OT: I klockans våld

Mamel

Aktiv medlem
Hej hej,
Befinner mig i sommarstugan, utan cykel, och därför står löpträning på programmet. Har en Garmin 6 och följer dess "Dagens förslag" på träningspass. Inledningsvis när jag springer ser det bra ut, det har stått att prestationsnivån har ökat med +4 flera dagar i rad nu. VO2-max har också ökat, från 49 till 50. Men väl i mål säger klockan att jag ligger över min lämpliga träningsdos, att min träningsstatus bara är bibehållen (alltså inte produktiv) och att jag bör ta det lugnare. Detta trots att jag alltså följt klockans "Dagens förslag" till punkt och pricka.

Som om inte denna inkonsekvens vore nog: När jag laddat upp turen till Strava får jag veta att jag tvärtom ligger UNDER lämplig träningsdos och att jag borde öka.

Någon som har erfarenhet av detta och har en uppfattning om vem man lämpligen bör lita på, Garmin eller Strava?

Jag tror inte att du bör lita på någon av dem. Bättre är nog att hitta en coach som kan ge dig ett schema.

Jag tror däremot att garmins är bättre än stravas förutsatt att du har puls och inte tempo som du följer. Om du har tempo så brukar garmins pass bli alldeles för intensiva, iaf i min erfarenhet.

Hm, det är inte min erfarenhet att Garmin-passen är intensiva. Klockan föreslår nästan alltid 32 minuters löpning i lusigt 6.15-tempo. "Problemet" är att den föreslår det nästan varje dag, dvs. sällan några vilodagar, och det är därför, gissar jag, som den säger att jag ligger över lämplig nivå. Knepigt ändå att klockan inte är nöjd med den träning den själv föreslagit.

Nåja, varför vara slav under klockan? Man kan ju nöja sig med att springa efter egen kropp och huvud.

Jag har kört ungefär efter min FR255s rekomendationer sen i mars. Den ligger spot on enligt Stravas intensitetsrekommendationer.
Men det tar rätt många veckor innan den börjar köra mer varierat, numera får jag oftast ett långpass på 1:45-2h, två olika kvalitetsdagar med tröskel eller intervall, några grundpass på ca 50 min i lugnt tempo och ett återhämtningspass på 30 min.

Vilodagar hade jag en del i början men eftersom jag ändå sprang en kort runda så verkar den ha gett upp.

Mina veckor är inte helt olika de min fru får med en riktig coach. Fördelen är att klockan anpassar sig dynamiskt efter hur du verkligen sprang (och om du har cyklat tar den hänsyn till det med) och hur du knappade in att passet kändes. Så veckoplanen är inte statisk.

Min vo2max har inte ökat enligt klockar men fitness poängen i Strava har typ dubblats. Om det nu är värt något, tveksamt.

Sen är säkert en riktigt coach bättre ändå. Men jag tycker det är kul med variationen man får.

Har man lagt in planerade tävlingar (med måltid) så planerar den mot tävlingen med nedtrappning i slutet osv. Tycker också att jag får rätt bra periodisering med var tredje vecka lite lugnare.

Hm, det är inte min erfarenhet att Garmin-passen är intensiva. Klockan föreslår nästan alltid 32 minuters löpning i lusigt 6.15-tempo. "Problemet" är att den föreslår det nästan varje dag, dvs. sällan några vilodagar, och det är därför, gissar jag, som den säger att jag ligger över lämplig nivå. Knepigt ändå att klockan inte är nöjd med den träning den själv föreslagit.

Nåja, varför vara slav under klockan? Man kan ju nöja sig med att springa efter egen kropp och huvud.
Min erfarenhet är att man måste ha sovit kasst och ha dykande HRV för att klockan ska föreslå vila. Men jag har fått det föreslaget ett par gånger iaf. Annars så verkar den jobba för att man ska nå målzonerna under belastningsfokus/load focus. Så är din low aerobic uppfylld så kommer den försöka få dig att uppfylla resten

Om du blint lyssnar till klockans förslag kan du lika gärna kasta tärning om vilket pass du bör köra. Om du ser det någorlunda nyanserat och börjar titta på tid, intensitet, hur du faktiskt mår, livsstress, faktisk vila osv. gör du redan så pass underbyggda analyser att du kan strunta i klockan och sätta din egna träningsplan, sen kan klockan vars kul för att få inspiration - men sanningen är att oftast det bästa är "tråkig träning", dvs. att man repeterar vissa typer av pass över tid för att kunna se utveckling av den specifika egenskapen som tränas över tid. Man kan inte träna allt samtidigt (förutom i början där man blir bättre oavsett vad man gör).

Ofta när folk vurmar för den "inbyggda coachen" så blir de bättre för att grundprincipen av kontinuitet uppfylls, de tränar disciplinerat och konsekvent. Det är inte den magiska sammansättningen av passen som gör det utan att träningen blir gjord i tillräckligt hög volym för effekt.

Sen ska man vara medveten om att indatan är kritisk. Stämmer dina pulszoner? är korrekt vikt angiven, sover du med klockan med klockan VARJE natt? Kör du handledspuls eller bälte? för mest korrekta värden skulle ha bältet på sig dygnet runt för att undvika felaktiga pulsdata som vägs in osv.
Vilket underlag och vilken lutning springer du på, ett backpass på trail där kanske farten är låg eller du stundtals hike:ar ger låg hastighet, men hög intensitet och hög puls att jämföra med samma puls men betydligt högre tempo på platten osv.

Algoritmernas försök till effektmätning ska vi inte ens prata om....

Kommer det att funka ändå? Troligtvis beroende på hur du tränat innan. Gör klockan att du tränar högre volym eller annorlunda mot hur du tränat sista tiden så kommer nåt hända - volym och variation är liksom två av de viktigaste grundbultarna i all träning.

Är siffrorna några absoluta sanningar? Nope det är kvalificierade gissningar baserade på en sammanvägning av mer eller mindre bra indata = kan bli rätt nära, kan bli rätt off men troligtvis kommer det ändå funka hyggligt eftersom träningsdisciplinen tenderar bli bättre om folk bestämmer sig för att följa ett program respektive ny stimuli introduceras genom variationen i programmet.

Stora skillnaden för mig har varit att tempot hålls ner på en stor del av volymen = jag har kunnat öka rejält utan att bli skadad. Sen får man ju anpassa och tänka själv när man kör trail istället för asfalt osv.

Och det är mest mellanmjölk rätt länge i början, antagligen för att det ska svänga in rätt och inte köra för tufft.

Stora skillnaden för mig har varit att tempot hålls ner på en stor del av volymen = jag har kunnat öka rejält utan att bli skadad. Sen får man ju anpassa och tänka själv när man kör trail istället för asfalt osv.

Och det är mest mellanmjölk rätt länge i början, antagligen för att det ska svänga in rätt och inte köra för tufft.
Det är säkert nyttigt att springa länge och långsamt - tänk van der Poel - men det är ju så förbenat tråkigt.

Det är ett annat mindset helt klart. Men jag trivs med det nu, och jag uppskattar intervall- och tröskelpass på ett helt annat sätt också.

Min erfarenhet är att man måste ha sovit kasst och ha dykande HRV för att klockan ska föreslå vila. Men jag har fått det föreslaget ett par gånger iaf. Annars så verkar den jobba för att man ska nå målzonerna under belastningsfokus/load focus. Så är din low aerobic uppfylld så kommer den försöka få dig att uppfylla resten
... eller om man kör ett långt och hårt pass ;)

HRV är rätt intressant att följa även om jag inte förstår allt. Men det är tydligt för mig att alkohol får den att dyka, bara lite mer än måttligt. För lite sömn pallar den en tid sen går det utför. Träning påverkar nästan minst för mig.

En period låg den för högt, vet inte vad det betyder egentligen. Sen är det ju bara siffror.. Syreupptagningen på natten är rätt låg för mig men jag vet inte vad som är normalt. Ner mot 80-85% ibland. Dagtid ligger jag, enligt klockan, på 95%. Också rätt lågt jämfört med hur mätningar på fingret sett ut när vi har varit på akuten med ungarna iaf :-)

Snarkar du? Har du kanske sömnapné?
Ner mot 80-85% är lågt. Det stressar kroppen, enligt min snarkdoktor. Jag skulle kolla upp det.

