[OT] Är det några här som kör MC? / Visa din MC

Ett par bilder från en tripp jag gjorde för ett par år sedan. Den översta är från Grossglockner och den andra från norra Italien, strax söder om Passo del Gavia. Hojen fick flytta på sig till fördel för de otroliga vyerna.

KTM Grossglockner.jpg

KTM Ponte di Legno.jpg

Cyklingen fick mig att ställa undan min mc, en BMW R80G/S -81. Jag har fortfarande kvar den men den har med tiden blivit ett kultobjekt som folk skriver eller ringer o frågar om de får köpa den. Priset har gått upp 4-500 % sedan jag köpte den.

Cyklingen fick mig att ställa undan min mc, en BMW R80G/S -81. Jag har fortfarande kvar den men den har med tiden blivit ett kultobjekt som folk skriver eller ringer o frågar om de får köpa den. Priset har gått upp 4-500 % sedan jag köpte den.

Underbart. Från den tiden det fanns nåt läsvärt i hojblaskorna. Nu är det ju bara google translate-översatt dynga.
Säg till när det är dags att sälja. ;)

Fick ett återfall på vägen efter många år med bara en endurostånka, slog till på en Svartpilen (numer konverterad till "Rödpilen") med den sluga baktanken att den vore fin för dottern att övningsköra på.

Visa bilaga 634556

Sen var jag iväg för att köpa ett par nya mc-dojor, men när de startade Indianen fanns ingen återvändo...

Visa bilaga 634555

Den motorn är det härligaste/hemskaste jag varit med om!
Nästan som för jobbarpolaren som tog kort förra året, och som fick mig att ta tag i mitt kort till slut, han var in till handlaren för att köpa en komfortsadel till sin kawa Z650 som han köpte ny för att köra upp på då han gick ont i kroppen av den, blev ingen ny sadel utan han gick därifrån med en Indian 1200:a istället. Hade velat höra hans förklaring och diskussionen med frun när han kom hem...

Nästan som för jobbarpolaren som tog kort förra året, och som fick mig att ta tag i mitt kort till slut, han var in till handlaren för att köpa en komfortsadel till sin kawa Z650 som han köpte ny för att köra upp på då han gick ont i kroppen av den, blev ingen ny sadel utan han gick därifrån med en Indian 1200:a istället. Hade velat höra hans förklaring och diskussionen med frun när han kom hem...
Hade också lite problem med argumentationen hemma, ljudet verkade inte väga lika tungt i frugans prioriteringar av hushållsbudgeten, kooonstigt...

Jag antar att ingen i denna tråd har för vana att bryta fartgränserna när ni är ute och kör? Blev idag omkörd av MC i ca 150 på en rätt smal men rak 70 väg utan vägren när jag var ute och tränade. Han korsade aldrig mittlinjen, och framfarten såg inte överdrivet välkontrollerad ut. Det är svårt att rekommendera lvg cykling till andra, när verkligheten ser ut så här. Jag var glad att inte dottern följde med på turen.

Tog mitt körkort när jobbet hade stängt under coronapandemin. Körde upp på en cb650r, jäklar vad det var drag i den.

Har en f650gs, men ska nog säljas för något lättare. Vill prova en Honda 300 rally. Hoppas sadeln inte är allt för hård...

Kör ingen motorväg eller längre turer. Mest runt i stan på skoj.
PXL_20201120_152242801~2.jpg

För några år sedan var jag in till Italia Bike Center i Arboga för att kolla på hoj åt brorsan, då han precis tagit sitt körkort för MC. Plötsligt hör jag mig själv säga "jag tar den", och innan jag riktigt förstår vad som hänt har jag köpt en Ducati Monster. Det var inte alls vad jag hade planerat för den säsongen.

