Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Lite farligt att ta hardtailen ibland, en tur som var tänkt att bli 25km grus slutade som nästan 4 mil brötklassig stig ?
IMG_20230611_190954.jpg
IMG_20230611_192323.jpg

Äntligen nåt brötigt på bild!

Till höger altså. Hade kanske inte velat rulla den på HT :p

Våra anekdotiska erfarenheter säger att Sjö&Hav myggspray funkar bäst.

Kanske körbart tänker jag nu. Sonen hade ingen problem med den här trappan, med eller utan fart. Veka stomme i framdäcket hade dock problem.

2023-06-16-20-06-52-322.jpg

Ja, körde den österut, (fegade skrå-roller-featuren) men jag kom inte upp för klättringen just efter och fick pedalen på benet när jag försökte undvika att ramla ner i en stor hög....

Jag minns ingen klättring efter, men kanske fanns det en höfthög häl vi rullade nedför som var svårt att komma uppför, framför nu det är riktigt halt.

Så hem käka lunch . Byta däck och ut på samma runda igen fast några fler varv ????, blev rekon 2.4 bak o 2.6 fram. Visa bilaga 633438Visa bilaga 633439Visa bilaga 633440
varför kör du med det stora däcket fram?

Jag kör med 2,6 bak (maxxis Rekon) och 2,5 fram (maxxis DHF).
Tänkte att stort däck bak ger bättre dämpning och Rekon för hyfsat bra rull och fäste i kurvorna + OK vikt)

Jag säger inte att jag har ”rätt” set-up men att du som cyklar väldigt mycket säkert har en bäst idé om vad som funkar. Själv är jag nöjd men har bara provat den set-uppen.

Tänkte att stort däck bak ger bättre dämpning och Rekon för hyfsat bra rull och fäste i kurvorna + OK vikt)

Jag säger inte att jag har ”rätt” set-up men att du som cyklar väldigt mycket säkert har en bäst idé om vad som funkar. Själv är jag nöjd men har bara provat den set-uppen.
Resonerar på samma sätt för ht, fetare bak och eventuellt en insert där så blir det bekvämare

Jo men det är väl just det att ett fetare däck ger också bättre grepp, så om jag kör rekon 2.6 bak så får jag tex köra mitt forekaster 2.6 fram eller något grövre mönster (vilket jag inte vill för rullet) sen är jag rätt "smutt" oftast ? så inte sett behov av större bakdäck än 2.4. ev kommer jag slänga på mitt forekaster 2.4 fram ihop med rekon 2.4 bak. Jag har lite val ink inlägg men väljer sällan det då vårt högsta topp här runt är väl kanske 80-90meter.
IMG_20230620_115347_647.jpg

Det verkar rimligt att köra bredare däcket bak. På min helstel kör jag, såklart, bredare däcket fram. På sommaren kör jag 2,4" både fram och bak på min stig-HT. Men då tar båda cyklar max 29x2,4" bak. Är nyfiken på att köra bredare bak.

Sonens cykel har faktiskt utrymme till 2,6" bak, men 2,4" räcker väl för en 10-åriga. Kom nu på att han också skulle kunna köra 2,2" fram. Det skulle spara mer än 100 gram vikt på viktigaste stället. Men 2,2* känns mesigt till bröt cykling ...

Sen har jag kört tex mullet setup och då jag har det för "bröttigare" cykling så kör jag då oftast 2.5-2.6 bak och 2.4-2.5 fram men skillnaden är så liten på en 2.4 o 2.6 så det blir vad det blir för däck kombo ????

Ja, lyft på röven och ryck i styret <valfritt skällsord>

Det är väl ganska vanligt att man vill att det släpper bak innan fram. Det gör så ont att bryta revbenen. Släpper det bak så klickar man ju bara snabbt ut spd och parerar?

Varför är det rimligt med stora däcket bak?

Är man ute efter nån slags dämpning bak så finns det ju andra cyklar för det ändamålet :p

Så kan man också tänka :)

Stora däck bak är dock bra för att man kan får mer grepp genom större kontaktytan av både bredden av däcket och lägre tryck. Största problem jag har på min stig-HT är grepp på röttiga klättringar det bakhjulet studsar runt när man kör uppför med högre hastighet.

Haha nej det är det nog inte, kommer nog aldrig köra bröt däck igen då det rullar så segt även i stöket ? fort ska det gå!

Har ju av nån anledning ett Assegai DH fram och ett DHR2 DD bak.

Polarn som inte har cyklat på 2 år, och gått upp 10kg (ökat med ca 15% kroppsvikt) trampad ifrån mig på platten.
Han har några Specialized hockeypucks-däck på sin. Kör i från mig nedåt också (men han kom ju 6-7 i ESS nått år också).

Ska ta och köpa mig ett Forekaster DC däck.
Och kanske ett Ikon och en korv.

Har ju av nån anledning ett Assegai DH fram och ett DHR2 DD bak.

Polarn som inte har cyklat på 2 år, och gått upp 10kg (ökat med ca 15% kroppsvikt) trampad ifrån mig på platten.
Han har några Specialized hockeypucks-däck på sin. Kör i från mig nedåt också (men han kom ju 6-7 i ESS nått år också).

Ska ta och köpa mig ett Forekaster DC däck.
Och kanske ett Ikon och en korv.
Eller träna för att komma 6-7 i ESS? :P

Så kan man också tänka :)

Stora däck bak är dock bra för att man kan får mer grepp genom större kontaktytan av både bredden av däcket och lägre tryck. Största problem jag har på min stig-HT är grepp på röttiga klättringar det bakhjulet studsar runt när man kör uppför med högre hastighet.
Justja, jag hade glömt att det finns folk som bryr sig om hur cykel beter sig uppåt :p

Nu cyklar jag mest ensam eller med barn men de få gånger jag cyklat med sällskap så har jag varit mest lyckosam sittande ned med 3x på lilla klingan vevande på hög kadens. Vad jag uppfattar som old school.

Barnen ställer sig gärna upp och får problem att växla ned när det inte går längre. Jag vet inte om man ska försöka lära dem cykla som jag (rätt) eller rekommendera tunga marklyft? Eller båda

har lite ord att äta upp känner jag.
bakfälgen (rejält) bucklad efter 1 dag i flottsbro ?
Ojdå ?

Försöker gräva i vilka motsvarande fälgar som sitter i ett par H1900, verkar inte vara klena modellen direkt.

Men å andra sidan, HT i Flottsbro var det som fick mig att köpa min första insert :p

Hur många gånger körde du slutet på Freeridespåret som går in i Endurospåret? ?

Ojdå ?

Försöker gräva i vilka motsvarande fälgar som sitter i ett par H1900, verkar inte vara klena modellen direkt.

Men å andra sidan, HT i Flottsbro var det som fick mig att köpa min första insert :p

Hur många gånger körde du slutet på Freeridespåret som går in i Endurospåret? ?
kanonen tog jag ju bara två gånger, men gissar nog att det hände på grävet, kände en riktigt hård stöt från ingenstans på mittenpartiet

Tillbaka
Topp