Mamel
Aktiv medlem
OT: I klockans våld
Hej hej,
Befinner mig i sommarstugan, utan cykel, och därför står löpträning på programmet. Har en Garmin 6 och följer dess "Dagens förslag" på träningspass. Inledningsvis när jag springer ser det bra ut, det har stått att prestationsnivån har ökat med +4 flera dagar i rad nu. VO2-max har också ökat, från 49 till 50. Men väl i mål säger klockan att jag ligger över min lämpliga träningsdos, att min träningsstatus bara är bibehållen (alltså inte produktiv) och att jag bör ta det lugnare. Detta trots att jag alltså följt klockans "Dagens förslag" till punkt och pricka.
Som om inte denna inkonsekvens vore nog: När jag laddat upp turen till Strava får jag veta att jag tvärtom ligger UNDER lämplig träningsdos och att jag borde öka.
Någon som har erfarenhet av detta och har en uppfattning om vem man lämpligen bör lita på, Garmin eller Strava?
Befinner mig i sommarstugan, utan cykel, och därför står löpträning på programmet. Har en Garmin 6 och följer dess "Dagens förslag" på träningspass. Inledningsvis när jag springer ser det bra ut, det har stått att prestationsnivån har ökat med +4 flera dagar i rad nu. VO2-max har också ökat, från 49 till 50. Men väl i mål säger klockan att jag ligger över min lämpliga träningsdos, att min träningsstatus bara är bibehållen (alltså inte produktiv) och att jag bör ta det lugnare. Detta trots att jag alltså följt klockans "Dagens förslag" till punkt och pricka.
Som om inte denna inkonsekvens vore nog: När jag laddat upp turen till Strava får jag veta att jag tvärtom ligger UNDER lämplig träningsdos och att jag borde öka.
Någon som har erfarenhet av detta och har en uppfattning om vem man lämpligen bör lita på, Garmin eller Strava?