Jag antar att ingen i denna tråd har för vana att bryta fartgränserna när ni är ute och kör? Blev idag omkörd av MC i ca 150 på en rätt smal men rak 70 väg utan vägren när jag var ute och tränade. Han korsade aldrig mittlinjen, och framfarten såg inte överdrivet välkontrollerad ut. Det är svårt att rekommendera lvg cykling till andra, när verkligheten ser ut så här. Jag var glad att inte dottern följde med på turen.
Dessvärre finns det idioter överallt, men jag vill ändå tro att de flesta av oss är rätt skötsamma. Det är nog som i alla andra grupperingar; att det är några få som drar till sig negativ uppmärksamhet åt hela kollektivet.

Ptja, det är väl ungefär som folk på cykel som kör mot rött för de tycker inte att det är någon risk. Andra har en annan uppfattning. Personligen har jag inte haft någon näradödenupplevelse med folk som kör mc när jag cyklar, har fått en pickis ena backspegel på axeln en gång och blivt påkörd av en taxi.

Det skiljer en faktor tio mellan antalet motorcyklar och bilar (trehundra tusen mot nästan fem miljoner) och en försvinnande minoritet av motorcyklarna går i yrkestrafik vilket gör att persokilometrarna är ännu längre ifrån varandra.

Så även om motorcyklister skulle vara mer risktagande och farligare så skulle anekdotiskt bevisning visa på annat.

Med tanke på vilka hojar som visas i den här tråden så tänker jag att det är många som bryter mot hastighetsbestämmelserna. En CBR kommer väl inte ens in i effekt förrän vid 7000 varv eller så, jag misstänker att din VTR är likadan?

Vet inte om det är mig du menar men jag gissar det. Nu tror jag att jag utsatts en del för motorcykel med tanke på att Fredrikshof hade träningar på slingerbulten (väg 257) på onsdagar samtidigt som södra shtlm hade hojkörning där.

Det är korrekt att min VFR rampar upp effekten runt 7000 varv och att den antagligen gör 100 på ettan men jag kör å andra sidan inte 30 på cykel på den delen av Götgatsbacken där det är gåfartsområde (de gånger jag cyklar där) så det GÅR faktiskt att inte utnyttja möjligt uttag bara för att man KAN ;)

Ska man köra som en idiot gör man det när ingen ser/drabbas. Det är ett ganska enkelt koncept.

hoj2.jpg

Min senaste, en BMW F850 GSA. Pendlingshoj 13 mil om dagen varje dag det inte är halt, långresehoj på sommaren. Uthämtad november -19, passerade just 7000 mil. I garaget står en lite lekfullare hoj som mest samlar damm och en 125:a som sonen lånar just nu.

Angående kassa mc-förare, det finns idioter av alla sorter. Tyvärr kan de på mc göra stor skada, både för omgivningen och för kollektivet. Och så brukar de märkas väldigt tydligt :rolleyes: :cautious: :poop:

Honda Cb 125a twin är den enda ”motorcykel” jag ägt , lackad t ” goldwingfärg( guld) ” eftersom jag och brorsan spillde bromsvätska på tank och framskärm?
IMG_0819.jpeg

(Inte våran men en likadan)
Vår var sliten och kolvarna brann det hål i när vi bytte till ”vassare” tändstift ?
Tur att man släppte förbränningsmotorerna å gick över till cykelmek ?

Senast ändrad:
Grattis! Kanske den busigaste hojen som finns just nu, min favorit på Gillinge i våras efter att ha kört 16 olika hojar. Och snygg!
Tack! Jag känner mig lyckligt lottad! Håller med, har provat runt lite, och Indianen står sig bra. Och motorn och körställningen gör att en gubbe kan ha kul även i farter långt under vansinnesfort.

Tack! Jag känner mig lyckligt lottad! Håller med, har provat runt lite, och Indianen står sig bra. Och motorn och körställningen gör att en gubbe kan ha kul även i farter långt under vansinnesfort.
Kändes mycket mindre och smidigare än jag hade förväntat. Och motorn var lika underbar som en stor ducce-twin fast utan det ohanterliga på låga varv. Superhoj :)

Har tittat på hojen men tankstorleken verkar lite liten. Några problem med den?

