Jag är väldigt intresserad, för att inte säga fascinerad, av jämförelser mellan gamla och nya cyklar när det gäller prestanda, fart o s v.
Detta kommer sig givetvis av att jag själv bara har äldre stålramar i olika konfigurationer. Jag tycker att de är mycket vackrare än nya, och har inte heller tillräckligt med pengar för att köpa en riktigt bra, modern cykel. Nya högprestandacyklar är en produkt riktad till en ekonomiskt stark medel- och övre medelklass (alltså de flesta som hänger på Happy) och de klasserna tillhör inte jag.
Jag har ju testat nya hojar, men aldrig ägt någon. Jag undrar ofta hur mycket snabbare/starkare/mer uthållig jag hade varit på en modern kolfibercykel än på en av mina egna. Jag har landat i att det troligen inte hade gjort någon större skillnad. I dag kan du köpa en 30 år gammal Tour de France- och Giro de Italia-cykel för en spottstyver och jag vågar påstå att knappt någon på Happyride har kapaciteten att köra så hårt att skillnaderna i rammaterial blir avgörande.
Många snackar om bromsarna, men det som jag tycker är den absolut största skillnaden mellan nya och äldre hojar är växelsystemen. Jag har brifters på flera av mina cyklar och diskrepansen mellan dessa och klassiska ramreglage är enorm. Det är inte så mycket friktion kontra indexering som det faktum att du måste sitta ned vid växlingar och att du alltid måste böja dig ned. Det gör att åtminstone jag växlar mycket mer sällan och därför får en mer ojämn och varierad kadens. Det är helt enkelt ett sämre system, krångligare och mer svårjobbat. Farten blir lidande. Men: jag upplever samtidigt att jag får bättre träning då jag tvingas ta i mer, och jag har blivit bättre på att tolka vägen, ha framförhållning och planera mina växlingar. Så jag skulle vilja påstå att ramreglagen redan gjort mig till en lite bättre cyklist både tekniskt och fysiskt.
Antalet växlar, däremot, spelar verkligen en superliten roll i sammanhanget. Med någorlunda tätstegad kassett behöver jag inte fler än max 2x8.
Vet inte riktigt vad jag vill säga med det här inlägget, men roligt att skriva av sig lite. ?