag min nästan 30 mil lång dag i sadeln (Swinoujscie - Lagow Lubuski). Kör sträckan varje år (det blir tredje gång nu). Försöker välja olika vägar varje år, och det blir lite blandat underlag (ca 70% grus-skog - 30% dålig asfalt). Hela lördag vilar vi i Lagow, med bad och öl. På söndag kan vi cykla till Szczecin (ca 18 mil), och sen ta tåg till Swinoujscie.
2 nätter i Polen, tillbaka måndag kl. 6.00 i Ystad
Är det nån som vill ha några km från grannlandet?

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Jag tyckte jag kände igen stigarna ovan! Eftersom det där är hängbron över Cementa i Slite så måste de där cykeln ligger ovan vara typ vid Graute, eller hur?

The Gravel tråd
Iakttagelser från Visby.
Det är knallvarmt och folk går runt i dunjacka.
Ett par cyklister väljer att cykla från GC-vägen till en trottoar och börjar att plinga på folk som går på trottoaren för att de skall flytta på sig.

The Gravel tråd
Installerat färsk italiensk fettuccine! Challenge Getaway Pro TLR 40 mm.

bild1.jpegbild2.jpeg

Inte alls så svåra att installera som ryktet säger. Visst de är tajta, men fick ändå på ena däcket med bara händerna. Det andra tog jag lite hjälp med ett verktyg men hade jag varit tålmodigare hade det gått utan. Däremot är det inte en chans att pumpa upp med en vanlig golvpump, då däcket ligger helt veckat helt platt, man får liksom ingen bra start. Med lufttank (eller kompressor i mitt fall) så var det inga problem förstås.

bild5.jpeg

Jag hade Continental Terra Speed 40 mm innan, helnöjd med de däcken också, men nu när de var utnötta ville jag prova något nytt. Detta däckmönster passar nog mig lite bättre än Terra Speeds, alltså lite grövre mönster men ändå täta nabbar i mitten så det går bra på asfalt.

Däcksidorna brukar mörkna en del med tiden, och då går nog färgerna ihop lite bättre med resten av cykeln, men annars väldigt nöjd med looken. Det är inte många däck som är tillverkade på det här sättet längre, de flesta grusdäck med ljusa sidor är ju "fejk", dvs vanliga vulkade däck som har färgade sidor.

bild3.jpegbild4.jpeg

Pumpade lite lägre tryck än normalt för extra placebo och drog ut på en testtur på grus, rotig stig och asfalt. Som väntat väldigt gott första intryck.

Tillbaka
Topp