Kändes mycket mindre och smidigare än jag hade förväntat. Och motorn var lika underbar som en stor ducce-twin fast utan det ohanterliga på låga varv. Superhoj :)

Precis, riktigt smidig när man är på rull, och både tjockt bottendrag och härligt varvvillig, mmm!

Har tittat på hojen men tankstorleken verkar lite liten. Några problem med den?

Nja, det hade ju inte skadat med lite större kapacitet, men jag nöjesåker mest 10-15 mil och då räcker det bra. Lite irriterande att det tar ordentligt med tid att fylla den, det är en trång snabel från tanklocket bak till tanken, så man får fylla lååångsamt för att undvika bakslag.

Hur var rubriken på tråden nu igen?

Det skiljer en faktor tio mellan antalet motorcyklar och bilar (trehundra tusen mot nästan fem miljoner) och en försvinnande minoritet av motorcyklarna går i yrkestrafik vilket gör att persokilometrarna är ännu längre ifrån varandra.

Så även om motorcyklister skulle vara mer risktagande och farligare så skulle anekdotiskt bevisning visa på annat.

Med tanke på vilka hojar som visas i den här tråden så tänker jag att det är många som bryter mot hastighetsbestämmelserna. En CBR kommer väl inte ens in i effekt förrän vid 7000 varv eller så, jag misstänker att din VTR är likadan?
Tråden handlar väl inte om fortkörning?

Visa bilaga 634763
Min senaste, en BMW F850 GSA. Pendlingshoj 13 mil om dagen varje dag det inte är halt, långresehoj på sommaren. Uthämtad november -19, passerade just 7000 mil. I garaget står en lite lekfullare hoj som mest samlar damm och en 125:a som sonen lånar just nu.

Angående kassa mc-förare, det finns idioter av alla sorter. Tyvärr kan de på mc göra stor skada, både för omgivningen och för kollektivet. Och så brukar de märkas väldigt tydligt :rolleyes: :cautious: :poop:
Väldigt trevlig hoj, grym pendlare. Och ser väldigt tuff ut!

Jag var ute och gick en dag på en kombinerad gång och cykelbana. Plötsligt kom en cyklist och trampa förbi i en hiskelig fart. Utan att "plinga"
Obehagligt.

På en sträcka i närheten är det 30km/h som gäller.
På Strava är det flera som maxat kring 50.
Utanför en förskola är det oxså.

Flertalet gånger har jag blivit omkörd av bilar fast jag hållt i laglig hastighet.

Jag har även sett gångare bryta mot lagen.?

Lastbilar har legat väldigt nära bakom mig på 80 väg och kört om på diverse ställen.

Jag har cyklat i naturreservat där cykling är förbjuden. ?

Så här kan dom flesta av oss hålla på i evighet.
Det finns alltid nån..........

Jag var ute och gick en dag på en kombinerad gång och cykelbana. Plötsligt kom en cyklist och trampa förbi i en hiskelig fart. Utan att "plinga"
Obehagligt.

På en sträcka i närheten är det 30km/h som gäller.
På Strava är det flera som maxat kring 50.
Utanför en förskola är det oxså.

Flertalet gånger har jag blivit omkörd av bilar fast jag hållt i laglig hastighet.

Jag har även sett gångare bryta mot lagen.?

Lastbilar har legat väldigt nära bakom mig på 80 väg och kört om på diverse ställen.

Jag har cyklat i naturreservat där cykling är förbjuden. ?

Så här kan dom flesta av oss hålla på i evighet.
Det finns alltid nån..........
När jag åkte till köpcentret nu låg en Porche GT3 i 90 i vänsterfil själv.
Jävla buse?

