Manurhin2
Aktiv medlem
[OT] Är det några här som kör MC? / Visa din MC
Verkar strypt?Ok, en kamrat har nyligen fått igenom sin hoj, med 266 turbo hästar.?
Den var väldigt lik din.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Verkar strypt?Ok, en kamrat har nyligen fått igenom sin hoj, med 266 turbo hästar.?
Den var väldigt lik din.
Den är verkligen riktigt underhållande, man får onekligen jobba lite mer än på en vassare maskin, men det är ju halva nöjet och det går som sagt aldrig fort på riktigt.Den där 401 husqvarna är faktiskt något av det roligaste jag kört. Och då har jag bara haft snabba (relativt) hojar innan. Att gå från 1100cc V-twin 145hk till den där 45hk hojen var skitkul upp till 70km/h på småvägar. Mycket bra om man vill behålla lappen!
De fixade lite bättre stötdämpare på någon senare modell såg jag också.
Priset på dessa blir ju löjligt lågt ibland och jag såg de tidiga modellerna med 0km på klockan för under 50kkr, då kan man nästan köpa en bara som pynt.
Grymt fin maskin! Om de gjort den i 650cc med 70hk hade jag nog köpt den direkt =)
Den är verkligen riktigt underhållande, man får onekligen jobba lite mer än på en vassare maskin, men det är ju halva nöjet och det går som sagt aldrig fort på riktigt.
Det finns ju en 701, det är bara att slå till! Borde kunna leverera punchen som saknas i den lille ibland, men ändå vara precis lika smidig. Har tyvärr inte provat nån, och de har slutat göra den sedan ett par år, men om det dyker upp en bra begad kommer jag ha svårt att låta bli...
På vilket sätt skiljer sig 701 menar du? Utveckla gärna! Den väger väl inte mycket mer, och motorn borde kunna leverera en bra knuff? Är det ingen vidare karaktär på 690-spisen? Hanteringen trögare? Har som sagt inte testat, bara tagit för givet att den var i princip lika smidig men med bättre klipp. Bra att veta om så inte är fallet!701an är tyvärr inte alls samma maskin..
Jag kikade ett tag på om man kunde lyfta över en annan KTM motor till 401 chassiet men fick aldrig något svar på det.
Jag tror det blev något knas, halva meningen verkar ha försvunnit.Nu har jag ju inte testat så många olika hojar, men
Jag antar att du aldrig kör i tvåpar på landsväg och alltid använder cykelbana, det är alltid en massa jävla cyklister i vägen när jag skall köra i 150...Jag antar att ingen i denna tråd har för vana att bryta fartgränserna när ni är ute och kör? Blev idag omkörd av MC i ca 150 på en rätt smal men rak 70 väg utan vägren när jag var ute och tränade. Han korsade aldrig mittlinjen, och framfarten såg inte överdrivet välkontrollerad ut. Det är svårt att rekommendera lvg cykling till andra, när verkligheten ser ut så här. Jag var glad att inte dottern följde med på turen.
På vilket sätt skiljer sig 701 menar du? Utveckla gärna! Den väger väl inte mycket mer, och motorn borde kunna leverera en bra knuff? Är det ingen vidare karaktär på 690-spisen? Hanteringen trögare? Har som sagt inte testat, bara tagit för givet att den var i princip lika smidig men med bättre klipp. Bra att veta om så inte är fallet!
Nu har jag glömt vad jag ville säga, antagligen bara uttrycka min beundran för hojen.?Jag tror det blev något knas, halva meningen verkar ha försvunnit.
Förvånad över att det inte sitter nån fbkklibba nånstans ?
Den blåste av i 300?Förvånad över att det inte sitter nån fbkklibba nånstans ?
Du vill inte göra hojen osnygg?Den blåste av i 300?
