Nybörjare, fråga om längd på styre.

Hej!

Jag köpte en begagnad mountainbike igår. Tycker den är superskön att cykla på, förutom att det är lite för långt till styret för armarna ?.

Hur ändrar jag detta ?, så avståndet fram till styret kortas ?, lite höjning skulle oxå vara bra.

Har redan skjutit fram sadeln till max, men upplever det ändå för långt ifrån. Armarna är totalt utsträckta för att nå fram & det blev kramp efter ett tag ?

Det är en Nishiki Timbuk, 26 tum. Några år på nacken men välvårdad ?.

Hjälp/tips/råd tas tacksamt emot ?

Korta styrstammen. Annars finns det inte mycket att göra. Trösten är att du troligen vänjer dig efter ett tag, i alla fall på landsvägshojar brukar positionen kännas för utsträckt i början.

Gissar du har en ganska lång styrstam så en kortare, exempelvis denna han hjälpa: https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelreservdelar/styrstammar/styrstam-mtb-60-mm-2000047771

Sen finns det korta styrstammar som även lutar uppåt.

Man måste dock kolla styrets diameter samt gaffelrörets diamanter för att vara säker på att det passar.

Ja exakt, det är långt.

Aha okey, tack så mycket ?, då vet jag vad det heter som jag ska leta efter för att ändra så det blir bättre, förhoppningsvis ?.

Då behöver jag kolla upp måtten där alltså så inköpet blir rätt.

Korta styrstammen. Annars finns det inte mycket att göra. Trösten är att du troligen vänjer dig efter ett tag, i alla fall på landsvägshojar brukar positionen kännas för utsträckt i början.
Okey , ska testa det ?. Tack för svar ?. Ja, att gå från en tantcykel med ett helt annat styre är nog oxå nått som spelar in kan jag tänka mig ?.

Om det är typ ett 800mm styre så kan du nog kapa det så att det blir smalare och därmed kortare till handtagen

Det kan ju vara så att du helt enkelt köpt en för stor cykel.
Hur kom du fram till att du skulle köpa just den?

Det kan ju vara så att du helt enkelt köpt en för stor cykel.
Hur kom du fram till att du skulle köpa just den?
Impulsinköp ? ,såg en annons från privatperson som sålde för kanonpris så kunde inte motstå ?. Men hade kollat en hel del innan på vilken storlek jag skulle leta efter. Eftersom jag är rätt kort, 1.60, så rådde andra att det var 26 tum som gällde. Och vid provcyklingen kändes det bra, var efter en längre stund jag började känna att avståndet till styret var lite för långt. Inte mycket, men ändå kännbart, så det kommer nog funka med att korta styret.

Impulsinköp ? ,såg en annons från privatperson som sålde för kanonpris så kunde inte motstå ?. Men hade kollat en hel del innan på vilken storlek jag skulle leta efter. Eftersom jag är rätt kort, 1.60, så rådde andra att det var 26 tum som gällde. Och vid provcyklingen kändes det bra, var efter en längre stund jag började känna att avståndet till styret var lite för långt. Inte mycket, men ändå kännbart, så det kommer nog funka med att korta styret.

Vad är det för cykel som du har köpt och vad är det för storlek på den?

Verkar vara en street mtb. Förhoppningsvis köpt för att cykla till skolan eller liknande.
Gå till en handlare och få en kortare stam monterad så får det vara bra sen.

I skogen är det väl möjligtvis 27.5 som rekommenderas för korta vuxna

Verkar vara en street mtb. Förhoppningsvis köpt för att cykla till skolan eller liknande.
Gå till en handlare och få en kortare stam monterad så får det vara bra sen.

I skogen är det väl möjligtvis 27.5 som rekommenderas för korta vuxna
Japp ,tanken är att pendla med den, ta några provturer i skogen oxå på lättare sträckor för att se om det är nått jag skulle gilla ( aldrig testat ), då blir det uppgradering sen.

Okey ?, ska fixa kortare stam.

Just ja ? , det är 19

Då är den nog för stor, 16-17” passar din längd. Jag är enåsjuttifem och kör en 17”, men det är en gammal ram så det kan säkert skilja en massa jfrt med nya grejer. Men 18” låter för stort.

Kolla om det funkar med en sån där månntenbajkstam som får styret att sitta rätt på gaffelröret (vet inte vad de kallas).

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp