Varför pratar ingen om bredden på dynan i en bib? :)

Något som slog mig nu när jag ska köpa nya bibshorts är att olika bredder på själva sittdynan i bibs inte är en grej. Beställde precis hem ett par bibs från Craft. Mätte dynan med bredden på mina sittben (122mm) och insåg att dynan är inte tillräckligt bred. Att köpa en bredare sadel är inget konstigt, men dynan i ett par bibs verkar vara en o samma för de flesta producenter. Efter en bikefit byte jag sadel från 143mm till 155mm bred, och vilken skillnad. Men nu när man ska hitta ett par bibs med en dyna som matchar min sadel/sittben, ja det var inte lika lätt. Har hittat ett par shorts från Endura som har olika bredder på dynan: Endura Pro SL. Men annars har jag inte hittat något. Kan detta verkligen stämma. One size to fit all? Även premium brands som Assos verkar inte heller ta höjd för olika breda pads. Någon annan som har varit där jag är? Vad köpte ni tillslut?

/Hampus

Senast ändrad:
Endura ska ha lite olika modeller

IMG_1724.png

Ja precis. Det är det jag också har hittat. Skrev Enduro i inlägget, men menade Endura. Har ändrat det nu ?. Men det känns konstigt att inte alla stora producenter inte har liknande valmöjligheter.

Dynan brukar väl vara tillräckligt bred utom i extremfall.
Själv har jag problemet att mina sittben sitter så långt fram att de hamnar utanför den smala delen på dynan. På en del äldre byxor har jag kunnat sprätta bort dynan o sy fast den längre fram,men på nya, dyra byxor är dynan fastsvetsad på nåt sätt, som omöjliggör en flytt.

Låter som du gått på en nit med Craft-byxorna isåfall. Har aldrig märkt att stoppningen skulle vara smalare än sadeln. Senast i onsdags satt jag och funderade på att stoppningen var så mycket större än sadeln på cyklisten framför...?

Relaterad fråga: Varför i hela friden är det stoppning i mitten på alla cykelbyxor med stoppning? Den enda funktionen det fyller är att trycka på mjukdelarna. Helt obegripligt.

Relaterad fråga: Varför i hela friden är det stoppning i mitten på alla cykelbyxor med stoppning? Den enda funktionen det fyller är att trycka på mjukdelarna. Helt obegripligt.
Ja! Alla gör fel och allt är felkonstruerat!

Jag brukar ganska ofta få skit för att jag drar paralleller till att en persons åsikter är mer värda om man har större erfarenhet gentemot någon med mindre erfarenhet så jag ska egentligen vara lite försiktig i hur jag uttrycker mig, men i detta fallet ser jag ganska stora paralleller mellan beprövad praktik och teoretiskt svammel.

När man cyklar ganska långa turer med ganska många cyklister i ganska många olika konstellationer och 99% praktiserar samma klädkod är det så svårt att se att alla gör fel klädval. De flesta cyklar i valfri cykelbyxa som de råkat få tag i. Många kör klubbkläder där de själva inte ens valt märke och modell. Vissa kör billigast möjliga. Vissa kör superdyra couture-kläder från någon obskyr tillverkare som kostar 5000 kr per byxben typ. Men det är fortfarande 99% som kör mer eller mindre med samma sak - byxa med hängslen och stoppning, varken mer eller mindre.

Du får helt enkelt se dig själv som en unik snöflinga. Eller åtminstone se din rumpa som en unik snöflinga.?

TS lider ju eventuellt såklart av att vara icke-kompatibel med gängse cykelbyxe-norm, och i sådana särfall är en sådan här tråd jättebra. Men att dra slutsatser om att alla cykelbyxor är felkonstruerade är nog lite väl starkt. Så TS, jag tror att nästa byxor du provar kommer funka bra om du inte har en väldans otur! Det är förmodligen med byxor på samma vis som med handtag, sadel och glasögon (ja, jag tittar på dig Makten), att dessa behöver en del utprovning innan man hittar det som passar perfekt.