Alright! De ser ju intill förväxling lika ut på håll och för ett otränat öga, har aldrig suttit på en 701. Tror dock den skulle passa mina 190 cm lite bättre storleksmässigt, bara den inte blir bängligare att hantera för jag gillar också smidigheten med 401:an. Håller med om ekrat, och att designen är snäppet vassare på den lille.Det är något år sedan jag var i marknaden för en sån, men för mig upplevdes det som två olika hojar. En stor och en liten typ.
Det som lockade var ”litenheten” med 401.
Jag är dessutom en sån som kör med ögonen och älskar hur 401 ser ut. 701 är inte lika fin. Jag gillar ekrade hjul ?
701 har gjutna fälgar, 401 ekrade.
Om 401 hade haft en karaktär som vill slita sig upp på bakhjulet när man gasar så vore den perfekt :)
(Jag kommer från CR1125 med 145hk 1125cc så det är annorlunda :)
(I tillägg till det är jag en halvfigur själv, smurfhög, så jag gillar små hojar och älskar 26”)
Ett FBK - märke pryder även en KönigseggDu vill inte göra hojen osnygg?
Men har han 266 whp i pappren?Ok, en kamrat har nyligen fått igenom sin hoj, med 266 turbo hästar.?
Den var väldigt lik din.
Jo, den är reggad med 266.Men har han 266 whp i pappren?
Jag tror jag drog en repa i bänken med 0,3 Bar och hade med det pappret på regbesiktningen. Tror den officiellt ger 200hp, försäkringen som ombyggt fordon med 200hp blev billigare än original.
Bromsade en bit över 400 på hjulet 1a repan i bänken när inte wastegaten ville öppna?, slutresultatet blev ca 300hp vid 1,1 Bar.
Ändå humor att vi bannar elcyklar som gör 35 (den ståndpunkt kan även jag skriva under på) men accepterar fullt medveten och rejält trafikfarligt fusk med fordonsregler när det kommer till förbrännings-motorcyklar.Men har han 266 whp i pappren?
Jag tror jag drog en repa i bänken med 0,3 Bar och hade med det pappret på regbesiktningen. Tror den officiellt ger 200hp, försäkringen som ombyggt fordon med 200hp blev billigare än original.
Bromsade en bit över 400 på hjulet 1a repan i bänken när inte wastegaten ville öppna?, slutresultatet blev ca 300hp vid 1,1 Bar.
Alright! De ser ju intill förväxling lika ut på håll och för ett otränat öga, har aldrig suttit på en 701. Tror dock den skulle passa mina 190 cm lite bättre storleksmässigt, bara den inte blir bängligare att hantera för jag gillar också smidigheten med 401:an. Håller med om ekrat, och att designen är snäppet vassare på den lille.
Har inte koll på nyare Buell, slutade titta åt det håller efter att ha hyrt en fruktansvärt lam gunghäst till Buell runt milennieskiftet. Den fick dessutom bärgas efter halva dagen då den vägrade starta efter ett tankstopp...
Ändå humor att vi bannar elcyklar som gör 35 (den ståndpunkt kan även jag skriva under på) men accepterar fullt medveten och rejält trafikfarligt fusk med fordonsregler när det kommer till förbrännings-motorcyklar.
Fast de här försöker inte vara trampcyklar ?Ändå humor att vi bannar elcyklar som gör 35 (den ståndpunkt kan även jag skriva under på) men accepterar fullt medveten och rejält trafikfarligt fusk med fordonsregler när det kommer till förbrännings-motorcyklar.
Rent krasst byter den inte fordonstyp iaf och bromsar är typ anpassade för det. Det är nog värre om någon skulle lyckas skrämma ut 100 häst ur en skitraka tror jag. Folk som kör motorcyklar av högre klass än de har körkort för är inte skitpoppis i mc-forum heller.Ändå humor att vi bannar elcyklar som gör 35 (den ståndpunkt kan även jag skriva under på) men accepterar fullt medveten och rejält trafikfarligt fusk med fordonsregler när det kommer till förbrännings-motorcyklar.