Precis, riktigt smidig när man är på rull, och både tjockt bottendrag och härligt varvvillig, mmm!

Nja, det hade ju inte skadat med lite större kapacitet, men jag nöjesåker mest 10-15 mil och då räcker det bra. Lite irriterande att det tar ordentligt med tid att fylla den, det är en trång snabel från tanklocket bak till tanken, så man får fylla lååångsamt för att undvika bakslag.
Lite liten volym om man vill åka söderut för att gasa runt på krokiga bergsvägar.

Lite liten volym om man vill åka söderut för att gasa runt på krokiga bergsvägar.
Onekligen. Men det är ju inge touringmaskin hur som helst, jag kroknar efter några få mil motorväg, pga vind, ljud, vibrationer, träsmak, tålamod... Men att ta tåget ner och hyra en vid alpernas fot, det vore nåt det!

Ett par bilder från en tripp jag gjorde för ett par år sedan. Den översta är från Grossglockner och den andra från norra Italien, strax söder om Passo del Gavia. Hojen fick flytta på sig till fördel för de otroliga vyerna.

Visa bilaga 634560
Visa bilaga 634561

Jag har gjort tvärtom. Åkte hoj tidigare, men cyklar numera i Alperna.

Fick ett återfall på vägen efter många år med bara en endurostånka, slog till på en Svartpilen (numer konverterad till "Rödpilen") med den sluga baktanken att den vore fin för dottern att övningsköra på.

Visa bilaga 634556

Sen var jag iväg för att köpa ett par nya mc-dojor, men när de startade Indianen fanns ingen återvändo...

Visa bilaga 634555

Den motorn är det härligaste/hemskaste jag varit med om!

Den där 401 husqvarna är faktiskt något av det roligaste jag kört. Och då har jag bara haft snabba (relativt) hojar innan. Att gå från 1100cc V-twin 145hk till den där 45hk hojen var skitkul upp till 70km/h på småvägar. Mycket bra om man vill behålla lappen!

De fixade lite bättre stötdämpare på någon senare modell såg jag också.
Priset på dessa blir ju löjligt lågt ibland och jag såg de tidiga modellerna med 0km på klockan för under 50kkr, då kan man nästan köpa en bara som pynt.

Grymt fin maskin! Om de gjort den i 650cc med 70hk hade jag nog köpt den direkt =)

Många fina hojar i tråden.
Hjärtat har alltid slagit ett extra slag för Aprilia, Ducati och Buell..

Karriären på motoriserade 2-hjulingar har varit annorlunda.
FZ06 var startskottet. Efter ett par år på hoj tyckte jag det var dags för lappen också.
Screen Shot 2023-06-28 at 01.46.43.png
Så blev det en 1125 CR

Screen Shot 2023-06-28 at 01.45.00.png

Men efter att den stått nästan två år på verkstaden efter att verkstaden sabbat den (verkstaden överfyllde olja i Buellen, på grund av dubbla oljepluggar) så fick jag kört en MT03 som backup. Efter det så gick jag över på yamahacenter (rakt över gatan) och köpte en flånka ny MT09 när jag tröttnat på harleyförhandlaren.

MT03.png

mt09ny2014.JPG

Och efter att Yamahas märkesverkstad sabbat den första MT09an fick jag en ny igen:

MT09 MC I BILEN.JPG

Tre gånger har jag fått en MC förstörd av verkstaden. Alla tre gånger märkesverkstad...
Yamaha om man vill köra, Buell om hjärtat skall slå.

MT09an är kanske inte direkt något potenshöjande medel, men den startar alltid och tar sig upp till fartspärren på bara några sekunder. Nog snabb för att kunna få gratis kost och logi om man bor i Norge. Win-win.

Bilagor

• Screen Shot 2023-06-28 at 01.47.21.png
    Screen Shot 2023-06-28 at 01.47.21.png
    311.5 KB · Besök: 52
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp