Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Nån som ska med och bröta med sin Buskulliga-Bröt-Harttail (tm) (c) (r) på MTBstore ride i kväll då?

Nån som ska med och bröta med sin Buskulliga-Bröt-Harttail (tm) (c) (r) på MTBstore ride i kväll då?
Jag har köpt ett par xc-däck och tänkte testa att köra lite snabbrullat ett tag på HT:n. Kanske till och med drar på mina tajta bibs, men DET FÅR MAN JU INTE SÄGA I DEN HÄR TRÅDEN.

Iväg på jobbkonferens som tur är.

Är detta tråden för VM i överreaktion?
Vafan, får man inte skoja lite utan att folk blir alldeles upprörda. Det är ju en bra låt med en rysligt rolig refräng. Men samtidigt så känner jag allt som oftast ungefär så när jag är här. Men det gör ju inte att det nödvändigtvis blir mindre roligt för det!

Jag siktar för övrigt på guld.

Jag har köpt ett par xc-däck och tänkte testa att köra lite snabbrullat ett tag på HT:n. Kanske till och med drar på mina tajta bibs, men DET FÅR MAN JU INTE SÄGA I DEN HÄR TRÅDEN.

Så länge du bara skall cykla och handla mjölk eller köra ett lvg-pass så ser jag inget upprörande med det! Go for it!

Läste: "lvg på jobbkonferens som tur är." ?

Nu har jag varit ute och brötat.
Det var buskul.
Den får inte plats i cykelställen på jobbet.
Visa bilaga 630706
IMG_20230607_085453.jpg
IMG_20230607_202135.jpg

Fan man blir sugen, typ ett år sen man cyklade på sin chromag nu, och stolpen är såå in helvete fast i ramen. Dyr rost ?

Sista turen var nog när vi hade våran happyrunda i gbg för dom som minns det
2022-08-24
Glädjer mig att du har den kvar. Du får köra en svärdet i stenen, den som kan dra loss sadelstolpen är värdig att köpa Chromagen.

20230608_203046-01.jpeg

Min HT fick komma ut och leka lite efter många veckor i garaget.

Sammanslagen grön och blå grupp med Friluftsfrämjandet, så överdrivet mycket bröt blev det inte, fick smita ut på omvägar när det passade.

Självklart åker kameran fram när man pausar på grusväg, har ännu inte lärt mig fota medans jag cyklar stenkistor.

Jo det finns någon metod med kaustisksoda eller vad det är dom använder, hört det skall vara riktigt söligt och oskön metod. Annars har jag haft diverse rostlösare i redan.

OK. Det finns dock några metoder kvar:

OK. Det finns dock några metoder kvar:

Ja finns massor metoder, alla blir svårare med 210 dropper och inte mycket ytterben att offra tyvärr, lätt å knäcka av skiten men framförallt pallar jag inte, har inte tiden och cyklen får va död ett tag till ?

Hur länge har stolpen suttit "obevakad" för att kunna fastna så?

Inget man vill råka ut för själv. Men tänker att servicebehovet på en dropper ändå borde lösa det?

Inget man vill råka ut för själv. Men tänker att servicebehovet på en dropper ändå borde lösa det?
Om den är oanvänd och obevakad så kanske servicen blir si så där.

Går det så mycket snabbare i stål? Jag har aldrig haft problem så man undrar ju vad som driver det

Om den är oanvänd och obevakad så kanske servicen blir si så där.

Går det så mycket snabbare i stål? Jag har aldrig haft problem så man undrar ju vad som driver det
Det är väl bara i stål som det fastnar på riktigt? Om man inte räknar hojar som står 10 år ute i regnet och så ?

Det är väl bara i stål som det fastnar på riktigt? Om man inte räknar hojar som står 10 år ute i regnet och så ?
Okej, och alu stolpe i stål vilket skulle förklara varför gamla herrcyklar klarar sig (?).
Jag får kanske vidta åtgärder med marinon. Nu är den nedpackad tack och lov utan stolpe.

Nä asså den satt kanske orörd i 4-5 månader max inomhus och varmt, men när jag servat dropper har den alltid redan bitit sig fast lite och krävde kraft för att få ut redan efter kanske 1 månad så det är något med alut i stolpen som verkligen vill gifta sig med stålet. Har även vinterpendlat den en del, så en del salt har nog snabbat på processen

Skall läggas till att jag har lithium-fett i kopiösa mängder varje gång jag haft ut droppern och ibland bara tatt loss den för att fylla på fett men ändock sitter han!

Skall läggas till att jag har lithium-fett i kopiösa mängder varje gång jag haft ut droppern och ibland bara tatt loss den för att fylla på fett men ändock sitter han!

Weird.
Jag gjorde en liten höjdjustering på stigen igår, cykeln har stått oanvänd i en månad och stolpen nog inte lossats sen innan vintern, och allt var löst och fint.

Ja segt är det, plocka dän hela hojjen idag, inget annat sitter fast förutom stolpen, inte ens vevlagret som suttit där sen den byggdes var något annat än smoooth sailing och ingen rost nånstans i hylsan eller rören man kunde kika i. Jag skyller detta på dålig finish på min oneup-stolpe !

Min väldigt smooth stolpe är också en OneUp. Men hade lite billigt Bittema-fett på den innan montering, kanske det du saknar :p

Sen bor jag också i en kommun som minimerar vägsaltet på vintern.

Ja biltema kan fan sina grejer asså ? själv har jag något dyrt och fint motorex lithiumfett för montering, har funkat otroligt bra på tex vevlager men något vajsing blev det med stolpen

Jag har däremot fått märken på "fel stolpe" på min OneUp.

Fattar inte hur. Det ser inte ut som skav från hissande, utan snarare en smäll utifrån.
Och det är bara mitt på

Bilagor

• 20230602_203238-01.jpeg
    20230602_203238-01.jpeg
    753.3 KB · Besök: 73
Tillbaka
Topp