TCR 2023 (Trans Continental Race No. 9)

Precis, vi pratar nog om olika tunnlar. Jag menade dom på vägen bredvid sjön. Dom har väl tagit en vandringsled för att knyta ihop.
1690264252379.png

@chripers följer Gemperles och Florians spår för tillfället. Ska bli intressant att se om han också cyklar efter sjön via den där stigen eller om han tar någon mer lättrekad väg. Måste krävas enormt med tid när man rekar för att hitta såna där snuttar och kännas sig bekväm med att dom går att cykla.

San Bernardinopasset en extra gång som Strasser verkar köra eller Sankt Gotthardpasset som majoriteten tycks välja, svårt val mellan berg och berg :)

@chripers följer Gemperles och Florians spår för tillfället. Ska bli intressant att se om han också cyklar efter sjön via den där stigen eller om han tar någon mer lättrekad väg. Måste krävas enormt med tid när man rekar för att hitta såna där snuttar och kännas sig bekväm med att dom går att cykla.

Bra reflektion. Jag såg den möjligheten igår kväll men hängde ändå upp mig på den stora tunneln. Att ha vistats i den miljö man ska reka smarta rutter i hjälper förstås hjärnan att synka med kartbilder och trafiklösningar.

Jag kan hålla med om att det där att välja rätt rutt är något som stör. Det lär bli för mycket tid vid datorn. Trots att jag är väldigt förtjust i att skapa rutter med datorn. Det kommer förmodligen ändå inte att hindra mig från att försöka få en startplats, något år i den absoluta framtiden.

Stor charm i att sitta och göra rutter, streetview och maps uppe samtidigt och försöka räkna ut underlag mm.
Hade gärna sett ett lopp med samma upplägg i Sverige men landet är ju lite långsmalt så variationerna blir inte lika slående.

Spelar stor roll hur brant passet är oxå. Om det inte är för brant kan dom säkert hålla bra fart utan att bli för trötta....

Stor charm i att sitta och göra rutter, streetview och maps uppe samtidigt och försöka räkna ut underlag mm.
Hade gärna sett ett lopp med samma upplägg i Sverige men landet är ju lite långsmalt så variationerna blir inte lika slående.
Så är det, med viss modifikation. Det kryllar av grusvägar i norr men många leder bara tillbaka. Det finns mindre områden nedanför Norrland där det kryllar av grusvägar som faktiskt leder vidare. Inom ett mindre område skulle paradoxalt nog ett friruttslopp därför kunna hållas. Det skulle vara kul att testa även om spänningen inte skulle uppnå TCR-nivåer. Bara för att, i alla fall.

Jag tycker ni kan köra ett lopp fr väst till öst i Sverige, dvs fr Strömstad till Haparanda med CP1 nånstans i Lappland och CP2 i Skåne. Då utnyttjar man iaf bredden på banan.

Strasser har efter 25 timmar ännu inte stannat till. Moreau Florian har stått i 10 minuter och Robin Gemperle i 15. Hur kan Strasser klara sig med vätskan från starten? Det har väl inte varit direkt kyligt under dagen... Han har inte vatten på ryggen enligt en bild.
Funderade samma, och tänker att han hinner stanna till och fylla på på någon minut eller två, då hinner inte trackingen uppfatta det som ett stopp. Eller? 4 minuters stopp är det kortaste jag noterat hos andra hittills. Såg iaf en spårpunkt för Strasser inne på ett mackområde så gissningsvis snabb påfyllning där.

Funderade samma, och tänker att han hinner stanna till och fylla på på någon minut eller två, då hinner inte trackingen uppfatta det som ett stopp. Eller? 4 minuters stopp är det kortaste jag noterat hos andra hittills. Såg iaf en spårpunkt för Strasser inne på ett mackområde så gissningsvis snabb påfyllning där.
Så måste det vara. Trackern uppdaterar ju var femte minut. Det visar samtidigt hur vansinnigt effektiv den där människan är. Förra året berättade han att han livnärde sig på Snickers hela loppet. Effektiv blockering av längtan efter riktig mat.

Kollade just kartor och satellit där och tänkte hur 17 vågar man lägga rutten där och vara säker på att inte behöva vända. Kollade sedan Strava heatmaps och ser att det finns ganska heta spår att följa där... ?

Var komer det ifrån? Om man klickar på Strasser i trackingen så står det Moving Time 1d 8h 50min och Stopped Time 3h 43min.

Det ser ut som att de kommer träffas nere i Roveredo innan de måste uppför igen. Intressant då att Strasser hittills cyklat 7mil längre än de andra två i toppen.

Edit: Hela 10mil mer än #3.

Det ser ut som att de kommer träffas nere i Roveredo innan de måste uppför igen. Intressant då att Strasser hittills cyklat 7mil längre än de andra två i toppen.

Edit: Hela 10mil mer än #3.
Borde väl gälla att hålla sig söder om bergen så länge det går tänker jag. Gå upp mot CP2 efter Udine.

Trackersidan funkar skakigt för mig, men tycker att det såg ut som att #281 Simon Larsson har hittat en bra väg ner mot Gotthard. Verkar rulla på bra.