Jag kör på 155mm sadel och har aldrig råkat ut för att dynan är för smal. Tror att jag har bibs från sigr, northwave, pearl izumi, newline, och något mer märke. Låter som att du haft otur med modellen du köpt. Vilken modell är det?

Jag har hittat 7mesh Foundation som jag kör med (i skogen). Ingen stoppning i mitten. Så nöjd.

Dynan brukar väl vara tillräckligt bred utom i extremfall.
Själv har jag problemet att mina sittben sitter så långt fram att de hamnar utanför den smala delen på dynan. På en del äldre byxor har jag kunnat sprätta bort dynan o sy fast den längre fram,men på nya, dyra byxor är dynan fastsvetsad på nåt sätt, som omöjliggör en flytt.
Det där har jag också haft problem med. Ett par assos där mina sittben hamnade precis på främre kanten av vadderingen. Grymt irriterande.

Jag brukar ganska ofta få skit för att jag drar paralleller till att en persons åsikter är mer värda om man har större erfarenhet gentemot någon med mindre erfarenhet så jag ska egentligen vara lite försiktig i hur jag uttrycker mig, men i detta fallet ser jag ganska stora paralleller mellan beprövad praktik och teoretiskt svammel.

När man cyklar ganska långa turer med ganska många cyklister i ganska många olika konstellationer och 99% praktiserar samma klädkod är det så svårt att se att alla gör fel klädval. De flesta cyklar i valfri cykelbyxa som de råkat få tag i. Många kör klubbkläder där de själva inte ens valt märke och modell. Vissa kör billigast möjliga. Vissa kör superdyra couture-kläder från någon obskyr tillverkare som kostar 5000 kr per byxben typ. Men det är fortfarande 99% som kör mer eller mindre med samma sak - byxa med hängslen och stoppning, varken mer eller mindre.

Du får helt enkelt se dig själv som en unik snöflinga. Eller åtminstone se din rumpa som en unik snöflinga.?

TS lider ju eventuellt såklart av att vara icke-kompatibel med gängse cykelbyxe-norm, och i sådana särfall är en sådan här tråd jättebra. Men att dra slutsatser om att alla cykelbyxor är felkonstruerade är nog lite väl starkt. Så TS, jag tror att nästa byxor du provar kommer funka bra om du inte har en väldans otur! Det är förmodligen med byxor på samma vis som med handtag, sadel och glasögon (ja, jag tittar på dig Makten), att dessa behöver en del utprovning innan man hittar det som passar perfekt.

En unik snörumpa? ?

Jag har ofta (varje runda, typ) funderat på varför jag inte tycks behöva cykelbyxa. Nu har jag ett par ggr kört 15 mil i sträck i vanliga kompressionstights utan några problem. Visst, sadeln måste köras in först, men sedan är det som att sätta sig på en gammal vän.

Märkligt. Unik? Kanske. ?

5 mm mjukt skumgummi kommer inte göra någon praktisk skillnad över en smal och hård sadel. Med en utskärning i mitten så hade skumgummit som löpt längs med kanten på sadelns konvexa centrum gett ett helt försumbart stöd och mjukdelarna legat direkt mot den hårda sadeln istället. Enda sättet att minska trycket här är att sadeln är korrekt utformad.
Nu är iofs Santinits chamois (säkert fler) lägre i mitten. Jag skulle dock tro att det främst är för att de skall bli följsamma när de böjs över sadeln och inte att det har så mycket med trycket på mjukdelarna att göra.

Kan du inte svara på frågan istället för att svamla? Om det finns en vits med stoppning i mitten så måste man rimligen kunna beskriva den.

Och jo, det finns givetvis en möjlighet att i stort sett alla gör galet. Som bekant går utvecklingen framåt och en cykel idag ser inte likadan ut som en cykel för hundra år sen. Detsamma gäller cykelplagg. Att inte ifrågasätta dogmer är ett utmärkt sätt att avskaffa utveckling. Verkar dumt.

Edit: Personligen kan jag inte cykla med stoppning i brallorna av just denna anledning. Må vara hänt att jag är felkostruerad, men jag ser lik förbannat ingen vettig anledning till att ha stoppning där den bara kan skapa problem.

