Maxåldern för skogsstök?

Maxåldern för skogsstök?
Jag undrar dock, hur länge klarar man av sån form av cykling? Är det redan efter 40 man får börja tänka om? Eller kan man spendera en dag vid 65 års ålder genom att starta dagen med Sveriges Radio P4 och sen ut och shredda över stock och sten?

Träna och styrketräna regelbundet och förnuftigt, och lyssna till vad kroppen säger. Man ska anpassa volym och återhämtning efter livets omständigheterna (inkl. ålder) men den dagen du säger "jag är för gammal för att..." då är det kört. Så tycker jag.

Maxåldern för skogsstök?
Jag förstår inte frågan. Är det bara jag som blir 15 så fort jag sätter mig på mtb:n?
+ 1 på den.
Skogsstök har jag aldrig ens funderat på om det fanns en maxålder på. Bör väl inte vara några problem att köra stökigt i skogen tills man är 70 minst? Sen är det väl naturligtvis individuellt hur länge kroppen håller men får man vara någorlunda hel och frisk så ser jag inga direkta hinder (farsan är ju över 70 och åker svarta pister på skidor utan några problem fortfarande).

Däremot har jag börjat fundera hur länge jag verkligen kommer att leka på cykeln i mer offentlig miljö (typ wheelies på cykelbanor, köra nerför trappor, droppa lastkajer osv). Än så länge känns det ju ok (framförallt om jag kör tillsammans med tonåriga sonen) men ibland får man lite arga blickar från folk... Obegripligt egentligen. Är ju inte mer än 50.

Maxåldern för skogsstök?
50 år är gränsen för all verksamhet, efter det är det sitta hemma och vänta på att döden kommer som en befriare som gäller
30 är det nya 50. Efter 30 ska man ge upp (fysisk aktivitet). Lyckligtvis hann jag missa den deadlinen och gör som jag har lust (den dag jag INTE försöker stegra i skogen kommer jag att bli lite orolig).

Maxåldern för skogsstök?
Fyller 3x20 om några veckor. Håller på att lära mig hoppa & droppa på ”riktigt”. Och ju stökigare desto bättre. Har givit upp flåstänket och har bara roligare och roligare på hojen. ? Mina barn tycker jag är dum i huvudet men jag tänker inte sitta i en stol och vänta på döden. Tänker köra ända in i kaklet. ?

Maxåldern för skogsstök?
Maxåldern för skogsstök?
Den här flimrade förbi mitt fb-flöde idag. Summerar väl saken ganska bra?
333053855_436518028664434_3755237683293345622_n.jpg

Maxåldern för skogsstök?
Jag kör på jobbiga stigar trots att jag är över 40, så kör på!
Men en viktigt grej, det behöver inte gå snabbt
Bättre att cykla sakta och ta hinder efter hinder utan att sätta ned fötterna

Maxåldern för skogsstök?
Alltså, jag började cykla som 47åring, för att träna. Har iofs varit medlem här längre och ägt mountainbikes sen jag var typ 35, men inte cyklat stig(Eller nåt annat) på det här sättet. Tänkte pröva downhill i år. Bara tanken på gym gör mig uttråkad. Detta innehåller teknik, träning och att upptäcka nya saker och platser. Och det är inte hysteriskt dyrt(Jag har varit sambo med en tävlingsryttare och gillar motorsport).

Maxåldern för skogsstök?
Jag kör på jobbiga stigar trots att jag är över 40, så kör på!
Men en viktigt grej, det behöver inte gå snabbt
Bättre att cykla sakta och ta hinder efter hinder utan att sätta ned fötterna
40 är ju ingen ålder alls och cykla sakta över hinder funkar oftast inte alls. Det blir bara stopp. Behövs lite rörelsemängd för att rulla över hinder.
Jag var närmare 60 när jag snokade upp o röjde slingorna som används på endurotävlingarna i Lackarebäck, Mölndal. Men det har känts väldigt påtagligt svårt att träna upp flåset efter 65. Och efter en otb nedanför en stenhäll (Fluffy som sektionen kallas) med en svår axelskada som följd avstår jag numera från större hopp o stup.
Staffan 75.

Maxåldern för skogsstök?
Hällen uppe i början eller "trappstegen" halvvägs ner?
Gick inte att köra rakt fram nedanför hällen på den tiden pga en massa träd, utan man måste tvärnita o svänga 90° höger, vilket jag tyvärr kombinerade o flög över styret o tog emot med raka armar varvid ledkulan i axeln trycktes bakåt o splittrades mot skulderbladet. Så kan det gå.
Ofta undrat hur man kan vara så kall att man hoppar bock över styret i liknande situationer.

Maxåldern för skogsstök?
Gick inte att köra rakt fram nedanför hällen på den tiden pga en massa träd, utan man måste tvärnita o svänga 90° höger, vilket jag tyvärr kombinerade o flög över styret o tog emot med raka armar varvid ledkulan i axeln trycktes bakåt o splittrades mot skulderbladet. Så kan det gå.
Urk, låter lagom skoj. Jag har inte vågat mig på den, insatsen känns rätt hög. Nu finns det ju dessutom ett riktigt skoj rull precis till höger.

Tillbaka
Topp