Edit: Han verkar ha gett sig av på grusvägarna längre upp på berget. Trodde att han bara skulle ta cykelbanan bredvid E41 som såg ut att gå hela vägen, men jag kanske missar något.
1690281618201.png

Senast ändrad:
Strasser ligger lite efter nu.
Florian och Gemperle har gjort ett bättre vägval kan man säga men det är även så Strassers paus under natten var nästan fyra timmar. Uppgiften om Gemperles stopptid under Analytics är dock felaktig eller i bästa fall suspekt... Det står fyra minuter fast jag såg honom stå still i en timme innan jag la mig.

Kan någon insiktsfull människa förklara för mig varför de måste ta sig upp till Livigno och Stelvio eller då möjligen runt passet?

För att ta sig till CP2 parcouren i Slovenien förefaller Poo-slätten attraktivare. Tänker jag fel nu?

Är det något krav på den vägen över bergen?

Kan någon insiktsfull människa förklara för mig varför de måste ta sig upp till Livigno och Stelvio eller då möjligen runt passet?

För att ta sig till CP2 parcouren i Slovenien förefaller Poo-slätten attraktivare. Tänker jag fel nu?

Är det något krav på den vägen över bergen?
Jag gissar att det beror på att det är CP 1.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Heading south to the Alps for the first Control Point of the Race, TCRNo9 riders face a parcours that follows in the millenia-old tracks of pass-storming armies and traders - zig-zagging across the Swiss and Italian borders, over the high cols and through the steeply-gorged valleys of the now famous San Bernardino and Splugen Passes before plunging to Chiavenna, at the foot of the Maloja Pass.

Here riders will free route from the end of the parcours to Control Point 1 in Livigno. Perched high in the Italian Alps, the location will force racers to remain in the mountains en route to Control Point 2.

Livigno’s name stems from the old German word for ‘avalanche’ - a reminder to riders not to underestimate conditions here, something they will do at their peril as they traverse some of the highest paved roads in the region before being deposited at the foot of the mighty Stelvio National Park.

Edit: la till lite text från TCR hemsida

Det är nog roligare att sitta med kartan och försöka lista ut en bra väg, än att verkligen försöka cykla den på några dar...

Det finns ju kortare fantastiska utmaningar i spännande miljöer. Alla, i stort sett, har extremt många höjdmeter. (Allt kring bikepacking i tävlingsform är extremt. Bra eller dåligt.) Men tidsmässigt är de flesta lopp totalt sett ändå betydligt mindre kännbara än TCR.
Du känner ju mig!
Det får gärna vara fysiskt utmanande. Men logistiken ska vara enkel. Och sedan får det inte vara för tidskrävande, men inte heller för kort. Kräsen? Jag? Nejdå... :P

Det blev en ”kort” tur. Bägge knäna slutade fungera i går kväll. Kunde helt plötsligt inte stå upp och trampa på cykel. Efter ett tag började det även göra ont. Antar att all muskler runt knät började kompensera och överbelastades snabbt. Jävligt märkligt då jag inte utsatt dem för något nytt. Tog lång vila i Mulhouse och hoppades på mirakel. Testade att cykla runt hotellet ett varv efter lunch (efter att ha länsat ett Fransk apotek) men det är för smärtsamt. Cest la vie. Lite snopet att knappt få starta tävlingen innan det tog slut.

Christian snart framme vid parcoursen. Mycket starkt krört! Hoppas han hittar något boende för natten. Det är kallt i alperna för tillfället. Här är vädret för parcoursen och upp till CP 1. Satte snitthastigheten till 18km/h vilket är i generösaste laget kanske. Det går ju inte så fort i brrgsterräng i sådana här lopp :)

Bilagor

• IMG_6043.png
    IMG_6043.png
    384.1 KB · Besök: 75
Det blev en ”kort” tur. Bägge knäna slutade fungera i går kväll. Kunde helt plötsligt inte stå upp och trampa på cykel. Efter ett tag började det även göra ont. Antar att all muskler runt knät började kompensera och överbelastades snabbt. Jävligt märkligt då jag inte utsatt dem för något nytt. Tog lång vila i Mulhouse och hoppades på mirakel. Testade att cykla runt hotellet ett varv efter lunch (efter att ha länsat ett Fransk apotek) men det är för smärtsamt. Cest la vie. Lite snopet att knappt få starta tävlingen innan det tog slut.
Inte roligt men det var inte sista chansen.

Rackarns surt. Den där kroppen kan ställa till det. Pelo imorgon hänger löst förstår jag.

Det ser ut som Robin stämplat snabbt och väljer att köra grus och stig över bergen för att slippa Stelvio. Jag hade inte gjort det valet i mörkret då det finns sektioner som är relativt exponerade. Men han kanske känner till området. Det vägvalet sparar 20km och 1000hm men man betalar med grus, hike a bike och dh-spår uppför.

Bilagor

• IMG_6044.png
    IMG_6044.png
    561.7 KB · Besök: 53
Christian verkar ha stannat för natten. En titt på streetview avslöjar något som ser ut som ett idealiskt tak över parkering. Det betyder torrt och skyddat. Vågar gissa att det är precis så han har gjort

Bilagor

• IMG_6046.png
    IMG_6046.png
    727.1 KB · Besök: 82
  • IMG_6045.png
    IMG_6045.png
    260.7 KB · Besök: 78
Tillbaka
Topp