Kan du inte svara på frågan istället för att svamla? Om det finns en vits med stoppning i mitten så måste man rimligen kunna beskriva den.

Och jo, det finns givetvis en möjlighet att i stort sett alla gör galet. Som bekant går utvecklingen framåt och en cykel idag ser inte likadan ut som en cykel för hundra år sen. Detsamma gäller cykelplagg. Att inte ifrågasätta dogmer är ett utmärkt sätt att avskaffa utveckling. Verkar dumt.

Edit: Personligen kan jag inte cykla med stoppning i brallorna av just denna anledning. Må vara hänt att jag är felkostruerad, men jag ser lik förbannat ingen vettig anledning till att ha stoppning där den bara kan skapa problem.
Jag har inte så mycket att inflika och orkar inte riktigt klättra upp på barrikaderna och fortsätta någon form av kamp för att försvara dagens utformning av cykelbyxor genom sakliga utlägg osv, utan kommer nog mest hävda att nuvarande utformning (som såklart skiljer sig mellan tillverkare, men om vi generaliserar så är de ganska snarlika) inte är ett problem helt enkelt.

Om nu din problembeskrivning kring att några kvadratcentimeter stoppning utmed sadelns mitt orsakar sådant besvär känns det som lågt hängande frukt för tillverkarna att plocka, så vi kommer gå en ljus framtid till mötes alldeles säkert.

En unik snörumpa? ?

Jag har ofta (varje runda, typ) funderat på varför jag inte tycks behöva cykelbyxa. Nu har jag ett par ggr kört 15 mil i sträck i vanliga kompressionstights utan några problem. Visst, sadeln måste köras in först, men sedan är det som att sätta sig på en gammal vän.

Märkligt. Unik? Kanske. ?
Det är nog inte så mycket att fundera på utan man får väl vara nöjd när man hittat något som fungerar. För saklighetens skull kanske man ska påtala att du, till skillnad från alla de där övriga 99% jag talade om innan, cyklar på lädersadlar och inte vad som (numer) är att betrakta som konventionella sadlar. I det aktiva valet ingår det en radda för- och nackdelar av olika slag som vi inte behöver gå in på nu, men vad jag vill säga är att det inte råder riktigt samma förutsättningar för dig som för många andra.

Det är nog inte så mycket att fundera på utan man får väl vara nöjd när man hittat något som fungerar. För saklighetens skull kanske man ska påtala att du, till skillnad från alla de där övriga 99% jag talade om innan, cyklar på lädersadlar och inte vad som (numer) är att betrakta som konventionella sadlar. I det aktiva valet ingår det en radda för- och nackdelar av olika slag som vi inte behöver gå in på nu, men vad jag vill säga är att det inte råder riktigt samma förutsättningar för dig som för många andra.

Men är det verkligen så att lädersadlar eliminerar behovet av stoppning i byxan?

Jag tror att det beror på att min rumpa är så stark! ?

Att inte ifrågasätta dogmer är ett utmärkt sätt att avskaffa utveckling. Verkar dumt.

Du återkommer ofta till detta. Din värld tycks vara full av ”dogmer”.

En av fördelarna med marknadsekonomin är att dogmer på produkt- och tjänstesidan sällan eller aldrig får fäste, då vinstintresset ständigt driver fram olika alternativ. Dessa tenderar dock att bli kortlivade om de inte erbjuder en bättre (billigare/effektivare/snyggare etc.) lösning än den konventionella.

Det allt överskuggande målet med marknadsekonomin är förstås profit, vilket föranleder mig att misstänka att extremt få har problem med stoppningen i mitten av cykelbyxan. Då lösningen, att döma av tidigare inlägg i tråden, tycks ha prövats finns det helt enkelt inte en tillräcklig efterfrågan på produkten, vilket tyder på att den är suboptimal på något sätt.

Kanske är den funktionsmässigt sämre eller tillverkningsmässigt dyrare utan att ge en tillräckligt stor fördel för den breda massan cyklister? Då torde det dock finnas ett premiumalternativ med nämnd lösning. Kanske finns det? Kanske är det något för dig?

