Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Stålcykling.
IMG_5653.jpeg

Stål!
Fast det där är ju sportgrus - där har man ju alltid kört 25-28 mm. Nemas. Körde 28mm med full packning på mycket värre i Litauen. Det gick fint. Järnvägsspår med cm-höga cementkanter före var värre :D

Men däremot på skogsmaskinsvägarna som är täckta med 25+ mm stora stenar (makadam) är det skönt med 55mm däck! Tror min tumregel är Att grusets diameter inte bör överstiga däckets diameter mer än undantagsvis.

Stål!
Fast det där är ju sportgrus - där har man ju alltid kört 25-28 mm. Nemas. Körde 28mm med full packning på mycket värre i Litauen. Det gick fint. Järnvägsspår med cm-höga cementkanter före var värre :D

Men däremot på skogsmaskinsvägarna som är täckta med 25+ mm stora stenar (makadam) är det skönt med 55mm däck! Tror min tumregel är Att grusets diameter inte bör överstiga däckets diameter mer än undantagsvis.
Precis. Välkommen hit med dina 25or

20230617_103822.jpg

En traktorväg, stenhård, som en tvättbräda av betong med hälften ingjuten makadam, hälften lös som man halkar runt på. Övervägde att gå istället. (38or på bilden). Kan ha varit något av det värsta jag kört.

Ja förutom denna på Öland. Med full packning. Här fick vi vända

20210720_123431.jpg

Ber om ursäkt att endast första fotot är en stålhoj.

Senast ändrad:
Stål!

Bilden visar bara preludiet på grusvägen. Ganska snart blev det djupa regnfåror strösslade med kattskallar och sandfällor. Brant utför var det också.

Stål!
Hade ingen bra bild när alla visade upp sina Ritcheys, men här är min Break-Away CX med ett hopplock av överblivna delar. Tanken är att jag ska sy en lätt ihopvikbar väska till den, och kanske en separat till hjulen och göra kortare turer med tåg och cykel.
20230706_090428.jpg

Sadeln matchar inte alls men är skön att sitta på.

En sak jag nyligen upptäckte är att det tycks spela roll åt vilket håll man monterar klämman vid vevpartiet. Ett tag körde jag skruvskallen uppåt och då fick jag ofta oljud efter ett tag och att skruven lossade över tid. Med skruvskallen nedåt har jag inte haft problem och det känns som klämman sitter stadigare.
Så om någon har liknande problem testa att vända kopplingen, nedan fungerar för mig.
20230706_095506.jpg

Stål!

Tack Jonatan. Den är i nyskick. Jag köpte den häromdagen och har bara fixat lite smågrejer: Bomullslinda, nya Gallibromsar (NOS) istället för Universal som satt på (moddade in KoolStopbelägg också, originalen var hårda som sten), bytt pedaler till Campa Nuovo Record och givetvis satt på en rekorderlig lädersadel och ett snyggare flaskställ.

Stål!
Det är ju den här tiden på året som är till för cykling även för oss som bor närmare nordpolen än ekvatorn. Fast många cyklar nog mer på fm och sitter sedan framför TVn på em tills 23/7
Men hur många fungerande cyklar har du nu och hur många "projekt"?

Det var väl en väldigt onödig fråga? Min fru kanske smygläser tråden.

Edit: Jag har fyra racers, en monstercross, en vardagscykel och en path racer (som ska avyttras). Inga projekt (*snyft*).

Stål!
Hade ingen bra bild när alla visade upp sina Ritcheys, men här är min Break-Away CX med ett hopplock av överblivna delar. Tanken är att jag ska sy en lätt ihopvikbar väska till den, och kanske en separat till hjulen och göra kortare turer med tåg och cykel.
Visa bilaga 636512
Sadeln matchar inte alls men är skön att sitta på.

En sak jag nyligen upptäckte är att det tycks spela roll åt vilket håll man monterar klämman vid vevpartiet. Ett tag körde jag skruvskallen uppåt och då fick jag ofta oljud efter ett tag och att skruven lossade över tid. Med skruvskallen nedåt har jag inte haft problem och det känns som klämman sitter stadigare.
Så om någon har liknande problem testa att vända kopplingen, nedan fungerar för mig.
Visa bilaga 636515
Fin! Tjingpax om du någonsin vill sälja och det är en 56a (54 ? :()

Stål!
Jag är extremt ovan vid att använda cyklar jag inte byggt själv, men bestämde mig för att lita på den äldre, förtroendeingivande herre som satt ihop nyförvärvet. ”Hjulen sitter fast och bromsarna har jag bytt. Ingen dödsfälla. Resten kommer ju funka”.

Det funkade. Dåligt. Vevlagret knakade och gnisslade, växelreglagen var inte åtdragna och halvvägs på min femmilarunda lossnade bakväxelvajern. Två växlar hem på tempokrans - en tung och en jävligt tung. I motvind.

Jag har lärt mig en läxa och kommer aldrig mer att sticka iväg utan att ha rivit ned och kollat ALLT.

PS. När jag var helt grön cyklist, d v s för ett par-tre år sen, visste jag inte vad blårödsvartgulgrönrandigt stod för, så glad i hågen beställde jag en sån tröja på nätet. ”Himla snygg!” Sedan jag fattat att det är världsmästarfärgerna använder jag bara tröjan (den sitter bra alltså, som fan) vid de tillfällen då jag inte riskerar att stöta ihop med andra cyklister, eftersom det är fruktansvärt pinsamt. Men eftersom jag var helt slutkörd efter tvåväxelrundan gick jag in på ett kafé i Åsa och köpte en dricka. Givetvis kom det en cyklistjävel på plastraket och log i mjugg åt mitt svettiga fejs och min vita världsmästartröja. Det är ju typiskt alltså. DS.

Senast redigerad av en moderator:
Stål!
Tog en rejäl sudd med nya bilder:

53038528624_6e25190cac_h.jpg

53038827303_3962fa67f5_h.jpg

53038528259_6b104279fb_h.jpg

53037750117_cb97c5d8f9_h.jpg

53038515229_7217fd6ed5_h.jpg

53038813993_930b5e3e56_h.jpg

53038661265_b94c5045e5_h.jpg

53037690742_1f92e21cb9_h.jpg

53038268516_9f85e824a0_h.jpg

Stål!
Stål-hardtail med rakt överrör och skivbroms. Producerades det någonsin såna, eller slutade man med horisontella överrör innan skivbromsarna kom?
Tror det är minst 10 år mellan dem men de är ju i stål så går att svetsa på fästen bak och byta ut gaffeln. Eftersom det sannolikt är 1” lär du få köpa något custom-byggt. Blir nog 3tkr bara för det men billigt i relation till alternativen.

Vill du även ha slack gaffelvinkel mm är det svårare.

Tillbaka
Topp