Visa bilaga 635152min italienska hingst ?
Det låter som Buell :) hahahahaha
1125 och nyare har bättre dämpare och vansinnigt mycket vassare motor.
Ingen trimmad Harley utan en vässad rotax twin, möjligen samma som i någon aprilia.
Gällande 401 så är du ju full manshöjd, för dig är ju ingen hoj ett problem :)
Om en stor hoj (touring/osv) börjar luta när man står stilla så måste jag kliva åt sidan. Man skulle gå av som en tändsticka om man försökte hålla emot på 65kg.
Låter som det kanske finns hopp för de nyare då, den jag körde var bland det sämsta jag varit i närheten av. Om jag fick välja att sätta mina besparingar (nåja, inte så mycket, men principen...) skulle jag tio gånger av tio sätta dem på Rotax före HD!
Med världens längta ben är sitthöjden aldrig ett problem, men jag är inte så stark...
Jag kör bara mc, har inte ens bilkort.
Kör en hoj och en vespa, hojjen nu är en ktm 1290 Super Adventure S, 2020.
Klarar allt, verkligen. Men, på kurviga vägar i Norge äter den framdäck, det är lite lite vikt på framhjulet, den är gjord för att klara hög fart i löst grus/sand typ.
Körde i Norge förra året, en vecka, efter 5 dagar på kurviga vägar i ingenmansland, såg framdäcket ut som ett V och hojjen vobblade i 70. Helt knäppt.
I år drog vi norrut i norge och sen till finland och färja tillbaka. Cirka 400 mil bägge turerna. supervackert, inte så mycket trafik och fina vägar.
Alperna lockar inte, för mycket folk.
Köra fort och inte köra fort. Tror "alla", stor stor majoritet, med en mc drar på ibland. Men, det som visar på vilka som är dårar eller inte, är var du drar på. Jag kan kräma på, men jag försöker göra det bara när ingen annan är nära.
Motorvägspåfarter och avfarter med 180 graders kurvor är det enda roliga i stan. :)
Även en 650 landvägshoj, accar under 4s till hundra, så den stora majoriteten av hojjar är som en riktigt vass bil. Hur körs riktigt vassa bilar, de körs aldrig för fort, eller? En kompis har en bmw m3 competition och han använder moset kan jag lugnt säga.
Hur fungerar Teslor med "redonculous mode" ingen som trampar på gasen där tro?
Jag passerar slingerbulten på väg till tjejens lantställe och jag mött en del puckon där, en del verkar tro att det är ok att skära över mittlinjen i vänsterkurvor, som är rejält stängda. Vid flera tillfällen hade jag haft ihjäl folk om jag kört en bil.
Jag har sett en polisbil möta mig, den får rejäl sladd i utgången av en kurva, returen skickar över bilen i min fil, som tur var det inte riktigt nära. Hade varit en ödes ironi att fronta med en polisbil, i min fil.

Här är Bettan.
Gixxer 600.
Numera med riserstyre för min gamla rygg.
BOS helsystem (självklart olagligt på gatan) elakt ljud.
Dyno Jet med P. Comander5.
107hk på bakhjulet och spikrak effektkurva.
Högvarvig som alla banhojar, från 9t till varvstoppet på 15,5t skjuter det på bra.
Går som ett skott för att vara en 600.
Men jag ska nog sälja, jag kör så lite. Vid sista besiktningen sa gubben: du har kört 60mil på två år.?Visa bilaga 635321
Hade inget med kramp i handled att göra. Framdäcket var helt spetsigt, så wobbel av det, bytte när jag kom hem, wobbel hela vägen. Sänkte trycket i däcket under rekommenderat, så minskade wobblet så det gick att ta sig hem skapligt.Det där med framdäcken och vobblande i 70 står i relation till kramp i handleden.
