Unmapping Sweden 2023

Unmapping Sweden 2023
Angående cykeln på Vy-tåg. Jag har bokat plats i sovvagn (inte privat) och blir nu lite fundersam. Vad tror ni om möjligheten att 2 cyklister delar på en sovvagn? Tänker att man då kanske har lite överseende med att hela golvytan upptas av 2 cykelkollin vilket andra resenärer kanske inte har. Osäker på om såna önskemål går att få igenom hos Vy.
Hur som helst. Jag bor i vagn 11 plats 34 på tåg 94 från Stockholm som avgår lördag kväll 24/6.
Att dela på en hel sovvagn på två cyklister kan nog bli dyrt... ?

Vi är två deltagare som gjort just så, bokat en privat kupé att dela på. Räknar kallt med att det inte blir några problem. Samma tåg lördag kväll, vagn 12.

Unmapping Sweden 2023
Rapport från min korta intervju av en tågvärd på mitt VY-tåg förra veckan: på min fråga huruvida jag skulle fått kliva på tåget med en cykelväska (mina tre säckar varav två i sovvagnens gång var det ingen som sa något om) svarade han "cykeln måste vara demonterad". Jag sa då att cykeln är demonterad i väskan. Tågvärden: "Då behövs ingen kupé." Vidare: "De (kundtjänsten) säger så mycket."

Som jag skrev tidigare; trots ett stramt regelverk finns en pragmatisk verklighet.

Unmapping Sweden 2023
Rapport från min korta intervju av en tågvärd på mitt VY-tåg förra veckan: på min fråga huruvida jag skulle fått kliva på tåget med en cykelväska (mina tre säckar varav två i sovvagnens gång var det ingen som sa något om) svarade han "cykeln måste vara demonterad". Jag sa då att cykeln är demonterad i väskan. Tågvärden: "Då behövs ingen kupé." Vidare: "De (kundtjänsten) säger så mycket."

Som jag skrev tidigare; trots ett stramt regelverk finns en pragmatisk verklighet.
Oavsett är det ju inget man kan lita på. Utan stöd i regelverket är man ju helt utlämnad till tågvärdens pragmatism och humör.
Men visst, oftast går det nog bra. Men det hjälper ju inte i skarpt läge den gången det inte gör det. Då står man där.

Unmapping Sweden 2023
Oavsett är det ju inget man kan lita på. Utan stöd i regelverket är man ju helt utlämnad till tågvärdens pragmatism och humör.
Men visst, oftast går det nog bra. Men det hjälper ju inte i skarpt läge den gången det inte gör det. Då står man där.
Det är förstås en befogad känsla av osäkerhet.

VY:s formulering är

"Av säkerhetsskäl får den nedpackade cykeln inte förvaras i korridoren och därför behöver du boka egen sovkupé när du reser med cykel."

Det är lätt att parera det resonemanget med tanke på hur vagnarna är uppbyggda. Om man ska sitta hela den korta eller långa sträckan finns ett hyfsat stort bagageutrymme i ena änden av sittvagnen. Självklart ställer man inte en cykelväska i gången, det har nog ingen som har varit ombord ett tåg tänkt sig. Väldigt få ställer ens en resväska i gången.

I restaurangvagnen finns utrymme för fyra, fem väskor på längden utmed disken fram till kassan. Med väskan där blir gången inte smalare än den är i sovvagnarna.

I sovvagnarna finns paradoxalt bättre förvaringsutrymme än i sittvagnarna. De har ett utrymme med lucka där en mjuk väska går att ställa in och helt döljas och då har man inte ens fyllt det. Hela tågsetet har minst fyra sovvagnar.

Förutom det utrymmet finns ett annat som när jag reste förra veckan blev långt ifrån fyllt trots nästan full beläggning.

Tänker man sig en situation där man ändå har oturen att utsättas för en tågvärd som inte borde ha det jobbet finns i alla fall argument som borde kunna bita. Går inte det heller, då j-r har man otur.

Unmapping Sweden 2023
Jag kör också 2350 km, den tuffare variant. Så peppade! Vilken utrustning tänker ni använda? Själv tänker jag använda nedan:
9aed4fb7-47a5-4e32-a6f5-4cffb9171f92-jpeg.600065
Snyggt bygge, passar perfekt som omslagsbild för race across the globe eller nåt sånt :) Men klarar du dig med en enda vattenflaska, som dessutom sitter på det smutsigaste stället?

