Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Första luftburen cykling för sonen (och mig) nånsin. Som tur föreslog förhyraren, efter flera dåliga cyklar, en Specialized Status i storlek S1 till sonen. Det är en 29/27,5 mullet. Sonen tyckte att den passade bra, så vi tog den. Han var mycket snabbare än mig utför (berodde kanske mer på min feghet än skillnaden i cyklar). Såg efteråt att reach på Status är 415 mm, så faktiskt kortare än sonens egen HT. Så om nån söker en utförscykel som kör över alla hinder till ett 144 cm lång barn, då är en Status bra! Bara att byta 780 mm styre till ett smalare utan rise (förstår inte hur sonen tog alla, riktigt många, tajta branta hårnålskurvar i La Thuile med detta styre).

2023-07-03-19-14-26-562.jpg

Barncyklar samlingstråd
Det blev tillslut en Specialized Riprock 24" till sonen. Nöjd med cykeln som sådan men har i efterhand insett att det inte är det lättaste att få dit ett cykelstöd. Då cykeln inte är helt ovanlig tänker jag att det måste finnas andra som äger cykeln och som har satt dit ett cykelstöd, någon som vet vilket som passar?

Det finns inga skruvhål för att fästa ett cykelstöd med och bakgaffeln är smal men väldigt hög. Mäter en höjd på åtminstone 38 mm närmare pedalerna och fortfarande 34 mm längre bak mot navet. Fick lämna tillbaka det första stödet jag köpte innan jag insåg den udda formen, det stödet hade en klämma som klarade av 30 mm. Har varit förbi hos tre cykelhandlare och kollat online, men ingen verkar ha något cykelstöd med klämma som passar bakgaffeln.

Barncyklar samlingstråd
Det blev tillslut en Specialized Riprock 24" till sonen. Nöjd med cykeln som sådan men har i efterhand insett att det inte är det lättaste att få dit ett cykelstöd. Då cykeln inte är helt ovanlig tänker jag att det måste finnas andra som äger cykeln och som har satt dit ett cykelstöd, någon som vet vilket som passar?

Det finns inga skruvhål för att fästa ett cykelstöd med och bakgaffeln är smal men väldigt hög. Mäter en höjd på åtminstone 38 mm närmare pedalerna och fortfarande 34 mm längre bak mot navet. Fick lämna tillbaka det första stödet jag köpte innan jag insåg den udda formen, det stödet hade en klämma som klarade av 30 mm. Har varit förbi hos tre cykelhandlare och kollat online, men ingen verkar ha något cykelstöd med klämma som passar bakgaffeln.
Jag tror inte den är avsedd för stöd

Barncyklar samlingstråd
Jaha, då kom till slut den 4:e ramen (ja, jag är bitter!) från Vpace. Blir en liten DH-specialare av denna inför Åreresan! Har byggt om gaffeln till 160mm. Moritz 26”. :)

Bilagor

• F2D6A688-C7EE-44C6-9912-B0BA50D3AE0B.jpeg
    F2D6A688-C7EE-44C6-9912-B0BA50D3AE0B.jpeg
    1.3 MB · Besök: 67
Barncyklar samlingstråd
Har de andra gått sönder?
Den första försvann med fraktbolaget. Fick vänta några månader på ny ram. Den andra var snedsvetsad. Efter ett halvår kom den tredje. Den sprack och tyvärr såg jag skadan någon månad för sent så fick ingen ny på garantin. Fick dock köpa den fjärde billigare, och även den blev försenad ett par månader. Nej, inte jättenöjd ?

Barncyklar samlingstråd
Den första försvann med fraktbolaget. Fick vänta några månader på ny ram. Den andra var snedsvetsad. Efter ett halvår kom den tredje. Den sprack och tyvärr såg jag skadan någon månad för sent så fick ingen ny på garantin. Fick dock köpa den fjärde billigare, och även den blev försenad ett par månader. Nej, inte jättenöjd ?
Verkligen drygt!