Senast redigerad av en moderator:
Jag har inte så mycket att inflika och orkar inte riktigt klättra upp på barrikaderna och fortsätta någon form av kamp för att försvara dagens utformning av cykelbyxor genom sakliga utlägg osv, utan kommer nog mest hävda att nuvarande utformning (som såklart skiljer sig mellan tillverkare, men om vi generaliserar så är de ganska snarlika) inte är ett problem helt enkelt.

Om nu din problembeskrivning kring att några kvadratcentimeter stoppning utmed sadelns mitt orsakar sådant besvär känns det som lågt hängande frukt för tillverkarna att plocka, så vi kommer gå en ljus framtid till mötes alldeles säkert.
Varför fortsätter du "diskutera" med mig när du inte kan svara på den fråga jag ställde?

Edit: Om du tror att det är ytterst få som har problem med sadlar så tror du fel. Det dyker ständigt upp diskussioner på detta forum om hur i helsike man slipper problem med ändalykten. Jag är övertygad om att en av många orsaker är att cykelbyxor är felkonstruerade.

Men visst, allt som finns på marknaden idag är perfekt. Inga förbättringar kan ske. Allt är redan uppfunnet. Alla problem är lösta. Alla som inte håller med är bara gnälliga och ska bekämpas med personangrepp.

Det vågar jag inte uttala mig om! Jag tror på stark rumpa!?
Men det gäller inte mig va? Trots att lädersadel och ingen stoppning är lösningen även i mitt fall.

Senast ändrad:
App, app!
Som jag har skrivit tidigare
Vi ska värna om våra kufars rätt till egna och avvikande åsikter!

Det som kan bli lite jobbigt är när de själva inte klarar av att inse det alla andra inser,
utan ofta och med emfas hävdar
"Jag har rätt, alla andra har fel, oavsett hur många de är eller hur lång erfarenhet de har!"

Men för den som vill slippa det finns ju alltid
HappyIgnoreradMedlem.JPG

Det här är ju Happy!

Senast ändrad:
App, app!
Som jag har skrivit tidigare
Vi ska värna om våra kufars rätt till egna och avvikande åsikter! Det här är ju Happy!

Det som kan bli lite jobbigt är när de själva inte klarar av att inse det alla andra inser,
utan ofta och med emfas hävdar
"Jag har rätt, alla andra har fel, oavsett hur många de är eller hur lång erfarenhet de har!"
Ah, HåkanC dyker upp ur skuggorna när man minst anar det. Tillför aldrig något, bara dunkar andras ryggar, går till personangrepp på folk som försöker föra en saklig diskussion, vågar inte ens citera, utan försvinner sen efter uträttat behov. Så modigt, så ärofyllt, så rätt. Allt för att bevara dogmerna.

Och ja, du är fortfarande på ignore, men ibland måste man ju kolla om du håller stilen. Och det gör du.

Kontrollfråga: Varför är det hål i mitten av så många sadlar om tryck på mjukdelarna inte är ett problem?
Följdfråga: Varför minska eller eliminera hålets positiva inverkan genom att ha stoppning i mitten av brallorna?

Det är verkligen fascinerande att så många blir uppenbart besvärade av enkla frågor och väljer att angripa frågeställaren istället för att svara.

------

"Dogma in the broad sense is any belief held unquestioningly and with undefended certainty."
"More generally, it is applied to some strong belief which its adherents are not willing to discuss rationally."

Det är en hedersbetygelse att hamna på ”När tunnelbanan är klar kommer drägget till Nacka”-Maktens filterbubblalista. Jag tror inte @HåkanC ligger sömnlös och är ledsen för det, direkt.

Varför fortsätter du "diskutera" med mig när du inte kan svara på den fråga jag ställde?

Edit: Om du tror att det är ytterst få som har problem med sadlar så tror du fel. Det dyker ständigt upp diskussioner på detta forum om hur i helsike man slipper problem med ändalykten. Jag är övertygad om att en av många orsaker är att cykelbyxor är felkonstruerade.

Men visst, allt som finns på marknaden idag är perfekt. Inga förbättringar kan ske. Allt är redan uppfunnet. Alla problem är lösta. Alla som inte håller med är bara gnälliga och ska bekämpas med personangrepp.

