Det du kan göra är att
skapa en mall av en bit plast eller trä, som har precis den längden som dämparen får vid 55mm kompression. Bara borra två hål på det avstånd den komprimerade dämparen får eye2eye. Måttet mellan centrum på borrhålen skall då vara ungefär 210-55mm. Du kan då i lugn och ro studera hur länkaget kommer ligga vid ett specifikt slag på dämparen. Du behöver type en pinne och en 6 eller 8mm borr + borrmaskin.6 Fördelen om man gör såhär är att man kan ta sig tiden att se om vevarna slår i backen eller om något annat påverkas.
Nu är ju 2,5mm inte så mycket, så det skall inte behövas.
Alternativt kan du hänga upp hojen, och stoppa in dämparbultarna (jag vet inte hur ditt länkage ser ut) och
använda buntband eller ståltråd och bara tvinna ihop tills du får samma avstånd mellan monteringsbultarna som när din dämpare är fullt komprimerad. Typ 210 - 55mm. Om du gör på detta vis så behöver du bara en linjal + buntbanden eller ståltråden för att lista ut om det funkar.
Om du istället tvinnar ihop ståltråden/buntbanden helt tills länkaget slår emot ramen någonstans, så kan du mäta eye2eye måttet i den punkten. (avståndet mellan monteringsbultarnas centrum) och då vet du ganska precis vad som är
kortaste möjliga dämparlängd. Så hade jag gjort iallafall, för då får du en god uppfattning om marginalen i länkaget. Då kan man direkt se hur mycket man har att gå på innan det krockar.
Detta gör du alltså med dämparen avmonterad, och länkaget fritt, cykeln med fördel hängandes i mekstället.
I denna tråd ser du när det byggs upp en ny dämpare som är
medvetet för kort för ramen, och uppe på det har ett
slag som är för långt. Det har inte varit några probelm alls på den ramen, som jag iofs bara kört 2 gånger sedan jag byggde den.
Specialized Enduro - pimped
Om du ser att det finns mer än nog med utrymme, vilket jag tror att det gör, för att köra på 2,5mm extra så kan du nog fint göra öka slaget.
Du skulle även kunna
använda offset bushings om länkaget ger för lite utrymme för 55mm, då förlänger du dämparen med ungefär 2mm pr. eyelet (vet inte hur din dämpare ser ut) och kan kompensera för de 2,5mm som dämparen är för kort. Offset bushings har olika varianter beroende på hur tjocka dina infästningsbultar är.
Offset Bushing
De flesta länkage har ca 3x i utväxling. Så 2.5mm extra ger 7.5mm extra i slag, i genomsnitt.
Jag vet inte vilken årsmodell du har, men det ser ut som att Stumpjumper 2019 har ungefär 2.7x i utväxling på slutet av slaget (150mm vandring?)
Visa bilaga 637356
Och om man kollar vidare på compression vs travel så ser det ut ungefär såhär:
Visa bilaga 637357
När dämparen är i sitt innersta läge, vid ca 52,7mm stroke = 150mm vandring så ser det ut ungefär såhär:
Visa bilaga 637358
Från bilderna så ser det ut som att det är ganska tight. Men jag tror inte att de designaten cykel där det är precis helt ned på marginalen. Oftast upplever jag att det är några mm kvar, och jag har själv byggt om och sänkt cyklar osv. och aldrig haft ett problem.
Om du går vidare med saken så är det fint om du tar några bilder och postar i tråden, så att andra som läser får veta hur du gjorde och vad resultatet blev.
Lycka till!