Barncyklar samlingstråd
Jag har en 20" Islabike Beinn small till min dotter på 115cm (5år) och nu börjar det ev. bli dags att uppgradera, vi går på MTB-träning en gång i veckan och det känns som att lite bättre bromsar och däck vore på sin plats. Det fattas bara ett par cm för lillasyster så Islabiken kommer ändå bli använd väldigt snart, jag är riktigt nöjd med den cykeln.

Jag har googlat en del men behöver fler tips på 20" MTB, då vi är vana med en Islabike på 7,4kg så vill jag inte ha en för tung cykel, nästa problem är färgen då det är uteslutande lila/rosa som kommer medföra ett frivilligt cykelbyte.
BMC Twostroke 20, med skivbroms och Kenda Booster 2,4”, verkar vara ca kilot lättare än t.ex. Specialized Riprock & Scott Roxter.

Är du lite händig kan du ju alltid maska av ordentligt och måla ramen med Plasti Dip i vilken färg du vill…

Barncyklar samlingstråd

Jag är nöjd att jag beställde de två Vpace till sonen några månader "för tidigt" (även om sonen cyklade på den direkt). Fick två månader försening på en, men det var i Coronatiderna. De två ramar var perfekt och lätt. Men jag gissar att de är på gränsen till riktigt hård cykling när barn blir större. Jag har inte sett DH ramen, så kan mig uttala om den. Är lugnade nu jag köpte en Bird ram till sonen. En HT AM ram för vuxen, tydligen starkare och lite men inte mycket tyngre.

Barncyklar samlingstråd
Sonens cykel blev snabbt utan luft när ventilen gick av mot fälgen med ett färgband som inte såg ut att sitta särskilt bra

Är de normalt slitage shit happens ev kört för lite luft eller är de något som borde gå som reklamation?

Kenda slang och däck, original på en scott scale 20 tum
IMG_5697.jpeg
IMG_5695.jpeg
IMG_5698.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Känns som att det rimligaste är att bara stoppa i en ny slang och köra vidare, reklamation känns omständigt i relation till jobbet att byta slang

annars se det som en chans att konvertera till slanglöst?

Barncyklar samlingstråd
Det där har varit ett ständigt återkommande problem när vi haft lågt tryck i grabbens slangar. Har givit upp och kör nu med högre tryck än vad som egentligen vore optimalt, bara för att slippa byta slang en gång i veckan.

Barncyklar samlingstråd
Med lågt tryck så slirar däcket mot fälgen, slangen följer däcket och ventilen går av ,
som grabbarna skriver gå över till slanglöst.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Känns som att det rimligaste är att bara stoppa i en ny slang och köra vidare, reklamation känns omständigt i relation till jobbet att byta slang

annars se det som en chans att konvertera till slanglöst?
Ny slang fixad och ditsatt!
Slanglöst kändes krångligt att fixa? Men kanske inte är?

Det där har varit ett ständigt återkommande problem när vi haft lågt tryck i grabbens slangar. Har givit upp och kör nu med högre tryck än vad som egentligen vore optimalt, bara för att slippa byta slang en gång i veckan.
Är de nån speciell slang/ventil som är mer drabbad eller är de något som kan hända ”alla” cyklar?

Med lågt tryck så slirar däcket mot fälgen, slangen följet däcket och ventilen går av ,
som grabbarna skriver gå över till slanglöst.
Tack för förklaringen :)

Tejpa hålet så det inte är större än ventilen
Hålet är tejpat nu :)

Barncyklar samlingstråd
Är de nån speciell slang/ventil som är mer drabbad eller är de något som kan hända ”alla” cyklar?

Jag tror att slang med presta ventil och mutter på utsidan är mindre utsätt för att ventilen då inte roterar. Men tyvärr har fälgarna till Schräder ventil ett större hål, då får man också problem med presta ventil.

Barncyklar samlingstråd
IMG_5701.jpeg

En sånhär till att sätta fast hjulet rymde gissningsvis med hjälp av en lillebror, någon som har namn och var man kan hitta en? Alla vi har hemma och på företaget har fel gäng ?

Barncyklar samlingstråd
Grannen är på jakt efter en 24" MTB till sin dotter som tränar ihop med min.
De är lika långa/stora typ och min dotter åker jättebra på en RC400.

Nån som funderat på att sälja nåt?
Hydrauliska skivbromsar, stel framgaffel och inte sopdåliga växlar. Hon gillar gripshift, men det finns väl ganska begränsat?
Tjejerna är inte jättestora till växten, så en lättare cykel är alltid ett plus.

Barncyklar samlingstråd
Grannen är på jakt efter en 24" MTB till sin dotter som tränar ihop med min.
De är lika långa/stora typ och min dotter åker jättebra på en RC400.

Nån som funderat på att sälja nåt?
Hydrauliska skivbromsar, stel framgaffel och inte sopdåliga växlar. Hon gillar gripshift, men det finns väl ganska begränsat?
Tjejerna är inte jättestora till växten, så en lättare cykel är alltid ett plus.

White XC240 Lite är väl stalltipset. Borde gå att hitta för 2000-2500 begagnat, kostar 5000 kr ny. Helstela, lätta och för pengarna prisvärda.

Barncyklar samlingstråd
Ja, RCn är den enda vettiga Scott-barncykeln tycker jag. De andra är tunga, mekaniska skivbromsar och dåliga växlar.

Men RCn kostar onödigt mycket om man inte är nördig som vissa av oss är ?
Duger xc240 så är den enormt prisvärd. Nya däck får man ha och beroende på vilket år nya skivor. För den rätt stora grupp 7 åringar som inte bombar funkar den rätt bra.

Jag är uppe på 29'' barncykel nu och då kostar det lite om man ska hålla lämplig vikt och geo.
Å andra sidan tacksamt att grejorna inte är bortkastade om barnet tröttnar eller växer.

Barncyklar samlingstråd
Duger xc240 så är den enormt prisvärd. Nya däck får man ha och beroende på vilket år nya skivor. För den rätt stora grupp 7 åringar som inte bombar funkar den rätt bra.

Jag är uppe på 29'' barncykel nu och då kostar det lite om man ska hålla lämplig vikt och geo.
Å andra sidan tacksamt att grejorna inte är bortkastade om barnet tröttnar eller växer.
Man kan ju trimma XC240in också.
De säljs -22 HD Lite nu för 4999 nya, med hydrauliska bromsar, men kanske lite snålt med växlar.
Är man lite bensvag, är de gött o kunna ha typ 11-36T-kassett. Men det är ju förhållandevis enkelt/billigt att uppgradera.

Barncyklar samlingstråd
Grannen slog till på en XC240 HD Lite Ane.
Bromsarna är helt okej hydrauliska, det är 8-växlat med trigger och display. Lite snålt, men går ju uppgradera.
*EDIT*
Växlarna är ju faktiskt 11-34T, vilket är helt okej utväxlingsmässigt. 11-36T 10-växlat hade ju vart smutt, men att ändå få 34T som lättaste på 8-växlat är riktigt bra barncyklar.
*SLUT EDIT*

Däcken var lite för lite MTB-lika, men RocketRon kostar inte så mycket i den storleken, så det blir nog bra!

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Grannen slog till på en XC240 HD Lite Ane.
Bromsarna är helt okej hydrauliska, det är 8-växlat med trigger och display. Lite snålt, men går ju uppgradera.
Däcken var lite för lite MTB-lika, men RocketRon kostar inte så mycket i den storleken, så det blir nog bra!
Ja, rocket ron 2.35 för skogen. Om den har rt10 skivor så går det att spara 100g x2.