Men det gäller inte mig va? Trots att lädersadel och ingen stoppning är lösningen även i mitt fall.
Nja, det var ju inte sadlarna jag vände mig mot utan din problembeskrivning kring stoppningen. Jag är själv kinkig så in i kring i princip alla materialval när det kommer till cykling och är ofta underhållen och intresserad av dina materialvalsfunderingar och optimeringsjakt - allt som oftast mycket givande!? Jag försöker verkligen hålla fanan högt kring att man inte bara ska acceptera det som finns på marknaden - jag blandar och ger ganska friskt kring nytt, gammalt, modern och omodernt.

Jag hoppas verkligen inte du tycker att jag ägnar mig åt personangrepp! Det blir garanterat lite taggigt ibland, men jag avser verkligen hålla mig saklig!

På tal om sakliga saker: Med din sadelvinkel är jag dessutom övertygad om att du har bra mycket mer stålrumpa än mig!?

För att ändå slänga in en fundering (ja, jag har tydligen samlat lite ork!) kring stoppning i mitten så tror jag att en utmaning kring att inte ha någon sådan är att det då blir två individuella stoppningar som eventuellt kan vara svåra att fixera. Man vill inte ha några sömmar just där, och då är det enklare med en stor dyna som hålls fast i ytterkanterna än två mindre som riskerar glida runt alternativt ge kanter som skaver precis i mitten.

Alla mina sadlar har en nedsänkning in mitten och då genererar stoppningen inget tryck på mjukdelarna. Så det problem du beskriver har jag ju adresserat, men inte via cykelbyxorna utan via sadeln. Jag spenderade bara sisådär 4-5 år med att hitta rätt sadel. Sen blev den sadeln (som satt på 6 cyklar eller så) plötsligt inte kompatibel med mig längre så då fick jag lägga ytterligare något år på sadeljakt. Nu är jag hemma och har samma sadel på alla cyklarna igen. Iallafall för ett tag...?

Så ja, man får krångla med att tycka stoppningen är dålig på byxor. Jag tar tillbaks allt!?

Nja, det var ju inte sadlarna jag vände mig mot utan din problembeskrivning kring stoppningen. Jag är själv kinkig så in i kring i princip alla materialval när det kommer till cykling och är ofta underhållen och intresserad av dina materialvalsfunderingar och optimeringsjakt - allt som oftast mycket givande!? Jag försöker verkligen hålla fanan högt kring att man inte bara ska acceptera det som finns på marknaden - jag blandar och ger ganska friskt kring nytt, gammalt, modern och omodernt.

Jag hoppas verkligen inte du tycker att jag ägnar mig åt personangrepp! Det blir garanterat lite taggigt ibland, men jag avser verkligen hålla mig saklig!

På tal om sakliga saker: Med din sadelvinkel är jag dessutom övertygad om att du har bra mycket mer stålrumpa än mig!?

För att ändå slänga in en fundering (ja, jag har tydligen samlat lite ork!) kring stoppning i mitten så tror jag att en utmaning kring att inte ha någon sådan är att det då blir två individuella stoppningar som eventuellt kan vara svåra att fixera. Man vill inte ha några sömmar just där, och då är det enklare med en stor dyna som hålls fast i ytterkanterna än två mindre som riskerar glida runt alternativt ge kanter som skaver precis i mitten.

Alla mina sadlar har en nedsänkning in mitten och då genererar stoppningen inget tryck på mjukdelarna. Så det problem du beskriver har jag ju adresserat, men inte via cykelbyxorna utan via sadeln. Jag spenderade bara sisådär 4-5 år med att hitta rätt sadel. Sen blev den sadeln (som satt på 6 cyklar eller så) plötsligt inte kompatibel med mig längre så då fick jag lägga ytterligare något år på sadeljakt. Nu är jag hemma och har samma sadel på alla cyklarna igen. Iallafall för ett tag...?

Så ja, man får krångla med att tycka stoppningen är dålig på byxor. Jag tar tillbaks allt!?
Tack, hade du svarat ovanstående direkt så hade jag aldrig reagerat. (y) Att kalla någon för "snöflinga" är otvivelaktigt ett personangrepp, bara så du vet.

