TCR 2023 (Trans Continental Race No. 9)

Det som gör sådana här lopp snäppet lurigare är att i bergsmiljöer (och på vischan generellt kanske) så stänger hotellen incheckningen tidigt ofta 19 eller 20 vilket gör att det är svårt att hitta hotell. Det kräver alltid ett jävla ringande för att hitta någon vänlig hotellpersonal som kan tänka sig att stanna uppe för att släppa in en trött cyklist. Dessutom är det ofta fullbokat då det är mitt i högsäsong.

Det som gör sådana här lopp snäppet lurigare är att i bergsmiljöer (och på vischan generellt kanske) så stänger hotellen incheckningen tidigt ofta 19 eller 20 vilket gör att det är svårt att hitta hotell. Det kräver alltid ett jävla ringande för att hitta någon vänlig hotellpersonal som kan tänka sig att stanna uppe för att släppa in en trött cyklist. Dessutom är det ofta fullbokat då det är mitt i högsäsong

Det ser ut som Robin stämplat snabbt och väljer att köra grus och stig över bergen för att slippa Stelvio. Jag hade inte gjort det valet i mörkret då det finns sektioner som är relativt exponerade. Men han kanske känner till området. Det vägvalet sparar 20km och 1000hm men man betalar med grus, hike a bike och dh-spår uppför.
Hur känner du till terrängen så detaljerat, hittade du bilder på dh-spåret när du la din rutt?

Jag hittade youtubefilmer på alla stigar i området via trailforks. Någon italiensk guidefirma hade filmat allt i god kvalitet. Så man har en rätt god bild av terrängen.
Ja jäklar ?. Det påpekas på några ställen i tråden att det måste gå åt en otrolig massa tid för att få till en rutt. Man bör känna till en del verktyg som Trailforks (vilket man väl kan hitta själv under tiden, förstås). Och så kan man hålla på och slipa på rutten hur mycket som helst istället för att läsa en bok eller sova den sista månaden.

Det blev en ”kort” tur. Bägge knäna slutade fungera i går kväll. Kunde helt plötsligt inte stå upp och trampa på cykel. Efter ett tag började det även göra ont. Antar att all muskler runt knät började kompensera och överbelastades snabbt. Jävligt märkligt då jag inte utsatt dem för något nytt. Tog lång vila i Mulhouse och hoppades på mirakel. Testade att cykla runt hotellet ett varv efter lunch (efter att ha länsat ett Fransk apotek) men det är för smärtsamt. Cest la vie. Lite snopet att knappt få starta tävlingen innan det tog slut.
Fasen vad tråkigt! Hade sett fram emot att följa sig ?

#1, #3 och #67 har nått CP1. #2 och #119, inte långt efter, har en bit kvar. #1 har varit på väg från sitt nattuppehåll i Bormio i någon timme eller så. #3 har legat stilla i en timme nu på en märklig plats en bit från CP1. Han måste ha stannat till igen efter att ha sovit på kontrollen. Det är helt nya avstånd mellan de tre nu, ganska stora med andra ord.

Ed: siffrorna och pricken för #3 har varierat mellan rullande och att han har varit still i en timme. Jag trodde att jag läste fel nyss men det var nog rätt. Nu är han uppe på en större väg och bör vara igång på riktigt. Därmed är avståndet mellan #1och #3 inte alls så stort. Knappt två mil lätt åkning.

Simon Larsson är förste svensk några mil in i parcouren med Christian Persson en dryg mil bakom sig.

Senast ändrad:
Jag märker att visningen i trackern laggar ibland och man kan dra fel slutsatser. Tyckte också att det såg ut som att Gemperle hade stannat på ett väldigt märkligt ställe, men om man visar hans spår och trycker på tidigare waypoints kan man se att han stannade i Livigno igår kväll och drog vidare 04:29. Sen dess har han varit i rörelse (eller jag kan inte se några längre stopp iaf).

Senast ändrad:
vädret för Strasser och Robin ser rätt ok ut på väg mot cp2. Skulle tro att en majoritet väljer denna rutt. Finns några alternativ men de gör ingen större skillnad i längd eller höjdmeter (så vitt jag vet)

Bilagor

• IMG_6047.png
    IMG_6047.png
    363.5 KB · Besök: 86
Jag märker att visningen i trackern laggar ibland och man kan dra fel slutsatser. Tyckte också att det såg ut som att Gemperle hade stannat på ett väldigt märkligt ställe, men om man visar hans spår och trycker på tidigare waypoints kan man se att han stannade i Livigno igår kväll och drog vidare 04:29. Sen dess har han varit i rörelse (eller jag kan inte se några längre stopp iaf).
Tack för instruktionen!

vädret för Strasser och Robin ser rätt ok ut på väg mot cp2. Skulle tro att en majoritet väljer denna rutt. Finns några alternativ men de gör ingen större skillnad i längd eller höjdmeter (så vitt jag vet)
Är det där vägarna i dalen förbi Bolzano, Klausen, Brixen, Bruneck och Toblach? Man missar ju en massa fina pass, men det kanske inte är vad man letar efter i första hand på den här rundan ?