Nästa gång du kör genom Norge får du inte glömma Strömstad -> sandefjord Cruise. Den är vacker och gratis :) två färjor och en av dem ör hybrid, första i världen. Möter MC förare där nästan varje gång. Perfekt vilopaus om man kommer söderutifrån
Grym buffet också, och om man gillar att köpslå så kan man handla kvoten på taxfree och sälja till nån norsk så har man gjort en tank eller två ;)
Vägarna på västkusten, från Trollhättan till Strömstad speciellt, längs kustremsan, är fantastiska.
Ibland kommer ribben och hoppar i svallet :)
Visa bilaga 635283Visa bilaga 635284Visa bilaga 635286Visa bilaga 635285
Hade inget med kramp i handled att göra. Framdäcket var helt spetsigt, så wobbel av det, bytte när jag kom hem, wobbel hela vägen. Sänkte trycket i däcket under rekommenderat, så minskade wobblet så det gick att ta sig hem skapligt.
Mer pensionärsrabatter på sporthojar, vi kör ju så sakta.??När man fyllt gubbe så blir försäkringen billig. Det finns en anledning. Man tvättar hojen mer än man kör den.
Det borde finnas MC pool för folk över 40.
Jag tror minsann det är dags för ett besök hos optikern :DFan det är inte jättestor skillnad i utseende mellan VFR och CBR, minus singelsvingen då.
Cyklingen fick mig att ställa undan min mc, en BMW R80G/S -81. Jag har fortfarande kvar den men den har med tiden blivit ett kultobjekt som folk skriver eller ringer o frågar om de får köpa den. Priset har gått upp 4-500 % sedan jag köpte den.
![]()
Jag har också en 1290 SA S och har kört ett par vändor i Norge och någon längre tripp genom Europa och har fortfarande efter 1300 mil inte lyckats slita ut framdäcket. Något wobbel har jag heller aldrig upplevt.Jag kör bara mc, har inte ens bilkort.
Kör en hoj och en vespa, hojjen nu är en ktm 1290 Super Adventure S, 2020.
Klarar allt, verkligen. Men, på kurviga vägar i Norge äter den framdäck, det är lite lite vikt på framhjulet, den är gjord för att klara hög fart i löst grus/sand typ.
Körde i Norge förra året, en vecka, efter 5 dagar på kurviga vägar i ingenmansland, såg framdäcket ut som ett V och hojjen vobblade i 70. Helt knäppt.
I år drog vi norrut i norge och sen till finland och färja tillbaka. Cirka 400 mil bägge turerna. supervackert, inte så mycket trafik och fina vägar.
Alperna lockar inte, för mycket folk.
Köra fort och inte köra fort. Tror "alla", stor stor majoritet, med en mc drar på ibland. Men, det som visar på vilka som är dårar eller inte, är var du drar på. Jag kan kräma på, men jag försöker göra det bara när ingen annan är nära.
Motorvägspåfarter och avfarter med 180 graders kurvor är det enda roliga i stan. :)
Även en 650 landvägshoj, accar under 4s till hundra, så den stora majoriteten av hojjar är som en riktigt vass bil. Hur körs riktigt vassa bilar, de körs aldrig för fort, eller? En kompis har en bmw m3 competition och han använder moset kan jag lugnt säga.
Hur fungerar Teslor med "redonculous mode" ingen som trampar på gasen där tro?
Jag passerar slingerbulten på väg till tjejens lantställe och jag mött en del puckon där, en del verkar tro att det är ok att skära över mittlinjen i vänsterkurvor, som är rejält stängda. Vid flera tillfällen hade jag haft ihjäl folk om jag kört en bil.
Jag har sett en polisbil möta mig, den får rejäl sladd i utgången av en kurva, returen skickar över bilen i min fil, som tur var det inte riktigt nära. Hade varit en ödes ironi att fronta med en polisbil, i min fil.
Den här resan gick det bra, i år, men förra året åkte vi rejält kurvig väg, med originaldäcket på, nu ett landsvägsdäck på, i år var det lite kurvigt, men långt från förra året. Det var verkligen helt galet. Men, jag hade lite mer packning förra året och så vidare. Men, jag har kollat på internationella forum, och äta framdäck, det gör dem är någon "konsensus" men det ska köras på rejält kurvig väg länge länge.Jag har också en 1290 SA S och har kört ett par vändor i Norge och någon längre tripp genom Europa och har fortfarande efter 1300 mil inte lyckats slita ut framdäcket. Något wobbel har jag heller aldrig upplevt.
Den är visserligen en tidigare modell från 2017, men det ska väl inte skilja så mycket har jag för mig. Men vi kanske kör på olika sätt.
Ja alltså, det är skillnader men om jag frågar 20 pers på jobbet så skulle de nog tycka att de är rätt lika (kanske framförallt den något modernare som inte har avgaseriet under sätet, men den får å andra sidan lite andra linjer)Jag tror minsann det är dags för ett besök hos optikern :D

Har följt några av dina byggen på sporthoj.com. Gillar precis alla dina hojar och de står i tvär kontrast mot alla halvfärdiga fulbyggen man ser till salu på blocket.Då min stora hobby och passion är motorcyklar i alla dess former,har jag haft ett antal genom åren.
Kört landsvägshoj,tävlat i Motocross,Enduro,Roadracing och numera Flattrack....trots sliten kropp och sega reflexer så kan man inte sluta köra....
MEN slutat köra landsväg mer "seriöst" och inga långresor i ur och skur,numera bara en inbiten solskensåkare!
Och hojarna är bara egna byggen,köper nått gammalt billigt uttjänt lik,renoverar och bygger om efter eget huvud....är det som är grejen numera,göra nått kul av ett "omöjligt" objekt och ge sej faan på att precis ALLT ska tillverkas själv,inga jobb ska lejas bort.
Så just nu är det som står hemma detta:
Visa bilaga 636249
"Ögonstenen"...En Suzuki GT750 -72 som helrenoverades från ett "barnfind" för några år sedan...underbar 2-taktare.
Visa bilaga 636250
Frugans glasshoj....En risig Yamaha XS650-81 som jag gjorde om till en rolig bushoj.
Visa bilaga 636252
Dotterns Honda CX500-78....absolut svåraste bygget,var ett veritabelt lik för 2500kr jag hittade.
Svår ram att få stuk på,är bara huvudröret mellan styrhuvud och sving kvar från orginal,resten egensvetsad ram.
Egen gjuten kolfibertank och kuts,mängder av små "lösningar" för att få till den,men riktigt kul hoj!
Visa bilaga 636253
Flattrackhojen...En hysteriskt trimmad och strippad Yamaha XS650-81....klarar av mer än föraren helt klart!
Svinkul att sladda med,vill kasta av mej hela tiden så man får brottas med den rejält!!
Visa bilaga 636255
Senaste bygget...En Yamaha XS650 jag köpte billigt och fick för mej att bygga lite Bobberstuk....kanske inte den jag är mest nöjd med,men skön att köra och roligaste lacken att lägga....flake och candy så det räcker!
Visa bilaga 636257
Nästa objekt som väntar inför vinterns garagepyssel...En Suzuki GT550-73. 3cyl 2-takt,"lillebror" till 750:in jag har och precis en sådan här var min första tunga hoj som 17-åring 1983....lite nostalgi.
Ska orginalrenoveras men kanske skrämma upp motorn lite...en uppretad 2-taktare är alltid kul att köra!
Som sagt....motorcyklar är kul,men med åldern kommer förståndet och bekvämligheten....tar en tur på småvägar i fint väder,luffar runt i sakta mak och bara chillar,ligga och mata mil på motorväg med hoj har jag gjort så det räcker,nu kör jag bara för att njuta!
Kör lugnt där ute....