Kollade loggningen igen, kom inte ihåg riktigt rätt. Det är sällan under 90%, någon enstaka gång på en månad 88-89%. Men jag vet inte om Garmin mäter annorlunda då 90-100% är grönt, 80-90 gult, 70-80 och 60-70 är mera orange resp rött. Jag mäter bara nattetid och sover på sidan om det kanske också påverkar.

När ungarna haft problem med syresättning (falsk krupp, RS vid låg ålder osv) så har jag för mig att allt över 90% inte riktigt var acceptabelt.

När jag sover så sover jag gott så länge ingen stör mig, snarkar inte. Mellansonen hade 40-60 andningsuppehåll i timmen när han var mindre, försvann när han tog bort halsmandlarna. Det var något år av terror för oss när vi blev väckta 10-20 gånger per natt..

Loggade dygnet runt en period och då kunde det ser ut så här. Ofta 90-92% även dagtid vilket får mig att tro att det är mätningen som är tokig. Ofta nån tipp under 90% på natten.

1689271253024.png

Senast ändrad:
Vill verkligen inte vara mr. neggo, men tar vi jompers case, så ser vi ju precis det jag skrev om, ökat stimuli mot innan i form av ökad volym, och för att kunna hålla produktiv hög volym över tid utan skador och icke funktionell over reaching behöver intensiteten ner.

Nyckeln är ökad volym med lägre intensitet, som bryts av med högintensivare intervallpass.
Ett standardupplägg för träningsprogrammering.

Att alkohol har en massa negativa effekter och påverkar HRV och nervsystemet är ju rätt givet, HRV är jättespännande först, tills man inser att det är mer produktivt att låta upplevda dagsformen sätta ribban för om ett pass ska justeras eller inte. För en motionär med ett hyfsat normalt liv med jobb och andra åtaganden är träningstiden begränsad och måste passas in i övriga pusslet. Det är i regel mer produktivt att träna som tänkt / justera intensitet / volym efter upplevd dagsform än att vänta på det optimala tillfället enligt klockans HRV :)

Data är jättespännande - men den måste också vara actionable.

Pulse Ox värden låter låga, även om det då klart finns en viss möjlig avvikelse pga. mätnogrannhet men det är rätt stora svängningar. Du ligger inte konstigt med armen nattetid så mätningen kan påverkas?
Annars lyssna på Stumpy och kolla med vårdcentralen för säkerhets skull.

@Mamel lägg ifrån dig klockan och upptäck friheten nu istället för att slå på fler grejer ;-)

Eller gör som proffsen, tejpa över displayen och gå på känsla, jämför sen med vad klockan säger. Det är väldigt nyttigt att utveckla sin förmåga att lyssna på och lära känna sin kropp.

Yes, det är en FR255. Det kan säkert vara så att det är hur jag ligger som påverkar på natten. Ska bolla med min läkarkompis som jag springer med ibland :)

Och jag håller med om det du skriver. För mig funkar det bra att följa klockans program som inspiration, och för att det hjälper mig att hålla uppe volymen och hålla ner intensiteten. Och jag hade aldrig haft ork att göra massa olika intervallpass och sätta mig in i tänket kring det. Sen följer jag det inte slaviskt utan kan välja en annan dags pass om det passar bättre av olika anledningar. Och som sagt, det skiljer inte så grymt mycket mot Malins "riktiga" program som kostar en bra slant varje månad med uppföljningar och grejer.

HRV fattar jag som sagt egentligen inte till 100% eller ens 75% men jag ser ju vad som påverkar det i fel riktning och hur lång tid det tar att "komma igen" efter en utekväll t.ex, det tycker jag är intressant.

Nu blev jag stressad till att aktivera mätning dygnet om. Dumma klocktyranni ☹️
Min FR955 mäter SpO2 en gång i minuten under natten. Den ligger mellan 91% och 96% under natten, med lägsta på 82% ibland. Med professionell mätutrustning, som mäter varje sekund, har jag dock massor med andningsuppehåll. Sover numera med bettskena som minskat andningsuppehåll betydligt. Testar även CPAP, men kommer inte riktigt överens med den.

Nu mätte jag syresättningen över natten, för första gången. 98-100 procent dagtid och 89 procent som lägst under natten. En fallande skala ner mot 89 mitt i sovcykeln och därefter ökande igen mot morgonkvisten. Sömnpoäng: 89.

@glitch: ja, jag stänger av den kontinuerliga mätningen nu.

Tillbaka
Topp