Är det där vägarna i dalen förbi Bolzano, Klausen, Brixen, Bruneck och Toblach? Man missar ju en massa fina pass, men det kanske inte är vad man letar efter i första hand på den här rundan ?
Stämmer. Tror att suget efter fler pass är stillat med tanke på vad som just cyklats… och ska cyklas. Merparten av klättringen i detta race ligger efter cp2.

Har man cyklat mtb i alpland är bilden en bekant syn. Titta en bit fram och håll löst i styret. Klicka ur innerpedalen, så du inte sätter ner andra foten om du stannar.

Gemperle har cyklat om Strasser. Enligt Follow My Challenge har Gemperle snarare stått still mer än Strasser under dagen men ligger ändå närmare en mil före. I morse låg han nästan två mil bakom Strasser.

Äntligen olika vägval igen. Strasser nordlig väg från Hermagor och Gemperle på en mindre väg söder därom. Strasser kanske gillar ortsnamnet Presseggersee, han är snart där hur som helst. Kanske på cykelbanan utmed den nyare tråkiga landsvägen i en bred dalgång. Gemperle på den lugnare äldre vägen med bitvis krackelerad beläggning.
De rör sig i stort sett parallellt på två kilometers avstånd från varandra i sidled. Strasser har kommit ifatt igen. Efter en svacka?

Såg i något instaflöde att det är dålig mobiltäckning mellan bergen, och att trackern därför inte alltid uppdateras vid varje intervall som normalt.

#295 Joep van Luijt tog en intressant väg från CP1. Rakt norrut efter sjön och sen ut på någon typ av stig. Ut i spenaten 20:27 och framme vid vägen på andra sidan efter två timmar. @A.Nilsson, var den här vägen något du tittade på?
Visa bilaga 641160
Jag saknar Trailforks PRO. På Google Maps ser det helt klart ut som en led där utmed floden. Finns bla en gångbro en bit upp.

Japp, finns även på opencyclemap, där även vattentapp finns utmärkt mitt på sträckan ungefär om man zoomar in :-)

För övrigt verkar Anna #5 ha tagit natt vid starten på parcour 1.

Japp, finns även på opencyclemap, där även vattentapp finns utmärkt mitt på sträckan ungefär om man zoomar in :-)
Jo, att det finns någon typ stig där ser man även på tracker-sidan. Biten fram till hängbron verkar bara inte särskilt välanvänd. Själv skulle jag tveka att börja traska uppåt där halv nio på kvällen, men så är jag heller inte med i det här stolleprovet ?.

Edit: Det är en sträcka på 5 km som tog strax under två timmar, kan inte ha varit lättcyklat.

Senast ändrad:
#94 Persson och #281 Larsson sover i Livigno.
Ser ut att ha varit en tuff etapp enligt Christians Strava och Instagram, 21 mil och 5000 höjdmeter.

Simon är igång sedan 3-tiden i natt, på samma väg som Gemperle. Christian också nu vid 6:10, som verkar ta vägen mot Stelvio/Umbrail.

Senast ändrad:
#295 Joep van Luijt tog en intressant väg från CP1. Rakt norrut efter sjön och sen ut på någon typ av stig. Ut i spenaten 20:27 och framme vid vägen på andra sidan efter två timmar. @A.Nilsson, var den här vägen något du tittade på?
Visa bilaga 641160
Nej. Den värderade jag aldrig. Det är någon typ av mindre stig som går över berget. Jag hade tänkt köra samma som Gemperle om vädret, tid på dygnet och lusten alla stod på topp när jag stämplade annars hade jag kört Stelvio.

Ser att det är några som ger sig på alternativa vägar från CP1, men tycker att det ser tveksamt ut om man tjänar något på det jämfört med att köra via Stelvio.
1690451674430.png

#160 verkar också vara ute på lite sightseeing och ser ut att ha siktet inställt på Passo Gardena. Sen är det svagt utför genom Badia om han vill ansluta till vägen alla andra tar, men han kanske tänker köra via Cortina och checka av Passo Valparola när han ändå är i krokarna ?
1690454467529.png

Det kommer vara många som inte klarar tiden till CP1. Har varit tuffa förhållande så inte så konstigt.
Förlängd öppettid på CP1 till kl 2359 ikväll såg jag igår kväll. Kollade Anna #5 i morse vid 9-tiden. Därifrån hon var då tog det Strasser ca 8,5 timme. Kommer dock inte ihåg om han tog någon kort vila strax innan CP1?

Tillbaka
Topp