Att det är svårt att fixera separata stoppningsdelar kan jag köpa. En rimlig förklaring faktiskt. Det borde nog gå att lösa på andr sätt i och för sig, men ändå...
För min del är trycket på mjukdelarna märkligt nog mindre när jag kör stenhård lädersadel utan hål och utan stoppning i brallorna, än med sadel med hål. Och värre blir det med stoppning i brallorna, just för att denna trycker även på mitten. Det är därför jag undrar om det verkligen ska vara nödvändigt med stoppning på annat ställe än under sittbenen. Det är trots allt där den borde vara i första hand.

Gällande snöflinga så ber jag om ursäkt för det. Hänvisar till att jag kallar mig själv ömtålig snöflinga ungefär 10 gånger om dagen och därmed har avdramatiserat uttrycket i min egen värld. Ironi och det där.. Som sagt - ursäkta!

Gällande snöflinga så ber jag om ursäkt för det. Hänvisar till att jag kallar mig själv ömtålig snöflinga ungefär 10 gånger om dagen och därmed har avdramatiserat uttrycket i min egen värld. Ironi och det där.. Som sagt - ursäkta!

Inget att be om ursäkt för. Vissa personer (*host host) har varit betydligt otrevligare.

Är det inte rätt standard att chamoisen blir tunnare just i i mitten?

Tänker mig att det kanske minskar risken för kanter/veck/sömmar whatever om man bara behöver fästa det i ytterkant

IMG_1736.png

Är det inte rätt standard att chamoisen blir tunnare just i i mitten?

Tänker mig att det kanske minskar risken för kanter/veck/sömmar whatever om man bara behöver fästa det i ytterkant

Visa bilaga 635495
Jo, jag har inga cykelbyxor där paden är jämntjock, men jag undviker de billigaste modellerna. På mina Castelli, Assos och Endura är paden tjockast vid sittbenen.

Till ts problem gissar jag att det snarare är att paden sitter för långt bak än att den är för smal.

På de byxor jag har med stoppning är den nog mest till för att fördel svett så att inte det uppstår skav och mindre som tryckutjämnare. Sen om det fungera är en annan sak, sprättade bort stoppningen på ett par som blev mycket bättre men har nu ett par helt nya med stoppning som jag skall testa.

Det där har jag också haft problem med. Ett par assos där mina sittben hamnade precis på främre kanten av vadderingen. Grymt irriterande.

Exakt detta har jag landat i att jag drabbas av.
Har längt hållt Assos som gold standard men vid långa dagar i sadeln har det ändå smugit sig på irritation/ skav mm. i regel alltid på samma ställe och vid ena sittbenet.

Sitter också på något bredare sadel, Pro 152 mm, och nu i vintras på trainern trillade poletten ner. Mina sittben tenderar att hamna precis utanför / i gränslandet mellan där stoppningen är som tjockast och där man borde sitta, respektive där det smalnar av för att gå in mellan sittbenen.
I kombination med en position med höfterna lite framåtroterade bildas då också ett veck som över tid ställer till det.
Vet inte om Assos konstruktion med att sidorna inte är fastsydda bidrar till att paden flyttar dig / glider bakåt under färd.
Så får man dra fram den och rätts tillbaka allt men efter en stund sitter man där och skaver i gränslandet igen.

Provade Enduras med bred pad för några år sen men det blev bara som en enda stor blöja med alldeles för mycket pad. Som nämnts tidigare är ju inte paden i sig för smal, utan problemet att den hamnar fel i relation till underredet.

Använder numera mest bibs från tyska Everve helt utan stoppning (ezero). Assos nyare har en tjock kudde i baken och det funkar inte alls för mig. Stoppningen Castelli har i sina tri-kläder är annars tunn och bra. Crafts bibs har även jag fått skav av (men inga andra). Sqlab har tunn men mera fast dyna, lite som ett väldigt tunt sittunderlag. Har märkt att dynan lätt hamnar för långt bak om man drar upp byxorna (olika märken) för mycket.

Tillbaka
Topp