Unmapping Sweden 2023
Hej!
En fundering: När man laddar upp GPX-filen i Strava ser man att den markerade rutten inte följer några vägar utan tar kortaste/"fågelvägen" mellan kurvor och korsningar. Kommer inte detta skapa problem när man navigerar, dvs att programmet "tappar bort sig" i och med att man befinner sig på rätt väg men rutten är ritad i terrängen en bit ifrån vägen?
Hoppas ni förstår vad jag menar.

Unmapping Sweden 2023
Absolut, det är en viktig del av det hela. Det kommer att finns en ingång från vår hemsida när drar ihop sig och man kan även besöka Follow My Challenge då.
Jag läste din fråga lite för snabbt och antog att du ställde den vanliga frågan om man kan följa loppet på nätet. Svaret är detsamma ?. Det dröjer alltså ett tag till innan rutterna (den längre från Kiruna, den kortare från Kiruna samt 35-milaren från Hestra) blir synliga.

Unmapping Sweden 2023
Lite enklare nu. Lämna in väskan hos t ex PostNords ombud i Kiruna och adressera till Mick på vandrarhemmet i Smygehuk så tar han emot den vid dörren och förvarar den tills du är framme! 3-5 kg 300 kr.
Jag som aldrig skickar saker har tittat runt hos postnord för maxmått och liknande. Vilken tjänst är det du tänker på för att skicka som privatperson till dörr och inte till ombud?

Postpaket inrikes levereras till ombud vad jag förstår, och det enda andra alternativ jag får är XL-boxen som jag inte vet om jag kan vika ihop väskan så den får plats i lådan. Missar jag något alternativ?

Unmapping Sweden 2023
Det blev visst inte ett komplett svar när jag ringde PostNords kundtjänst förut. Jag pratade med personal på ett företagscenter igår och tack vare deras svar kommer det att lösa sig. (Jmfr VY) Med en kompromiss som ni som skickar inte kommer att besväras av. Jag måste stämma av med vandrarhemmet innan jag kan berätta exakt hur du ska göra.

Unmapping Sweden 2023
Snyggt bygge, passar perfekt som omslagsbild för race across the globe eller nåt sånt :) Men klarar du dig med en enda vattenflaska, som dessutom sitter på det smutsigaste stället?
Jag har en 1.5 liter bladder i ramväskan. 1l fläskan är extra och jag drycker aldrig direkt ur det. Beroende på resan har jag också några platypus påsar med mig. Cykeln i bilden kan bara 8l vatten.

Förresten, tar ni vatten filter med er? Eller tror ni det kommer finnas tillräckliga många platser att fylla på med vatten?

Unmapping Sweden 2023
Det blev visst inte ett komplett svar när jag ringde PostNords kundtjänst förut. Jag pratade med personal på ett företagscenter igår och tack vare deras svar kommer det att lösa sig. (Jmfr VY) Med en kompromiss som ni som skickar inte kommer att besväras av. Jag måste stämma av med vandrarhemmet innan jag kan berätta exakt hur du ska göra.
Vad är addressen till vandrarhemmet? Skulle du kunna förtydliga lite mer hur det här kommer att gå till? Lite osäker hur jag kommer skicka min evoc cykelväska till smygehuk. Det har mätningar: 53 x 36 x 138 cm https://www.evocsports.com/BIKE-BAG/100411131 och väger typ 8 kg plus de verktyg som jag kommer behöva för att montera cykeln. Hur kommer ni ändra lösa det här?

Unmapping Sweden 2023
Vad är addressen till vandrarhemmet? Skulle du kunna förtydliga lite mer hur det här kommer att gå till? Lite osäker hur jag kommer skicka min evoc cykelväska till smygehuk. Det har mätningar: 53 x 36 x 138 cm https://www.evocsports.com/BIKE-BAG/100411131 och väger typ 8 kg plus de verktyg som jag kommer behöva för att montera cykeln. Hur kommer ni ändra lösa det här?
Adressen fanns med i ett av mailen från Peter, det med preliminära rutterna tror jag. Vet att jag sett den.