Barncyklar samlingstråd
Nu lär sig avkomman att cykla (rätt duktig) på en xc140 lightweight eller vad den heter. Nästa cykel är en begagnad hotrock med bakåttrampbroms. Kommer det bli knepigt att gå från handbroms? Hotrocken saknar även kedjeskydd och det verkar inte gå att köpa så funderar på vad nästa cykel ska bli annars...

Barncyklar samlingstråd
Nu lär sig avkomman att cykla (rätt duktig) på en xc140 lightweight eller vad den heter. Nästa cykel är en begagnad hotrock med bakåttrampbroms. Kommer det bli knepigt att gå från handbroms? Hotrocken saknar även kedjeskydd och det verkar inte gå att köpa så funderar på vad nästa cykel ska bli annars...
Jag hade personligen undvikt pedalbroms om möjligt.
Barn har en förmåga att vilja sätta ner fötterna när det går för fort, och då är all bromsverkan borta.
Ska man dessutom kryssa mellan stenar o rötter är de svårt att placera pedaler rätt om de plötsligt bromsar.

Kedjeskydd har vi bara haft på 12/14"-cyklarna.
Från 16"+ har vi kört utan.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Ja, det är ett alternativ. Vi har 2.25 bak men de verkar svåra att hitta. Antagligen ersatta med 2.35.
Ja, speed är väl lite synd som berk säger men duger nog för många barn.

Alternativet hos Schwalbe är 2.1 och performance line, istället för evolution som 2.35orna.

Har inte kört Maxxis själv, men flera uppsättningar Addix Speed på min egna cykel. Grepp-problem har jag inte upplevt?
Bytte till Pirelli XC RC nu för att prova nåt nytt.

Är det dual gummi i Rekon-däcken?

Barncyklar samlingstråd
Alternativet hos Schwalbe är 2.1 och performance line, istället för evolution som 2.35orna.

Har inte kört Maxxis själv, men flera uppsättningar Addix Speed på min egna cykel. Grepp-problem har jag inte upplevt?

Berk vet. Hans grab har kört bröt sen 20'' minst. Speed funkar bra för oss på plattstig.

Barncyklar samlingstråd

Ja, det var visst performance 2.1 bak. Förbättrings potential till nästa sommar. Risken är att den blir gatukittad till hösten

Barncyklar samlingstråd
Har du nån lägsta sadelhöjd på XC 140 så man vet om man vågar köpa till minstingen, XXL verkar sällan ha den inne och hittar bara begagnat i grannstäderna ?

Barncyklar samlingstråd
Vad säger vi om Spawn Yoji, tänker främst på 14 tums men 16’s innerbenmått är nog inte långt bort men tror kanske skulle bli mycket att hantera för sonen som blir 3 i november med typ 40 i innerben

Är ju några 100 kronor dyrare än Woom 2 och snäppet tyngre

Barncyklar samlingstråd

När det är torrt funkar Speed bra. På blöta häll klagade sonen även på greppet med Nobby Nick SpeedGrip. Jag köpte Maxxis DHR Dual till honom på höstas och han var riktigt nöjd med greppet. På sommaren kör jag själva Rekon Dual bak på min helstel och Dissector Dual på mina HT, greppet är bra även när det är blött.

Rekon 24" har Dual gummi.

Barncyklar samlingstråd
När det är torrt funkar Speed bra. På blöta häll klagade sonen även på greppet med Nobby Nick SpeedGrip. Jag köpte Maxxis DHR Dual till honom på höstas och han var riktigt nöjd med greppet. På sommaren kör jag själva Rekon Dual bak på min helstel och Dissector Dual på mina HT, greppet är bra även när det är blött.

Rekon 24" har Dual gummi.
Jag kör bara XC, men bara för att vi pratade om det tidigare så tänkte jag mer på det idag när jag körde sten/rot-mattor som var lite blöta.
Pirelli-däcken är riktigt bra.
Litar mer på dem nu än mina gamla Schwalbe.

Tillbaka
Topp