Jag har en sådan här som jag helt enkelt stoppar i det lilla jag inte ska ha med på cykeln (civilbyxor å tröja typ), viker ihop och stoppar i en sopsäck till ett lagom paket. Bör hamna väl under 5kg. Men den är såklart lättare att vika och lägre vikt än din.

Noterade att om man valde tillägget utkörning kunde man inte samtidigt välja extra längd på paketet (max 150 istf max 120).

Unmapping Sweden 2023
Adressen fanns med i ett av mailen från Peter, det med preliminära rutterna tror jag. Vet att jag sett den.

Jag har en sådan här som jag helt enkelt stoppar i det lilla jag inte ska ha med på cykeln (civilbyxor å tröja typ), viker ihop och stoppar i en sopsäck till ett lagom paket. Bör hamna väl under 5kg. Men den är såklart lättare att vika och lägre vikt än din.

Noterade att om man valde tillägget utkörning kunde man inte samtidigt välja extra längd på paketet (max 150 istf max 120).
Tack! Jag kollade nu och för min del verkar det vara möjligt att boka utkörningen och extra längd. Har jag missade något?

Bilagor

• IMG_1200.png
    IMG_1200.png
    79.8 KB · Besök: 64
Unmapping Sweden 2023
Jag mejlade ny information för en stund sedan!

Unmapping Sweden 2023
Jag har en 1.5 liter bladder i ramväskan. 1l fläskan är extra och jag drycker aldrig direkt ur det. Beroende på resan har jag också några platypus påsar med mig. Cykeln i bilden kan bara 8l vatten.

Förresten, tar ni vatten filter med er? Eller tror ni det kommer finnas tillräckliga många platser att fylla på med vatten?
Det finns många vattendrag med rent vatten; åar, bäckar och älvar de första 70-80-milen. Märkbart generellt fler hus att knacka på hos för vatten blir det från Rättvik, ca 1500 km. Cykling på natten den södra delen innebär sämre tillgång till vatten, även med filter, men då är det inte lika varmt.

Unmapping Sweden 2023
Absolut, det är en viktig del av det hela. Det kommer att finns en ingång från vår hemsida när drar ihop sig och man kan även besöka Follow My Challenge då.
Hej Peter! Antar att ni är fullt upptagna med att fira midsommar men var bara lite nyfiken på att veta när ni tror att hemisdan kommer uppdateras med länk till "Follow My Challenge"? Är många nyfikna släktingar och bekanta som ser fram emot att följa vårt äventyr och frågar mig hur dom kan göra det! ?

Unmapping Sweden 2023
Hej Peter! Antar att ni är fullt upptagna med att fira midsommar men var bara lite nyfiken på att veta när ni tror att hemisdan kommer uppdateras med länk till "Follow My Challenge"? Är många nyfikna släktingar och bekanta som ser fram emot att följa vårt äventyr och frågar mig hur dom kan göra det! ?
Hej, midsommar får vänta en stund....jag fick länkarna som gör det möjligt att bädda in FMC snyggt för en timme sedan. Gabriel som är den som vet hur man gör, fixar det senast tidigt måndag kväll. Jag siktar på att höra av mig här när det är klart men ta en titt då och då fr o m söndag, man vet aldrig.

Unmapping Sweden 2023
Hej, vi är två från Stockholm som tänkte starta i Hestra. Vår plan var att köra bil till Hestra men har inte tillgång till bil som det ser ut nu. Är det så att någon kommer köra en stor bil med plats i?

Unmapping Sweden 2023
Om inte bör du kunna hänvisa hit och loppet lär gå att hitta på startsidan i samband med samma dag gissar jag i vanlig ordning :)
https://dotwatcher.cc/events

Unmapping Sweden 2023
Nu hittar man kartan på unmapping.cc

Är det så att kartan ser ut som ett smalt fält till vänster på sidan behöver man tömma sin webläsare på kakor eller ladda om sidan hårt. (cmd+shift+r) på mac eller (ctrl+shift+r) på pc, gissar jag.

Det funkar iaf på desktop. Fixar mobil imorgon bitti! Nu ska mobil funka också.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp